Sunday, April 10, 2016

Jak funguje flagging neboli nahlašování nevhodného obsahu uživateli?

Sociální sítě a internet obecně má většina uživatelů spojena se svobodou projevu, nicméně stejně jako v reálném životě, i svoboda virtuální člověka končí tam, kde začíná svoboda uživatele dalšího. Příspěvky na internetu jsou zpravidla veřejně přístupné široké skupině uživatelů a i projevy na virtuální síti je tedy potřeba kontrolovat tak, aby příspěvky nebyly v rozporu s nastavenými pravidly, dobrými mravy, apod. Vzhledem k obrovskému množství uživatelů a příspěvků je pro jednotlivé platformy nezbytné nejen nastavit si pravidla, jež návštěvníci musí dodržovat, ale neméně důležité je vymyslet také mechanismus kontroly a postup při porušení nastavených pravidel.

Naprostá většina sociálních sítí aktivně využívá tzv. flaggingu, což je výraz odvozený od anglického slova „flag“, tedy vlajka. Vlajka má poměrně dlouhou historii; poprvé byla použita v Římsko-perských válkách kvůli rozlišení nepřátelských armád v boji, později se ujala v námořnictví. Vlajka nejen napověděla původ lodi, ale sloužila také ke komunikaci. Zvláštním druhem pak byla vlajka červené barvy, která sloužila k signalizaci nebezpečí. Na stejném principu funguje i známá ikona vlajky na internetu; tu mají uživatelé spojenou s možností nahlásit nevhodný obsah na většině sociálních sítí. Mezi platformy využívající mechanismu vlaječky patří Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Flickr, Foursquare, Vine a další.

Červená vlaječka jako symbol nahlašování nevhodného obsahu
Zdroj: trintech.com
Vedle notoricky známého tlačítka „like“ v nejrůznějších podobách či komplexnějších nástrojů jakými jsou hlasovací tlačítka „upvote“ a „downvote“ na síti Reddit je vlaječka či jiný prostředek nahlašování nevhodného obsahu dalším způsobem, jak může běžný uživatel vyjádřit svůj názor a reagovat na obsah. Tato malá a zdánlivě nenápadná ikona má velký význam: díky ní dochází k interakci mezi uživateli a platformou, ale také mezi lidmi a algoritmy a jakousi vyšší mocí, například tou politickou, jež má pravomoc regulovat dění na internetu.

Vlaječka má dvě základní úlohy: za prvé umožňuje sociálním sítím identifikovat závadný obsah, což by vzhledem k množství příspěvků bez pomoci mechanismu nahlášení uživateli bylo pravděpodobně velmi složité, ne-li nemožné. Mnohdy povinnost kontrolovat obsah vyplývá ze zákona, nicméně většina platforem kontroluje obsah i nad rámec svých povinností. Účast uživatelů je velmi podstatnou, či spíše zásadní, součástí takovéto kontroly obsahu. Kromě zachování uživatelsky příjemného prostředí díky odstranění nevhodného obsahu je další výhodou zapojení uživatelů také fakt, že slouží sociálním sítím v podstatě jako neplacení dobrovolníci a dochází tak k významnému ušetření pracovní síly a tím pádem také finančních prostředků.
Nahlášení spamu na síti Facebook
Zdroj: facebook.com
Další ze základních úloh vlaječky má podobu značně alibistickou: uživatelské nahlášení obsahu slouží sociálním platformám k legitimizování vlastního rozhodnutí obsah odstranit či naopak ponechat. Argumentace podložená jednáním jménem uživatelů a v jejich zájmu se stává prakticky neprůstřelnou. Nicméně je třeba si uvědomit, že sociální platformy by se jen těžko mohly podrobit externí kontrole; nejedná se o firmu omezenou hranicemi státu a neexistuje vláda schopná úspěšně monitorovat online obsah tohoto rozsahu. V tomto směru jsou vlaječky symbolem relativně dobře fungující samoregulace a zároveň způsobem, jak se vymanit z dozoru jakékoli národní či mezinárodní vlády.

Z hlediska mediální teorie má podíl uživatelů na regulaci online obsahu význam také jako prostředek veřejného vyjednávání. U kontroverzních témat, jakými v minulosti byly například fotografie polibku homosexuálního páru či baculaté slečny v plavkách, jež byly označeny za nevhodné, dochází pomocí nahlašování obsahu k vytváření veřejného diskurzu. Zde můžeme najít paralelu s pojmy produsage a kolektivní inteligence, které jsou také spojeny s účastí uživatelů na vytváření obsahu a řešení problému pomocí zapojení kolektivu.

Mechanismus nahlašování funguje u každé platformy jinak; v případě sítě Vine nahlášení končí kliknutím na tlačítko „report a post“. Pinterest nabízí omezený výběr kategorií, Tumblr umožňuje také nahlásit uživatele. WordPress nabízí konkrétní kategorie, např. násilný či urážlivý obsah nebo porušení autorských práv. Zpravodajské servery jako The New York Times a The Guardian umožňuje nahlásit nevhodné komentáře v diskuzi, a to včetně prostoru pro přidání vlastního komentáře uživatele. Nejpodrobnější způsob nahlašování nevhodného obsahu a komentářů nabízí patrně YouTube; figuruje zde celá řada kategorií a podkategorií a uživatelé jsou nuceni připsat vlastní vysvětlující text. Uživatel zde nicméně nemá jistotu, co se s příspěvkem stane po jeho nahlášení. Daleko transparentnější je v tomto směru Facebook, který nabízí možnost monitorovat proces přezkoumávání stížnosti a umožňuje dokonce uživatelům stížnost vzít zpět.

Obsáhlé menu nahlašování videa na YouTube.
Zdroj: Crawford, 2016
Nahlášením příspěvku tedy celý proces nekončí; pouhé nahlášení uživatele nevede k automatickému odstranění příspěvku, nýbrž je obsah přezkoumáván buď zaměstnanci dané platformy, nebo osobou, kterou si platforma za tímto účelem najala. Tato osoba se pak většinou rozhodne obsah buď odstranit, nebo ponechat. Existuje ovšem i tzv. šedá zóna, tedy příspěvky, u kterých si osoba přezkoumávající příspěvek není jistá, zda by měl být odstraněn. V tomto případě je povolán speciální tým odpovědný za obsahovou strategii. Pro sociální síť není totiž vždy žádoucí odstranit příspěvek, i když byl nahlášen mnoha uživateli; kontroverzní příspěvky vyvolávají totiž zájem veřejnosti a pomáhají platformu zviditelnit.

Zde narážíme na jednu z nevýhod flaggingu, tedy netransparentnost rozhodování o odstranění či zachování nahlášeného příspěvku. Mezi další nevýhody patří také to, že ne každý je ochoten příspěvky nahlašovat a ti, kdo příspěvky nahlašují, jsou pouze marginální částí uživatelů. Nahlašování příspěvků je také snadno zneužitelné jak jednotlivými uživateli, tak například firmami. Strategické nahlašování příspěvku je bohužel velmi častým jevem. Vedle netransparentního odstraňování nahlášených příspěvků ovšem existují i platformy, jež umožňují dialog a uživatelé mohou příspěvky sami upravovat či hodnotit jejich kvalitu. Takovýto diskurz o vhodnosti příspěvků se objevuje na Wikipedii, Redditu a v některých online hrách pro více hráčů. 

I přes nesčetné otazníky a kritiku, jež současný systém nahlašování příspěvků uživateli vyvolává, se  nicméně jedná o patrně jediný možný způsob zachování kvality příspěvků při jejich ohromném množství.

CRAWFORD, K. a T. GILLESPIE. What is a flag for? Social media reporting tools and the vocabulary of complaint. New Media. 2016, 18(3), 410-428. DOI: 10.1177/1461444814543163. ISSN 1461-4448. Dostupné také z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444814543163
LÉVY, Pierre. Collective Intelligence. TREND, David (ed.). Reading digital culture. Malden, Mass.: Blackwell, 2001, s. 253-258. ISBN 0631223029.