Facebook, Twitter, YouTube, Instagram nebo třeba Swarm. Dnes
běžně používané sociální sítě, nebo chcete-li sociální média. Prakticky nikdo
se nad jejich existencí už nepozastaví, jelikož se staly běžnou součástí našeho
světa. Snad jen starší generace může nechápavě (a nutno říci, že často oprávněně)
kroutit hlavou nad tím, proč mají někteří z nás potřebu se chlubit světu
s tím, co měli zrovna k obědu, kde se zrovna nachází nebo každodenně
nesmyslně vystavovat fotky svého obličeje. Nekončící rozmach internetu a kromě
toho také svoboda jeho využití však dávají prostor pro vznik ještě daleko
bizarnějším projektům. A právě jim je věnován tento článek.
Pochlubte se svým milostným životem
K napsání tohoto textu mě inspirovala vzpomínka na dnes
již nefunkční sociální síť „I just made love“, která fungovala několik let na
adrese ijustmadelove.com. Popisek na twitterovém účtu tohoto webu zní
dostatečně výmluvně: „Shows you where in the world happened something beautiful
:-)“, tedy volně přeloženo „Podívejte se, kde na světě se stalo něco krásného“.
Jednalo se totiž o web, kde se uživatelé vzájemně chlubili s tím, že zrovna
prožili sex. A to rovnou tak, že na mapě zvolili místo, kde k aktu došlo. A
aby toho nebylo málo, bylo možné svůj zážitek i blíže specifikovat, např.
vybrat polohy, prostředí nebo další detaily. Web také umožňoval srovnání
vlastních „milostných statistik“ s ostatními. Bohužel (nebo bohudík?),
tento projekt je již nějakou dobu mimo provoz. Krátce před svým koncem však
vykazoval slušný počet více než 300 000 zaznamenaných „událostí“.
IJustMadeLove.com, zdroj obrázku: lidovky.cz
StachePassions: domov všech kníračů
Kníry se znovu dostávají do kurzu. V popředí zájmu jsou
v posledních letech pravidelně především na podzim, kdy se tisíce lidí
zapojují do charitativního Movemberu. Slyšet je také tu a tam o soutěžích pro
nositele této chlouby. A tak není divu, že pro ně na adrese www.stachepassions.com
vznikla i specializovaná sociální síť Stache Passions. Ta nabízí komplexní
služby nejen samotným „kníračům“, ale také jejich příznivcům. Proto na webu
funguje kromě fóra, galerie, chatu a dalších sekcí i seznamka.
Ilustrační obrázek.
Zdroj: pinterest.com
Sociální sítě pro mrtvé
I mrtví mají svoje místo na webu. A je jich dokonce více.
Například projekt DeadSocial na adrese deadsocial.com. Ten umožňuje, stručně
řečeno, posílat zprávy ze záhrobí. Ještě během svého života si uživatel
připraví příspěvky, které jsou pak po jeho smrti automaticky odesílány na
příslušné sociální sítě, například Facebook nebo Twitter. Podle tvůrců může mít
tento projekt pozitivní terapeutické účinky jak z pohledu přípravy na
vlastní smrt, tak následně i na pozůstalé, kteří by se díky přísunu zpráv měli
lépe vyrovnat se smrtí blízké osoby. Nabízí se asociace s filmem P.S. I
Love You…
Trochu jiný přístup k mrtvým zvolil projekt Rip
Cemetery, který v minulém roce hledal sponzory na crowdfundingovém portálu
Indiegogo. Mělo se jednat o jakýsi virtuální hřbitov, kde by pozůstalí sdíleli
u virtuálního náhrobku zemřelého své vzpomínky, mohli sem umístit virtuální
květiny nebo fotografie. Nutno říci, že tento absurdní projekt potřebnou částku
nezískal, a tak je jeho budoucnost ve hvězdách.
Mrtví ve vašem mobilu. Zdroj obrázku: indiegogo.com
Podobný projekt běží v Izraeli pod názvem Neshama
(hebrejsky „duše“ nebo „dech“) – www.neshama.info. Trefně, ale trochu morbidně,
se o tomto serveru vyjádřili na foxnews.com: „Pokud si můžete nahmatat puls,
tato sociální síť není pro vás“. Stránka obsahuje databázi více než 130 tisíc náhrobních
kamenů ze skutečných izraelských hřbitovů, v níž je možné vyhledávat a
k nebožtíkům rovněž jako u minulého projektu přidávat svoje vzpomínky.
Kousek internetu pro domácí mazlíčky
Po tom všem, co již bylo v tomto článku popsáno, nebude
asi překvapením, že své místo na webu mají i domácí mazlíčci. Stránek, kde
hlavní roli hrají kočky, psi, leguáni, žáby nebo třeba rybičky, je relativně mnoho
a popsat je všechny by vydalo na samostatný obsáhlý článek. Vybral jsem tedy
alespoň dva zástupce.
Jedním
z nejprogresivnějších webů tohoto zaměření je Cuteness – cuteness.com,
v překladu „roztomilost“. Komplexní web pro chovatele, který nabízí kromě
„sociálních“ služeb, mezi nimiž pochopitelně nesmí chybět profily zvířátek, i
chovatelský e-shop, blogy, žebříčky a další funkce. Uživatelé mohou hlasovat
v tzv. „cutewars“, tedy vybírat, který ze dvou zobrazených mazlíčků je
roztomilejší. K hodnocení pak zde slouží místo tlačítka „like“ tzv.
„Cuteness points“ – čím více cuteness points, tím lepší pozice v žebříčku.
Praktické využití a řešení určité potřeby nelze upřít
dalšímu projektu - DoggyBnB.com. Inspiraci tvůrci zřejmě čerpali na známém webu
Airbnb, kde lidé nabízejí ubytování. DoggyBnB je naopak síť, kde majitelé psů a
jiných zvířat mohou najít řešení v případě, když potřebují někoho, kdo se
jim postará o mazlíčka. Funguje na principu budování sociální sítě. Chovatelé zadají
poptávku a pak stačí už jen vybrat toho správného „Buddyho“ ze své sítě. Tomu
mohou, ale nemusí, po vrácení zvířete vyplatit za hlídání odměnu.
Fronta do nebe
„První nábožensky založený Web 2.0 server v dějinách“,
tak o sobě hovoří projekt Line for Heaven. Po registraci a nahrání své fotky se
uživatel zařadí do fronty před nebeskou bránu. Přiznání hříchů, zapojení do
charitativních projektů nebo třeba udělení požehnání jiným uživatelům – to vše
přináší „karma body“, které znamenají posun dopředu ve virtuální frontě do
nebe.
Aktuální pořadí ve frontě do nebe. Zdroj: lineforhaven.com
Výše jsem shrnul pouze malé procento bizarních sociálních
sítí. Kromě zmíněných existují weby, kde se sdružují členové elity, rozvedení, zájemkyně
o silikonové implantáty nebo dokonce fanoušci seriálu My Little Pony. Existence
těchto projektů svědčí o tom, že lidé mají potřebu se sdružovat s jedinci
stejných zájmů, budovat sociální sítě, ale také se chlubit a vystavovat na
odiv. Internet toto vše umožňuje a dá se očekávat, že s jeho dalším
rozvojem budou přibývat i ještě daleko absurdnější projekty.
No comments:
Post a Comment