Autor: Lukáš Hubáček
Sociální sítě
Vymezení
sociálních sítí
Termín
sociální síť pochází ze sociologie. V roce 1954 ho definoval J. A. Barnes
jako označení pro sociální struktury propojené skrze přátelství, shodné zájmy,
politickou, rasovou a etnickou příslušnost či náboženskou orientaci.[1]
Důležité je proto povšimnout si, že pojem se objevuje daleko dříve, než se
rozvíjí pokročilá výpočetní technika.
Jiná
definice popisuje sociální sítě jako soustavy reciprocitních sociálních vztahů
mezi třemi a více individui a interakce z nich vzešlé. Sociální sítě
nejsou na rozdíl od sociálních skupin jasně vymezené, nejsou koordinovány
žádnou organizací a při jejich výzkumu se klade důraz na vztahy mezi jedinci.[2]
Principy
fungování sociálních sítí je možné aplikovat na fungování internetových
sociálních sítí. Ty lze charakterizovat jako média, jež umožňují svým
uživatelům po registraci vytvoření profilu a navazování spojení
s ostatními uživateli dané sociální sítě. Profil obsahuje informace,
biografické údaje, videa či fotografie, s nimiž může jeho majitel určitým
způsobem nakládat. Prostřednictvím sítě a služeb jako chat nebo fórum lze pak
s dalšími členy stejné sítě komunikovat.[3]
Historie
sociálních sítí
Nejstarší
sociální síť ve výše uvedeném smyslu byla spuštěna roku 1969 americkým
ministerstvem obrany pod označením ARPANET (The Advanced Research Projects
Agency Network). Používali ji američtí vojáci, než byla v roce 1990 odpojena.
Velký progres přinesl objev IRC (Internet Relay Chat) J. Ojkarinnenem, jenž
umožnil komunikaci po síti v reálném čase. Po vytvoření World Wide Webu
Timme Bernersem-Leem v roce 1990 registrujeme rychlý vznik a rozvoj
internetových sociálních sítí.[4]
Za
první internetovou sociální síť byla považována stránka ClassMates z roku
1995 vytvořená Randym Conradem a to i přesto, že nesplňovala některé typické
znaky dnešních sociálních sítí jako například možnost vytvářet profily nebo
seznamy přátel. Umožňovala však registrovaným členům nacházet spolužáky a
navazovat s nimi kontakty. První plnohodnotnou internetovou sociální sítí
splňující všechny potřebné vlastnosti se tak stala v roce 1997 SixDegrees.[5]
Význam
sociálních sítí
V dnešní
době jsou sociální sítě chápány jako komunity, které zahrnují tři aspekty –
doménu činnosti, interpersonální vztahy a sdílení informací. Doménu je možné
charakterizovat jako sdílené téma, jež představuje hlavní motiv pro založení
komunity. Mezi interpersonální vztahy jsou řazeny aktivity, diskuze a vzájemná
solidarita mezi uživateli, kteří od komunity očekávají přidanou hodnotu, jež je
dosahována právě sdílením informací a vytvářením nových poznatků.[6]
Tato
přidána hodnota může být označována jako sociální kapitál, o němž lze říci, že
je „vytvářený, udržovaný a rozvíjený
sociálními interakcemi (formálními i neformálními) v rámci sociálních
sítí, skupin, komunit či celých společností, tj. přenosem a sdílením zdrojů,
informací, znalostí mezi členy těchto sociálních sítí a skupin.“ [7]
Jeho využívání se tedy týká jak jednotlivců, tak i sociálních skupin či
společnosti jako celku.
Sociální
sítě jsou řazeny mezi tzv. technologie Web 2.0. Znamená to, že jejich obsah
není pevně stanovený, ale naopak může být vytvářen, editován či spravován
samotnými uživateli. Na rozdíl od minulosti, kdy byla komunikace na internetu
převážně jednostranná, je současný trend daleko více interaktivní. S tím
také souvisí daleko větší demokratizace obsahu na internetu než dříve.[8]
Sociální
sítě lze také vědecky analyzovat. Tyto metody a jejich výsledky nalézají
uplatnění například při studiu fungování rodinných a příbuzenských vztahů, dále
při studiu přátel, známých či komunit nebo také při hledání zaměstnání. Jejich
přínos spočívá v přinášení nových poznatků do oblastí sociálních věd jako
psychologie, personální řízení nebo sociální antropologie.[9]
Seznam
použité literatury
BAGUST,
Philip. ‘Honey, They Stole My Flickr!’ Social Network Typologies, Online Trust
and Dissent, and the Monetisation of Immaterial Labour. Media International Australia [online]. 2014, vol. 151 no. 1, 89-96
[cit. 2016-02-07]. DOI: 10.1177/1329878X1415100112. Dostupné z: http://mia.sagepub.com/content/151/1/89.abstract
BAIRD,
Carolyn Heller; PARASNIS, Gautam. From
social media to Social CRM : What customers want The first in a two-part
series. 2011. [online]. [cit. 2016-02-20]. Dostupné z: https://www.ibm.com/smarterplanet/global/files/se__sv__commerce__from_social_media_to_social_crm.pdf
BOYD,
D., ELLISON, N. 2007. Social Network
Sites: Definition, History, and
Scholarship.
Journal of Computer-Mediated Communication. [online]. [cit. 2016-02-07].
BROWN,
Victoria R. a E. Daly VAUGHN. The Writing on the (Facebook) Wall: The Use of
Social Networking Sites in Hiring Decisions. Journal of Business and Psychology [online]. 2011, 26(2), 219-225 [cit. 2016-02-29]. DOI:
10.1007/s10869-011-9221-x. ISSN 0889-3268. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s10869-011-9221-x
BUŠTÍKOVÁ,
Lenka. Analýza sociálních sítí. Sociologický
časopis. 1999, 35(2), 193-206.
ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/42a6c78198cacdc20c3a2da286e0c226ef935606_210_193BUSTI.pdf
How many are there? 2011. [online]. [cit. 2016-02-07]. Dostupné
z: http://howmanyarethere.net/how-many-social-networking-websitesare-there
PAVLÍČEK,
Antonín. Nová média a sociální sítě.
Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1.
SÝKORA,
Luděk a Roman MATOUŠEK. Sociální kapitál
a teritorialita sociálních sítí. 2008. [online]. [cit. 2016-02-07].
Dostupné z: https://web.natur.cuni.cz/ksgrrsek/sykora/pdf/Sykora_Matousek_(2008)_socialni_kapital_a_teritorialita_socialnich_siti_manuscript.pdf
[1] PAVLÍČEK,
Antonín. Nová média a sociální sítě, 126
s.
[2] BUŠTÍKOVÁ,
Lenka. Analýza sociálních sítí.
Sociologický časopis. 1999, 35(2), 193 s. ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/42a6c78198cacdc20c3a2da286e0c226ef935606_210_193BUSTI.pdf
[3] BROWN,
Victoria R. a E. Daly VAUGHN. The Writing on the (Facebook) Wall: The Use of
Social Networking Sites in Hiring Decisions. Journal of Business and Psychology [online]. 2011, 26(2), 220 s.
[cit. 2016-02-29]. DOI: 10.1007/s10869-011-9221-x. ISSN 0889-3268. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s10869-011-9221-x
[4] BOYD,
D., ELLISON, N. 2007. Social Network Sites: Definition, History, and
Scholarship. Journal
of Computer-Mediated Communication. [online]. [cit. 2016-02-07].
[5] Ibid.
[6] PAVLÍČEK,
Antonín. Nová média a sociální sítě, 126
s.
[7] SÝKORA,
Luděk a Roman MATOUŠEK. Sociální kapitál a teritorialita sociálních sítí. 2008.
[online]. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: https://web.natur.cuni.cz/ksgrrsek/sykora/pdf/Sykora_Matousek_(2008)_socialni_kapital_a_teritorialita_socialnich_siti_manuscript.pdf,
2 s.
[8] BAIRD,
Carolyn Heller; PARASNIS, Gautam. From
social media to Social CRM : What customers want The first in a two-part series.
2011. [online]. [cit. 2016-02-20].
Dostupné z: https://www.ibm.com/smarterplanet/global/files/se__sv__commerce__from_social_media_to_social_crm.pdf,
12-13 s.
[9] BUŠTÍKOVÁ,
Lenka. Analýza sociálních sítí.
Sociologický časopis. 1999, 35(2), 193-206 s. ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/42a6c78198cacdc20c3a2da286e0c226ef935606_210_193BUSTI.pdf
Do you need free Google+ Circles?
ReplyDeleteDid you know that you can get them AUTOMATICALLY AND TOTALLY FOR FREE by registering on Like 4 Like?