Wednesday, April 13, 2016

Rande naslepo aneb „Hele, co mám novýho!“

Videa v posledních letech ovládla internet, YouTubeři, tedy tvůrci videí šířících se k dychtivým příjemcům přes kanály serveru YouTube, vyhrávají ocenění a stávají se novými celebritami a také životními rádci a názorovými vůdci.

„ooommmgg i am soo happy i found your channel i also love reading books, but sadly my parents don't let me buy them (money probs and all) but i am so happy i found your channel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!“– tak zní jeden z komentářů u videa GINORMOUSBOOK HAUL UNBOXING [30+ BOOKS] + GIVEAWAYS na kanálu zřejmě nejrychleji mluvící osoby na planetě LovingDemBooks. Lze tak vidět, že sledování videí a následně jednotlivých „osobností“ je pro některé diváky/odběratele emotivní a k YouTuberům si utváří bližší vztah.

Fenomén haul videos


Tzv. hauly jsou videa, na kterých YouTuber ukazuje, předvádí a popisuje, co má nového, co si koupil, dostal – co by divák jistě neměl přehlédnout. Hauly mají různá témata, od jídla přes kosmetiku (
MASSIVE Makeup Haul! ♡ NARS, Mac Cosmetics, Too Faced & More!, video od Shaaanxo, 2 402 148 odběratelů) a obleční (ať už pro lidi – a i to je někdy v dětském provedení, tedy prezentováno až zarážejícím způsobem malými dětmi – TARGET HAUL GETTING READY FOR SUMMER Makeup Monday nebo pro panenky American Girl Doll Haul) až k elektronice (My Black Friday Haul 2013).

Jednou z největších YouTube hvězd ve světě je Zoella, věnující se módě, kosmetice, ale také například DIY projektům – Huge Spring Primark Haul, 3 662 167 zhlédnutí. Záplava videí, ve kterých se dívky chlubí, co si koupily v Primarku se přihnala i z našich luhů a hájů, hauly jsou tedy populární také v České republice. 

















V letošním roce měla být očekávanou vítězkou soutěže Blogerka roku v kategorii Video blogerka roku (Vlogerka roku) Teri Blizen, kterou však nakonec předstihla usměvavější Shopaholic Nicol. Obě točí mimojiné i hauly, a to především o oblečení a kosmetice, ale i doplňcích, jídle či knihách. Přímo food haul videím se v českém prostředí věnuje například Smooth Cooking nebo MamaLifestyle. Na knihy se kromě již zmiňované zahraniční LoveDemBooks zaměřují také čeští YouTubeři, například MollyVknize. Nejsledovanějšími jsou však u nás i v zahraničí módní hauly.



Fenomén unboxing


Unboxing, tedy rozbalování a následné komentování produktů přímo před divákem, bylo nejprve populární hlavně ve „hračkové“ verzi a v oblasti „nejnovější elektroniky“.

Tvůrce videí už nejen ukazuje, co vše nového si pořídil, ale sám je v přímém přenosu překvapen – spolu s divákem.

1. Hračková verze

Většinou dospělý (ale nezřídka i dítě) prezentuje hračky, skládačky, obsahy Kinder vajíček a podobně, a to především dětským divákům. Jednou z nejznámějších mystery YouTuberek je FunToyzCollector (6 948 553 odběratelů), žena s Disney nehty, jejímž nejúspěšnějším unboxing videem je Giant Princess KinderSurprise Eggs Disney Frozen Elsa Anna Minnie Mickey Play-Doh HuevosSorpresa se 233 807 875 zhlédnutími. (Jejím zcela nejúspěšnějším videem je rok staré Play Doh Sparkle Princess Ariel Elsa Anna Disney Frozen MagiClipGlitter Glider Magic Clip Dolls, které má k dnešnímu dni neuvěřitelných 457 286 033 zhlédnutí.) Na svém kanálu uveřejňuje především videa a návody související s tématikou Disney, Pixar, Nickelodeon a Play Doh.

2. Verze elektronika

Tato videa jsou již určena dospělým divákům. Jedním z nejpopulárnějších YouTube kanálů je UnboxTherapy s heslem „Where products get naked.“ Divák má možnost sledovat především rozbalování mobilních telefonů, robotů nebo herních konzolí, ale také testy produktů. Videím jistě může dodat na atraktivitě i možnost následného získání daného produktu (giveaway) – například iPhonu – ve videu Unboxing Every iPhone 6S / 6S Plus.

3. Verze to a ono

Ve výsledku je internet prosycen tunami „rozbalovacích“ videí a z obálek a krabic se sypou nejen hračky pro malé a elektrohračky pro velké, ale také – jak tomu bylo i u haulů – kosmetika (FABFITFUN SPRING 2016 UNBOXING!) a oblečení, jídlo (UNBOXING/Ochutnávání březnového Šmakujto boxu), doplňky do domácnosti či knihy (UNBOXING/Mollyvknize). A nebo směs všeho možného dohromady. 


Proč jsou ale hauly a unboxing videa tolik populární?


Hauly jsou vlastně recenzemi, které ale působí osobněji a v divákovi tedy budí větší důvěru – byl u toho, když se produkt rozbaloval a dokáže si v sebe sama lehce představit v roli YouTubera.

Co se týče unboxingu, prvek překvapení je oblíbený už dlouho, například v podobě tzv. štěstíček, která si můžeme koupit na pouti, a se kterými se v trochu jiné verzi byla možnost setkat například také na loňském knižním veletrhu v Táboře, nebo v podobě malých hraček, jež si lze „vytočit“ z automatu.
V knihkupectvích, především v Americe, se také ujalo prodávat knihy, jejichž obal nevidíme – soudíme pouze dle popisu obsahu. Podobnou akci mělo v době loňského Valentýna například knihkupectví Dobrovský.
V některých českých knihovnách mají čtenáři čas od času možnost vypůjčit si knihu v neprůhledném obalu. Většinou mohou vybírat z několika kategorií (podle zaměření/žánru), do kterých knihy předem knihovníci roztřídí. Jakou knihu mají, zjistili až doma, či zkrátka po jejím rozbalení. 
A i když překvapení může být v konečném důsledku zklamáním, mnohým to za ten risk stojí... Napětí je napětí.


Zdroje: www.youtube.com, www.blogerkaroku.cz




No comments:

Post a Comment