Thursday, April 14, 2016

Pohoupejte se a jděte k lékaři

Ačkoli značná část české společnosti by slovo „inteligence“ v této souvislosti vyslovila s ironizující či tázací intonací, dají se za jeden z příkladů kolektivní inteligence považovat také četné babyweby. Spíše negativní konotaci má na svědomí zejména nechvalně známý a často parodovaný Mimibazar. Je však jen jedním ze skupiny webů věnujících se tématům okolo mateřství a byla by škoda zavrhnout kvůli jeho svéráznému designu, používanému mateřskému sociolektu v jeho nejkrystaličtější podobě či kvůli zástupům hopsajících, tleskajících a zvracejících emotikon i všechny ostatní. (Zmíněný „blicí smajlík“ je mimochodem jedním z nejžádanějších a nejpostrádanějších na mnoha dalších diskusních fórech a určitě by se stal hitem také na Facebooku.) Faktem totiž je, že se v dnešní době značná část mateřského diskursu odehrává právě online, a babyweby, dostupné online 24 hodin denně, přicházejí ke slovu jako pokladnice moudrosti a zkušeností.

V dalším textu se zaměřím na jeden z nejznámějších babywebů, konkrétně web Modrý koník. Tento web jako platforma umožňuje individuím se virtuálně scházet a generovat jeho obsah.
V rámci webu tak vznikají kolektivně inteligentní skupiny fungující na principu sociálního pouta, v tomto případě mateřství či plánovaného mateřství, a vykazující určitou míru sebeorganizace. Za předpokladu, že v těchto skupinách dochází k uplatnění kolektivní inteligence, vykazují tyto virtuální komunity společně vyšší úroveň vědění (z hlediska kvality a kvantity), než kterou by představovala úroveň vědění daná prostým součtem vědění jejich jednotlivých členů.

Pěkňoučké fórum

Web nabízí několik způsobů, jak sdílet informace, zkušenosti a názory. Uživatelé (přestože provozovatel webu není ve věci statistických údajů zrovna sdílný, dá se procházením jednotlivých profilů dojít k závěru, že zde převažují uživatelé ženského pohlaví nebo alespoň jedinci, kteří se za ženy vydávají) mohou například tvořit své vlastní fotoblogy, u nichž sami nastavují míru soukromí. Příspěvky tak mohou být zcela veřejné a nebo mohou mít omezenou viditelnost pouze pro další registrované uživatele, případně pro „přátele“ či jen pro samotného tvůrce. Posledně zmíněný obsah je vlastně jen jakýmsi soukromým deníčkem a nemá tedy význam z hlediska sdílených informací. Ve veřejných příspěvcích je možné vyhledávat dle klíčového slova, nebo jsou defaultně zobrazovány od nejnovějších po nejstarší. Další funkcionalitou webu je diskuzní fórum, které je přehledně uspořádáno do kategorií a podkategorií. Zde v názvech jednotlivých podkategorií se můžeme setkat s výrazy typickými pro sociální skupinu matek a nastávajících matek, které mají zřejmě v uživatelkách vzbudit dojem, že jsou zde tak říkajíc „mezi svými“. Subjektivně však může takovéto oficiální použití nespisovných a citově zabarvených výrazů působit také neprofesionálně. Uživatelé mají možnost přispívat do již běžících diskuzí a nebo, pokud je stávající nabídka neuspokojí, zakládat diskuze nové.

 

Jak je známo, vznik fenoménu kolektivní inteligence je potencován, respektive založen správným nastavením procesních pravidel (např. pravidel pro komunikaci, pravidla respektu k ostatním čelnům komunity) v rámci virtuální komunity a jejich dodržováním. V rámci virtuálních komunit na babywebu je to administrátor konkrétní komunity, který nastavuje pravidla, kontroluje jejich dodržování a určuje faktory ovlivňující kvalitu kolektivní inteligence. Proto je u každého příspěvku nejen ve fóru ale také v blozích kromě možnosti vyjádření kladného názoru také možnost označení příspěvku jako nevhodného. Tímto se správcům dostane upozornění a následně mohou situaci vyhodnotit a s příspěvkem naložit dle interních postupů (upravit jej či vymazat, popřípadě zablokovat autora).

Muži nepracují

V diskuzním fóru existuje také možnost položení otázky. Jedná se o funkci specifickou tím, že na otázku může každý uživatel odpovědět nejvýše jednou, a tedy nedochází k rozvinutí diskuze. Uživatelé mohou vyjádřené názory hodnotit a nejpopulárnější názor se zobrazuje jako první pod otázkou. Toto vše jsou relativně běžné funkce a spolu s dalšími (například bazarem) je nabízejí také konkurenční weby. Modrý koník však neustrnul a neustále se mění. Jedním z počinů posledních let je vznik skupin, které umožňují sdružování uživatelů na základě společných zájmů. Skupiny jsou stejně jako diskuze zakládány z popudu uživatelek, od diskuzí se kromě způsobu interakce odlišují zejména tím, že roli adminů částečně přebírají takzvané moderátorky skupiny. Je zajímavé, že označení této funkce není genderově neutrální, přestože při registraci na webu Modrý koník se ještě s mužskými uživateli počítá. Zřejmě jsou tito určitým způsobem diskriminování a nepřísluší jim zastávat vyšší funkce. Zapovězená mužům je dále například funkce Ambasadorek, které mají za úkol přibližovat prostřednictvím svých postů a vedení tematicky zaměřené skupiny ostatním uživatelům výrobky a celkové působení určité obchodní značky.


Naše malá Wiki

Blogy, diskuzní fórum a skupiny patří sice k nejviditelnějším a zřejmě i nejoblíbenějším funkcím webu, přesto (nebo právě proto) pokládám za důležité zmínit se ještě o další podsekci. Poměrně nenápadně zde totiž vzniká jakási obdoba otevřené encyklopedie Wikipedia pod zdrobnělým názvem Wiki Modrý koník. Oproti své celosvětově známé předchůdkyni se samozřejmě liší v řadě aspektů. Zejména je předurčena k mnohonásobně menšímu rozsahu, což je dáno velice úzkým tematickým zaměřením (samozřejmě pokrývá kategorie související s těhotenstvím a rodičovstvím) a dále se na její tvorbě podílí o mnoho méně přispěvatelů. Admini zde vystupují v roli redaktorů, kteří jednotlivé příspěvky schvalují, a přinášejí také návod, jak do Wiki relevantně přispívat.

Za jeden z nejvýznamnějších kreditů, které se této online otevřené encyklopedii mateřství musejí přičíst, a zároveň za potvrzení úrovně a kvality se dá pokládat fakt, že sama upozorňuje na své hranice poznámkou „Uveřejněné informace nenahrazují návštěvu zkušeného odborníka (lékaře, právníka apod.).“ Jen hlupák o sobě nepochybuje. 

No comments:

Post a Comment