Sunday, April 3, 2016

Vymezení pojmu autorství v obsahu vytvářeném uživateli skrze fandom Game of thrones



Článek Defining authorship in user-generated content: Copyright struggles in The Game of Thrones zkoumá otázku autorského práva a autorství na nejpopulárnějším fandomu světa Píseň ledu a ohně, knižní sérii, která inspiruje televizní show Game of Thrones. Tvrdí, že pojem autorství není jednorozměrný, ale skládá se z více atributů. Tento článek ukazuje, že chápání autorství fanoušky je konkretizováno ve třech osách: proces komunitní, kreativní neboli tvůrčí a výrobní proces.

Katharine Sarikakis
Profesorka Sarikakis se zabývá výzkumem politických procesů a politicko-hospodářských rozměrů médií a komunikací ve veřejné správě na národní i globální úrovni. Její práce zkoumá způsoby, jimiž je posilován pocit bezmoci občanů. Její současný výzkum je zaměřen na tlak ze strany státní intervence na jednotlivce a komunikaci v mediálním průmyslu. V současné době pracuje na výzkumné monografii, která zkoumá problematiku kontroly nad občany prostřednictvím komerčního a politického vlivu. Katharine Sarikakis je zakládajícím spolu-editorem časopisu International Journal of Media and Cultural Politics, který si klade za cíl usnadnění kritické diskuze, týkající se analýzy současných světových záležitostí, jež jsou spojené s médii a kulturní politikou. Sarikakis byla také předsedkyní Communication Law and Policy Section ECREA (European Communication Research and Education Association) po dobu šesti let. Je také členkou výkonné rady ECREA a členkou Mezinárodní rady IAMCR (International Association For Media And Communication Research). Konzultuje s různými mezinárodními, mezivládními a dalšími organizacemi mediální politiku a otázku lidských práv. V roce 2011 se připojila k Universitě ve Vídni, kde je zástupcem ředitele PhD programů na Fakultě sociálních věd.   

zdroj: http://homepage.univie.ac.at/katharine.sarikakis/
zdroj: http://1url.cz/Etzc1
Joan Ramon Rodriguez-Amat
Joan Ramon Rodriguez-Amat, MA (narozen 1975) vystudoval mediální studia (UAB, Barcelona), komunikativní strategie a politologii (ICPS, Barcelona, ​​1999), politické komunikace a strategii (UAB, Barcelona, ​​2000) a kvalitativní metody sociálního výzkumu (UDG, Girona, 2001). V roce 2006 napsal svou diplomovou práci o významu teorií nacionalismu v mediálních studiích. V roce 2007 působil jako odborný asistent institutu Intercultural Business Communication (IWK) na Friedrich-Schiller University v Jeně, dříve učil (2006) ve Francii (University Lyon II) a v roce 2004 ve Velké Británie (University of Surrey-Roehampton). Jeho zájmem výzkumu je mediální kultura, analýza diskurzu, historie komunikace, jakož i politická komunikace a hlavní důraz jeho práce spočívá v národním projevu a národních mytologiích, o kterých také napsal doktorát. Ramon Rodríguez byl hostujícím výzkumným pracovníkem na Hans-Bredow-Institut během roku 2008. 

Autoři studovali fanouškovské fórum Písně ledu a ohně. To dosáhlo prvního místa v seznamu nejoddanější fanouškovské základny v roce 2012. Game Of Thrones se stalo v letech 2012 - 2015  (Ernesto, 2014; Greenberg, 2012) nejvíce pirátsky šířenou TV-sérií. Jediný autor ságy, kterým je George Raymond Richard Martin, schvaluje práci ředitelů televizního seriálu Davida Benioffa a D. B. Weisse a reaguje na fanoušky svého blogu. HBO využívá participativní kultury a používá fanouškovské reakce a videa k propagaci Blue Ray box a DVD a vytvořil "fan art výzvu". HBO upřesňuje, že licenční poplatky jakéhokoliv druhu nyní nebo v budoucnu se nevztahují na soutěžící. Zjištění ukazují, že toto povolení je považováno za ocenění nebo odměnu účastníkům, kteří se stali téměř profesionály a producenty. 

Článek je založen konkrétně na analýze fóra, které se týká Písně ledu a ohně, Westeros.org. Jedná se o nejdůležitější fanoušky koordinovanou síť, kde se diskutuje o práci George Martina a televizní show Game Of  Thrones. K výzkumu je použita zakotvená teorie přístupu, založená na sběru a analýze dat. Sběr dat zahrnuje materiály od 1. března 2013 do 13. května 2013, tedy časový rámec, který předcházel premiéře 3. sezóny seriálu a pokračoval do jejího konce. Analýza dat byla organizována ve třech vlnách kódování: počáteční otevřené kódování, jeho slučování do skupin a identifikace tří os, které popisují později jako budování komunity, proces tvorby a práce za účelem zisku. Cílem bylo identifikovat a prozkoumat procesy definice autorství, a členství ve vztazích mezi členy komunity fanoušků. 

Analýza příspěvků fóra Westeros.org identifikovaných přístupy fanoušků, kteří jsou zapojeni do procesu vytváření obsahu, k pojmu "autorství" zjistila tři různé axiální procesy, a to následující: proces budování komunity, tvůrčí proces a průmyslový proces. V tomto smyslu Fandom fóra funguje jako mezery, které posilují režim autorských práv. Analýza ukázala, že fanoušci sami sebe neberou jako tvůrce, ale jako producenty rozpracovaného výklady. Stávají se tak dělníky a privilegovanými spotřebiteli vyráběných materiálů, ale ne partnery v tvůrčím procesu. K výzkumu nezbývá jen dodat, že fanoušci jsou velmi důležití pro kulturní průmysl a návratnost marketingových nákladů. Bez jejich existence by totiž nebylo dílo k žádnému užitku či zisku. Kontrola nad produktem, však samozřejmě musí zůstávat v rukou průmyslu, který mu udává správný směr i cíl, kterým jsou ostatně vlastně fanoušci. 

Zdroj:
  • Katharine Sarikakis
  • Claudia Krug
  • and Joan Ramon Rodriguez-Amat
New Media & Society1461444815612446first published on November 2, 2015.
Katharine Sarikakis. Universität Wien [online]. [cit. 2016-04-03]. Dostupné z: http://homepage.univie.ac.at/katharine.sarikakis/.
Joan Ramon Rodríguez-Amat, M. A. HansBredow Institut [online]. 2015 [cit. 2016-04-03]. Dostupné z: https://www.hans-bredow-institut.de/en/staff/joan-ramon-rodriguez-amat-m.


No comments:

Post a Comment