Následující článek se zabývá analýzou zprávy z výzkumu
publikované v loňském roce v časopise International Journal of Communication. Autory
této dvanáctistránkové výzkumné zprávy jsou akademici americké Bostonské
univerzity, a to antropoložka Elizabeth
T. Crocker a profesor komunikačních studií James E. Katz. Profesor James E. Katz věnuje svou kariéru analýze a
sociálním důsledkům nově vznikajících komunikačních technologií a je ve svém
oboru uznávaným odborníkem, jehož četné publikace jsou překládány do sedmi
jazyků.
Předmětem
zprávy je výzkum, který tato dvojice uskutečnila na jaře roku 2014. Výzkumníci se zaměřili na současný trend
vyskytující se v nových médiích, a to využívání
selfie a dalších fotek jako způsobu vizuální komunikace. Výzkum proběhl ve Spojených státech amerických, Velké Británii a Číně, za
pomoci Centra pro mobilní komunikační
studie, čímž se tento výzkum stal součástí většího projektu zkoumajícího
mobilní komunikaci (včetně produkce a konzumace osobních digitálních obrázků a
fotek.)
Vymezení výzkumu
Pro
potřeby výzkumu vědci nejdříve vymezili vlastní definici pojmu selfie (pozn. autora: v češtině se
slovo selfie gramaticky zařadilo ke
střednímu rodu a skloňuje se dle vzoru
stavení; hojně se též užívá zdrobnělina selfíčko).
Selfie je tedy fotka, pořízená
osobou, která je zároveň jejím předmětem, ať už je na obrázku sama či
s více lidmi. Běžným jevem je, že autor pak takovou fotografii šíří skrze
různá sociální média.
Základní zkoumané mediální platformy, na kterých vědci pozorovali využití
této nové (na fotografiích založené) vizuální komunikace, byly aplikace Snapchat a WeChat. Jedná se v podstatě o identické aplikace, jen
s tím rozdílem, že Snapchat je
používán v USA a UK a WeChat
v Číně. Obě dvě aplikace umožňují uživateli pořizovat fotky
na svém mobilu a následně je sdílet s jedním nebo s více uživateli,
které má ve svém seznamu přátel. Snapchat
(i WeChat) je oproti jiným aplikacím
jedinečný v tom, že zobrazuje fotky jen krátkodobě v rámci
komunikace. Uživatel si může vybrat časový limit, po jakou maximální dobu
adresát obrázek uvidí.
Vědce,
kromě nových způsobů užití selfie jako
prostředku konverzace mezi těmi, kteří si je vyměňují, také zajímalo, do
jaké míry tato konverzace odráží teorii Richarda Harpera popsanou v jeho
knize Texture. Harper považuje
mobilní a online zasílání textových zpráv jako automatickou, okamžitou a
bezmyšlenkovitou formu komunikace. Autoři od svého výzkumu očekávali vyvrácení této Harperovy teorie a
naopak potvrzení Katzovy teorie o
tzv. neutuchajícím kontaktu, kde se výměna textových (nebo obrazových) zpráv
považuje za výsledek promyšleného až vypočítavého jednání.
Metodologie
Autoři
pro svůj výzkum použili metod kvalitativních (pozorování účastníků,
nestrukturované rozhovory) i kvantitativních (dotazníková šetření). První dvě
metody byly z časových důvodů aplikovány pouze v USA. Vědci svůj
výzkum rozdělili na dvě části: první část výzkumu se zabývala praktikami selfie
obecně, druhá se zaměřila na jejich výměnu na Snapchatu a WeChatu.
Výzkumníci
získali celkem 214 řádně vyplněných dotazníků. Dotazníky vyplňovali vysokoškolští
studenti, jejichž průměrný věk byl 21 let a větší část z nich (přes dvě
třetiny) byly ženy. Rozhovorů se zúčastnilo 18 lidí z různých koutů USA. Výzkumníci
následně pozorovali chování těchto 18 lidí při užívání Snapcahatu a sledovali koloběh jejich selfie napříč spřátelenými
uživateli.
Výsledky výzkumu
Autoři
své výsledky podávají rozvětveně a poněkud nesourodě. Pro zjednodušení jsme výsledky dotazníkového šetření převedli do
následující tabulky. Tam, kde autoři neuvedli náležitý údaj, jsme okno tabulky
proškrtli.
Z
rozhovorů vyplývá, že lidé fotí a
sdílejí seflie z několika důvodů. Tyto důvody se většinou vzájemně
prolínají a vědci jich ze svého výzkumu vydělili celkem sedm:
- ovlivnění veřejnosti
- důkaz, že jsou součástí důležitého/zajímavého/vtipného momentu
- forma komunikace
- sdílení důležitých životních okamžiků
- zábava ve volném čase
- způsob, jak získat oporu alespoň v digitálním světě
- prostředek pro udržování kontaktů s přáteli a rodinou
Kvůli
posledně uvedenému důvodu je většina lidí ochotna riskovat možný stupeň kritiky
od ostatních, včetně nařčení z narcismu. Jinak ale uživatelé sociálních
aplikací jako Facebook, Instagram či Snapchat často svá selfie nenahrají ze strachu, že by mohli být
ostatními obviněni z povrchnosti. Zároveň většina dotazovaných odsuzuje
ty, kteří si fotí jen obličeje nebo těla bez jakéhokoli kontextu k jejich
aktuálnímu životu. Respondenti souhlasí,
že by selfie mělo sloužit jako vyprávěcí znak, nikoli jako způsob, jak získat
plno kladných reakcí od okolí.
Ve
všech třech sledovaných zemích vědci dospěli k obdobným závěrům. Jediný
rozdíl byl v tom, že v Číně se v aplikaci WeChat více než selfie používají různé emotikony, tedy různé
animované obrázky.
Shrnutí
Shrnutí
Dynamičnost
selfie konverzace je asi nejvíce patrná na Snapchatu.
Tato aplikace v uživatelích vzbuzuje pocit, že interakce je jen dočasná,
tedy pomíjivá. Vzhledem k soukromí (nebo spíše k pocitu soukromí),
které aplikace nabízí, jsou selfie více uvolněná a uživatelé tolik „neřeší“
případný možný dopad fotky. Uživatelé přemýšlejí o obsahu (tedy o fotce samé)
i o médiu, skrz které fotku
publikuji (např. Facebook, Instagram,
Snapchat ad.), o rychlosti odpovědi
virtuální zprávy, a to s ohledem na to, jaký účinek může zpráva vyvolat.
Tyto výsledky výzkumu jsou tedy v rozporu
s Harperovou teorií o spontánnosti a bezmyšlenkovitosti užití
sociálních médií.
Na
Snapchatu se fotky stávají „jazykovou
hrou“, kde je obrázek používán namísto gramatiky a slovní zásoby. Jedná se tak
o významný krok vpřed v oblasti vizuální komunikace v současné
kultuře. Konverzační funkčnost zasílání selfie umožňuje vědcům zařadit tuto
novou vizuální formu komunikace jako způsob interpersonálního komunikačního
procesu. Na selfie konverzace tedy lze aplikovat různé teorie a rámce užívané
v oblasti interpersonální komunikace.
Autoři
chtějí svůj výzkum dále rozšiřovat, v rámci metodologie chtějí sesbírat
více dotazníků, modifikovat otázky a provést rozhovory a pozorování i ve Velké
Británii a Číně. Co se tématu týče, chtějí se více zaměřit na dialogické aspekty
mobilní selfie komunikace. A v neposlední řadě chtějí zjistit, do jaké
míry lze zjištěné výsledky vztáhnout i k jiným kulturám a kontextům.
Selfie
v České Republice
Výzkum se České Republiky netýkal a
ani užívání Snapchatu zde není tak
rozšířené jako ve zkoumaných zemích. Přesto si myslíme, že užívání selfie a
vztah k nim je u nás téměř identický, ať už se jedná o důvody pořizování
selfie, názory na ně či jejich používání. Česká kultura se od americké, britské
nebo čínské samozřejmě liší, ale stejně tak, jako se vyvíjí nové technologie,
vyvíjí se s nimi i protokol jejich užívání. Aplikace Instagram, Facebook nebo Snapchat
se chovají ve všech zemích prakticky stejně. A stejně se chovají i jejich
uživatelé. Mají podobné pocity, potřeby i názory.
Jak to bude s vývojem selfie-komunikace
dál, ukáže až čas. V mediálním
světě se objevují indicie, že se Snapchat
(tento „král“ vizuální komunikace) bude dále rozvíjet a rozšiřovat. Je tedy
možné, že v dohledné době zažijeme i zde Snapchatový boom.
No comments:
Post a Comment