Tuesday, April 12, 2016

Fan fiction a jeho živé publikum


Rozvoj digitálních médií dává nové možnosti aktivní konzumace médii. K těmto aktivitám patří i fan fiction. Je to fikce psaná fanoušky určitého díla, u níž je využito postav daného obsahu. Henry Jenkins uvádí, že odráží fascinaci publika nad programem a frustraci z neschopnosti nebo neochoty producentů odvyprávět příběh, který chtějí diváci slyšet. Pakliže v sobě fan fiction nese homosexuální prvky, užívá se termín slash. Toto označení vzniklo anglického výrazu pro lomítko, neboť se tak označovaly vytvořené, původními autory nezamýšlené postavy. Počátky má slash ve spojování postav ze seriálu Star Trek (Kirk/Spock). Právě slash je předmětem výzkumu, který vyústil v publikování článku Bound princes and monogamy warnings: Harry Potter, slash, and queer performance in LiveJournal communities v periodiku Transformative Works and Cultures.

O autorce


Autorkou výzkumu je Darlene R. Hamptonová z University of Notre Dame, která se zaměřuje na filmová a mediální studia. Získala titul PH.D. na Univerzitě v Oregonu se svojí dizertační prací Beyond Resistance: Gender, Performance, and Fannish Practice in Digital Culture. Lze ji tak považovat za autorku s dostatečnou kvalifikací pro validní zvládnutí tématu.

Vymezení tématu


Tématem studie je zkoumání slashových obsahů v rámci komunit na Live Journal. Live Journal je komunikační platforma, která si dává za cíl stírat hranice mezi sociální sítí a blogy. Výzkum zkoumá nejen samotné obsahy, ale i to, jak vznikají, a interakci mezi jednotlivými členy komunity.

Zařazení v rámci akademických disciplín

 

Tato studie spadá po výzkum publika, kterému se věnoval například Denis McQuail, dle něhož je poznání publika základním nástrojem komunikátorů a mediálních organizací. McQuail uvádí, že existují čtyři základní publika. V tomto případě se jedná Skupinu fanoušků, označovánou taky jako kultura vkusu. Tento druh vzniká zájmem o určitého autora či typ obsahu, popřípadě žánr. Dle McQuaila se užívání masových médií může stát společenskou aktivitou, která je včleněna do každodenního života. Zařadit jí lze do fan studies, které se věnují studiu fanouškovské subkultury.

Struktura textu


Text je koncipován jako zpráva z výzkumu. Autorka jej rozdělila do sedmi částí, a to Úvod, Teorie, Metody, Harry Potter and the Bound Prince, Závěry, Poznámky a Zdroje.


V Úvodu přibližuje čtenáři podstatu slashe, přičemž odkazuje na autory svázané s fan studies, jako je Henry Jenkins či Camille Bacon-Smith.
V části Teorie zasazuje fan fiction do kontextu fungování fandomů a osvětluje důležitost existence jakéhosi kulturního archivu, sloužícího pro zachování produktů, u kterých se předpokládá, že mají trvalou hodnotu. V této části dodává, že výzkum je orientovaný na proces. Vysvětluje také, co ve svém rámci uvažování řadí pod termín queer (zastřešující výraz pro sexuální menšiny). 
V Metodách uvádí, že práce je případovou studií, která využívá textovou analýzu. Dále zkoumá životní příběh autorů na základě údajů uvedených na jejich profilu, metadata příběhů (ke kterým řadí  mj. shrnutí, poznámky, záhlaví, varování a hodnocení), používání opakovaných scénářů uvnitř samotného příběhu a plnění daných norem při přijímání obsahů na  Live Journal.  

Část Harry Potter and the Bound Prince se věnuje zkoumanému materiálu. Harry Potter and the Bound Prince vznikl kooperací osob, které se zúčastnily role playe. Výstup je tedy přepisem vývoje událostí v rámci této aktivity. Celkem má 37 kapitol, které editovali ostatní návštěvníci webu. Autorka si tento obsah vybrala, neboť obsahuje populární dvojici Harry/Draco, získal celkem 1 092 komentářů a byl produkován postupně, mezi roky 2007 a 2009. Dalším důvodem bylo, že studiem proces vzniku mohla vyhodnotit kolektivní projevy příslušnosti k LGBT+ komunitě.

Závěry


V Závěrech autorka uvádí, že na fan fiction nelze pohlížet jako na pouhý text, neboť má v digitálním prostředí velmi proměnlivý charakter a jde tedy spíše o obsah, který je neustále v procesu vytváření. Uvádí, že díky podstatě Live Journalu, se může příběh vyvíjet na základě reakcí čtenářů. Ty definuje jako živé publikum. Dodává, že v rámci fanovských komunit je opakování scénářů a jejich variace vnímáno jako různé fáze jedné hry. Naopak unikátní zápletka dle ní může vyvolat silné reakce (například emoční či sexuální).

Části Poznámky a Zdroje slouží pro doplnění textu z formální stránky. Za zmínku stojí použití odborné literatury nejen k tématu nových médií, ale i k otázkám sexuality. Nechybí zdroje vztahující se přímo k fan fiction a slashi. Komplexnost použité odborné literatury podporuje kvalitu zpracování tématu.

Použití studie


Nenašla jsem důkazy o tom, že by tato studie posloužila při vytváření jiného výzkumu či by se jí dostalo pozornosti v jiných periodikách, než ve kterém byla zveřejněna. Nicméně zmínky o ní můžeme najít například na Fanlore wiki (obdoba Wikipedie zaměřená na fany). Citaci z výzkumu využil i portál HEARTS OF FURIOUS FANCIES, věnovaný mj. otaku.

Relevance pro Českou republiku


Otázka relevance tohoto výzkumu pro Českou republiku je poněkud ošemetná. K určení toho, zdali zde existuje nějaké fan fiction, na kterém by se podílela skupina využívajíc role play, by bylo zapotřebí důkladného pátrání. V nedávné době byly založeny internetové stránky fantasyweb, které slouží pro sdílení fanovských děl spojených s žánrem fantastika a jejichž cílem je vytvořit komunitní web. Nelze tedy vyloučit, že se obdobný projekt v budoucnu vyskytne i na území České republiky. Tato studie je nicméně přínosem pro všechny badatele, kteří spadají pod fan studies, neboť názorně ilustruje, jak je důležité nahlížet na fenomény komplexně v rámci příslušného procesu. 



Zdroje: 

HAMPTON, Darlene Rose. Bound princes and monogamy warnings: Harry Potter, slash, and queer performance in LiveJournal communities. Transformative Works and Cultures. [online]. č. 18.  [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/609/500       

JENKINS, Henry. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. London: Routledge, 1992. ISBN 0-203-36191-1. s.165, 166, 176

Darlene R. Hampton. University of Notre Dame. [online]. [2015] [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www3.nd.edu/~cuse/HamptonCV2013.pdf

Harry Potter and the Bound Prince. fanlore. [online]. 29.5.2015 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://fanlore.org/wiki/Harry_Potter_and_the_Bound_Prince

Hello Kitty guitar ftw!. HEARTS OF FURIOUS FANCIES. [online]. 3.8.2015 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z:https://heartsoffuriousfancies.wordpress.com/tag/masafumi-monden/
fantasyweb. fantasyweb. [online]. © 2016 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://fantasyweb.cz/

No comments:

Post a Comment