Wednesday, April 13, 2016

Airbnb – sdílená ekonomika nebo networking platforma?

Cestovat, poznávat, objevovat, ochutnat, vyzkoušet. Tohle všechno se v cizí zemi dá zažít nejlépe v doprovodu místního. S Airbnb, jste od takovéhoto průvodce vždycky jen pár kliků, ať je to v sousedním městě, nebo na druhém konci světa.  Co je Airbnb? Airbnb je příklad současného fenoménu takzvané ekonomiky sdílení (shared economy). Stačí se do online trhu s ubytováním zaregistrovat. Tento jednoduchý krok umožní být zároveň poskytovatelem služby i zákazníkem naráz.  Uživatelé tedy můžou sdílet svůj majetek a využívat nemovitosti ostatních uživatelů kdykoliv, kdekoliv a odkudkoliv. Nabízení a využívání takovýchto služeb vytváří propojenou a velmi aktivní komunitu s přesahem do "offline" světa.


Aairbnb je soukromě vlastněná web stránka, internetová služba, která umožňuje ubytovatelům pronajmout krátkodobě i dlouhodobě jejich nemovitost. Ať už se jedná o pokoj, byt, chatu, zámek. Jakoukoliv nemovitost, kdekoliv na světě lze kdykoliv nabídnout hostům, kteří mají zájem o ubytování. Ubytování, které není úplně odosobněné na rozdíl od klasických hotelových řetězců, které můžou v současné době působit vedle Airbnb jako příkladu úspěšného konceptu a byznysu, založeném na nových médiích, lehce přežitě.

Jako firma tento portál začal fungovat v roce 2007, kdy spolubydlící Brian Chesky a Joe Gebbia v obýváku v San Francisku zjistili, že nemají z čeho zaplatit nájem. Začali tedy v onom obýváku nabízet tři nafukovací matrace a snídani hostům, kteří hledali alternativu k hotelovému typu ubytování ve městě. Roku 2008 se k dvojici připojil Nathan Blecharczyk. Spolu založili webovou stránku Airbedandbreakfast.com, která se krátce nato přejmenovala na současný název airbnb.com. Firma začala expandovat a momentálně je oceňovaná na 10 bilionů amerických dolarů.[1]
Uživatelé si z nabídky vybírají podle lokality, ceny a taky hodnocení hostitele ostatními cestovateli. Jednotlivé možnosti se dají lehce vyfiltrovat  a tak si zákazník může jednoduše vybrat posle svých preferencí, časové flexibility, sympatií hostitele na základě svého rozpočtu, nebo podle ideální kombinace všech zmíněných kategorií.

"Když někdo vstoupí do tvých dveří, nebo ty vstoupíš do dveří někoho jiného, něco působivého se odehraje. Rozmělňujeme kulturní bariéry a spojujeme lidi v reálném čase.“ Christopher Lukesic, zaměstnanec Airbnb[2]


 Airbnb je platformou, která slouží k potkávání a vzájemné interakci uživatelů a zároveň generuje profit. S každým nově zaregistrovaným uživatelem, poskytovatelem ubytování se možnost výběr zákazníka rozšiřuje a je pravděpodobnější, že se poptávka zákazníků uspokojí. Spolu s každým pokusem o vyhledání vhodného ubytování zákazníkem se inzerujícímu zvedají šance na zisk.

Zároveň je Airbnb jakousi platformou, která slouží k setkávání a vzájemné interakci uživatelů, která generuje monetární hodnotu. S každým nově zaregistrovaným uživatelem, poskytovatelem ubytování se možnost výběr zákazníka rozšiřuje a je pravděpodobnější, že se poptávka zákazníků upokojí. Spolu s každým pokusem o vyhledání vhodného ubytování zákazníkem se inzerujícímu zvedají šance na zisk.

K tomu se přidávají jakési společně sdílené hodnoty, jak hostitelů, tak hostů. Jedná se například o relativní jistotu bezpečí na obou stranách (uživatelské recenze ubytovávajících a ubytovaných). Služba je placená, tudíž od hosta ani hostitele se neočekává, že spolu strávíte mnoho času (jako například u bezplatného cauchsurfingu, který je mnohem více orientovaný na společenskou bázi a sdílení hodnot). Dále je to společenský rozměr, který může být pro všechny zúčastněné atraktivní - je to i společenský rozměr  - jistý punc nezávislosti, podpora místní ekonomiky, nedotování odosobněných korporátů, Airbnb konkuruje hoteliérům, možností výběru.



Nová média stále nepřestávají generovat možnosti, jak vydělat peníze a zaujmout zákazníky a zároveň šířit ideu společnou komunitě, které tradiční formy ekonomie a marketingu nenabízí.
Uživatelé spolu můžou navazovat hmatatelné online vztahy, které můžou pokračovat i mimo síť – offline, třeba starý dobrým přátelstvím. Otázkou je jestli je výdělek jedné strany a relativní úspora investic strany druhé větším ziskem, než autentický zážitek z individuálního pohostinství, které může vést k dlouhodobějšímu kontaktu mezi zúčastněnými.




[1] Statistics and facts on Airbnb. The Statistics Portal [online]. http://www.statista.com/topics/2273/airbnb/ [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www.statista.com/topics/2273/airbnb/

[2] Xplorer. 10 Reasons Why Airbnb is an awesome Conscious Travel Enterprise. Conscious.Travel [online]. 2012 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: https://conscious.travel/2012/11/26/10-reasons-why-airbnb-is-an-awesome-conscious-travel-enterprise/

No comments:

Post a Comment