Rozvoj digitálních médií dává nové
možnosti aktivní konzumace médii. K těmto aktivitám patří i fan fiction. Je
to fikce psaná fanoušky určitého díla, u níž je využito postav daného obsahu.
Henry Jenkins uvádí, že odráží fascinaci publika nad programem a frustraci z
neschopnosti nebo neochoty producentů odvyprávět příběh, který chtějí diváci
slyšet. Pakliže v sobě fan fiction nese homosexuální prvky, užívá se termín
slash. Toto označení vzniklo anglického výrazu pro lomítko, neboť se tak
označovaly vytvořené, původními autory nezamýšlené postavy. Počátky má slash ve
spojování postav ze seriálu Star Trek (Kirk/Spock). Právě slash je předmětem
výzkumu, který vyústil v publikování článku Bound princes and
monogamy warnings: Harry Potter, slash, and queer performance in
LiveJournal communities v periodiku Transformative Works and Cultures.
O autorce
Autorkou výzkumu je Darlene R. Hamptonová z University of Notre Dame, která se zaměřuje na filmová a mediální studia.
Získala titul PH.D. na Univerzitě v Oregonu se svojí dizertační prací
Beyond Resistance: Gender, Performance, and Fannish Practice in Digital Culture.
Lze ji tak považovat za autorku s dostatečnou kvalifikací pro validní
zvládnutí tématu.
Vymezení tématu
Tématem studie je zkoumání slashových
obsahů v rámci komunit na Live Journal. Live Journal je komunikační
platforma, která si dává za cíl stírat hranice mezi sociální sítí a blogy.
Výzkum zkoumá nejen samotné obsahy, ale i to, jak vznikají, a interakci mezi
jednotlivými členy komunity.
Zařazení v rámci akademických disciplín
Tato studie spadá po výzkum publika,
kterému se věnoval například Denis McQuail, dle něhož je poznání publika
základním nástrojem komunikátorů a mediálních organizací. McQuail uvádí, že
existují čtyři základní publika. V tomto případě se jedná Skupinu
fanoušků, označovánou taky jako kultura vkusu. Tento druh vzniká zájmem o
určitého autora či typ obsahu, popřípadě žánr. Dle McQuaila se užívání
masových médií může stát společenskou aktivitou, která je včleněna do
každodenního života. Zařadit jí lze do fan studies, které se věnují studiu
fanouškovské subkultury.
Struktura textu
Text je koncipován jako zpráva
z výzkumu. Autorka jej rozdělila do sedmi částí, a to Úvod, Teorie,
Metody, Harry Potter and the Bound Prince, Závěry, Poznámky a Zdroje.
V Úvodu přibližuje čtenáři podstatu slashe, přičemž odkazuje na autory
svázané s fan studies, jako je Henry Jenkins či Camille Bacon-Smith.
V části Teorie zasazuje fan fiction do kontextu fungování fandomů a
osvětluje důležitost existence jakéhosi kulturního archivu, sloužícího pro
zachování produktů, u kterých se předpokládá, že mají trvalou hodnotu. V této části dodává,
že výzkum je orientovaný na proces. Vysvětluje také, co ve svém rámci uvažování
řadí pod termín queer (zastřešující výraz pro sexuální menšiny).
V Metodách uvádí, že práce je
případovou studií, která využívá textovou analýzu. Dále zkoumá životní příběh
autorů na základě údajů uvedených na jejich profilu, metadata příběhů (ke
kterým řadí mj. shrnutí, poznámky, záhlaví, varování a hodnocení),
používání opakovaných scénářů uvnitř samotného příběhu a plnění daných norem
při přijímání obsahů na Live Journal.
Část Harry Potter and the Bound Prince se věnuje zkoumanému materiálu.
Harry Potter and the Bound Prince vznikl kooperací osob, které se zúčastnily role
playe. Výstup je tedy přepisem vývoje událostí v rámci této aktivity.
Celkem má 37 kapitol, které editovali ostatní návštěvníci webu. Autorka si
tento obsah vybrala, neboť obsahuje populární dvojici Harry/Draco, získal
celkem 1 092 komentářů a byl produkován postupně, mezi roky 2007 a 2009.
Dalším důvodem bylo, že studiem proces vzniku mohla vyhodnotit kolektivní
projevy příslušnosti k LGBT+ komunitě.
Závěry
V Závěrech autorka uvádí, že na fan fiction nelze pohlížet jako na
pouhý text, neboť má v digitálním prostředí velmi proměnlivý charakter a
jde tedy spíše o obsah, který je neustále v procesu vytváření. Uvádí, že
díky podstatě Live Journalu, se může příběh vyvíjet na základě reakcí čtenářů.
Ty definuje jako živé publikum. Dodává, že v rámci fanovských komunit je opakování
scénářů a jejich variace vnímáno jako různé fáze jedné hry. Naopak unikátní
zápletka dle ní může vyvolat silné reakce (například emoční či sexuální).
Části Poznámky a Zdroje slouží pro doplnění textu z formální stránky.
Za zmínku stojí použití odborné literatury nejen k tématu nových médií,
ale i k otázkám sexuality. Nechybí zdroje vztahující se přímo k fan fiction
a slashi. Komplexnost použité odborné literatury podporuje kvalitu zpracování
tématu.
Použití studie
Nenašla jsem důkazy o tom, že by tato studie posloužila
při vytváření jiného výzkumu či by se jí dostalo pozornosti v jiných periodikách,
než ve kterém byla zveřejněna. Nicméně zmínky o ní můžeme najít například na Fanlore
wiki (obdoba Wikipedie zaměřená na fany). Citaci z výzkumu využil i portál HEARTS OF FURIOUS FANCIES,
věnovaný mj. otaku.
Relevance pro Českou republiku
Otázka relevance tohoto
výzkumu pro Českou republiku je poněkud ošemetná. K určení toho, zdali zde
existuje nějaké fan fiction, na kterém by se podílela skupina využívajíc role
play, by bylo zapotřebí důkladného pátrání. V nedávné době byly založeny
internetové stránky fantasyweb, které slouží pro sdílení fanovských děl
spojených s žánrem fantastika a jejichž cílem je vytvořit komunitní web.
Nelze tedy vyloučit, že se obdobný projekt v budoucnu vyskytne i na území
České republiky. Tato studie je nicméně přínosem pro všechny badatele, kteří
spadají pod fan studies, neboť názorně ilustruje, jak je důležité nahlížet na
fenomény komplexně v rámci příslušného procesu.
Zdroje:
HAMPTON, Darlene Rose. Bound princes and monogamy warnings: Harry
Potter, slash, and queer performance in LiveJournal communities. Transformative Works and Cultures. [online]. č. 18. [cit. 2016-04-12].
Dostupné z: http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/609/500
JENKINS, Henry. Textual
Poachers: Television Fans and Participatory Culture. London: Routledge,
1992. ISBN 0-203-36191-1. s.165, 166, 176
Darlene R. Hampton. University of Notre
Dame. [online].
[2015] [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www3.nd.edu/~cuse/HamptonCV2013.pdf
Harry Potter and the Bound Prince. fanlore. [online].
29.5.2015 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://fanlore.org/wiki/Harry_Potter_and_the_Bound_Prince
Hello Kitty guitar ftw!. HEARTS
OF FURIOUS FANCIES. [online]. 3.8.2015 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z:https://heartsoffuriousfancies.wordpress.com/tag/masafumi-monden/
fantasyweb. fantasyweb. [online]. © 2016 [cit.
2016-04-13]. Dostupné z: http://fantasyweb.cz/
No comments:
Post a Comment