Je jisté, že Web 2.0 a fenomén produsage ovládají digitální
svět už nějakou dobu. A přestože je jako typický příklad uváděna Wikipedia,
existuje i jeden o mnoho prozaičtější – online recenze produktů a služeb, kam
může přispět svým názorem a dojmem každý spotřebitel bez ohledu na své
intelektuální kapacity. Se spoluúčastí na tvorbě obsahu lze však zajít ještě
dále a zaměřit se na samou základnu Maslowovy pyramidy, tedy na jídlo a pocity
s ním spojené (a sdílené). Právě tímto směrem se vydává studie s názvem
„Narrative framing of consumer sentiment in online reviews“ uveřejněná v časopisu
First Monday výzkumníky z oboru aplikované lingvistiky.
Dan
Jurafsky je profesorem
výpočetní lingvistiky na Stanfordově univerzitě a zabývá se její aplikací v
behaviorálních a sociálních vědách.
Victor
Chahuneau je výzkumným
asistentem na Institutu jazykových technologií na Carnegie Mellon University.
Bryan
R. Routledge se jako docent financí
na Ekonomické fakultě Carnegie Mellon University zaměřuje na aplikaci kvantitativní
textové analýzy a práci s jazykem do ekonomického a marketingového
kontextu.
Noah
A. Smith je docentem
lingvistické technologie na Výpočetní fakultě Carnegie Mellon
University, kde se zabývá výzkumem počítačového syntaktického rozboru a
překladatelství.
Prudký nárůst online sdílení (ne)spokojenosti s daným servisem
nabízí nový a mocný marketingový nástroj zkoumání spotřebitelských postojů, což
inspirovalo autory k prozkoumání narativů doprovázejících tyto pozitivní
či negativní emoce - rozhodli se s pomocí výpočetní techniky zanalyzovat lingvistickou
strukturu 900 000 online recenzí amerických restaurací a položit si
několik otázek. Jak uživatelé vyjadřují jemné rozdíly ve svých dojmech nad
rámec pouhého hodnocení pozitivní-negativní? Jaké narativy jsou používány různé
stupně a druhy emocí? Jaké jsou psychologické funkce těchto narativů?
Recenze restaurací ovšem kromě rozsáhlých textových popisků
nabízejí i další metadata – bodové hodnocení, ekonomické proměnné (cena) nebo
kontrolní proměnné (typ jídla, poloha) vedoucích k dalším otázkam. Jaké
narativy provázejí pozitivní a negativní recenze a obecně silné recenze na obou
pólech stupnice? Jak jsou hodnocení recenzenty používána k vyjádření vlastních
individuálních psychosociálních charakteristik?
V souvislosti s tím byly definovány základní
hypotézy:
- Funkcí online recenzí není pouhé hodnocení restaurace pomocí „syrového“ ratingu či jen popis takového podniku – recenze jsou typem sociálního diskurzu, kde recenzenti prezentují narativy odrážející jejich vlastní psychosociální charakteristiky, role a postoje.
- Různé typy narativů pramení z různých společenských aspektů každého recenzenta v době zveřejnění hodnocení a z cenové hladiny podniku (levná vs. luxusní restaurace).
Data a metody
Byl definován dataset hodnocených subjektů od fast foodů až
po nejluxusnější podniky a zároveň zahrnuty intervenující proměnné jako geografická
poloha, typ kuchyně nebo délka recenze. Hodnocení byla čerpána z webu www.yelp.com v letech 2006-2011 ze sedmi
velkých amerických měst a celá skupina náhodně rozdělena v poměru 80/20 na
experimentální a kontrolní. Zároveň byl zvažován typ kuchyně (italská, řecká,
asijská apod.), cenová kategorie a fakt, zda je restaurace součástí řetězce.
Tímto způsobem nakonec vznikl dataset obsahující 887 658 recenzí 6 548 restaurací.
V závislosti
na hypotézách využili výzkumníci klasických metod výpočetní lingvistiky a
analýzy emocí porovnávající charakteristiky jednotlivých slov a vět – z velké
části vycházeli z již definovaných lexikonů. Pro nalezení nadměrně používaných
slov byl použit tzv. výpočet poměru šancí (odd ratio).
Trauma jako narativ negativních hodnocení
„The host made the customer wait before
seating or sat other people first or chose a bad table, the waiter or waitress
was rude, unavailable, or didn’t apologize for mistakes, the manager didn’t help.“
V případě jednohvězdičkových
(negativních) hodnocení bylo zjištěn „traumatický narativ“ převažující nad samotným
hodnoceným jídlem – použití 1. osoby množného čísla, vykreslení vypravěče jako
oběti, použití minulého (předpřítomného) času a popis ostatních osob ve 3.
osobě jednotného čísla.
Závislost jako narativ levných restaurací
„These cupcakes are like crack.“
U pozitivních recenzí velmi frekventovaný narativ populární
i naučné literatury obecně reflektuje touhu jako závislost a subjekt jako
závislý (na lásce, jídle, jiné osobě). Použití drogy jako metafory potvrzuje i náš
výzkum, zejména ve spojení s tzv. junk food – ne zřídka bývá v přívlastku
slovo „smažený“, „nezdravý“, „levný“, což automaticky implikuje levné
restaurace a fast foody. Jurafsky a
kol. navíc objevili výraznou genderovou spojitost, ve většině případů jsou
totiž autory takových recenzí ženy.
Slast jako narativ luxusních restaurací
„The
apple tarty ice cream pastry caramely thing was just orgasmic.“
Není asi
překvapením, že návštěvníci luxusních restaurací disponují i odlišným „lingvistickým
kapitálem“ vyšší sociální třídy – recenze jsou delší, sofistikovanější, s odbornými
výrazy. I v tomto případě recenzenti projektují do hodnocení sami sebe,
touží se prezentovat jako dobře vzdělaní. I přesto lze právě zde v největší
míře nalézt další narativ, metaforu sexuálního požitku (zvláště v případě dezertu)
– i tím se pisatel vyjadřuje sám o sobě, rád se považuje za hédonického
milovníka jídla.
Jako třešničku
na dortu výzkum potvrdil, že je-li v recenzi zmíněn právě dezert, je vyšší
pravděpodobnost, že hodnocení bude pozitivní. I tady jsou autorkami však
převážně ženy.
Závěrečná diskuze
Jak bylo popsáno
výše, jednotlivé druhy recenzí a emocionální náboje se zpravidla vymezují
vlastními narativy. Negativní pomáhají vyrovnat se s utrpěným traumatem
oběti, pozitivní naopak zdůrazňují autora jako oběť „drogové“ (tzn. čokoládové,
řízkové apod.) závislosti a nakonec hodnocení klientů luxusních podniků zpravidla
vykreslují v pozitivním intelektuálském světle nejen restauraci, ale i
jejího návštěvníka. Zatímco tak předchozí studie ukázaly, že online recenze
napomáhají nahlédnout do spotřebitelského cítění o produktech, tento výzkum
obohacuje aplikovanou lingvistiku o poznání, že recenze jsou rovněž možností
nahlédnout individuální vlastnosti jednotlivých pisatelů těchto recenzí pomocí
spojitosti s narativním rámcem.
Byly by tyto
závěry ale aplikovatelné i v českém prostředí? Vzhledem k časové,
lokální a zejména jazykové omezenosti výzkumu pravděpodobně z velké části
ne, na náš kontext se dá ovšem aplikovat minimálně výše zmiňovaná metodologie
výzkumu. Využití webových dat v behaviorálních vědách a marketingu je však
bezpochyby neoddiskutovatelné.
Zdroje:
Carnitas’ Snack Shack in Yelp’s Best New American in San Diego. Carnitas´ Snack Shack [online]. San Diego: Carnitas´, 2012 [cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://carnitassnackshack.com/2012/12/carnitas-snack-shack-in-yelps-best-new-american-in-san-diego/
Narrative framing of consumer sentiment in online restaurant reviews by Dan Jurafsky, Victor Chahuneau, Bryan R. Routledge, and Noah A. Smith. First Monday, Volume 19, Number 4 - 7 April 2014 http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4944/3863. doi: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v19i4.4944.
No comments:
Post a Comment