Wednesday, April 13, 2016

Autor: Lukáš Hubáček
Sociální sítě
Vymezení sociálních sítí
Termín sociální síť pochází ze sociologie. V roce 1954 ho definoval J. A. Barnes jako označení pro sociální struktury propojené skrze přátelství, shodné zájmy, politickou, rasovou a etnickou příslušnost či náboženskou orientaci.[1] Důležité je proto povšimnout si, že pojem se objevuje daleko dříve, než se rozvíjí pokročilá výpočetní technika.
Jiná definice popisuje sociální sítě jako soustavy reciprocitních sociálních vztahů mezi třemi a více individui a interakce z nich vzešlé. Sociální sítě nejsou na rozdíl od sociálních skupin jasně vymezené, nejsou koordinovány žádnou organizací a při jejich výzkumu se klade důraz na vztahy mezi jedinci.[2]
Principy fungování sociálních sítí je možné aplikovat na fungování internetových sociálních sítí. Ty lze charakterizovat jako média, jež umožňují svým uživatelům po registraci vytvoření profilu a navazování spojení s ostatními uživateli dané sociální sítě. Profil obsahuje informace, biografické údaje, videa či fotografie, s nimiž může jeho majitel určitým způsobem nakládat. Prostřednictvím sítě a služeb jako chat nebo fórum lze pak s dalšími členy stejné sítě komunikovat.[3]
Historie sociálních sítí
Nejstarší sociální síť ve výše uvedeném smyslu byla spuštěna roku 1969 americkým ministerstvem obrany pod označením ARPANET (The Advanced Research Projects Agency Network). Používali ji američtí vojáci, než byla v roce 1990 odpojena. Velký progres přinesl objev IRC (Internet Relay Chat) J. Ojkarinnenem, jenž umožnil komunikaci po síti v reálném čase. Po vytvoření World Wide Webu Timme Bernersem-Leem v roce 1990 registrujeme rychlý vznik a rozvoj internetových sociálních sítí.[4]
Za první internetovou sociální síť byla považována stránka ClassMates z roku 1995 vytvořená Randym Conradem a to i přesto, že nesplňovala některé typické znaky dnešních sociálních sítí jako například možnost vytvářet profily nebo seznamy přátel. Umožňovala však registrovaným členům nacházet spolužáky a navazovat s nimi kontakty. První plnohodnotnou internetovou sociální sítí splňující všechny potřebné vlastnosti se tak stala v roce 1997 SixDegrees.[5]
Význam sociálních sítí
V dnešní době jsou sociální sítě chápány jako komunity, které zahrnují tři aspekty – doménu činnosti, interpersonální vztahy a sdílení informací. Doménu je možné charakterizovat jako sdílené téma, jež představuje hlavní motiv pro založení komunity. Mezi interpersonální vztahy jsou řazeny aktivity, diskuze a vzájemná solidarita mezi uživateli, kteří od komunity očekávají přidanou hodnotu, jež je dosahována právě sdílením informací a vytvářením nových poznatků.[6]
Tato přidána hodnota může být označována jako sociální kapitál, o němž lze říci, že je „vytvářený, udržovaný a rozvíjený sociálními interakcemi (formálními i neformálními) v rámci sociálních sítí, skupin, komunit či celých společností, tj. přenosem a sdílením zdrojů, informací, znalostí mezi členy těchto sociálních sítí a skupin.“ [7] Jeho využívání se tedy týká jak jednotlivců, tak i sociálních skupin či společnosti jako celku.
Sociální sítě jsou řazeny mezi tzv. technologie Web 2.0. Znamená to, že jejich obsah není pevně stanovený, ale naopak může být vytvářen, editován či spravován samotnými uživateli. Na rozdíl od minulosti, kdy byla komunikace na internetu převážně jednostranná, je současný trend daleko více interaktivní. S tím také souvisí daleko větší demokratizace obsahu na internetu než dříve.[8]
Sociální sítě lze také vědecky analyzovat. Tyto metody a jejich výsledky nalézají uplatnění například při studiu fungování rodinných a příbuzenských vztahů, dále při studiu přátel, známých či komunit nebo také při hledání zaměstnání. Jejich přínos spočívá v přinášení nových poznatků do oblastí sociálních věd jako psychologie, personální řízení nebo sociální antropologie.[9]
Seznam použité literatury
BAGUST, Philip. ‘Honey, They Stole My Flickr!’ Social Network Typologies, Online Trust and Dissent, and the Monetisation of Immaterial Labour. Media International Australia [online]. 2014, vol. 151 no. 1, 89-96 [cit. 2016-02-07]. DOI: 10.1177/1329878X1415100112. Dostupné z: http://mia.sagepub.com/content/151/1/89.abstract
BAIRD, Carolyn Heller; PARASNIS, Gautam. From social media to Social CRM : What customers want The first in a two-part series. 2011. [online]. [cit. 2016-02-20]. Dostupné z: https://www.ibm.com/smarterplanet/global/files/se__sv__commerce__from_social_media_to_social_crm.pdf
BOYD, D., ELLISON, N. 2007. Social Network Sites: Definition, History, and
Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication. [online]. [cit. 2016-02-07].
BROWN, Victoria R. a E. Daly VAUGHN. The Writing on the (Facebook) Wall: The Use of Social Networking Sites in Hiring Decisions. Journal of Business and Psychology [online]. 2011, 26(2), 219-225 [cit. 2016-02-29]. DOI: 10.1007/s10869-011-9221-x. ISSN 0889-3268. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s10869-011-9221-x
BUŠTÍKOVÁ, Lenka. Analýza sociálních sítí. Sociologický časopis. 1999, 35(2), 193-206. ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/42a6c78198cacdc20c3a2da286e0c226ef935606_210_193BUSTI.pdf
How many are there? 2011. [online]. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://howmanyarethere.net/how-many-social-networking-websitesare-there
PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1.
SÝKORA, Luděk a Roman MATOUŠEK. Sociální kapitál a teritorialita sociálních sítí. 2008. [online]. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: https://web.natur.cuni.cz/ksgrrsek/sykora/pdf/Sykora_Matousek_(2008)_socialni_kapital_a_teritorialita_socialnich_siti_manuscript.pdf




[1] PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě, 126 s.
[2] BUŠTÍKOVÁ, Lenka. Analýza sociálních sítí. Sociologický časopis. 1999, 35(2), 193 s. ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/42a6c78198cacdc20c3a2da286e0c226ef935606_210_193BUSTI.pdf
[3] BROWN, Victoria R. a E. Daly VAUGHN. The Writing on the (Facebook) Wall: The Use of Social Networking Sites in Hiring Decisions. Journal of Business and Psychology [online]. 2011, 26(2), 220 s. [cit. 2016-02-29]. DOI: 10.1007/s10869-011-9221-x. ISSN 0889-3268. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s10869-011-9221-x
[4] BOYD, D., ELLISON, N. 2007. Social Network Sites: Definition, History, and
Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication. [online]. [cit. 2016-02-07].
[5] Ibid.
[6] PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě, 126 s.
[7] SÝKORA, Luděk a Roman MATOUŠEK. Sociální kapitál a teritorialita sociálních sítí. 2008. [online]. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: https://web.natur.cuni.cz/ksgrrsek/sykora/pdf/Sykora_Matousek_(2008)_socialni_kapital_a_teritorialita_socialnich_siti_manuscript.pdf, 2 s.
[8] BAIRD, Carolyn Heller; PARASNIS, Gautam. From social media to Social CRM : What customers want The first in a two-part series. 2011. [online]. [cit. 2016-02-20]. Dostupné z: https://www.ibm.com/smarterplanet/global/files/se__sv__commerce__from_social_media_to_social_crm.pdf, 12-13 s.
[9] BUŠTÍKOVÁ, Lenka. Analýza sociálních sítí. Sociologický časopis. 1999, 35(2), 193-206 s. ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/42a6c78198cacdc20c3a2da286e0c226ef935606_210_193BUSTI.pdf

1 comment:

  1. Do you need free Google+ Circles?
    Did you know that you can get them AUTOMATICALLY AND TOTALLY FOR FREE by registering on Like 4 Like?

    ReplyDelete