Sunday, April 16, 2017

Bez checkinu, jako by tam člověk nebyl



Při příchodu do libovolného občerstvovacího podniku je u hodně mladých lidí možné všimnout si toho, že jako první vyndají z kapsy mobil, do kterého něco naťukají, a až poté se, už o něco klidnější, se rozhlédnou kolem sebe po podniku, do kterého přišli. Hned první, co mnoho vlastníků chytrých telefonů totiž udělá, jakmile dorazí na nějaké místo, je, že vytáhnou mobil, zapnou aplikaci Swarm a „zacheckují“ se v příslušné lokalitě. Až pak se daný člověk zklidní, protože ví, že bodíky už nasbíral, kamarádi vědí, kde ho najdou, a jeho nepřetržitá řada každotýdenních návštěv oblíbeného baru zůstane další týden neporušená. Anebo právě naopak – chceš vědět, jestli ta party, o které dnes večer uvažuješ, bude stát za to? Na Swarmu vidíš, kdo už je na místě a na koho se v případě nudy můžeš pověsit. Čím víc kamarádů v checkinu, tím víc bodů, tím zajímavější checkin to je. A ideálně s fotkou. Máš v plánu tajné rande, ale Tvůj nejlepší kamarád by o něm neměl vědět? Koukni se, kde se právě zacheckoval a kde bude tedy čistý zvuk. A svůj Swarm pak pro jistotu ani nezapínej, aby Tě nenašel.

Související obrázek

Původ aplikace Swarm leží v i dnes populární geolokační aplikaci Foursquare uvedené na trh mobilních aplikací v roce 2009. V původní verzi měli uživatelé možnost se po příchodu na nějaké místo „checknout“, díky čemuž mohli získávat i různé body přidělované podle mnoha kritérií (například bonusy za jubilejní checkin na daném místě, opětovný checkin po velmi dlouhé době, a podobně) nebo se také (a to je dle mého názory mezi uživateli vůbec nejoblíbenější prvek aplikace) účastnit honu za „mayorstvím“, tedy za titulem fiktivního starosty, který uživatel získá za vůbec největší počet checkinů v nějaké lokalitě mezi veškerými uživateli aplikace. Významným prvkem původního Foursquare bylo především to, že u každé lokality se zájemci zobrazil její profil s hodnocením, fotografiemi od ostatních uživatelů, zařazením mezi různě podrobné kategorie. Nechybělo ani cenové rozpětí, pokud se jednalo například o občerstvovací zařízení, a především různé tipy, komentáře a zážitky od uživatelů. Foursquare se stal i zajímavým marketingovým nástrojem pro podnikatele, kteří mohli na profilech svých podniků nabízet různé slevy či jiné výhody pro uživatele, kteří se v místě pomocí aplikace nahlásili. Foursquare tak mohl působit jako praktický průvodce městem, a to obzvlášť, nevěděl-li si člověk v neznámém městě rady. Foursquare tedy v sobě spojoval herní funkci s praktickou funkčností.

V roce 2014 ale došlo ke zlomu a Foursquare se rozdělil na dvě aplikace – starý Foursquare a nový, do oranžova oděný, Swarm. Tímto dnem se aplikace rozdělila na funkci, soustředící se výlučně na prozkoumávání různých lokalit a spíše praktický užitek z aplikace. Oproti tomu Swarm vzal na sebe takřka výlučně všechny herní funkce – jeho klíčovou funkcí zůstává stále přihlašování se uživatelů v  lokacích, ten, kdo se chce o daném místě dozvědět něco více, může přes odkaz v aplikaci plynule přejít na profil místa na Foursquare. I ve Swarmu dostávají lidé za checkiny body do soutěže, uživatelé můžou získat mayorství v lokacích. Uživatelé můžou ke svým checkinům přidávat tématické samolepky, které s přibývajícími checkiny uživatelé získávají. Výrazným rozdílem bylo zavedení funkce sdílení polohy uživatele bez nutnosti checkinu, díky čemuž uživatelé ihned vidí, kteří jeho přátelé jsou právě v blízkosti.


Co ale uživatele na aplikaci tolik láká? Hlavním důvodem popularity aplikace jsou tři z obvyklých lidských vlastností: zvědavost, soutěživost a touha pochlubit se. Zvědavost je něco, co nutí uživatele na Swarmu sledovat, co jejich známí dělají, kde právě jsou, s kým se baví, zkrátka pak mají přehled o tom, kde se co děje. Swarm zatím neumožňuje někoho pouze sledovat, aniž by si ho sledovaná osoba potvrdila jako přítele, zatím tedy člověk může určit, kdo konkrétně bude jeho aktivitu moci sledovat. I to samotné ale vyžaduje druhou z výše zmiňovaných vlastností, a to touhu pochlubit se, jakousi ješitnost. Máte skvělý život? Swarm je další sociální sítí, která vám umožňuje pochlubit se! Skvělá večeře, nová práce, výlet za oceán nebo skvělí přátelé. Tím vším se můžete svým „přátelům“ díky Swarmu pochlubit! Všechny soutěživé pak uspokojí právě možnost získávat za checkiny různé body a trofeje, bojovat v každotýdenních žebříčcích se svými swarmovými přáteli, a v neposlední řadě pak tolik oblíbené získávání hodnosti mayora na atraktivních místech. Zároveň pak současný Swarm uživatelům nabízí zajímavé možnosti, jak mít povědomí o vlastních aktivitách. Swarm uživatei ukazuje například, kolikrát se na daném místě přihlásil, kdy naposled, s kým tráví podle Swarmu nejvíce času, v nedávné době začal také uživatelům zobrazovat vzpomínky po vzoru Facebooku.                                                                                                                                              Výsledek obrázku pro swarm app
Aplikace Swarm v sobě tedy obsahuje řadu aspektů, které ji činí pro mnoho současných mladých lidí neodolatelnou. V době, kdy lidé tráví mnoho času u počítačů a u telefonu je dobré, že existuje aplikace, která má potenciál lidi sbližovat nejen na internetu, ale i v reálném světě. Většina lidí nechápe, co uživatele na této aplikaci tolik baví. Pokud se ale člověk pohybuje v komunitě, ve které je Swarm rozšířený, může se aplikace stát praktickým průvodcem po cizím městě i v místní komunitě, která mu může uživateli při správném používání zpestřit a ulehčit společenský život. Pro většinu lidí ale stále zůstává nepochopitelné, jak může někomu dělat potěšení sdělovat online světu, kde se právě nachází a odkrývat tak na sociálních sítích ještě o něco více informací o svém životě.


1 comment:

  1. Are you looking for free Google+ Circles?
    Did you know that you can get them ON AUTO-PILOT AND TOTALLY FOR FREE by registering on You Like Hits?

    ReplyDelete