Wednesday, April 13, 2016

Jak političtí kandidáti přijímají porážky a vítězství na Twitteru

Autory studie Tweeting in defeat: How candidates concede and claim victory in 140 characters jsou američtí lektoři Michael L. Mirer z Univerzity Wisconsin–Madison a Leticia Bodeová z Univerzity Georgetown v USA. Mirer je doktorským studentem institutu žurnalistiky a masové komunikace, ve svém oboru se zaměřuje na sport, média a společnost, zkoumá sebeprezentaci na veřejnosti skrze sociální média a politickou komunikaci. Bodeová je profesorskou asistentkou v magisterském programu v oblasti komunikace, kultury a technologie ve spojitosti s politickým chováním a informačními technologiemi a zkoumá jejich roli, přínos a použití v rámci politických informací.

Článek se zabývá zvyklostmi politických kandidátů při oznamování volebních porážek a vítězství na Twitteru a všímá si změn, které jsou způsobeny přechodem na nové technologie nových médií za využití kombinace kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy. Studie zkoumala výroky (příspěvky na Twitterovém účtu) kandidátů (celkem 200 politiků) do Sněmovny reprezentantů, Senátu a na guvernérské posty Spojených států amerických v průběhu voleb v roce 2010. Americké volby jakéhokoliv druhu jsou doprovázeny sérií rituálů a jedním z projevů demokratických voleb (nejen v USA) je kromě prezentace vítězství zvoleného politika také povolební uznání porážky ze strany neúspěšného kandidáta. Důležitým a nezbytným prvkem těchto rituálních kroků je jejich zprostředkování skrze média, která vedou komunikaci mezi politiky a veřejností. S nástupem internetu a nových médií se sociálními sítěmi jako Twitter či Facebook se objevily nové důsledky v politické praxi. Studie se tak zabývá povolebními proslovy či výroky a zkoumá, do jaké míry se procesní normy změnily s přechodem od televizního vysílání na platformu sociálních médií.

Základní literaturu věnující se výrokům k volebním porážkám a vítězstvím představuje analýza Ruth Ann Weaverové Election Night concession and victory speeches in presidential races z roku 1982. Weaverová se věnuje zejména vývoji tzv. recipročního rituálu, ke kterému dochází po volbách a který přináší povolební symbolické zakončení. K rituálu patří přiznání porážky neúspěšného kandidáta, které je zpravidla dřívější než přijetí volební výhry vítězného uchazeče, a dále zaběhnuté zvyklosti jako je například děkování voličům a volání po jednotě. Z literatury 20. století jsou zmíněny publikace L. P. Devlina An analysis of Kennedy’s communication in the 1980 campaign také z roku 1982, P. E. Corcorana The rhetoric of triumph and defeat: Australian Federal Elections 1940–1993 (1998) a R. L. Welche The rhetoric of victory and defeat: victory and concession addresses of presidential candidates (1999). Po roce 2000 byly ke studii využity publikace R. T. Lakoffa The rhetoric of the extraordinary moment: the concession and acceptance speeches of Al Gore and George W. Bush in 2000 presidential election z roku 2001, J. Willyarda a K. Rittera Election 2004 concession and victory speeches: the influence of genre, context, and speaker on addresses by presidential and vice presidential candidates (2005), D. Van De Mieroopa Making transportable identities relevant as a persuasive device: the case of Hillary Clinton’s 2008 concession speech (2010) a B. W. Howella Change and continuity in concession and victory speeches: race, gender, and age in the closing statements of the 2008 presidential campaign (2011). Autoři studie si všímají podobností ve srovnání jednotlivých publikací věnující se tématu povolebních výroků k porážkám a vítězstvím ve volbách a akcentují shodu mezi užitými povolebními normami a rituály napříč časem i demokratickým světem v průběhu různorodých voleb nejen ve Spojených státech.
Povolební porážce jako mediálnímu rituálu v součinnosti s masovými médii se věnují analýzy P. E. Corcorana Presidential concession speeches: the rhetoric of defeat z roku 1994, G. J. Gulatiho a kol. News coverage of political campaigns (2004), R. A. Warrena Encyclopedia of U. S. Campaigns, Elections, and Electoral Behavior (2008), C. Murphyho The evolution of the modern rhetorical presidency: a critical response (2008) a D. Kellnera Media spectacle and media events: some critical reflections (2009) a zmiňují zejména fakt, že první povolební výstup kandidátů po skončení voleb (tzv. Election Night) je čistě mediálním rituálem a televizním produktem.
Přechod politiky do online světa za využití širšího publika díky internetu a nových strategií v rámci politických kampaní postihují publikace C. B. Williamse a G. J. Gulatiho Communicating with constituents in 140 characters or less: Twitter and the diffusion of technology innovation in the United States Congress z roku 2010, A. Smithe a L. Rainieho 8 % of online Americans use Twitter (2010), K. Rovea Political campaigns go viral: the impact of the Internet on elections has only begun to be felt (2011) a K. Wallstena Microblogging and the news: Twitter and intermedia agenda setting (2011).
O využití nových médií a sociálních účtů z řad politiků navíc píše D. S. Lassen a A. R. Brown v Twitter: the electoral connection? z roku 2010 a také F. Chi a N. Yang v publikacích Twitter adoption in Congress a Twitter in Congress: outreach vs. transparency (obě 2010).

Analýza se konkrétně zabývá dichotomií mezi obecnými a procesními zvyklostmi ve výrocích o povolebních porážkách a vítězstvích podle Weaverové za pomoci dvou hlavních výzkumných otázek:
Dodržují kandidáti tyto zvyklosti (celkem šest – konkrétně deklarace o porážce/vítězství, požadavek jednoty, vzdání holdu demokracii, vyzdvihování kampaně, potvrzení transformovaných rolí kandidátů a poděkování podporovatelům) na Twitteru?
Jsou povolební procesní rituály (jako první se projevuje poražený, protikandidáti zmiňují po skončení voleb vzájemné navázání kontaktu pro ukončení volebního boje, kandidáti komunikují se svými stoupenci) respektovány a používají se na Twitteru?

Pro studii byli využiti pouze kandidáti s aktivním účtem na Twitteru. Z celkového počtu 200 uchazečů o politickou funkci vzešlo 83 poražených a 117 vítězných kandidátů. Jejich tweety (příspěvky na Twitteru), kterých bylo použito 613, se zkoumaly v období mezi 2. a 4. listopadem 2010 po skončení voleb.
Z výsledků k obecným zvyklostem jsou nejzajímavější tato data: pouze třetina poražených se zmínila o porážce (27 z 83), u vítězů referujících o vítězství šlo o 60 % (70 z 117); twitterové příspěvky o oficiálních výsledcích voleb byly zpravidla bez udání zdroje a převažovalo tak personální tvrzení z 85 % (82 z 97); 77 % kandidátů (153 z 200) děkovalo podporovatelům (přičemž z větší části vítězové) a případně dobrovolníkům; dále byly často vyzdvihovány kampaně kandidátů; vítězové se prezentovali s plány na blízkou budoucnost v úřadu a úkoly, které je čekají; o odkazu k demokracii či jednotě se zmínil pouze jediný kandidát. Z procesních zvyklostí stojí za zmínku následující: přiznání porážky bylo výjimečné a spíše vzácné; poražení přispívali méně než vítězové (2,1 : 3,7 tweetu na kandidáta, z vítězů nejvíce tweetovali guvernéři – 5,5); kandidáti používali Twitter jako informační kanál pro voliče (doplňující či aktuální informace k průběhu či výsledkům); někteří se vyjadřovali k dalším volebním soubojům v jiných částech USA – úspěšným kandidátům blahopřály dvě třetiny (135 z 200, tedy 67,5 %); téměř polovina tweetů obsahovala hyperlinky – poražení odkazovali na detailní prohlášení k výsledkům na jiném místě, zatímco vítězové odkazovali na články na zpravodajských či televizních serverech či na fotogalerii; potvrdilo se, že poražený čeká s prohrou až po skončení voleb.

Výzkum tedy poukázal na to, že se povolební zvyklosti z tradičních médií přesunuly na pole nových médií. Navíc sociální sítě fungovaly jako kanály pro získání dalších potenciálních voličů. Častým prvkem bylo poděkování podporovatelům a vyzdvihování kampaní (zejména u poražených). Provázanost nových médií byla demonstrována hojným použitím odkazů prostřednictvím hyperlinků. Volební rok 2010 v USA byl prvním obdobím s širokým využitím Twitteru. Vyšší míra použití sociálních médií vedla k blogování kandidátů v rámci volebního kontextu a jejich příspěvky fungovaly jako hlas vůči potenciálním voličům a dárcům. S přibývajícím časem tak můžeme očekávat sofistikovanější postupy a použití sociálních médií.

Česká republika a její občané mají v používání Twitteru co dohánět ve srovnání se Spojenými státy. Zatímco počet našich uživatelů na Facebooku se odhaduje v řádech milionů, u Twitteru se dá uvažovat pouze v řádech statisíců. Nabízejí se tak velké možnosti tohoto dosud neúplně využitého typu nových médií. Zda se začne Twitter používat nejen v politickém diskurzu ve větší míře, ukáže až čas. Přesto si můžeme už nyní povšimnout většího zapojení českých politiků do veřejného mínění prostřednictvím příspěvků na sociálních sítích.



MIRER, Michael L. – BODE, Leticia. Tweeting in defeat: How candidates concede and claim victory in 140 characters. New Media & Society [online]. 2015-02-13 [cit. 2016-04-11].
Dostupné z: http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/17/3/453.full.

No comments:

Post a Comment