DAVISON, H. Kristl, Catherine MARAIST a Mark N. BING.
Friend or Foe? The Promise and Pitfalls of Using Social Networking Sites for HR
Decisions. Journal of Business and
Psychology [online]. 2011, 26(2),
153-159 [cit. 2016-02-29]. DOI: 10.1007/s10869-011-9215-8. ISSN 0889-3268.
Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s10869-011-9215-8
Autor: Lukáš Hubáček
Na úvod nejprve stručné představení autorů textu. Kristl H. Davison je vyučující na Univerzitě v Memphisu. Catherine Maraist je advokátkou v Louisianě. Mark N. Bing je zástupcem profesora managementu na Univerzitě v Mississippi. Všichni jsou Američané.
Na úvod nejprve stručné představení autorů textu. Kristl H. Davison je vyučující na Univerzitě v Memphisu. Catherine Maraist je advokátkou v Louisianě. Mark N. Bing je zástupcem profesora managementu na Univerzitě v Mississippi. Všichni jsou Američané.
Hlavním
tématem článku jsou sociální sítě. Ty ovlivňují mnoho sfér včetně oblasti
pracovního trhu. Jejich uplatnění je využito při některých personálních
rozhodnutích. Sítě jako LinkedIn, Facebook, Twitter nebo MySpace přinesly do oblasti
lidských zdrojů (HR) nové techniky v náboru zaměstnanců jako například
sdílení pracovních nabídek nebo vyhledávání profilů. Studie se zaměřuje na některé
způsoby jejich využití a snaží se vyvolat akademickou diskuzi, která podle
autorů chybí.
V úvodu
textu je zmíněno několik případů, jak sociální sítě velmi významně ovlivňují
personální rozhodnutí. V prvním případě
pomocí zveřejnění pracovního inzerátu na síti LinkedIn a jeho následného
sdílení. V návaznosti na něj se na pracovní místo přihlásí mnoho zájemců,
díky čemuž pak může být spuštěno výběrové řízení.
Ve
druhé ukázce je ilustrováno, jak je na základě zhlédnutí osobních fotografií na
síti MySpace rozhodnuto o nepřijetí uchazečky na pracovní pozici. Třetí příběh
zachycuje člověka publikujícího příspěvek na Twitteru, v němž kritizuje
svého zaměstnavatele. Po zhlédnutí tohoto příspěvku jeho nadřízenými je mu
následně ukončen pracovní poměr.
To,
jakým způsobem jsou sociální sítě v posledních letech právě v sektoru
lidských zdrojů při procesu náboru využívány, je záležitostí zejména posledních
let. Například podle výzkumu Society for Human Resource Management se jejich
použití mezi lety 2006 a 2008 více než zdvojnásobilo. Tento trend s sebou nicméně
přináší určitá rizika např. v etických aspektech.
Nejen
ve Spojených státech amerických je evidováno velké množství soudních sporů
týkajících se toho, zda zaměstnavatel oprávněně využil služeb sociálních sítí
pro uskutečnění personálního rozhodnutí. Proto autoři článku varují, že
sociální sítě mohou být v procesu náboru a výběru zaměstnanců dobrým
slohou, ale také špatným pánem a uvádějí celou řadu rizik.
Autoři
také stanovují několik otázek či hypotéz, které jsou díky sociálním sítím stále
více aktuální, ale kvůli nedostatečnému akademickému bádání na ně často chybějí
odpovědi. První z nich souvisí s LinkedInem a konkrétně
s tvrzením, jací lidé, respektive uchazeči o zaměstnání (z pohledu
pracovního trhu) zde mají zřízený profil. Zdali se jedná z hlediska
přístupu k hledání zaměstnání spíše o aktivní nebo pasivní kandidáty.[1]
Další
otázka se týká rozdílu mezi jednotlivými sociálními sítěmi. Tvůrci textu se
zamýšlejí nad tím, jestli jsou mezi nimi nějaké rozdíly ať už v jejich zaměření
nebo v očekávání jejich uživatelů. Na základě několika výzkumů přinášejí
poznatky o tom, že zatímco sítě jako FaceBook nebo MySpace mají více neformální
charakter, LinkedIn se oproti tomu profiluje jako profesní sociální síť.
Zpět
ale k etickým aspektům. Ty jsou často vnímány velmi subjektivně a do velké
míry jsou dány i rozdíly mezi generacemi. Například tzv. generace Y se
vyznačuje sníženým zájmem o své soukromí, proto je schopna více akceptovat
nahlížení do něj ze strany organizací, resp. potenciálních zaměstnavatelů než
starší generace lidí.
Jak
už jsem zmínil, ve svých úvahách se autoři dotýkají i legitimity a legálnosti
při zacházení se sociálními sítěmi coby nástroje tzv. screeningu neboli
ověřování referencí. I přes několik soudních procesů nebyl do roku 2011 jasně
stanoven žádný precedens, jakým způsobem by měli soudci rozhodovat.
V úvahu je nutné brát zejména právo na soukromí a občanská práva
jednotlivců.
V neposlední
řadě autoři také upozorňují na to, že mnoho společností nemá při používání
sociálních sítí nastavena žádná interní pravidla. Proto je dle jejich názoru
důležité, aby došlo ke změně v přístupu jak ze strany organizací, tak ze
strany uchazečů o práci právě při využití těchto nových technologií.
Závěry
textu jsou dle autorů takové, že je opravdu důležité, jakým způsobem je se
sociálními sítěmi při personálních rozhodnutích nakládáno. Pokud jsou HR
profesionály využívány vhodně, mohou mít velký přínos, naopak při nevhodném
zacházení s nimi hrozí mnohá rizika. Co se ale skrývá pod definicí
vhodného či nevhodného využití, to autoři nezmiňují.
Cíle
organizací při využívání sociálních sítí mohou být různé. Díky vhodné strategii
a používání mohou přispívat k budování vlastní značky i pověsti organizace,
mohou podpořit prodej nebo zvýšit angažovanost klientů či vlastních
zaměstnanců. Mnoho uživatelů hodnotí aktivitu organizací na sociálních sítích
pozitivně, mezi účastníky výzkumu již zmiňovaných autorů dokonce převažuje
názor, že organizace by měly právě v tomto virtuálním prostoru aktivní
komunikaci se zákazníky udržovat a podporovat.[2]
Hlavní
výhody využití sociálních sítí v organizacích jsou následující: úspora nákladů
(základní verze firemních profilů jsou zdarma a i placené účty mohou vycházet
levněji v porovnání s jinými komerčními variantami), úspora času, oslovení
velkého množství lidí a s tím související globální přesah (oproti lokálním či
tištěným médiím), snadnější komunikace i sdílení dat, osobnější kontakt, možné
vylepšení pověsti organizace a angažovanost zaměstnanců.[3]
Mezi
rizika spojená s používáním sociálních sítí patří: bezpečnost (a s ní spojené
útoky hackerů či narušení počítačových sítí), ztráta citlivých údajů, poškození
pověsti organizace, přesycení informacemi, nižší produktivita zaměstnanců
způsobená trávením velkého množství času na sociálních sítích, vyloučení
některých uživatelů (např. lidé bez možnosti připojení ke konkrétní síti, často
starší lidé nebo lidé s nižším vzděláním) a právní rizika (připojení
zaměstnanců ke stránkám s nelegálním obsahem).[4]
Samotný
článek byl publikován v roce 2011, tj. před 5 lety. Problémy a
nezodpovězené otázky, které však autoři textu nastiňují, zůstávají stále
stejné. Díky rozšíření informačních technologií i povědomí lidí o sociálních
sítích jako LinkedIn nebo Twitter jsou nyní aktuální i v českém prostředí.
Stejně
jako před pěti lety ve Spojených státech amerických, tak i u nás chybí větší
množství akademických článků, které by se této problematice věnovaly. Za
relevantní zdroje tak lze považovat diplomové práce, které se srovnání
sociálních sítí a jejich aplikaci v HR zabývají. Konkrétně lze zmínit
práce Jany Jandové (2015), Lucie Tůmové (2014), Marie Kozmové (2014) nebo
Daniela Libertina (2012).
Jako
zajímavost mohu zmínit to, že já sám se jednou ze sociálních sítí, konkrétně LinkedInem,
ve své aktuální diplomové práci zabývám. Zajímám se zejména o to jaký dopad má LinkedIn
na práci HR profesionálů na českém pracovním trhu při náboru a výběru
technických specialistů.
Seznam
literatury:
KADLEC,
Josef. People as merchandise: crack the
code to Linkedin recruitment. 1st ed. Prague: Jobs Consulting, c2013. ISBN
978-80-260-4174-0.
KARLÍČEK,
Miroslav, Ivan TOMEK, Mária HASPROVÁ a Marcela ZLÁMALOVÁ. Social Networking Sites in the Czech Republic. 2012. Dostupné z: http://www.managementmarketing.ro/pdf/articole/252.pdf
Social Media: What are the
advantages and disadvantages of social networking sites? What should we include
in a policy?
2012. [cit. 2016-02-14]. Dostupné z: http://www.shrm.org/templatestools/hrqa/pages/socialnetworkingsitespolicy.aspx?homepage=mpc
[1] O
tomto tématu blíže KADLEC, Josef. People
as merchandise: crack the code to LinkedIn recruitment, 58 s.
[2] KARLÍČEK,
Miroslav, Ivan TOMEK, Mária HASPROVÁ a Marcela ZLÁMALOVÁ. Social Networking Sites in the Czech Republic. 2012. Dostupné z: http://www.managementmarketing.ro/pdf/articole/252.pdf,
20 s.
[3] Social Media: What are the advantages and
disadvantages of social networking sites? What should we include in a policy?
2012. [cit. 2016-02-14]. Dostupné z: http://www.shrm.org/templatestools/hrqa/pages/socialnetworkingsitespolicy.aspx?homepage=mpc
[4] Ibid.
No comments:
Post a Comment