Tuesday, April 12, 2016

Metafory poskytování práce zdarma: Typologie práce bez odměny


Článek pojednávající o různých typech neplacené práce v mediálním sektoru byl sepsán autory působícími na katedře Mediálních a komunikačních studií na Karlstad univerzitě ve Švédsku. Karin Fast je odborná asistentka, specializuje se na výzkum medializace, konvergenci médií, transmedialitu, mobilitu, práci bez odměny atd. Co se týče metodologie, Fast je expertka na etnografii, kvalitativní rozhovory a  netnografii. Další výraznou postavou a spoluautorem článku je profesor katedry médií a komunikace Henrik Örnebring. Před nástupem na Karlstad univerzitu působil mimo jiné na univerzitě v Oxfordu (St Antony's College), jako vědecký pracovník Evropského výzkumného centra na projektu Média a demokracie ve střední a východní Evropě. Posledním autorem je Michael Karlsson, docent v oblasti médií a komunikace na téže katedře. Článek byl zveřejněn online 7. března 2016 v rámci sborníku Media, Culture & Society.

Karin Fast
Hlavním tématem článku autorů z Karlstad university je koncept takzvané „práce bez odměny“, tedy uživatelsky generovaný obsah bez nároku na ohodnocení, v historizujícím kontextu mediálního průmyslu, digitálního věku a sociálních sítí. Tento fenomén se objevil v posledním desetiletí a je klíčovým termínem, který umožňuje analyzovat a pochopit nové způsoby práce v digitální ekonomice.  Autoři ve svém článku potom prezentují 7 metafor, typů uživatelů digitálního prostředí, ať už vědomých nebo nevědomých poskytovatelů takovéto druhu práce. V rámci článku jsou tedy metaforicky představeni tito uživatelé: Otrok, Pečovatel, Učeň, Prospektor, Nadšenec, Dobrovolník a Obětní beránek (volně přeloženo).

Autoři navazují na Terranovu (2000) analýzu uživatelské produktivity, která může být využívána ke kapitalizaci a zhodnocení. Staví proti definici práce bez odměny jako „dobrovolně konanou bez odměny, s potěšením a zužitkováním“. Další důležitou premisou, ze které tvůrci vychází, je Marxova klasická teorie práce a odcizení. Tedy, že termín bezplatné práce je oxymóron. „Práce je stojí v kontrastu činnosti, protože práce je placená, pokud není placená, není prací. Pokud by se tedy aktivita, která něco produkuje, měla nahlížet jako práce, musíme si nejdřív zodpovědět otázku, kdo vytváří jakou hodnotu pro koho.[1]“ Dále se tvůrci článku ohrazují proti prezentaci termínu práce bez ohodnocení jako něčemu novému. Autoři právě poukazují na historizující kontext, který v současném diskurzu chybí a ze kterého sami vycházejí.

Podle pracovníků univerzity v Karlstadu je tedy důležité definovat jak, kdo, kdy a kde rozumí hodnotě bezplatné práce. To platí jak pro organizace a firmy, tak pro samotného poskytovatele této činnosti. V zásadě postihnout výměnu hodnoty za hodnotu, kdy měřítko není monetární.
K tomuto tématu nutně patří až paradoxní připomínka tristních pracovních podmínek lidí, vyrábějících hardware v rozvojových zemích, přes který uživatelé realizují „bezplatnou práci“ vytvářením různých typů digitálního obsahu. Využívání dětské pracovní síly a práci v podmínkách, které nemají daleko k otroctví a daleko od dobrovolné činnosti, která přináší potěšení.

Dalším byznysem, vydělávajícím na obchodu s lidmi a otrocké práci, těsně propojeným s médii, je pornografie. V pornografii se právě tyto dva světy kriminální a uživatelské „neohodnocené práce“ až absurdně propojují, je to tedy sociokulturně-ekonomická konsekvence produkce na internetu.

Rozdílné metaforické přirovnání druhů bezplatné práce vychází z nespokojenosti nad tím, že akademický svět nerozlišuje různé formy neohodnocené práce a pokud ano, je to v rámci televize, počítačových her, populární hudby, žurnalistiky a literatury. Tato potřeba rozlišení je uvedena na příkladu, že kliknutí na tlačítko „Like“ na Facebooku je mnohem odlišnější forma činnosti než podílení se na vývoji počítačové hry.

Ve zkratce popíši autory navržené definice jednotlivých kategorií aktérů poskytující práci zdarma:

Otrok
Otroctví jako ekonomický systém je založen na vlastnictví otroka, který za své úsilí nedostává zaplaceno. Podle údajů z roku 2013 (Global Slavery Index) je v otroctví drženo 30 milionů lidí, prestože otroctví je v mnoha zemích nelegální. Autoři mimo jiné zmiňují příklad kauzy firmy Foxconn, která vyrábí produkty firmy Apple, a kde také byly zdokumentovány otřesné pracovní podmínky, zneužívaní dělníků a dětské práce.

Pečovatel
Práce tohoto typu je definovaná jako bez nároku za odměnu, protože její náplň z  z historického hlediska stojí mimo monetární ekonomii. Jendá se o jakousi emočně-privátní sféru a péči o komunitu. Poskytovateli takovéto práce bývaly z velké části ženy. Podle Glenna (1992) tyto práce zahrnovaly: starost o domácnost, příprava a servírování jídla, praní, údržba oděvů, spotřebičů, starost o děti, poskytování péče a podpory dospělým a udržování vazeb na komunitu. V současném kontextu mediálního byznysu se tyto činnosti dají překlopit do udržování online komunity, kontrola civilizovaného chování na síti, urovnávání konfliktů, povzbuzování k další účasti v kumunitním dění atd (Baym, 1999; Butler et al., 2002).
Tento typ bezplaté práce je zaměřen emocionálně, orientován na komunitu a často gendrově vymezen.

Učeň
V předmoderní Evropě se příprava na povolání realizovala učením od starších mistrů svého řemesla, kdy po několika letech, kdy učni pracovali pro svého mistra výměnou za jídlo a ubytování, mohli sami začít podnikat. Tento způsob neplacené práce autoři přirovnávají k současnému jevu, kdy absolventi, nebo zájemci o obor a práci v médiích musí absolvovat bezplatné stáže. Podle článku deníku The Guardian z roku 2010 až téměř polovina pracovníků v mediální sféře po nějaký čas takovouto práci vykonávali.[2] Takovéto formy práce bez odměny jsou pak investicí do budoucí potenciální kariéry.

Prospektor
Prospektoři jsou jedinci, kteří podle autorů riskují, investují dlouhé hodiny práce bez záruky odměny. Pracují tedy bez výplaty, ale s vidinou návratnosti v budoucnosti (podobně jako učni).
Jedná se například o nezávislé filmové tvůrce, kteří investují práci a čas do filmu a potom spoustu úsilí aby jejich projekt měl šanci na úspěch a zaplacení. Učeň a prospektor tedy provádějí bezplatnou činnost jako strategický prostředek k dosažení vyšších cílů.

Nadšenec
Nadšenec oproti tomu je veden emocemi a samotný proces práce vnímá jako cíl. Autoři dodávají, že záliby jako způsob trávení času se u široké veřejnosti objevily až v 19. století spolu si industrializací. Nadšencovou odměnou je tedy hlavně zábava, žádnou jinou odměnu ani neočekává. Hodnota tvořená nadšencem je nehmotná a úzce spojená s fanouškovstvím.

Dobrovolník
Dobrovolníci v mediálním sektoru jsou velmi výraznou skupinou. Nejznámějším příkladem je vytvoření operačního systému Linux, otevřený přístup ke zdrojům (např.: Wikipedie, otevřený přístup k akademickým článkům atd.). Tento fenomén je alternativou ke komerčním ekvivalentům.

Obětní beránek
Obětní beránci jsou takový uživatelé, kteří si své práce, která generuje hodnotu pro někoho jiného, anejsou vědomi. Jedná se o uživatele generující algoritmy a „traffic“ vyhledáváním přes Google, uživatele sociálních sítí, digitálních služeb atd. Autoři tuto skupinu uživatelů považují za vývojově a historicky nejmladší. Tito uživatelé za obsah, který generují na sociálních sítích žádnou kompenzaci 
nedostávají.

Problematika neplacené práce je vskutku fenoménem posledního desetiletí a rozpíná se napříč globalizovaným a digitalizovaným světem, Českou republikou tedy nevyjímaje. Jak sami autoři připomínají, téma zdaleka není probádané. Závěrem tedy je, že práce bez odměny je vykonávána různými aktéry na obou stranách čím dál tím složitějšího hodnotového řetězce, kdy je vyžadováno opatrného používání konceptu neplacené práce. Autoři tento koncept kritizují a nabízejí teoretický rámec této problematiky zasazený do historických okolností právě v návaznosti na mediální produkci. Pokouší se o otevření širší diskuze o kultivovanosti a začlenění bezplatné práce v mediální sféře při stále větší vrtkavosti preferencí konzumentů a vysokých nákladů na výrobu. Definice a typologie práce bez odměny jsou autory prezentovány jako začátek řešení výše uvedených problémů.


Seznam literatury:

Baym NK (2009) Amateur experts: international fan labor in Swedish independent music.
International Journal of Cultural Studies 12(5): 433–449.
BROWN, Maggie. Almost half of media workers start with unpaid jobs, says training body. The Guardian[online]. 2010 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://www.theguardian.com/media/2010/mar/26/media-workers-start-unpaid
Butler B, Sproull L, Kiesler S, et al. (2002) Community effort in online groups: who does the work
and why? In: Weisband S (ed.) Leadership at a Distance: Research in Technology-Supported
Work. New York: Lawrence Erlbaum, pp. 171–183.
FAST, Karin, Henrik ÖRNEBRING a Michael KARLSSON. Metaphors of free labor: a typology of unpaid work in the media sector. Media, Culture & Society [online]. 2016, 2016, 16 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://mcs.sagepub.com/content/early/2016/03/07/0163443716635861.abstract
Glenn EN (1992) From servitude to service work: historical continuities in the racial division of
paid reproductive labor. Signs 18(1): 1–43.
Terranova T (2004) Network Culture: Politics for the Information Age. London; Ann Arbor, MI:
Pluto Press.




[1] FAST, Karin, Henrik ÖRNEBRING a Michael KARLSSON. Metaphors of free labor: a typology of unpaid work in the media sector. Media, Culture & Society [online]. 2016, 2016, 16 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://mcs.sagepub.com/content/early/2016/03/07/0163443716635861.abstract

[2] BROWN, Maggie. Almost half of media workers start with unpaid jobs, says training body. The Guardian[online]. 2010 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://www.theguardian.com/media/2010/mar/26/media-workers-start-unpaid

No comments:

Post a Comment