Wednesday, April 13, 2016

Mashups – videa, která nemají hranice

Na internetovém serveru youtube.com, který je největším portálem pro sdílení videosouborů, se dají najít různá videa jakéhokoliv druhu a obsahu. Zajímavým a velice populárním segmentem jsou tzv. mashups videa. Jedná se často o kratší videoklipy, které těží z uživatelské kreativity a neomezených provedení.

Jak se takové mashup video vytváří?

Jako základní podklad pro tento typ videa slouží reálné obrazové záběry, ať už v jednom celku či formou sestříhaných částí. Podstatou záběrů je snímání výpovědí lidí, které mohou, ale také nemusí, být veřejně známé. Čím známější je však snímaná osoba, tím vtipněji může výsledné video působit. S tímto základem se dá následně pracovat dvěma základními způsoby. Buď se použije reálná hlasová výpověď snímané osoby (osob), nebo se její výpověď nahradí jiným sdělením. V prvním případě se tedy pracuje v sestříhané verzi s reálnými výroky hlavní postavy, v tom druhém se nekladou meze kreativitě tvůrce videa, neboť ten může do videa dosadit libovolná slova. Genialita a umělá autenticita takového videa pak spočívá v dosazení těch slov, která pasují do pohybu „hrdinových“ úst.


Dva základní typy videí

Mezi dva hlavní druhy mashup videí patří volná sdělení a uměle vytvořené, ale reálné, hudební skladby. U volných sdělení tvůrci videí nejčastěji použijí reálnou situaci jako například volební debatu a každou výpověď politických kandidátů pozmění k vytvoření úplně nového obsahu takové debaty. Výsledek pak může vypadat kupříkladu takto:


  
Taková videa jsou označována jako „bad lip reading“ (špatné odezírání ze rtů). Mezi vyhledávaná a populární videa patří zejména ve Spojených státech amerických sportovní mashupy. Nejzdařilejší jsou z prostředí amerického fotbalu a nejlepší ligy světa NFL využívající reálné záběry ze zápasů. Tyto záběry jsou pak sestříhané do krátkého klipu s upravenými výpověďmi hráčů s vtipným kontextem: 





Jinou variantou mohou být filmové mashupy, kde tvůrci videí sestříhají nejlepší záběry z jednoho či více filmů a nabídnou tak určitý druh filmového traileru (podobně tomu je u nejlepších hudebních pasáží jednotlivých či více hudebních interpretů v rámci audio/video-obsahů). Záběry se mohou věnovat čemukoliv, nejčastěji jsou jejich základem nejpodstatnější monology a dialogy hlavní herecké postavy. Běžně tak dochází k sestříhání nejlepších („legendárních“) filmových záběrů jako průřezu hrdinovy herecké kariéry.

 
Opět je zde mnoho variant, jak takové sestřihy poskládat. Vedle chronologického postupu se objevuje typ poskládaných výpovědí z jednotlivých filmů tak, že dávají logickou souvislost:



Tím se dostáváme k druhému základnímu typu mashup videí – hudebním videím. Jako základ videa slouží reálný audio podklad určité hudební skladby. Podstatným principem je přidání hrdinových slov do textu písně v jeho originálním podání ze sestříhaných výpovědí (často pouze jednotlivých slov) ústřední postavy. S mírnými úpravami zvuku pro vhodnější melodičnost tak vznikají neuvěřitelné hudební kompilace a populárními „zpěváky“ bývají díky nepřebernému množství nejrůznějších výroků političtí představitelé. V kombinaci s jejich pověstí, charakterem nebo politickou minulostí mohou vzniknout také ironické video-obsahy podobné tomuto s bývalým americkým prezidentem Georgem W. Bushem, jak zpívá hit Sunday Bloody Sunday od irské rockové skupiny U2:



Televizní soutěž jako konsekvence videí „bad lip reading“

Odezírání ze rtů se stalo velice populárním také mezi tzv. youtubery, kdy jeden z dvojice má na uších sluchátka, a snaží se rozpoznat, co mu druhý říká, a v takovéto formě se snaží pobavit jejich diváky. Do úplně nové dimenze se odezírání ze rtů dostalo prostřednictvím reálné televizní show, která probíhala s největší pravděpodobností v Turecku.
Dvojice soutěžících soupeří mezi sebou v tom, která dvojice uhodne (odezíráním ze rtů) více slov či slovních spojení. Zde však hraničí vtipnost s absurditou situace. Ostatně, posoudit tak můžete sami:


Současnost a budoucnost mashupů

Kromě kanálu Youtube se v internetovém prostředí nachází bezpočet dalších odborných serverů s nejrůznějšími mashupy. Mezi nejvyhledávanější patří ty hudební, u kterých se často kombinuje i několik interpretů. Konvergenci nových médií podporuje propojení těchto webů s exkluzivními mobilními aplikacemi pro chytré telefony či specializované programy k samotné tvorbě mashup videí. Zvláštní disciplínou jsou pak původní videa se záměnou hlavních postav, kde jsou do hlavních rolí nainstalováni „noví hrdinové“:

Podobně jako je tomu i u jiných oblastí, také v oboru mashup videí můžeme najít vyhlášené hráče a nejlepší tvůrce. Mezi nejvlivnější patří Cassetteboy, který se často pomocí mashupů trefuje do veřejných osob, zejména politiků. Posledním výstřelkem bylo video z 1. března tohoto roku a v nejnovější edici to schytal republikánský kandidát na prezidentský post USA Donald Trump ve videu s popichujícím podtitulem „Make Donald Drumpf Again“:
 
Dá se očekávat, že podobných mashup videí bude přibývat, a je jen otázkou času, kdy budou dostávat více prostoru například v televizním vysílání. Ať už jako součást zábavných programů či late night shows, tak také jako samostatné pořady. Popularita video-obsahů neustále stoupá a díky konvergenci nových médií jsou dostupnější, než kdy dříve.

No comments:

Post a Comment