Wednesday, April 13, 2016

Batman, hrdina z Gothamu ve stavebnicích Lego, Happy mealu i cereáliích

Když ve čtyřicátých letech vydali Bob Kane a Bill Finger svůj první komiks s Batmanem, pravděpodobně neměli tušení, jakým fenoménem se stane. Ačkoliv příběh o netopýřím muži, někdy též nazývaném temným rytířem, měl úspěch od počátku, k zmasovění jeho obliby došlo zejména díky filmu Batman od Tima Burtona. Oscarový snímek s Michaelem Keatonem a Jackem Nicholsonem v hlavních rolích, dosáhl až na příčku nejvýdělečnějšího filmu roku 1989. Hraných i animovaných filmů o Batmanovi poté následovalo ještě několik, stejně jako se začaly vydávat knihy, natáčet televizní seriály nebo vytvářet počítačové hry.

Na konci devadesátých let nastal trochu útlum s filmy s batmanovskou tématikou. Ty se však vrátily roku 2005 a to se vší parádou. Úspěšná triologie od Christiana Nolana bořila žebříčky navštěvovanosti a kritici pěli chválu. Batman se opět stal ekonomickým trhákem a autoři začali tak zvaně kout železo, dokud bylo pořádně žhavé.  

Nerada bych tu ale přinesla pouze historii a vývoj příběhů s Batmanem, chci zejména poukázat na přítomnost netopýřího muže ve všech kanálech nových médií i starých médií, která vydavatelství DC Comics či studio Warner Bross umí velmi dobře využívat.

 Moderní příběhy dnešní doby jsou obvykle vyprávěny za využití tak zvaných transmédií, tedy kdy je příběh vyprávěn současně skrze různá média, která nám doplní celou skládanku. Díky tomu tak získáme komplexnější znalosti o daném fiktivním světě.

Novinka v kinech – Batman vs. Superman – Úsvit spravedlnosti, zdroj http://www.digitalspy.com/movies/batman-v-superman-dawn-of-justice/

 Minulý měsíc vtrhla do kin silně propagovaná novinka – Batman vs. Superman – Úsvit spravedlnosti. Hlavní hrdinové vydavatelství DC Comics stanou proti sobě jako úhlavní nepřátelé a i ten nejzarytější odpůrce komiksů neměl šanci uniknout gothamské propagandě.  Studio nenechalo nic náhodě a spustilo masivní reklamní kampaň. Bruce Wayne a Clark Kent nás sledovali z citilightů, billboardů, viděli jsme je v obchodních centrech. Do Happy mealu v McDonaldu se přibalil batmobil nebo auťák supermana.  Batmana jsme viděli v časopisech, při nákupu v Lidlu a při snídani nás dokonce překvapil v balení cereálií. Přesto, že se jedná spíše o temnější postavu, ovládlo netopýří šílenství i všechny hračkárny ve městech, obchody s PC hrami nebo papírnictví. S Batmanem bylo k dostání cokoliv. Až to trochu připomínalo Star Wars šílenstvím na konci loňského roku. To, že si můžete nakoupit stavebnice Lego s touto tematikou, již ani nemusím zmiňovat. Lego se specializuje na vyrábění hraček spojených s velkofilmy už dávno. Hned po uvedení filmů v kině jsme mohli stavět Bradavice ze světa Harryho Pottera, s Frodem Pytlíkem mohli vybudovat Dno pytle nebo si nasbírat celou superhrdinskou partu The  Avengers.  

S motivem Batmana jde tedy v dnešní době sehnat téměř cokoliv. Máte zájem mít vlastního strážce Gothamu? Stačí si objednat figurínu v životní velikosti. Pokud upřednostňujete menší velikost, na Amazonu můžete pořídit toho „pravého, od Mattela“, který skutečně vypadá jako Ben Affleck. Pro ty co hledají něco spíše mainstreamového, obchody nabízí batohy, penály, povlečení atd… A pokud se chcete na chvíli stát Batmanem alespoň imaginárně, řešením pro vás může být volba jedné z 36 počítačových her.

Pravý Batman od Mattela, zdroj http://www.amazon.com/Barbie-Collector-Batman-Superman-Justice/dp/B015CY8TVK

Samozřejmě lze předpokládat, že za veškerou snahou rozšířit příběh netopýřího muže na všechny mediální nosiče je ekonomický potenciál. Vztáhneme-li to na obrovskou investici do posledního filmu Batman vs. Superman, objevily se články, že autoři počítají se ziskem okolo miliardy dolarů. A co si budeme povídat, zisk peněz pouze z vydávání komiksů je i v případě Batmana nesrovnatelný se ziskem z filmů, autorských práv na televizní seriály, vydávání knížek a další.

Transmediální prostředí okolo DC comics hrdinů není ale pouze otázkou posledního filmu. Několik kanálů k šíření gothamského boje za dobro bylo využíváno i v minulém tisíciletí. S nástupem nových médií se možnosti ještě rozšířili například na internet a fanouškům se nabídl prostor na větší angažovanost v příbězích. Je to navíc jednoduchá cesta, jak posílit divákův vztah k příběhu.
Zájemci o tohle všechno ale vůbec nejsou pouze děti a mladiství. Zapálení fanoušci zakládají blogy a jsou ve své tvorbě ještě aktivnější než dříve. Diskutují nad posledním filmem, komentují odklon od seriálu nebo šíří teorie, že Superman nemůže zemřít a je tedy jasné, co se bude dít v následujícím filmu. Ti, kteří jsou s filmem úplně nespokojení, mají možnost napsat na fan blogy a fóra napsat svoji vlastní verzi příběhu. Někteří zajdou i tak daleko, že natočí i filmovou parodii a jedna se dokonce objevila v americké talkshow Jimmyho Kimmela.

Fanoušci jsou ale schopni vytvořit mnohem větší projekty. Stejně jako má Star Wars svoji  wookiepedii, obsahující všechny informace okolo Star Wars světa, existuje i batman.wikia.com. Encyklopedie tvořená fanoušky nabízí přehled všeho, co se doposud v Batmanově světě událo.
Postava netopýřího muže je také často využívána pro reklamu na různé produkty. Svoji maskovanou tvář propůjčil Volkswagenu, Fiatu nebo propagoval baterie Energizer. Věrný partner Alfréd zase natáčel reklamu na dietní kolu.


Alfréd a reho reklama na dietní kolu. Zdroj https://www.youtube.com/watch?v=AKWuyuPXvqU

V dnešní době nám tedy příběhy vyprávěné skrze několik médií přibližují a rozšiřují znalosti o komplexním Batmanově světě. Díky internetu dostávají všichni stejnou příležitost se k příběhu vyjádřit, případně se podělit s vlastní verzí toho, kam by se měl příběh odvíjet. To nabízí neskutečnou variabilitu a samozřejmě jen podporuje popularitu temného rytíře.


No comments:

Post a Comment