Sunday, April 10, 2016

Chcete být milionářem? Staňte se youtuberem!

Celý fenomén sdílení informací, nápadů, tipů a triků odstartoval tzv. blogery, kteří publikují články na svém blogu, čímž si získávají své fanoušky a pravidelné čtenáře. Lidé jsou ovšem čím dál tím pohodlnější a čtení článků se stalo příliš náročným, tak začala éra tzv. youtuberů. Pro některé jedince je natáčení videí pouze forma koníčku, ovšem ti úspěšnější a šikovnější si touto cestou přicházejí na nemalý výdělek.
            Hraní her, kosmetické rady, nakupovací tipy či prostě pouhé originální komentáře aktuálních věcí, to je jen pár nejčastějších okruhů, kterým se youtubeři mohou věnovat. Každý autor by měl své výstupy tvořit s ohledem na to, že převážná většina fanoušků videí jsou diváci do 30 let.[1] Právě budování fanouškovské základny je důležitým zájmem každého youtubera, protože touto cestou se otevírají vrátka k vytvoření výborného byznysu z této zábavy.
            Pokud je daný youtuber a má velké množství fanoušků, ta mu je ze strany Googlu nabídnut partnerský program, v rámci něhož jsou před jeho videa vkládány reklamy, z jejichž příjmů jde část na konto daného youtubera.[2] Při představě, že některá videa mají tisíce či miliony shlédnutí, je tato částka skutečně velmi vysoká.
            Hlavním zdrojem příjmů těch nejúspěšnějších youtuberů je rovněž reklama, ovšem trošku jinou formou. Fenoménu videí na youtube si všimly i firmy, které na základě vysokých počtů shlédnutí některých videí přišli s novou formou propagace své značky a tím je oslovení daného youtubera a navázání spolupráce přímo s ním. Většinou se jedná o reklamu formou product placementu, kdy youtuber nějakým způsobem zakomponuje do svého videa informace o produktu, či je video natočeno přímo o daném výrobku. Zde mají velký prostor například kosmetické firmy, které youtuberky zabývající módou a péčí o sebe mohou přímo doporučovat svým divákům a ukazovat způsoby aplikace a použití přímo na sobě.
            Jak již bylo zmíněno výše, nejvíce diváků a fanoušků youtuberů je do 30 let, pro tyto lidi (převážně ty mladší, teenagery) jsou někteří autoři až dokonce hrdiny, vidí v nich vzor a mají v ně plnou důvěru, což opět nahrává firmám, které si youtubery vybírají pro navázání spolupráce, jelikož je zde velký potenciál toho, co youtuber ve svém videu doporučí, bude pro diváky velmi podstatné a ovlivňující.
            Pokud se podíváme za české hranice a zaměříme se na tři nejvíce vydělávající youtubery ve světě, z těch částek nás možná bude přecházet zrak: Pewdiepie ($12 milionů), Funtoys Collector ($8 milionů) a YOGSCAST ($6.7 milionů). Toto jsou výdělky za rok, které jsou vypočítány pouze z příjmů z Youtube reklam (nejsou zde započítány další honoráře například od různých firem za product placement apod.).[3]
            Dle informací pocházející z loňského roku si můžeme jmenovat jedny z nejúspěšnějších českých youtuberů:
·         Viral Brothers – 2 379 024 odběratelů na youtube. Jedná se o duo Petr Melicherík a Jiří Michna, kteří se asi nejvíce proslavili sérií videí „Debilní kecy…“. Momentálně se spíše věnují natáčením různých kanadských žertíků, ovšem aby oslovili i zahraniční publikum, začali Viral Brothers natáčet svá videa v anglickém jazyce.



·         Jiří Král – 411 737 odběratelů. Jirka Král je ve svých 25 letech 5. nejvlivnějším Čechem na síti a dnes je asi nejznámějším českým youtuberem. Nejčastěji momentálně natáčí videa týkající se hraní počítačových her The Sims, GTA či Minecraft. Unikátní je v tom, že občas vysílá přímé přenosy na svém youtube kanálu. Zároveň je menšinovým majitelem agentury Get Boost zastupující české youtubery.


·         Gejmr – 540 403 odběratelů na youtube. Tento youtuber se unikátní tím, že jeho identita je skrytá a funguje naprosto anonymně. Zaměřením jeho kanálu je hraní hry Minecraft.


·         Hoggy – 428 621 odběratel na youtube.  Vlastním jménem Petr Lexa je zpěvákem úspěšné české kapely Slza. Kromě hudebních videí velmi často natáčí i tzv. challenge videa, ve kterých plní různé neobvyklé úkoly.[4]




[1]  Kteří YouTubeři si vydělají nejvíc? Aktuální žebříček ukazuje astronomické příjmy. Prima ZOOM. [online]. [cit. 2016-04-10]. Dostupné na www: http://zoom.iprima.cz/clanky/kteri-youtuberi-si-vydelaji-nejvic-aktualni-zebricek-ukazuje-astronomicke-prijmy

[2] Fenomén youtuberů: Mocný online marketingový nástroj současnosti. Marketup. [online]. [cit. 2016-04-10]. Dostupné na www: http://www.marketup.cz/cs/blog/fenomen-youtuberu-mocny-online-marketingovy-nastroj-soucasnosti
[3] Nejvýdělečnější youtubeři 2015: Na kolik si přijdou? Hollywoodi. [online]. [cit. 2016-04-10]. Dostupné na www: http://hollywoodi.cz/nejvydelecnejsi-youtuberi-2015-na-kolik-si-prijdou/  
[4] Kubíčková, Jana Ada; Rozmajzl Lukáš: Nejznámější čeští youtubeři. Dotyk. [online]. [cit. 2016-04-10]. Dostupné na www: http://www.dotyk.cz/38-2015/5_nejznamejsi-cesti-youtuberin

No comments:

Post a Comment