Když ve
čtyřicátých letech vydali Bob Kane a Bill Finger svůj první komiks
s Batmanem, pravděpodobně neměli tušení, jakým fenoménem se stane. Ačkoliv
příběh o netopýřím muži, někdy též nazývaném temným rytířem, měl úspěch od
počátku, k zmasovění jeho obliby došlo zejména díky filmu Batman od Tima
Burtona. Oscarový snímek s Michaelem Keatonem a Jackem Nicholsonem v hlavních
rolích, dosáhl až na příčku nejvýdělečnějšího filmu roku 1989. Hraných i
animovaných filmů o Batmanovi poté následovalo ještě několik, stejně jako se
začaly vydávat knihy, natáčet televizní seriály nebo vytvářet počítačové hry.
Na konci
devadesátých let nastal trochu útlum s filmy s batmanovskou
tématikou. Ty se však vrátily roku 2005 a to se vší parádou. Úspěšná triologie
od Christiana Nolana bořila žebříčky navštěvovanosti a kritici pěli chválu. Batman
se opět stal ekonomickým trhákem a autoři začali tak zvaně kout železo, dokud
bylo pořádně žhavé.
Nerada bych
tu ale přinesla pouze historii a vývoj příběhů s Batmanem, chci zejména
poukázat na přítomnost netopýřího muže ve všech kanálech nových médií i starých
médií, která vydavatelství DC Comics či studio Warner Bross umí velmi dobře
využívat.
Moderní příběhy dnešní doby jsou obvykle
vyprávěny za využití tak zvaných transmédií, tedy kdy je příběh vyprávěn současně
skrze různá média, která nám doplní celou skládanku. Díky tomu tak získáme
komplexnější znalosti o daném fiktivním světě.
Novinka v kinech – Batman vs. Superman – Úsvit spravedlnosti,
zdroj http://www.digitalspy.com/movies/batman-v-superman-dawn-of-justice/
Minulý měsíc vtrhla do kin silně propagovaná
novinka – Batman vs. Superman – Úsvit spravedlnosti. Hlavní hrdinové
vydavatelství DC Comics stanou proti sobě jako úhlavní nepřátelé a i ten
nejzarytější odpůrce komiksů neměl šanci uniknout gothamské propagandě. Studio nenechalo nic náhodě a spustilo masivní
reklamní kampaň. Bruce Wayne a Clark Kent nás sledovali z citilightů,
billboardů, viděli jsme je v obchodních centrech. Do Happy mealu
v McDonaldu se přibalil batmobil nebo auťák supermana. Batmana jsme viděli v časopisech, při
nákupu v Lidlu a při snídani nás dokonce překvapil v balení cereálií. Přesto,
že se jedná spíše o temnější postavu, ovládlo netopýří šílenství i všechny
hračkárny ve městech, obchody s PC hrami nebo papírnictví. S Batmanem
bylo k dostání cokoliv. Až to trochu připomínalo Star Wars šílenstvím na
konci loňského roku. To, že si můžete nakoupit stavebnice Lego s touto
tematikou, již ani nemusím zmiňovat. Lego se specializuje na vyrábění hraček
spojených s velkofilmy už dávno. Hned po uvedení filmů v kině jsme
mohli stavět Bradavice ze světa Harryho Pottera, s Frodem Pytlíkem mohli
vybudovat Dno pytle nebo si nasbírat celou superhrdinskou partu The Avengers.
S motivem
Batmana jde tedy v dnešní době sehnat téměř cokoliv. Máte zájem mít
vlastního strážce Gothamu? Stačí si objednat figurínu v životní velikosti.
Pokud upřednostňujete menší velikost, na Amazonu můžete pořídit toho „pravého,
od Mattela“, který skutečně vypadá jako Ben Affleck. Pro ty co hledají něco
spíše mainstreamového, obchody nabízí batohy, penály, povlečení atd… A pokud se
chcete na chvíli stát Batmanem alespoň imaginárně, řešením pro vás může být
volba jedné z 36 počítačových her.
Pravý Batman od Mattela, zdroj http://www.amazon.com/Barbie-Collector-Batman-Superman-Justice/dp/B015CY8TVK
Samozřejmě
lze předpokládat, že za veškerou snahou rozšířit příběh netopýřího muže na
všechny mediální nosiče je ekonomický potenciál. Vztáhneme-li to na obrovskou
investici do posledního filmu Batman vs. Superman, objevily se články, že
autoři počítají se ziskem okolo miliardy dolarů. A co si budeme povídat, zisk
peněz pouze z vydávání komiksů je i v případě Batmana nesrovnatelný
se ziskem z filmů, autorských práv na televizní seriály, vydávání knížek a
další.
Transmediální
prostředí okolo DC comics hrdinů není ale pouze otázkou posledního filmu. Několik
kanálů k šíření gothamského boje za dobro bylo využíváno i v minulém
tisíciletí. S nástupem nových médií se možnosti ještě rozšířili například
na internet a fanouškům se nabídl prostor na větší angažovanost v příbězích.
Je to navíc jednoduchá cesta, jak posílit divákův vztah k příběhu.
Zájemci o
tohle všechno ale vůbec nejsou pouze děti a mladiství. Zapálení fanoušci zakládají
blogy a jsou ve své tvorbě ještě aktivnější než dříve. Diskutují nad posledním
filmem, komentují odklon od seriálu nebo šíří teorie, že Superman nemůže zemřít
a je tedy jasné, co se bude dít v následujícím filmu. Ti, kteří jsou
s filmem úplně nespokojení, mají možnost napsat na fan blogy a fóra napsat
svoji vlastní verzi příběhu. Někteří zajdou i tak daleko, že natočí i filmovou
parodii a jedna se dokonce objevila v americké talkshow Jimmyho Kimmela.
Fanoušci jsou
ale schopni vytvořit mnohem větší projekty. Stejně jako má Star Wars svoji wookiepedii, obsahující všechny informace
okolo Star Wars světa, existuje i batman.wikia.com. Encyklopedie tvořená
fanoušky nabízí přehled všeho, co se doposud v Batmanově světě událo.
Postava
netopýřího muže je také často využívána pro reklamu na různé produkty. Svoji maskovanou
tvář propůjčil Volkswagenu, Fiatu nebo propagoval baterie Energizer. Věrný
partner Alfréd zase natáčel reklamu na dietní kolu.
Alfréd a reho reklama na dietní kolu. Zdroj https://www.youtube.com/watch?v=AKWuyuPXvqU
V dnešní
době nám tedy příběhy vyprávěné skrze několik médií přibližují a rozšiřují
znalosti o komplexním Batmanově světě. Díky internetu dostávají všichni stejnou
příležitost se k příběhu vyjádřit, případně se podělit s vlastní verzí
toho, kam by se měl příběh odvíjet. To nabízí neskutečnou variabilitu a samozřejmě
jen podporuje popularitu temného rytíře.
No comments:
Post a Comment