V dnešní
době nalezneme jen velmi málo lidí, kteří by nevyužívali některou ze sociálních
sítí. K soukromým účelům jako je komunikace s přáteli či zveřejňování
fotografií sociální sítě dnes využívá většina uživatelů. Kromě standartních
funkcí sociální sítě nabízí i mnoho funkcí pro vytvoření marketingové reklamy
prodávaných produktů nebo obchodní značky firmy. Vedle soukromých osob tak výhody
sociálních sítí stále častěji využívají i firmy, které se soustředí právě především
na možnosti marketingu. I přes veškeré trendy a nové sociální sítě, představuje
právě Facebook číslo jedna, a to nejen v oblasti reklamy. Již dávno totiž
neplatí dříve zažitá klišé typu „Facebook používají
jen děti, reklama na síti Facebook jsou vyhozené peníze.“ Reklama na Facebooku představuje
pro firmy jedinečnou příležitost, a to díky relativně nízké ceně, a především
díky dosahu na poměrně široké a rozmanité publikum. Výhody tohoto druhy reklamy
velmi rychle pochopily řetězce typu McDonald‘s, Starbucks a mnoho dalších.
Především Starbucks již v minulosti hojně využíval možnosti zapojit své
příznivce do tvorby obchodní značky společnosti, a to prostřednictvím svých
stránek na sociálních sítích, když podporoval své příznivce, aby sdíleli své
statusy s fotografiemi z návštěv některé z kaváren Starbucks. Samotné
reklamy jsou pak zobrazovány na několika místech našeho profilu. Tradiční
umístění představuje pravý sloupec, stále častěji a ve větším množství se
s nimi setkáváme i na naší zdi, tzv. news feed, mezi klasickými příspěvky
našich přátel. O popularitě reklam uveřejněných v prostředí Facebooku
svědčí i množství reklam, které najdeme na svých profilech – od reklam na
restaurace rychlého občerstvení po reklamy obchodních domů s nábytkem aj.
Využití Facebooku pro reklamní účely i přes nová sociální média stále
zaznamenává stále velký zájem a v nejbližší době lze očekávat, že Facebook
bude inzerentům vycházet vstříc nejen s prostorem pro reklamy, ale rovněž
s novými nástroji pro ještě kreativnější a poutavější reklamu.
Reklamní systém Facebooku prošel za svou existenci
mnohými změnami a přestavbami. Jedním z převratných formátů, který se i
přes svou poměrně krátkou existenci zapsal významně do podoby reklamy na této
sociální síti, se v roce 2011 staly i tzv. sponzorované příběhy (Sponsored
Stories). V České republice došlo ke spuštění tohoto formátu komerčního
sdělení na počátku února 2011. Zprvu se sponzorované příspěvky zobrazovaly
právě v pravé části obrazovky, ke konci roku 2011 se přesunuly rovněž do
prostoru news feed mezi ostatní statusy přátel a oblíbených Stránek. Zavedení
tzv. Sponsored Stories umožnilo větší sociální interakci a silnější propojení
jednotlivých značek s fanoušky jejich stránek. Po třech letech existence
této reklamy ovšem oznámil Facebook ukončení tohoto druhu komerčního sdělení.
Principiálně ovšem tento druh komerčního sdělení nezanikl, Facebook principy
Sponsored Stories přenesl do ostatních druhů svých reklam, když u všech začal
podporovat sociální kontext. Sponsored Stories s sebou přinesly především
propojení klasické reklamy a aktivity uživatelů, kteří se prostřednictvím např.
jediného „like“ nebo komentáře stali tzv. produsers. Reálný příběh, ke kterému
patří například i návštěva kavárny Starbucks, tak byl doplněn o obchodní
sdělení.
Facebook ovšem svou reklamu rozvíjí i nadále a
odpovídá tak na požadavky firem, které chtějí zaujmout prostřednictvím svých
reklam co nejvíce lidí. Vzhledem k umožněnému live vysílání můžeme
v blízkém období očekávat využití videí a s ním spojených reklam
jakožto nového marketingového formátu. Zde naráží Facebook pouze na problém –
většina reklam v online prostředí začínám před videem, které chce uživatel
shlédnout. Jak velká je tedy šance, že při funkci automatického spouštění videí
v rámci news feed, proklikne uživatel právě vaše video, když bude začínat
reklamou? V době, kdy většina z nás uživatelů nedočkavě vyčkává
tlačítko „přeskočit reklamu“ není nutné na tuto otázku explicitně odpovídat.
Ani umístění reklamy, během již spuštěného videa, není ovšem ideálním řešením. Mnohem
palčivějším problémem představuje vhodnost umístění reklam – v době, kdy
Facebooku začínají vládnout live videa různých typů je na čase zahájit polemiku
o patřičnosti reklam v některých záběrech. Představme si například
situaci, kdy běžný uživatel Facebooku vysílá live video z protivládní
demonstrace, přičemž například v polovině videa se objeví reklama na „nové
lahodné ochucené latté od Starbucks“. Než spustí Facebook tento poměrně
revoluční druh reklamy, bude se muset celý tým pozastavit nad dalšími
důležitými faktory.
Další prostor
se již delší dobu nabízel v prostředí Facebook Messengeru, který se stal
v době ubývajícího prostoru v rámci news feed volbou číslo jedna.
Messenger navíc společně s bratrskou aplikací WhatsApp patří mezi nejvíce
využívané messengery světa sociálních sítí. Novinka je v současné době ve
fázi testování, které se týká jen malého množství uživatelů v Austrálii a
Thajska. Vzhledem k ubývajícímu reklamnímu prostoru lze předpokládat, že
se tato novinka časem stane pevnou součástí Messengeru.
Facebook jako jiné sociální sítě představuje téměř
až magický reklamní nástroj. Jedná se o rychle se měnící oblast, která přináší společnostem
stále více efektivních nástrojů, jak propagovat brand firmy. K nelibosti
soukromých uživatelů Facebooku reklamních sdělení stále přibývá, marketéři naopak
kvitují nové možnosti reklamních sdělení a jejich umístění. Ze soukromého
uživatelského pohledu pro nás vývoj možností reklamy nepředstavuje převratnou
nebo dokonce pozitivní zprávu, z pohledu marketéra Facebook nabízí jednu
z nejlepších platforem pro oslovení velmi širokého publika.
Zdroje:
Zdroje:
https://www.recode.net/2017/1/25/14378534/facebook-messenger-ads-test
http://www.marketingppc.cz/marketing/co-umi-facebook-reklama/
http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/facebook-testuje-reklamy-uprostred-live-videi__s288x12277.html
http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/facebook-predstavuje-planovane-zmeny-v-reklamach--sponzorovane-pribehy-skonci-v-
dubnu__s288x10318.html
No comments:
Post a Comment