V červnu 2015
vydali autoři Lauren Reichart Smith a Jimmy Sanderson článek „I'm Going to
Instagram It! An Analysis of Athlete Self-Presentation on Instagram“.
Publikován byl akademickým čtvrtletníkem Journal of Broadcasting &
Electronic Media a autoři se v něm zabývají obsahovou analýzou 27
instagramových účtů profesionálních sportovců, jejímž cílem je zjistit, jak
využívají tohoto vizuálního média k sebeprezentaci. Zkoumány byly jak fotografie samotné, tak i
jejich popisky.
Akademický čtvrtletník Journal of Broadcasting
& Electronic Media byl založený v roce 1957 jen jako Journal of
Broadcasting, od roku 1985 nese své současné jméno a zabývá se elektronickými
médii. Vydává ho Broadcast Education Association a je považován za přední
médium zabývající se komunikačními studii. Jsou v něm zveřejňovány články
o vývoji, trendech a výzkumech v tomto poli, psané akademiky, výzkumnými
pracovníky a dalšími specialisty na elektronická média. Jeho současným
šéfredaktorem je Zizi Papacharissi z University Illinois v Chicagu.
Lauren Reichart Smith je odbornou asistentkou a
ředitelkou pro styk s veřejností na Universitě Auburn. Dříve pracovala pro
televizní trhy Atlanty a Birminghamu jako producentka a za svou práci si
vysloužila nominaci na cenu Emma v roce 2015. Jejím hlavním výzkumným
zaměření je sport v médiích. Zabývá se otázkou pohlaví, rasy a národní
identity. Analyzovala obraz sportovců v médiích a jak pokrok v nových
technologiích ovlivnil fanouškovský prožitek ze hry. Sma je aktivní
sportovkyní. Pravidelně se například účastní závodů v biatlonu a
triatlonu. (http://www.cla.auburn.edu/cmjn/public-relations/faculty/lauren-smith/)
Jimmy Sanderson je odborným asistentem oddělení
Komunikačních studií na Universitě Clemson a ředitelem studijního BA programu
Sportovní komunikace. Zároveň je aktivní ve výzkumu vlivu sociálních médií na
sport se zaměřením na sportovní média, organizace a sociální a parasociálni
interakci. Vede také výzkum, který se zabývá zdravotními a bezpečnostními hledisky
ve sportu. Jeho práce byly publikovány vy významných médiích. Stejně jako
Lauren je také sportovním nadšencem. (https://www.clemson.edu/caah/faculty-staff/facultyBio.html?id=1614)
Ve své práci autoři nejdříve zasazují
sebeprezentaci sportovců na Instagramu do širšího kontextu dalších tradičních i
sociálních médií a objasňují, proč zvolili pro svůj výzkum právě toto médium.
Instagram považují za jednu z nejrychleji rostoucích platforem, navíc
dříve byla analyzována spíše textová média, jako jsou blogy, proto se zaměřují
na primárně vizuální Instagram. Dále mapují literaturu a předchozí průzkumy,
které se sebeprezentací a sociálními médii zabývají. Prezentují zajímavou
teorii Ervinga Goffmana, který říká, že lidé se při
sebeprezentaci chovají jako herci a
snaží se vytvořit pro svou postavu co nejzajímavější pro jejich publikum. Dále
se zabývají teorií Trammella a Keshelashviliho, kteří na základě průzkumu
dospěli k závěru, že muži mnohem více filtrují osobní informace, které
jsou ochotni sdílet na sociálních sítích a zabývají se spíše okolními
událostmi, zatím co ženy například blog pojímají spíše jako svůj deníček a jsou
ochotné se podělit se detailně o svůj osobní život. Tato teorie je dále
podpořena také výsledky jiných výzkumů, například od Lebela a Danylchucka nebo Andrewse
and Herbstreita. Na základě výsledků
těchto výzkumů pak sestavují své tři výzkumné otázky.
Ve výzkumu se zaměřují na ověření Goffmanovy
teorie, vypozorování rozdílu v prezentaci mužů a žen napříč sporty a
jakými tématy se sportovci v popiscích u fotografií zabývají.
K jejich zodpovězení volí mix výzkumných metod. Nejprve provedli obsahovou
analýzu a později pak analýzu textu. Při výběru vzorku zvolili osm sportů,
které jsou porovnatelně populární jak v mužské, tak ženské variantě. U
každého sportu pak vybrali dle popularity a aktivity na Instagramu dva zástupce
ženského i mužského pohlaví. U každého sportovce pak analyzovali 50
nejnovějších fotografií. Celkem jich bylo 1.352.
Výsledky výzkumu ukazují několik zajímavých
fenoménů. Skoro polovina fotografií zobrazuje atlety ve fyzickém kontaktu
s jinou osobou. Potvrzeno bylo také Goffmanovo tvrzení, že tento způsob
prezentace je typičtější pro ženy, které na zkoumaných fotografiích byly
většinou v kontaktu s jejich přáteli. Z pohledu velikosti
postavy na fotografii bylo vypozorováno, že většina fotografií zachycuje celé
tělo sportovců. Přitom u předchozích výzkumů, které nebyly zaměřené na sportovce,
naopak převažovaly fotografie zachycující spíše jen horní polovinu těla nebo
portrét. To může ukazovat na hrdost sportovců na své tělo, které chtějí ukázat.
To dokazuje také to, že jinak velice populární „selfie“ byla u sportovců
využívána jen v minimální míře. Dalším výstupem z výzkumu bylo
zjištění, že pozorovaní sportovci využívají Instagram jako nástroj pro osobní
prezentaci. Jen velmi málo postů se týkalo přímo sportu samotnému.
V České republice zatím není Instagram u
sportovců tolik oblíbený. Upřednostňují raději jiné sociální platformy pro
komunikaci se svými fanoušky. Podobný výzkum by bylo možná zajímavé provést pro
prezentaci sportovců na Facebooku, kde jich je více aktivních. Facebook
využívají také jako vizuální sebeprezentaci, podobně jako je tomu na Instagramu.
Nejaktivnějším sportovcem je pravděpodobně Jaromír Jágr. Jeho chování na
Facebooku částečně odpovídá vypozorovaným vzorům. Kromě informací přímo ze
zápasů, Jaromír raději sdílí okamžiky ze svého života.
BIBLIOGRAFIE RECENZOVANÉHO ČLÁNKU:
SMITH, Lauren Reichart a Jimmy SANDERSON. I'm Going to Instagram It! An Analysis of Athlete Self-Presentation on Instagram. Journal of Broadcasting [online]. 2015, 59(2), 342-358 [cit. 2016-04-12]. DOI: 10.1080/08838151.2015.1029125. ISSN 08838151.
No comments:
Post a Comment