Studie
o možnosti využití nových médií v občanské výchově je dílem dvojice Ellen Middaugh a Joseph Kahne. Ellen Middaugh, Ph.D. je v současné době asistentkou
profesora Dětského a adolescentního vývoje na univerzitě v San José. Zároveň je
jedním z vedoucích Civic Engagement Research Group.
Jejím zaměřením je právě aplikace nových médií na osobní vývoj. Jednou z jejích nejúspěšnějších publikací je
The Civic Potential of Video Games. Tedy studie konkrétního v současnosti velmi
populárního média video her. Joseph kahne je rovněž členem Civic Engagement
Research Group, kromě to ho je profesorem Edukace v oblasti politiky na
Univerzitě v Kalifornii. Jeho výzkumy se orientují na školních zkušeností a
nových médií na občanský a společenský vývoj. S Ellen Middaught vytvořili tým
již při psaní díla The Civicpotential of Video Games.
Cílem jejich společné
studie New Media as a Tool for Civic
Learning je zhodnocení možností, jak mohou nová média plnit funkci nástroje
občanského rozvoje, kdy se zaměřují na skupinu mládeže (především v jim známém
a dosažitelném prostředí Spojených Států). Základní otázkou celého článku je:
zda a jakým způsobem je možné využít možnosti nových médií k zlepšení
občanského vzdělávání skupiny adolescentů? Ve středu jejich zájmu je platforma
service learningu. Tento termín je možné jen obtížně přeložit – nejlépe je jej
možné charakterizovat jako učení se službou.
Jako výhodu celého systému vidí především získání praktické zkušenosti
se službou prospěšnou dané společnosti, které je kombinována s běžnou školní
výukou a získáním zpětné vazby. Studenti sledují skutečný dopad vlastní akce.
Základní myšlenkou je tedy nutnost motivovat mladé ke zájmu o společenské dění,
poskytnutí základu pro analýzu získaných informací i problematiky. V tom vidí
základ pro úspěšné fungování demokracie. Studie se věnuje možnosti zapojení
nových médií do vzdělávacího systému.
K publikaci zvolili
Communicar, tedy periodikum věnující se mediální výchově. Studie v tomto
periodiku jsou tedy specifické hledáním společných oblastí a možností
spolupráce různých stylů komunikace a vzdělávání.
Dle
výzkumu, který proběhl v USA má mládež nevyužitý potenciál. Sami
pozorujeme, kolik angažovanosti a intenzivní účasti je u studentů. Jejich
změření ovšem není cílené. Mládež je intenzivně zapojena do sociálních médií,
kdo není na Facebooku, jako by nebyl. Sociální život je jejich zájmem, tento
zájem opadá, pokud dojde na oblast občanské a politické participace. Jako by
zde stále platilo heslo NO FUTURE. Nicméně sledování voleb roku 2008 v USA
ukazuje, že mládež je možné vyburcovat k zapojení, bohužel se jedná o
výjimečný stav. Podobnou aktivizaci bylo možné sledovat i u nás v období
prvních prezidentských voleb.
Důležitou
otázkou je, jak aktivovat tuto letargickou většinu mladých? V USA zvolili
cestu experimentálního přístupu vzdělávacího programu v rámci občanské
výchovy. Základem je zde participativní teorie demokracie. Tedy nutnost se
zapojit na fungování demokracie. Úkolem žáků je definovat a položit otázky,
které se týkají veřejného zájmu. Následně hledají způsob, jak je dostat do
kanálů vlády i dobrovolných sdružení. Tedy od položení teoretického problému
dospět k uvedení jeho řešení do pohybu. Systém service-learning, pak
propojuje akademickou osnovu se skutečným problémem v dané komunitě.
Studenti jsou aktivnější, pokud řeší reálný problém, který se jich dotýká.
Zároveň tak získávají zkušenost s tím, jak systém skutečně funguje a mohou
vidět i reálný výsledek.
Pokud
má service-learning dále fungovat, musí do svého systému zapojit i nová média,
jinak se stane dalším vzdělávacím dinosaurem. Bude to znamenat změnu
v jeho fungování, která může být velmi pozitivní.
Přístup
čerpající ze zkušenosti není žádným převratným objevem, byl použit již roku
1990 jako součást zážitkového přístupu. Demokracii ve které žijeme je postavena
na vyjednávání, soutěžní a spolupráci jedinců při stanovování priorit a
řešených problémů ve společnosti. Je důležité pochopit vlastní roli v tomto
systému a v tom by nám mělo pomoci naše vzdělávání.
Mládež
se někdy vůči vzdělávání staví do pozice „Proč bych měl tohle vědět?“. V tomto
případě je možné ukázat, jak jednotlivost zapadá do celého systému. Od vzniku
zákona po jeho prosazení. Prakticky tak vidí dopad vlastního rozhodnutí. Je to
naléhavá a bezprostřední motivace k učení.
Postup
přináší i další pozitiva. Mladý člověk se poprvé může dostat k řešení
praktických etických otázek. Musí sám řešit, co pro něj představuje
spravedlnost. Musí se naučit argumentovat a dospět k rozhodnutí. Další
důležitou okolností je zapojení se do komunity, případně sociálního hnutí.
Nemůžeme
předpokládat, že mladý člověk se sám připraví pro svou dospělou roli.
Adolescence je kritickým obdobím, kdy je třeba pomoci jedinci získat
zkušenosti, rozvinout jeho občanskou identitu. V současné společnosti se
dospělí dopouští zásadní chyby, když se k aktivitám mladých lidí staví
přezíravě, pro jejich věk je neberou vážně. Mladí, tak ztratí zájem, do
dospělosti vstoupí s pocitem, že nemají jak přispět. Service-learning uznává,
že v návrzích mohou být chyby, ale ty je možné opravit a poskytnout mladým
nutnou zkušenost. Jejich dílo nebude perfektní, smyslem je učení, které nakonec
může vést ke změně.
Pokud
se mládež poučí, pak nebude instituce vnímat jako konstrukt malé elitní
skupiny. Uvědomí si své postavení a sílu, která je spojena s jejich dospělou
rolí. Politika a státní instituce jsou postaveny na rozmanité a široké skupině
veřejnosti.
Otázky,
před kterými mladí stojí nejsou nijak jednoduché a nejsou snazší ani pro
dospělé „zkušenější“ jedince. Každý jedinec bude mít svůj osobní pohled na to,
co je pro společnost prospěšné, stanoví si vlastí cíl a bude mít vlastní postup
jak jej dosáhnout. To je běžná skutečnost politického života a řešit jí musí
každý sám. Mládež a „čerstvě“ dospělé osoby ovšem mají schopnosti i motivaci
tyto otázky řešit. Jejich silným motivem pro politickou angažovanost je
spravedlnost a poctivost. Pokud se ovšem neseznámí s fungováním legislativy a
celého státního aparátu, pak pro ně není spojení mezi jejich občanským
každodenním životem a politickou situací jasné. Pokud se ovšem zapojí do
service-learningu, pak se naučí prakticky přemýšlet o těchto komplikovaných
pavoučích sítích vztahů. Pochopí sociální sílu svého rozhodnutí, vidí jaký
důsledek může mít jejich politická volba na jejich další život.
Změny
občanské výchovy v našem školství není snadnou otázkou. Změny školních osnov
kdekoliv na světě jsou výzvou. Analýzy service-learningu rozhodně ukazují na
jeho pozitivní přínos, ale jeho skutečné začlenění do výuky není snadnou
otázkou. Typické školní prostředí má přesně dané edukační osnovy, které
podléhají procesu schvalování a musí dodržet určité předem stanovené standardy.
Celý systém tak může být pro prosazování změn poměrně neohrabaný. Service-learninig
je založen na praxi. Význam praxe je obecně uznáván, ale nakolik je jí v
osnovách skutečně poskytnut prostor? Systém samotný tak praxi v tomto duchu
vůbec nemusí podporovat.
Práce
na projektech, které se týkají otázek komunity obvykle trvají delší časový
úsek, je k nim třeba rozvinout a zapojit širší spektrum znalostí a dovedností.
Nejedná se o projekt určité skupiny žáků pro jeho úspěch je třeba spolupracovat
s existujícími zájmovými skupinami a dalšími partnery i mimo školu. Zde je
jasný rozpor s naší systémem vzdělávání. Náš systém stojí na výuce jednotlivých
předmětů vedený jedním pedagogem po předem stanovenou omezenou dobu. Oblasti
studia jsou rozděleny, pro studenty je tak obtížné si rozdílné předměty spojit
do jednoho kontextu. To není problém pouze humanitních předmětů, setkáme se s
tím, že student nemusí být schopen přenést matematické znalosti do chemie. Je
to otázka propojování našich vědomostí. Je tedy pochopitelné, že jim činí
potíže přenést získané zkušenosti do praktického společenského života.
Tyto
problémy vedou k situaci, kdy jsou využívány zjednodušené systémy, které např.
nezahrnují spolupráci z partnery z komunity, nebo je snížena doba nutná k
dokončení projektu – zkrácena bývá především doba nutná pro analytickou část
procesu řešení problému. Jsou to pochopitelné ústupky, které musí školy
vzhledem k omezenému času a zdrojům přijímat. Riziko těchto řešení spočívá ve
skutečnosti, že studenti se mohou naučit těmto zkratkovitým řešením. Tím pádem
mohou chybně pochopit celý proces. Service-learning musí úspěšně vybalancovat
možnosti školy, tedy směřovat pouze na časově omezené aktivity, které ale
poskytnou studentům komplexní náhled na problematiku. Tedy projekty nebudou
zjednodušovány
Dalším
problémem projektu je hierarchizace prostředí. Ve škole platí nerovné postavení
mezi studentem a dospělým. To je další oblastí rozporu. Service-learning vede
studenty k touze uplatnit vlastní práva a účastnit se společenského života jako
občasné s vlastními potřebami. Dochází tedy k narušení hierarchického
postavení, které může být náročné pro obě strany. Jsme naučeni fungovat v
určité roli, změny pro nás tedy znamenají vystoupit z naší komfortní zóny.
Mladým může chybět potřebná sebedůvěra a zkušenosti pro definování a vyslovení
jejich úhlu pohledu.
Jak
mohou přispět nová média? Poslední dekáda je dobou dynamického rozvoje
technologií. To přináší nové možnosti, ale také další problémy k řešení.
Nejrůznější sítě médií propojují náš soukromí i veřejný život. Hledáváme a
sdílíme informace, dělíme se o své názory a zkušenosti. Právě sociální sítě
jsou novým silným nástrojem společenské organizace.
Nicméně
stále chybí studie, která by se komplexně věnovala vlivům aplikací těchto
vzdělávacích alternativ na občanskou nauku. Pedagogové potřebují poradit, jak
média co nejlépe a neefektivněji uchopit, ale chybí i komplexní informace o
tom, jak přesně jsou nové technologie během výuky již využívána. Momentální
snahou je poznat tyto způsoby užití moderních technologií ve školní praxi.
Jak
již bylo zmíněno, učení se službou jako vzdělávací strategie má své kladné i
stinné stránky, které je třeba ovládnout. Jak do této problematiky zapadá
moderní svět digitálních médií? Mohou tato média dále přispět k motivaci
mládeže společensky se angažovat? Moderní média poskytují jen málo limitovaný
prostor, který je zdrojem mnoha otázek, poskytuje podporu, ale zároveň
představuje pro učení se službou další výzvy. K této situaci je nutné se
kriticky postavit. Stejně jako k jakémukoliv jinému problému.
Prvním
krokem je vytyčení problému, který budou studenti řešit. Musí se jednat o
naprosto konkrétní problém z dané komunity, kde studenti uvidí důsledky svého
konání. Úkoly musí být krátkodobé a propojit školu s komunitou, která jí
obklopuje. Cílem projektu je seznámit žáka s fungováním systému a upevnění jeho
znalostí o komplexních sociálních otázkách. Problém musí být zvolen tak, aby
nemusel být dále zjednodušován a tím zkreslen. Volba projektu je tedy klíčovým momentem.
Učitel musí přijmout
svou novou roli. Není zde hlavním aktérem edukace, ale usnadňuje přístup. Pro
samotné studenty mohou zůstat zvlášť v českém prostředí zůstat některé cesty
uzavřené, především kvůli negativnímu postoji k věku studentů. Zapojení
pedagoga v tomto projektu, může být pro některé partnery dokladem toho, že se
jedná o seriózně míněnou pomoc. Jsou to ovšem studenti, kteří se mají především
zapojit do vymezení a řešení občanského problému. V tom jim musí pomoci to, co
již se naučili, nebo čemu je učitel teprve naučit musí. Znamená to zcela jiný
přístup k výuce, který klade na učitele mnohem větší nároky, především v otázce
jejich času.
Je zřejmé, že učení se
službou není možné bez pomoci z venku. V USA je projekt podporován různými
internetovými portály, které napomáhají se získáním praxe (www.dosomething.org).
Elektronický svět, tak vytváří pro studenty systém kroků, které je dovedou k
zapojení se k určitému hnutí. Student se přihlásí a následně je přizván k
určitým otázkám. Různé varianty jim pomohou, která problematika konkrétně
nejvíc zaujme jejich pozornost. K dané problematice je následně připojena řada
odkazů, které studentům slouží k získání dalších informací. Velkou výhodou je,
že se jedná o živá témata, která jsou průběžně aktualizována. Díky rychlé
reakci je tak internetová stránka aktuálnější, než může být běžné učení se
službou v učebně.
Může se hra stát
modelem nebo praxí pro občanské vzdělávání? Musíme si uvědomit, že společenské
problémy jsou složitou problematikou. Problém vzniká po dlouhou dobu a na jeho
vzniku a rozvoji se po tuto dobu podílí mnoho osob. Problémy, které dnes
řešíme, byly přikrmovány celé roky. Edukací pomocí médií je možné vytvořit
virtuální herní prostor, kde student naučí systematickému přemýšlení o
komplikovaných problémech, ale zároveň si žák může dovolit v tomto bezpečném
prostoru experimentovat s různými postupy řešení. Nemusí v realitě čelit
důsledku svého jednání, ale vidí jeho důsledky ve hře.
Předmětem výuky se
stala jedna z populárních her – Civilization. Pro její úspěšné zvládnutí je
třeba pochopit propojení jednotlivých sektorů, učí se myslet v určité struktuře
Samozřejmě pro skutečný rozvoj přemýšlení o moderních společenských problémech
, je třeba vyvinout takto zaměřené hry. Velmi zajímavou je v tomto ohledu hra
Fate of the World dostupná na Steamu (http://store.steampowered.com/app/80200/?l=czech),
která se se soustředí na vnímání ekologie. Hráč činí politická rozhodnutí,
která vedou ke zlepšení nebo zhoršení zemského klimatu.
Pouze hrát si ovšem nic
nevyřeší, proto vývojáři pracují nejen na vytváření her, ale snaží se také
najít cestu, jak přimět hráče přistoupit od her do reality. Usnadnit jim
přechod z virtuálního světa ke skutečným problémům. Barab v tomto duchu
vytvořil hru Quest Atlantis, ke hráč pomáhá zachránit umírající svět Atlantidy,
čelí tedy problémům ekologickým, kulturním i ekonomickým. Experimenty a příběh
ze hry mají následně pomoci žákům v jejich učebně přemýšlet o možnostech řešení
aktuálního problému z jejich okolí. Hra jim k tomu dává základ v abstraktním
přemýšlení, kterému se během jednotlivých misí učí.
Zapojení virtuálního
světa do řešení aktuálních problémů, je logickou reakcí na skutečnost, že mladí
tráví více času ve svém on-line světě. Přestávají vnímat problémy a dění kolem
sebe, proto je nutné přivést je zpět. Doba se změnila, všechny veřejně
prospěšné akce a setkání nemusí proběhnout pouze tváří v tvář. Studenti jsou
uvyklí využívat své digitální sítě. Jejich pomocí také hledají řešení, to
neznamená, že jsou tato řešení špatná. Mnoho setkání se dnes děje pouze ve
virtuální skupině, výzvy a informace mohou být sdíleny také pouze digitální
formou. I snaha o řešení problému se může odehrát pomocí e-petice a emaily
odpovědným autoritám. Pomocí internetu je možné získávat finance pro projekty.
Řadě původně pouze facebookových skupin a aktivit se dostalo další mediální
pozornosti i mimo jejich původní pole dosahu, často v televizních zprávách.
Charakter veřejně prospěšné aktivity se tedy změnil.
Moderní média dokáží
přemostit největší problémy různých projektů – čas a prostor. Pro mnoho projektů
je zásadní získávání dat. Toto mapování ovšem může provádět kdokoliv a
kdekoliv. Obvykle se jedná o jednoduchá pozorování, je možné sledovat faunu a
floru, stav životního prostředí, nebo pomáhat určité vědní oblasti, jako je
astronomie – projekt planet Hunters.
Překlenutí prostoru je
také důležité pro různé místní skupiny, které se mohou spojit s podobnými
zájmovými skupinami na světě. Je tak možné sdílet informace, zkušenosti a různé
postupy. Je tak možné zahájit dialog na globální úrovni.
Mnoho služeb, které
mohou poskytnout prostor pro rozvoj komunity je možné získat bezplatně To
napomáhá lepší organizaci různých akcí, sdílení informací i udržení prostého
kontaktu v komunitě. Je tak možné dospět k řešení celé řady problémů, s pomocí
diskuze.
Mnoho lidí se může
cítit vyčleněno z vlastní komunity. Sociální síť je může opět spojit s jejich
komunitou. Je ovšem možné, že jedinec svými názory do okolí prostě nezapadá.
Sociální síť mu může napomoci spojit se s jinou obdobně smýšlející komunitou,
která je mu prostorově vzdálena. Je to ovšem dvousečná situace, tato cesta
nemusí nutně vést ke zdravé komunitě a může mít na jedince i negativní vliv. Je
nutné zachovat si kritické myšlení. Jedná se komplexní problematiku pohybu v
digitálním světě, jejíž rizika by měla být žákům rovněž vysvětlena.
Internetový svět
svazuje jen velmi málo pravidel. Jedná se o rychle rostoucí svět, který by se
měl dostat do středu společenského zájmu. V této otázce je často diskutována
regulace internetu. Internet se stává stále důležitějším nástrojem komunikace.
Vytváří tedy důležitou infrastrukturu, kterou někdo musí kontrolovat. Jde o to
jak a do jaké míry. Podobně jako u jiných médií, zde tedy jde o to, aby byla
zachována svoboda projevu. Právě internet dává mladým hlas, který dosud nebyl
tolik slyšet.
Všechna sledovaná média
jsou stále velmi mladá, nemůžeme sledovat jejich vliv na více generací, proto
je obtížné jejich vliv skutečně posoudit. Některé vlivy se mohou projevit až po
delší době. To je jedním z velkých rizik. Jedná se o velké pole pro výzkum,
který stojí teprve na svém začátku.
Se závěry autorů je
možné souhlasit. Kladný vliv využití médií je nesporný, ale jak by fungoval v
našem prostředí? I u nás probíhá diskuze o možných kladech a záporech včlenění
nových technologií do výuky. Je to nevyhnutelná nutnost sledující vývoj. V
porovnání s USA u nás ovšem nemají podobné přístupy oporu v tradici. Jedná se o
pro náš konzervativní systém o zcela novou zkutečnost. Je ovšem nanejvýš
důležité v tomto ohledu z této a podobných studií čerpat inspiraci, která je
důležitým zdrojem pokroku. Změny jsou vždy možné, je ovšem třeba pečlivě
zvážit, zda se jedná o změny ku společenskému prospěchu. Ne všechno nové musí
být nutně dobré, ale je třeba sledovat různé nové alternativy.
Zdroj:
Ellen Middaugh and Joseph Kahne, New Media as a Tool for Civic Learning, Comunicar, n. 40, v. XX, 2013, Scientific Journal of Media Education; ISSN: 1134-3478; pages 99-107 (dostupné i na https://milunesco.unaoc.org/mil-resources/new-media-as-a-tool-for-civic-learning/ )
No comments:
Post a Comment