V sedmašedesátém
roce nadchl publikum i odbornou kritiku až v kanadském Montrealu. O čtyři
roky později jej nadšeně přijali i domácí diváci. Takřka kdekoliv jinde by byli
jeho tvůrci oslavovaní a jejich konta by tučněla exponenciální řadou. Ne tak
v Československu. Jako v nespočtu dalších případů zasáhla
komunistická ruka a vlepila jednomu průlomovému projektu nemilosrdnou facku…
Představte
si, že koukáte na film či seriál a najednou si řeknete „Sakra, jak tohle mohla
ta postava udělat?“. Určitě se vám to stalo nejednou a v tu chvíli jste
zatoužili mít možnost změnit směr děje příběhu. Radúz Činčera si s touhle
myšlenkou v šedesátých letech minulého století zahrával často, až se
rozhodl, že to změní.
Vraťme
se ale nejdříve o několik let zpátky, konkrétně do roku 1958. Tehdy se konala
už tradiční Světová výstava v belgickém Bruselu a Československo na ní
zaujalo novinkou – multimediálním divadlem, které vešlo ve známost jako Laterna
Magika a úspěšně funguje dodnes jako jeden ze souborů Národního divadla. Ve
stručnosti řečeno jde o koncept multimediálního divadla, který v sobě
kombinuje prvky filmové projekce a živého hraní. Jeho tvůrci byli bratři Alfréd
a Emil Radokové, divadelní a filmový
režisér, a scénograf Josef Svoboda. S počátky Laterny Magiky jsou ale
spojeny i takové osobnosti jako režiséři Miloš Forman a Ján Roháč či herečka
Valentina Thielová.
Československo
tehdy výstavu Expo ovládlo a byla to zásluha především právě Laterny Magiky. Nový koncept proslul bez nadsázky po celém
světě Spojenými státy americkými počínaje a třeba Sýrií či tehdejším Sovětským
svazem konče. V Československu se pak hned po návratu z Bruselu
usadila na prknech Národního divadla, kde úspěšně působí dodnes.
O
devět let později byl pořadatelem Světové výstavy Montreal. Čechoslovákům se
podařilo uspět i v Kanadě. Ukázali světu celodřevěný Třebechovický betlém,
který byl o více než tři desítky let prohlášen za národní kulturní památku, ale
hlavně poprvé divákům předvedli Kinoautomat.
Přitom
tenkrát šlo, jak se říká, o výstřel do tmy. Zpočátku se totiž vůbec neuvažovalo
o tom, že se Kinoautomat předvede domácímu divákovi, byl určen právě pro
kanadskou výstavu.
Jeho
„otcem“ byl Radúz Činčera, režisér, jenž měl v té době už na své kontě
několik krátkometrážních filmů. „Na filmu ho hrozně ničilo, že je to uzavřený
tvar. Jednou to natočíte, odstříháte a nedá se s tím v podstatě nic
udělat. A strašně ho rajcovala myšlenka, jak zapojit diváka do hry. A tak
vznikl Kinoautomat,“ přiblížila příčiny vzniku tohoto díla režisérova dcera
Alena, dnes úspěšná režisérka převážně dokumentárních filmů, v dokumentu
České televize věnovaném právě Kinoautomatu. Historik Petr Kopal pak stručně a
jasně vystihuje význam díla: „Byl to vlastně první interaktivní film na světě,“
říká.
Radúz Činčera
A
skutečně. Právě v interaktivitě byl princip filmu. V určitý moment se
film zastavil a divák v sále měl možnost podílet se na rozhodnutí, jak se
bude jeho děj vyvíjet dál. Moderátor v sále, kterým nebyl nikdo jiný než
nezapomenutelný herec a konferenciér Miroslav Horníček, jenž byl další
z klíčových postav a svým způsobem symbolem Kinoautomatu, vyzval diváky,
aby hlasovali, jak má příběh pokračovat. Hlasování probíhalo formou stisknutí
jednoho ze dvou tlačítek různých barev, která měl každý z diváků
k dispozici u svého místa k sezení. Okolo plátna, kde byl pořad
promítán, se pak postupně rozsvěcelo 117 očíslovaných čtverečků, z nichž
každý patřil jednomu divákovi. Automat pak sečetl hlasy a podle převažující
varianty se příběh odvíjel dál. Podle tvůrců materiálů o Kinoautomatu to bylo
vůbec poprvé v historii filmu, kdy do děje vstupuje divák.
Takhle vypadalo hlasování. Okolo plátna se rozsvěcela barevná čísla, pak je počítač sečetl a podle výsledku pokračoval příběh.
Kromě
Radúze Činčery se na režírování díla podílela dvojice Ján Roháč a Vladimír
Svitáček. Námět a scénář měl na starosti Pavel Juráček. Miroslav Horníček se
kromě uvádění na pódiu podílel i na dialozích.
Když
Činčera vymýšlel, co pro Expo v Bruselo vytvořit, vrátil se ve svých
úvahách i k Laterně Magice. „Bylo by zpozdilé ukazovat v Montrealu
Laternu Magiku, či cokoliv na podobně nákladné technické úrovni, jsou – li prostředky
pro kulturní síň omezeny,“ zavrhl tuto myšlenku v Návrhu pořadů pro
kulturní síň československé expozice na EXPO 67 v Montrealu. „Nemůžeme
však neusilovat o dostižení Laterny Magiky co do novosti a originality principu
našeho pořadu, byť na zcela jiné základně. Navrhujeme instalovat do kulturní
síně zařízení, kterému říkejme, ne zcela přesně, Kinoautomat,“ napsal.
Sám
duchovní tvůrce pak charakterizoval princip projektu těmito slovy: „Šlo by o
filmové, případně kombinované představení, jehož mimořádnost by tkvěla
v tom, že divák by byl současně ,spoluautorem´představení. Šlo by o jakýsi
kolektivní ,hrací automat´“ píše v kostce a pokračuje dalšími
podrobnostmi: „Na plátně probíhá děj po sekvencích. Každá sekvence končí
dramatickým uzlovým bodem, ve kterém je děj přerušen a divákům je položena
otázka, jak si přejí děj dále rozvíjet,“ přibližuje Činčera a přidává konkrétní
příklad: „Řekněme, že sekvence bude končit situací, kdy on si ji přeje políbit.
Má mu to dovolit? Nemá mu to dovolit? Myslíte – li, že ano, zmáčknete zelené
tlačítko na opěradle vašeho křesla. Nepřejete – li dvojici na plátně polibek,
zmáčknete tlačítko červené. Počítací stroj v projekční kabině spočítá ve
zlomku vteřiny výsledek tohoto provizorního plebiscitu…“ nastiňuje nikterak složitý,
přesto průlomový systém.
Jak
už bylo řečeno, u nás to před výstavou v Montrealu nebylo nikdy
vyzkoušeno. Vše se přeložilo do angličtiny a uvedlo poprvé až v Kanadě.
V souvislosti s premiérou, která proběhla 28. dubna 1967, dával
Miroslav Horníček k dobru tvrzení, že vůbec neuměl anglicky a všechny
repliky, které měl v pořadu říct, se naučil foneticky. „Nevěděl, jestli
to, co říká, je angličtina. Až když vylezl na jeviště a řekl první repliku, kde
věděl, že se lidi mají smát, a oni se smáli, tak teprve věděl, že to je ono,“
vzpomíná s úsměvem Alena Činčerová.
Kinoautomat
sklidil za oceánem obrovský úspěch a tvůrci jej hned po návratu chtěli spustit
i v Československu. Jenže narazili… Kamenem úrazu bylo, že Radúz Činčera,
byť byl autorem pořadu, neměl na film práva, ta držel stát. Ten je obratem
prodal do zahraničí. „Přijeli zástupci firem jako Universal Studios nebo
Paramount Pictures v těch super amerických limuzínách. Pak přijelo cosi
jako velorex, z toho vystoupila ještě hůře vypadající dáma, které dlužili
za nějaký jiný filmový byznys. A té to prodali,“ vzpomíná i po letech
s hořkostí dcera Radúze Činčery.
Stát
se to v dnešní době, byl by podle pamětníků Činčera díky vynálezu
Kinoautomatu milionářem. Jenže byla jiná doba… Tvůrce pořadu přesto věřil, že
není vše ztraceno. To se, navzdory událostem v osmašedesátém roce a
nadcházejícímu období normalizace přece jen podařilo v roce 1971. „Zavolal
mi režisér Janko Roháč a nabídl mi dělat Kinoautomat. Tak jsem samozřejmě
neváhal ani chviličku,“ vypráví moderátor Eduard Hrubeš, jak se dostal
k účinkování v úspěšném pořadu. Dále se na uvedení filmu
v Československu podílely například Saskia Burešová, Regina Rázlová a
další. Pochopitelně nechyběl ani
Miroslav Horníček. K projekci bylo zvoleno kino Světozor, které muselo být
speciálně upraveno. Premiéra se uskutečnila téměř čtyři roky po uvedení
v Montrealu, 14. ledna 1971. Film sklidil úspěch, muselo se hrát dokonce
dvakrát denně. „Cítili jsme, jak je ten příběh uvolněný, jak ne nepolitický,“
vzpomíná Jaroslava Panýrková, která se na Kinoautomatu také podílela. „Už to,
že se tam říkalo ,pan Novák´. Tehdy se neustále soudruhovalo a najednou se tam
řeklo ,Tohle je pan Novák´“ připomíná Panýrková jeden „detail“.
Kritika
pořad přijala kladně, ovšem s jednou výjimkou. A tou byl kritik Rudého
práva Jan Kliment. Ten ve svém článku, jenž vyšel pět dní po premiéře, například
poukázal na to, že „hlasoval poctivě, ale děj se rozvíjel stejně podle toho,
jak jeho autoři předem určili“. Eduard Hrubeš i po letech vzpomínal na to, jak
Kliment vůbec nepochopil princip pořadu.
Kritický článek Jana Klimenta v Rudém právu
Jenže
princip pořadu byl právě v tom, že diváci mohli demokraticky rozhodnout,
jak se má příběh dál vyvíjet. A to byl zřejmě kámen úrazu. „Bolševikům za prvé
vadilo, že oni tím tak trošku humorným způsobem připomínali, co to je
demokracie. A za druhé jim vadila ta parta, spojení těch lidí,“ myslí si
Činčerová.
Paradoxně
pořadu ublížil i velký úspěch za hranicemi, zejména pak na západ od
československých hranic. „Když tě chválí nepřítel, je to chyba. Čím větší
úspěch uděláte venku, tím víc narušujete celistvost socialistického tábora,“ nastínil
myšlení tehdejší politické garnitury Eduard Hrubeš v dokumentu České
televize.
A
následky na sebe nenechaly dlouho čekat. „Pak už se nehrálo dvakrát denně o
víkendech, tím to začalo. A takhle to postupně nechali vyšumět," vzpomíná Hrubeš. Program se
uváděl do září 1972.
Tím
byl princip Kinoautomatu na dlouhá léta uložen ke spánku a probudil se až
v polovině osmdesátých let. „Na principu Kinoautomatu byl vytvořen nový
seriál o kuchaři Kuřátkovi,“ vzpomíná dcera Radúze Činčery na pořad Rozpaky
kuchaře Svatopluka, který natočil režisér Jaroslav Dietl. „Táta tehdy celé to
ukradení nesl velmi bolestně,“ posteskla si režisérka na to, že tehdejší režim
využil jeho nápad ve svůj prospěch. V hlavní roli kuchaře Svatopluka
Kuřátka a posléze i moderátora pořadu se objevil Josef Dvořák. Na to, jak vše
fungovalo, vzpomíná filmový historik Pavel Taussig: „Hlasování se dělalo
zapínáním a vypínáním elektrospotřebičů. Někdo na nějaké centrále
v elektrárně potom rozhodoval, jaké pokračování diváci chtějí." Seriál však
neměl zdaleka takový úspěch jako Kinoautomat. „I ti, kteří Kinoautomat
neviděli, se museli divit, že tomuhle se tleskalo v Kanadě. Tohle, že je
ten zázrak, který obdivoval celý svět?“ říká Jaroslava Panýrková.
Josef Dvořák jako kuchař Svatopluk Kuřátko
„Ani
Radúz tenkrát netušil, co vlastně činí. Až dodatečně se zjistilo, že je to
vlastně první interaktivní biograf na světě,“ vyzdvihuje projekt Hrubeš.
„Nenapadlo mě, že se to ještě podaří obnovit, poněvadž všichni jsme věřili, že
ty filmové pásy jsou ztracené,“ nevěřil moderátor ve znovuzrození pořadu.
Ale
ztracené nebyly. Našly se negativy a Národní filmový archív zaplatil novou
kopii a vše se muselo dát do interaktivní podoby. Důležitou roli ve
znovuuvedení Kinoautomatu hrála Eva Zaoralová, programová ředitelka
Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Doporučení
kontaktovat kino Světozor se totiž ukázalo jako velmi dobré. „Díky nim jsme
měli premiéru v Praze,“ připisuje zásluhu provozovatelům kina. Ve
Světozoru se Kinoautomat promítá dodnes, před plátnem se střídá dvojice Tomáš
Matonoha – Josef Polášek. A nejen tam. Premiér se dočkal v řadě světových
měst. Roku 2006 byl uveden v Londýně, v dalších letech následoval
Brusel, Washington. Milán, Stockholm a mnoho dalších. Celkově byl znovuzrozený
Kinoautomat uveden ve čtrnácti zemích světa.
Pořad Kinoautomat byl v roce 2013 uveden i v rumunské Kluži
Svědky
vzkříšení svého „dítěte“ však už nebyli jeho tvůrci. Ján Roháč doplatil na
enormní pracovní nasazení a v pouhých osmačtyřiceti letech podlehl
v roce 1980 infarktu, půl roku před revolucí zemřel Pavel Juráček, o deset
let později pak skonal i Radúz Činčera. Jako poslední odešel Miroslav Horníček.
Zemřel ve čtyřiaosmdesáti letech v roce 2003, čtyři roky před obnovením
Kinoautomatu.
„Byl
vůči nim nespravedlivý osud. Osud v rukou bolševika,“ uzavírá vzpomínání
na tatínkův projekt Alena Činčerová.
A
skutečně byl. Kinoautomatu se stalo to, co před ním a po hlavně po něm spoustě
dalších filmů, seriálů, ale i herců, zpěváků a dalších umělců či uměleckých
děl. Co se „nehodilo do krámu“ těm, kteří byli u politického kormidla, prostě
muselo z cesty.
Velikost
a význam Kinoautomatu ale dokládá fakt, že se dokázal vrátit na výsluní i ve
druhém desetiletí jednadvacátého století, tedy v době, kdy jsme takřka
doslova v zajetí počítačů a internetu, kde je naprosto běžné spojení
několika forem médií a možnost zasahovat do obsahu, a tak jej spoluutvářet je na
denním pořádku.
Zdroje:
DOKUMENTY SK CZ. Zašlapané projekty 14 - Kinoautomat. In: Youtube.com [online]. [cit. 2016-04-08]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=_MA6UzqLD_Q
Kinoautomat: Člověk a jeho dům. Kino Světozor [online]. [cit. 2016-04-08]. Dostupné z: http://www.kinosvetozor.cz/cz/program/filmy/1299/Kinoautomat-Clovek-a-jeho-dum/
KLIMENT, Jan. Proč tolik povyku? Rudé právo [online]. 1971, 51(15), 5 [cit. 2016-04-08]. Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1971/1/19/5.png
O Kinoautomatu. Kinoautomat.cz [online]. [cit. 2016-04-08]. Dostupné z: http://www.kinoautomat.cz/o-kinoautomatu.htm
No comments:
Post a Comment