Sunday, April 10, 2016

Twitterování zpráv: Nástup ambientní žurnalistiky

Autorem článku pojednávajícím o nově nastupující formě zpravodajství je Alfred Hermida, nejedenkrát oceněný výzkumník v oblasti digitálních médií. V minulosti Hermida působil v BBC a je zakládajícím redaktorem zpravodajského internetového portálu BBC z roku 1997. Během jeho působení získal portál cenu BAFTA (British Academy Film Award) za nejlepší zpravodajské stránky čtyřikrát za sebou. Kromě BBC psal například pro: The Globe and Mail, The Wall Street Journal, The Times of London, The Guardian a NPR.
            Do světa nových médií se Alfred Hermida zapsal jako významná osobnost díky svému publikování v dílech Journal of Broadcasting and Electronic Media, Journalism Studies a Journalism Practice. Právě v poslední jmenované publikaci byl uveřejněn článek „Twittering the news: The emergence of ambient journalism“, který pojednává o propojení žurnalistiky s nově vznikajícím fenoménem sociálních sítí.

            Často skloňovaným pojmem ve výše uvedeném článku jsou tzv. ambientní média a s tím související nástup ambientní žurnalistiky, proto bychom si nejprve měli tento pojem vysvětlit. Ambientními médii se rozumí netradiční a nestandardní formu, která mají tu moc šokovat a přilákat pozornost veřejnosti.[1] Kromě prvků překvapení mají ambientní média i vlastnost, že svým uživatelům nabízejí určitou interaktivitu. Obdobný význam má i tzv. ambientní žurnalistika, která se vyskytuje na nevšedních místech a v nevšedních formách, jako jsou právě například zprávy na Twitteru, o nichž článek pojednává v první řadě. Stejně tak jako ambientní marketing, tak i ambientní žurnalistika byla spíše cílena na mladší populaci, zhruba mezi 16-35 lety.[2]
            Vzhledem k tomu, že dnešní doba nabízí lidem velké množství novinek v oblasti médií je jasné, že ani v oblasti žurnalistiky lidem již nestačí klasické a standardní formy, ale lidé začaly žádat nové formy. Pojem ambientní média se začal hojně vyskytovat zhruba od roku 1995 ve spojitosti s agenturou Concord, která se specializovala na tvorbu venkovních reklam.[3]
            Autor článku věnuje největší pozornost právě zprávám na Twitteru, tzv. mikroblogu který umožňuje svým uživatelům psát články a číst příspěvky od ostatních uživatelů (jinak zvané tweety). U tohoto nově vzniklého způsobu žurnalistiky vidí autor velkou výhodu právě v tom, že lidé mají možnost dostat se k aktuálním informacím o děním po celém světě prakticky kdykoliv a okamžitě, jelikož tato sociální síť propojuje lidi z celého světa. Díky své interaktivitě nabízí svým uživatelům také možnost účastnit se na sdílení informací ostatním uživatelům.


Twitter a zpravodajství
Ve zpravodajských redakcích bylo užívání Twitteru přijato otevřenou náručí, jelikož novináři mají od té doby možnost sdílet rychle a stručně ty nejaktuálnější zprávy. Na druhou stranu možnost vstupování veřejnosti do zpráv na Twitteru s sebou nese fakt, že úroveň žurnalistiky v této formě upadá do horší kvality, než jak tomu je u zpravodajství ve standardních formách. Sdílení neověřených informací od uživatelů přirovnávají někteří novináři k oblibě některých lidí hledat diagnózu svých nemocí na internetu místo v ordinaci u lékaře.
Existují studie, které se věnují motivacím uživatelů Twitteru, ze kterých vychází 4 hlavní důvody pro užívání této sociální sítě: denní chatování, komunikace, sdílení informací a zpravodajský servis. Pro žurnalistiku jsou typické právě dva tyto důvody – sdílení informací a zpravodajský servis – ovšem i zbylé dva způsoby užívání Twitteru lze se žurnalistikou propojit, jelikož lidé vzájemně konverzují touto cestou právě o aktuálních událostech. Stejně tak jsou rozděleny i skupiny uživatelů Twitteru, přičemž dvě ze tří jsou hlavní relevantní pro žurnalistiku – zdroje informací a hledači informací.[4]

Mikroblogging jako forma ambientní žurnalistiky
Autor považuje nové formy mikrobloggování jako „systémy osvěty“ na úrovni veřejné komunikace. V mnoha literaturách je ovšem pojem „osvěta“ kritizován a označován za vágní a problematický.[5] Nástup internetu, který je spojený s neustále dostupnými a všudypřítomnými informacemi vedl k tomu, že začal růst zájem o zkoumání komunikačních technologií a zvyšování podvědomí o osvětových systémech.
V souvislosti s osvětovými systémy dále autor souhlasí s definicí, že osvěta je jakousi probíhající interpretací lidské aktivity.[6] To dokazuje fakt, že Twitter se stal místem, kde dochází k šíření, sdílení a předávání zpráv v krátkých, rychlých a frekventovaných zprávách od různých uživatelů. Tím tvoří ambientní mediální systém, kde uživatel může sdílet informace ve svém abstraktně vytvořeném prostředí. Individuální zprávy mohou být v podstatě anonymní, jelikož nevyžadují žádné rozpoznávací informace o daném uživateli. Hermida dále vysvětluje, že za ambientní médium twitter považuje z důvodu, že nabízí různé způsoby pro sbírání, sdílení a zobrazování informací a zpráv pro různé účely uživatelů.
Twitter u nás
            Pokud se budeme pohybovat v číslech z roku 2013, která korespondují s rokem, ze kdy pochází článek od Alfreda Hermidy „Twittering the news“, tak dle dostupných dat lze konstatovat, že mezi českými a slovenskými uživateli se jejich počet zvýšil z 50 000 na 161 200. Tento nárůst je jistě vysoký ovšem v porovnání například s uživateli jiných sociálních sítí, jako je například facebook jsou tato data mnohem nižší a jeho návštěvnost zůstala nejfrekventovanější.[7]
            Při zaměření na Twitterové kanály týkajíc se zpravodajství, tak lze usoudit, že nejen v zahraničí ale i v ČR je tato forma zpravodajství navštěvována mnoha uživateli, jelikož mezi nejnavštěvovanější kanály u nás patří mimo jiné i portál ČT24.[8]


            Na základě výsledků výzkumu společnosti Nielsen Admosphere je nárůst uživatelů k Twitteru v ČR opatrný a pozvolný, ale v roce 2015 byl zaznamenán dokonce dvojnásobný nárůst.[9]



[1] Mediální slovník: Ambientní média. Media Guru.cz [online]. [cit. 2016-03-23]. Dostupné na www: http://www.mediaguru.cz/medialni-slovnik/ambient-ni-media/
[2] JURÁŠKOVÁ, Olga a Pavel HORŇÁK. Velký slovník marketingových komunikací. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 271 s. ISBN 978-80-247-4354-7
[3] Tamtéž.
[4] Java at al.: Why We Twitter: understanding microblogging usage and communities. In Proceedings of the 9th WebKDD and 1st SNAA-KDD 2007 workshop on Web mining and social network analysis (WebKDD/ SNA-KDD ´07), New York: ACM Press, s. 56-65
[5] Schmidt, K.: The problem with „awareness“. Computer Supported Cooperative Work 11, s. 2
[6] Chalmers, M.: Awareness, Representation and Interpretation. Computer Supported Cooperative Work 11, s. 389
[7] Uživatelů Twitteru v ČR a SR je 161 000. MAM:Marketing&Media. [online]. [cit. 2016-03-25]. Dostupné na www: http://mam.ihned.cz/c1-59663290-uzivatelu-twitteru-z-cr-a-sr-je-161-000
[8] Tamtéž.
[9] Nielsen: V ČR roste popularita Twitteru, mladí chodí na Instagram a Pinterest. ChannelWorld. [online]. [cit. 2016-03-25]. Dostupné na www: http://channelworld.cz/novinky/nielsen-v-cr-roste-popularita-twitteru-mladi-chodi-na-instagram-a-pinterest-14058

No comments:

Post a Comment