Tuesday, April 12, 2016

Pomocí virálu Zpátky na vrchol!

Lépe jíst a žít zdravě! Moderní hesla na která zareagovali nejen výrobci zboží a potravin, ale také tvůrci mediálních obsahů. Nutno říci, že jim to jde se střídavými úspěchy. Část českého národa si oblíbila kuchaře, jejichž pořady jsou spíš o tom, kdo dokáže udělat z ponožek svíčkovou (Jiří Babica, či Ladislav Hruška) nebo naopak někoho, kdo udělá "levnou" snídani s křepelčími vejci, koňakem a dalšími "běžně" dostupnými ingrediencemi (Zdeněk Pohlreich). Pořadů o vaření je značné množství, včetně virálních odnoží (např. Peklo na talíři Romana Vaňka), ale jde pouze o jeden díl skládačky.

Hesla v úvodní větě mají totiž ještě druhou rovinu, a sice pořady o cvičení. Tento článek přibližuje pojem produsage, což je stav, kdy se uživatel kromě konzumování obsahu podílí rovněž na jeho tvorbě. Projektem, jež mě zaujal je pořad Zpátky na vrchol, který produkuje Stream.cz, internetová televize portálu Seznam.cz. Reality show provází fitness trenér Jakub Bína, mimo jiné zpěvák skupiny Skyline.

Trenér Jakub Bína (Zpátky na vrchol)
Leitmotivem sportovní reality show je zlepšení fyzické kondice a propagace zdravého životního stylu. To by samo o sobě nebylo nic převratného, protože se tím zabývá velké množství odborníků i poučených laiků. Co pořad dle mého odlišuje od ostatních je především pestrost a nápady, které jsou v pořadu prezentovány. Jednotlivé série (zatím proběhly čtyři) byly zaměřeny každá na něco jiného a rozbourávaly stereotypy pořadů o cvičení. První série se týkala přípravy profesionálního kickboxera Maria Jarkase na návrat do profiringu. Druhá série pomáhala třem vybraným finalistkám na cestě k tělesné redukci a návratu do potřebné fyzické kondice. Třetí série se věnovala cvičení v párech, kdy proti sobě soutěžily dva páry v boji o to, kdo získá dovolenou za 100 tis. Kč. Aktuální řada čítá skupinu 12 osob s rozličnými cíli. Od výrazné redukce nadváhy až po nabrání svalové hmoty.

V tuto chvíli je na místě vysvětlit, proč jsem výše přibližoval celý koncept zdravého životního stylu včetně reality show Zpátky na vrchol. Jakub Bína totiž pořádá rovněž koncepční tréninky zvané Transformers 42. Jde o uzavřenou skupinu lidí, kteří se vzájemně podporují při cvičení, vyměňují si recepty a zároveň ovlivňují podobu pořadu Zpátky na vrchol. Členy skupiny Transformers 42 jsou totiž rovněž účastníci Zpátky na vrchol, kteří v rámci definice pojmu produsage ovlivňují podobu skupiny a zároveň slouží jako motivace pro ostatní

Typickým příkladem může být díl ze čtvrté série pořadu Zpátky na vrchol věnovaný běhání. Všichni soutěžící běželi několikrát tam a zpět k úpatí hory Říp a zároveň se zdokonalovali v běžecké technice a také ve výdrži. Všechny tyto aspekty se promítají rovněž do skupiny Transformers 42 ve které Jakub Bína zodpovídá dotazy cvičících, inspiruje se jimi a zároveň spolu s nimi modifikuje instruktážní videa, která se promítnou nejen do Zpátky na vrchol, ale rovněž do facebookových stránek Jakuba Bíny, kde  mj. radí, jak se připravit na půlmaraton.

V druhé řadě reality show zase rozhodovaly o vítězce mj. facebookové profily zúčastněných soutěžících, kdy jedním z kritérií pro výhru byl počet "like" pro každou stránku. Profil pozdější vítězky obsahoval typy na cvičení a jídelníček, což pomohlo modifikovat rovněž podobu Zpátky na vrchol. Příkladem může být 17. díl, kdy se na přání diváků cvičily nohy a zadní partie. Diváci z těchto stránek totiž čerpali inspiraci pro cvičení a tvůrci pořadu dle jejich přání tato cvičení zařadili. Díky značnému zájmu na facebooku také vznikla skupina Transformers 42 a všechny výše zmíněné virální obsahy se tak začaly prostupovat.

Myslím, že toto rozšiřování facebookových komunit s přesahem do virálních obsahů a internetové televize je doposud neprobádaným územím a dobrým námětem na další zkoumání. Využití facebookových skupin, které nebudou volně přístupné, ale určené pouze pro určitou komunitu by mohlo být významnou podnikatelskou příležitostí např. pro YouTubery. Zvláště, pokud se na těchto stránkách bude nabízet placený obsah. Může se jednat o alternativu k YouTube, kde jsou obsahy volně přístupné a provozovatel platí autorovi videí za počet shlédnutí, či určitý marketingový potenciál. Na facebookových stránkách by mohlo jít o diverzifikovaná témata a obsahy, jež by si účastníci sami platili. Šlo by tak spíše o kvalitu nabízeného obsahu a ne nutně o kvantitu tzn. vysoký počet zobrazených videí.

Značné množství YouTuberů, jež dosáhlo určitého množství shlédnutí svých videí, či kanálů využívalo například sestříhaná videa her, nebo nějaké recenze k nim. Myslím, že zrovna v tomto případě by využití uzavřených placených skupin na facebooku nemělo velký význam. Videí tohoto druhu je značné množství. Pokud ale půjde o skupinu podobnou Transformers 42, která kromě cvičení, instruktážních videí, či receptů na zdravá jídla nabízí exkluzivní obsah, tak zde to smysl má. Velkou roli hraje rovněž marketingová přitažlivost pořadu Zpátky na vrchol, který je spojen se skupinou Transformers 42. Marketingová síla vyjádřená 14 462 852 shlédnutími dává tušit, že uživatelé si obsah, který je zajímá najdou nejen na streamu, ale také prostřednictvím dalších kanálů (facebook apod.).

Prolnutí virálních videí, facebooku a sdílených obsahů se tak může stát významnou platformou, která pozmění dynamický trh online médií a bude do budoucna určující pro jejich vývoj.

Zdroje:

https://www.facebook.com/Zp%C3%A1tky-na-vrchol-Hanka-Fauov%C3%A1-236251809896141/?fref=ts

http://produsage.org/book

https://www.stream.cz/zpatkynavrchol/10002653-outdoorove-cviceni-jak-palit-tuky-v-parku

http://www.sport.cz/behani/ladime/clanek/642171-jacob-slibuje-bezecke-peklo-a-vy-ho-uvidite.html


1 comment:

  1. Transofmers jsou celkem v klidu zvlast pro zacatecniky kteri potrebuji vedeni online https://www.denikzhrzenehomuze.com/14-recenze-a-zkusenosti-s-transformers42.htm

    ReplyDelete