Thursday, April 7, 2016

Foursquare vám ukáže kam a proč



Foursquare je geolokační služba s prvky sociální sítě, prostřednictví které se mohou uživatelé tzv. checkovat na konkrétních místech. Studie Michaela Sakera a Leightona Evanse zkoumá, proč má tolik uživatelů zájem o tuto službu, která jim dokáže oživit paměť a ukáže jim, kde a kdy se v minulosti zaregistrovali. Studie také analyzuje různé způsoby, kterými uživatelé nakládají s místy, která už jednou navštívili. Pomáhá tak lidem vybrat si například restauraci, sportoviště, kulturní instituce či další místa na základě recenzí ostatních uživatelů, kteří již místo navštívili a ohodnotili. jedná se o ukázkový příklad tzv. produsage - lidé kolektivně sbírají informace, které pak sami využívají.
Foursquare vstoupil na trh v roce 2009, kdy umožnil uživatelům sdílet v reálném čase polohu se svými přáteli. O pět let později přišel s vlastní aplikací a přidal další funkce, které aplikaci tak trochu proměnili ve hru: uživatelé mohli sbírat mince, samolepky a soutěžit s lidmi, které znají.
Klíčovým úkolem aplikace je nabídnout uživateli podniky přesně podle jeho potřeb - ve vybraném místě a s vybranými službami.

Více než 50 milionů uživatelů po celém světě

Foursquare využívá více než 50 milionů lidí po celém světě, a to prostřednictvím počítačů, mobilního webu a mobilních aplikací. Počet registrací uživatelů Foursquare na různých místech se za celou dobu jeho existence vyšplhal na 8 miliard. Platforma zahrnuje více než 65 milionů institucí po celém světě a zaměstnává téměř 200 lidí, kteří sídlí mezi v New Yorku, San Francisku, Londýně a Chicagu.
Aplikace má potenciál nejen uživatelský, ale také inzertní – nabízí totiž inzerentům způsoby, jak se spojit s potenciálními klienty, o kterých přesně vědí, jaká místa vyhledávají, kde se jim líbilo a jak jej ohodnotili. Foursquare pravidelně optimalizuje reklamní analytiku, cílení a měření tak, aby vyhověl současným požadavkům firem.

Lidé oceňují kreativní zpracování i to, že jim Foursquare připomíná zážitky
 
Využívání smatrphonů a aplikací, které zaznamenávají pohyb uživatelů a místa, kde se nacházejí, autoři výzkumu zaměřeného na Foursqure nazývají jako tzv. hybridní prostor. Ten vzniká, když dojde ke kombinaci digitálního a fyzického prostoru. Díky GPS zabudovaných v chytrých telefonech mohou uživatelé Foursquare sdílet svoji aktuální lokaci se svými přáteli tím, že se zaregistrují na konkrétním místě. Každý uživatel si založí profil, která obsahuje i fotografii. Tyto registrace se archivují a technolgie pak zaznamenává veškerá místa, která uživatelé navštívili, včetně jejich hodnocení. Aplikace Foursquare se tak stává nejen databází lokací, ale také obrázků a textů.

Foursquare
Studie Sakera a Evanse zpracovává výsledky dvou výzkumů – jednoho, který probíhal od září roku 2011 do května 2012 za využití online dotazníků a osobních, e-mailových a Skype rozhovorů se 65 uživateli Foursquare. Druhý průzkum byl realizován od srpna do prosince roku 2012 na dvaadvaceti respondentech, uživatelích Foursquare z Velké Británie.
Foursquare svým uživatelům  pravidelně připomíná, jaká místa navštívili například přesně před rokem. Podle některých respondentů je tato funkce velmi příjemná a oni si mohou s nostalgií zavzpomínat, co dělali před rokem a jaká místa navštívili. Uvádějí, že sami od sebe by si na to nevzpomněli – vědí například, že už tam někdy byli, ale už si přesně nevzpomenou kdy. Aplikace jim pak zároveň napoví, kde se nacházeli den potom či den předtím, uživatel si pak může na základě těchto dat znovuobnovit vzpomínky a sestavit si jakousi mentální mapu svých minulých aktivit.
Výzkumy také ukazují, že pro některé respondenty je Fousquare bezpečnější způsobem uchovávávání vzpomínek na to, kde se nacházeli, než pro ně byly dřívější systémy. Respondenti také uvádějí, že Foursquare preferují nad jinými aplikacemi, které mají podobné  zaměření a funkce.
Respondenti dále oceňují grafickou stránku sítě Foursquare, a to, jak kreativně aplikace zaznamenává minulost jejich pohybu. Foursquare totiž zdaleka není jen strohým seznamem dat a míst, uživatelům naopak neotřele a rozmanitě ukazuje zážitky z minulosti.
Zjednodušeně řečeno, Foursquare představuje spojení zážitků prožitých v minulosti, současnosti a možných budoucích návštěv, zážitků a událostí. Foursquare je také respondenty vnímán jako šikovný prostředek k digitalizaci a uchování zážitků a vzpomínek, které si pak uživatelé mohou osvěžit jejich opětovným vyvoláním ze systému.
Foursquare můžeme jako „sběrače“ prostorové paměti vnímat třemi způsoby:

1)      Shromážděné vzpomínky kumuluje, umožňuje uživatelům znovu si vybavit střípky z jejich minulosti a zjistit, kde se v konkrétní den nacházeli.

2)      Uživatelé mohou svou minulost (respektive místa, která navštívili) sdílet se svými přáteli.

3)      Důležitý je také aspekt digitalizace – Foursquare shromažďuje data, archivuje je a pravidelně je připomíná uživatelům.
 
Foursquare zkrátka kombinuje kreativní způsob jak uchovat vzpomínky a informace o místech, která uživatelé navštívili, s možností sdílet tyto informace se s přátelenými uživateli. Stejně tak umožňují uživatelům vybavit si, co dělali a kde se nacházeli v konkrétní den v minulosti. Hlavní funkcí je však stále vyhledávání podniků na základě místa a referencí ostatních uživatelů.

 

About Foursquare. [online]. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z: <https://foursquare.com/about>

Saker, Michael and Leighton, Evans. Locative mobile media and time: Foursquare and technological memory. First Monday, 20 (10) [online]. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/6006/5200

 

 

 

No comments:

Post a Comment