Plánujete dovolenou, výlet nebo
potřebujete někde strávit noc na služební cestě? Dlouholetá a zavedená služba
Booking.com vám pomůže.
Internetový server Booking.com či
jeho mobilní aplikace je pohodlným nástrojem pro všechny uživatele bez rozdílu sloužící k rezervaci ubytování na celém světě. Funguje prakticky ve všech zemích
světa, nabízí ubytování téměř v jakékoliv lokalitě a ve všech kategoriích,
je jen na uživateli, co vyhledává a co upřednostní.
V online rezervačním systému
ubytování si uživatel může nabídky filtrovat podle svých preferencí: ceny, lokality,
vzdálenosti od centra, počtu cestujících, termínu i typu ubytování či dalších
požadavků jako je možnost parkování, wifi zdarma, možnost domácích mazlíčků.
Systém pak podle zadaných kritérií vybere veškeré dostupné varianty, uživatel
si je pak může seřadit dle ceny či počtu hodnocení od ostatních uživatelů.
A právě hodnocení uživatelů je
to, co službu dělá zajímavou, užitečnou a především hodnotnou. Služba funguje
na principu produsage, tedy na tom, že uživatel je zároveň i tvůrcem obsahu.
Ten může na server přispívat, a tím utvářet obsah a podporovat účel stránky, tedy
rezervaci kvalitního ubytování, u kterého se vždy objeví hodnocení uživatelů a jejich
komentáře. Právě ty mohou sloužit jako vodítko při rozhodování, jaké ubytování
si nakonec zvolit. Uživatel si aktivně vybírá a pokud si skutečně něco zamluví,
má poté možnost ubytování sám ohodnotit a svým komentářem tak přispět
k obsahu.
Hodnocení je stavebním
kamenem služby, je to vodítko pro cestovatele, jaký hotel si zamluvit. Hodnotí
se čistota, pohodlí, místo, zařízení, personál, poměr ceny a kvality, wifi
zdarma (či jeho kvalita), vzdálenost od centra, to vše zákazník hodnotí pomocí
pěti možných emotikonů, které vyjadřují míru jeho spokojenosti (nespokojen,
spíše nespokojen, spokojen atd.). Hodnocení se poté zprůměruje a vznikne
číselný výsledek. Ten však sám o sobě mnoho neříká. Mnohem zajímavější a hodnotnější
jsou komentáře, slovní rozpracování spokojenosti s ubytováním. Zákazník hodnotí
jak klady, tak i zápory.
Pro mě jako pro uživatele jsou
mnohem důležitější komentáře, z nichž se potenciální host dozví, co je na
ubytování konkrétně špatného a co dobrého. Například hledám-li ubytování,
preferuji noc na klidném místě, bez papírových stěn a dalšího možného hluku, přečtu
si komentáře a hned vím či si aspoň dokážu z frekvence stížností udělat
obrázek o tom, jaké to tam může být.
Zákazník, který si přes tuto
službu zamluví ubytování nejméně pětkrát, získává status génia, tedy prémiového
člena. S tímto statusem pak má nárok na 10% slevu při každé další
rezervaci. Zákazník, který často slovně hodnotí, tedy dělí se o své zážitky a
názory, získává různé statusy – mistr slov v úrovni 1 až 3 či status skutečného
znalce místa.
Slabinou služby je to, že za své komentáře uživatel žádné odměny (kromě oněch virtuálních) nic nedostává. Motivační mechanismus ohledně psaní komentářů tedy nefunguje, jak by měl, protože právě to službu dělá hodnotnou a zajímavou. Jsou to komentáře uživatelů, které vytváří nejvyšší přidanou hodnotu.
Kateřina Soukalová
No comments:
Post a Comment