Kladli jste si někdy
otázku, proč princ, který dostane možnost splnění tří přání,
všechna vyplýtvá na na dílčí úkoly namísto toho, aby si
rovnou přál mít už všechno hotovo, tedy princeznu získanou a
ještě dvě přání k dobru? A víte, že Frodo vlastně vůbec
nemusel jít do Mordoru pěšky? Videa How it should ended,
zkráceně
HISHE, která se zaměřují
na vymýšlení alternativních konců známých filmů, uvažují
přesně tímhle způsobem.
Nejslavnější postava
sluhy v české literatuře, Saturnin, ze stejnojmenného románu
Zdeňka Jirotky spoluzakládá s dědečkem svého pána Kancelář
pro uvádění románových příběhů na pravou míru. Důvodem je
skutečnost, že v jejich očích krásná literatura doslova přetéká
nelogičnostmi, které jsou hotovým zemětřesením pro důvěru
čtenáře v pravdivost nebo pravděpodobnost příběhu. S víceméně
podobným principem si pohrávají tvůrci animovaných videí
youtube kanálu HISHE. Začínali v roce 2005 a od té doby získali
přes tři miliony odběratelů (podle svých stránek) a několik cen za komediální a parodickou tvorbu. Vytvářejí
krátká videa od jedné do šesti minut, v nichž uplatňují
zvláštní směs vtipu, nemilosrdné logiky a detailních znalostí
filmu, kterým se zabývají. Mají vlastní výtvarný styl animace,
který mírně hraničí s karikaturou, a na svých oficiálních
stránkách doprovázejí videa blogem nebo komiksem. Za nepřeberným
množstvím alternativních konců pod touto hlavičkou stojí v
podstatě tři lidé: Daniel Baxter, Tommy Watson a Tina Alexander.
HISHE
razí heslo, že někdy příběhy potřebují nový konec. Vše
začalo u parodického videa na Matrix a od té doby se terčem
animovaných parodií staly legendy jako Vetřelec, Pán prstenů,
Transformers, Avatar, Pulp Fiction, James Bond, filmy o hrdinech
marvelovského universa i záležitosti fanouškovsky úzce vymezené
jako Stmívání. Pravidlo je jasné, vybraný film musí vzbuzovat
ohlas a především, podle logiky měl skončit úplně jinak.
Na
straně jedné je lze přiřadit ke klasické fanfiction, na straně
druhé ji rozvíjejí v její moderní podobě s pomocí nových
médií. Fenomén fanouškovského
pokračování v cizím díle je záležitostí hluboké historie a
začíná pochopitelně u literatury.
Stará záležitost
Když na konci
devatenáctého století spatřil světlo světa geniální detektiv z Baker Street
Sherlock Holmes, jeho autor zřejmě netušil, že se tento detektiv stane doslova
a do písmene nesmrtelným. Když se totiž sám Doyle pokusil svého
hrdiny definitivně zbavit, zvedla se obrovská vlna odporu a traduje
se, že i dokonce sama královna Viktorie se přimluvila za Holmesovo
vzkříšení. Doylovům čtenářům ovšem ani to nestačilo.
Dospěli k závěru, že je na něj třeba navázat a zrodil se
specifický kánon Holmesových pokračovatelů, a to z různých
částí světa, jejichž díla vycházejí knižně jako volné
pokračování. Fanfiction se od té doby samozřejmě rozvíjela.
Dá se říct, že je
původně doprovodným fenoménem populární literatury. Zakládá
se na několika málo skutečnostech: známém díle, které vytváří
fanouškovskou komunitu, a pootevřených dvířkách příběhu,
který nabízí spekulace, co se mohlo dít tam, kde končí hranice
autorova díla. Populární literatura je oblastí největší
aktivizace fanouškovských komunit. Zatímco ještě v devadesátých
letech se organizovaly kolem svých fanzinů, časopisů, do nichž
koncentrovali svůj zájem, s rozvojem moderních komunikačních
technologií se plynule přesunuli do online prostředí, které
možnost sdružování posílilo o snadnou dostupnost. Pole
působnosti se rozšířilo od literatury do dalších fikčních
světů, herních i filmových. Hledáte-li informace o Star Wars,
Zeměploše, Hunger Games nebo Stmívání, fanouškovské blogy a
servery vám je ochotně poskytnou a ještě můžete zaníceně
diskutovat.
Tím ale fanouškova
procházka fikčními světy nekončí, protože se do nich namnoze
doslova noří a vytváří v rámci existujícího světa
konkrétního díla své vlastní příběhy. Moderní technologie
umožňuje, aby to, co dříve bylo doménou světa literatury,
dokázalo vstoupit do audiovizuálního věku. K tomu se navíc
připojuje pro internet typický jev, kdy se tvůrcem mediálního
obsahu může stát sám uživatel, respektive uživatelé
kolektivně.
Fikční světy (ne)logických konců
Literární
komunikace stejně jako libovolná jiná komunikace skrze fikci
předpokládá, že autor i čtenář vstupují do hry na „jako“,
která musí mít daná jistá pravidla. Ta utvářejí a definují
logiku příběhu. Slovy Lubomíra Doležela, spoluzakladatele teorie
fikčních světů, se každé dílo odehrává ve svém vlastním
světě, který ovlivňují autorem definované tzv. aletické
podmínky. Tedy ve fikčním světě Tří mušketýrů nemůže
existovat Wolverine, protože aletické podmínky jejich fikce
odpovídají Francii 17. století, která nepřipouští možnost
adamantia nebo mutací. Tradiční fanfiction vychází z již
existujících fikčních světů a je víceméně založena na
pokračování, které se podřizuje jejich aletickým podmínkám.
Porušením těchto pravidel vznikají fikční světy paralelní.
Při vytváření
alternativních konců daných děl se autorům HISHE
naskytuje několik možností, jak daný film uchopit. V první řadě
pracují s jeho detailní znalostí, která je průvodním jevem
fanouškovství a vytváří tak jednak často velmi věrohodnou
návaznost na dílo a jednak rezonuje ve fanouškovské komunitě.
Při tom buď zachovávají aletické podmínky fikčního světa, do
nějž svým alternativním koncem vstupují, nebo je v kontextu
panující reality, proto například vznášející se svíce z
Harryho Pottera kapou ve Velké síni horký vosk. Jinými slovy, na
logiku budovanou fikčním světem uplatní přísnou logiku reality.
Nebo využijí druhou možnost, kdy konečné řešení problémů
postav spěje k absurditě rozvinutím myšlenky „co kdyby...“,
přičemž se se občas i mihnou postavy odjinud. Proto se Gandalf
stane učitelem obrany proti černé magii nebo do velmi alternativních Hvězdných válek
vstoupí Spock.
Vznikají tím nové
fikční světy kombinující nemilosrdně logické konce a
absurditu, které jsou paralelní k původním světům konkrétních
filmů. Cíl je jasný: parodie. Hříčky založené na kontrastu
reality a fikce nebo pro skalní fanoušky drzé vkládání
ikonických postav či pasáží z jiných děl shazují populární
filmy z piedestalu zbožňování.
Zarytý fanoušek má
nakonec jen dvě možnosti. Smát se, nebo proklínat. S největší
pravděpodobností ale zůstane u varianty první a podívá se na další
videa.
No comments:
Post a Comment