Na internetovém serveru youtube.com, který je největším
portálem pro sdílení videosouborů, se dají najít různá videa jakéhokoliv druhu
a obsahu. Zajímavým a velice populárním segmentem jsou tzv. mashups videa. Jedná se často o kratší
videoklipy, které těží z uživatelské kreativity a neomezených provedení.
Jak se takové mashup video vytváří?
Jako základní podklad pro tento typ videa slouží reálné
obrazové záběry, ať už v jednom celku či formou sestříhaných částí. Podstatou
záběrů je snímání výpovědí lidí, které mohou, ale také nemusí, být veřejně
známé. Čím známější je však snímaná osoba, tím vtipněji může výsledné video
působit. S tímto základem se dá následně pracovat dvěma základními
způsoby. Buď se použije reálná hlasová výpověď snímané osoby (osob), nebo se
její výpověď nahradí jiným sdělením. V prvním případě se tedy pracuje
v sestříhané verzi s reálnými výroky hlavní postavy, v tom
druhém se nekladou meze kreativitě tvůrce videa, neboť ten může do videa
dosadit libovolná slova. Genialita a umělá autenticita takového videa pak
spočívá v dosazení těch slov, která pasují do pohybu „hrdinových“ úst.
Dva základní typy videí
Mezi dva hlavní druhy mashup videí patří volná sdělení a
uměle vytvořené, ale reálné, hudební skladby. U volných sdělení tvůrci videí
nejčastěji použijí reálnou situaci jako například volební debatu a každou
výpověď politických kandidátů pozmění k vytvoření úplně nového obsahu
takové debaty. Výsledek pak může vypadat kupříkladu takto:
Taková videa jsou označována
jako „bad lip reading“ (špatné odezírání ze rtů). Mezi vyhledávaná a populární
videa patří zejména ve Spojených státech amerických sportovní mashupy.
Nejzdařilejší jsou
z prostředí amerického fotbalu a nejlepší ligy světa NFL využívající
reálné záběry ze zápasů. Tyto záběry jsou pak sestříhané do krátkého klipu
s upravenými výpověďmi hráčů s vtipným kontextem:
Jinou variantou mohou být filmové mashupy, kde tvůrci videí
sestříhají nejlepší záběry z jednoho či více filmů a nabídnou tak určitý
druh filmového traileru (podobně tomu je u nejlepších hudebních pasáží
jednotlivých či více hudebních interpretů v rámci audio/video-obsahů).
Záběry se mohou věnovat čemukoliv, nejčastěji jsou jejich základem
nejpodstatnější monology a dialogy hlavní herecké postavy. Běžně tak dochází
k sestříhání nejlepších („legendárních“) filmových záběrů jako průřezu
hrdinovy herecké kariéry.
Opět je zde mnoho variant, jak takové sestřihy poskládat.
Vedle chronologického postupu se objevuje typ poskládaných výpovědí
z jednotlivých filmů tak, že dávají logickou souvislost:
Tím se dostáváme k druhému základnímu typu mashup videí
– hudebním videím. Jako základ videa slouží reálný audio podklad určité hudební
skladby. Podstatným principem je přidání hrdinových slov do textu písně
v jeho originálním podání ze sestříhaných výpovědí (často pouze
jednotlivých slov) ústřední postavy. S mírnými úpravami zvuku pro
vhodnější melodičnost tak vznikají neuvěřitelné hudební kompilace a populárními
„zpěváky“ bývají díky nepřebernému množství nejrůznějších výroků političtí
představitelé. V kombinaci s jejich pověstí, charakterem nebo
politickou minulostí mohou vzniknout také ironické video-obsahy podobné tomuto
s bývalým americkým prezidentem Georgem W. Bushem, jak zpívá hit Sunday
Bloody Sunday od irské rockové skupiny U2:
Televizní soutěž jako konsekvence videí „bad lip reading“
Odezírání ze rtů se stalo velice populárním také mezi tzv.
youtubery, kdy jeden z dvojice má na uších sluchátka, a snaží se
rozpoznat, co mu druhý říká, a v takovéto formě se snaží pobavit jejich
diváky. Do úplně nové dimenze se odezírání ze rtů dostalo prostřednictvím
reálné televizní show, která probíhala s největší pravděpodobností v
Turecku.
Dvojice soutěžících soupeří mezi sebou v tom, která
dvojice uhodne (odezíráním ze rtů) více slov či slovních spojení. Zde však hraničí
vtipnost s absurditou situace. Ostatně, posoudit tak můžete sami:
Současnost a budoucnost mashupů
Kromě kanálu Youtube se v internetovém prostředí
nachází bezpočet dalších odborných serverů s nejrůznějšími mashupy. Mezi
nejvyhledávanější patří ty hudební, u kterých se často kombinuje i několik
interpretů. Konvergenci nových médií podporuje propojení těchto webů
s exkluzivními mobilními aplikacemi pro chytré telefony či specializované
programy k samotné tvorbě mashup videí. Zvláštní disciplínou jsou pak
původní videa se záměnou hlavních postav, kde jsou do hlavních rolí
nainstalováni „noví hrdinové“:
Podobně jako je tomu i u jiných oblastí, také v oboru
mashup videí můžeme najít vyhlášené hráče a nejlepší tvůrce. Mezi nejvlivnější
patří Cassetteboy, který se často pomocí mashupů trefuje do veřejných osob,
zejména politiků. Posledním výstřelkem bylo video z 1. března tohoto roku
a v nejnovější edici to schytal republikánský kandidát na prezidentský
post USA Donald Trump ve videu s popichujícím podtitulem „Make Donald
Drumpf Again“:
Dá se očekávat, že podobných mashup videí bude přibývat, a
je jen otázkou času, kdy budou dostávat více prostoru například
v televizním vysílání. Ať už jako součást zábavných programů či late night
shows, tak také jako samostatné pořady. Popularita video-obsahů neustále stoupá
a díky konvergenci nových médií jsou dostupnější, než kdy dříve.
No comments:
Post a Comment