Wednesday, April 13, 2016

Zprávy od publika aneb studie o „participativní“ žurnalistice

Nové technologie, které ovlivňují produkci i uživatelskou konzumaci mediálních obsahů, nefunkčnost dosavadních modelů financování a provoz mediálního prostředí vedl ke vzniku fenoménu s anglickým názvem participatory journalism. V češtině by mu nejvíce odpovídal termín občanská žurnalistika, ovšem je třeba zdůraznit, že anglický termín odkazuje k podílení se, protože cílem je aktivní spolupráce publika na tvorbě mediálního obsahu. Tato, doslovně přeloženo, participativní žurnalistika získala svůj název v roce 2003 od autorů Shayna Bowmana a Chrise Willise, kteří podobně jako jiní předpokládali, že model, kdy se publikum aktivně zapojí do tvorby žurnalistických obsahů, by mohl zásadním způsobem pozměnit stávající podobu médií. Různé televize a zpravodajská média se pokusily tento koncept realizovat s větším či menším úspěchem.
Studie Expecting reciprocity: Towards a model of the participants’ perspective on participatory journalism se zabývá tím právě tímto fenoménem, a to z pohledu participantů, neboli neprofesionálních producentů žurnalistické informace. Text je zprávou z výzkumu, který proběhl v Nizozemsku. Stojí za ním tříčlenný tým ze dvou univerzit: Anita van Hoof z Fakulty sociálních věd amsterodamské univerzity, která se zabývá žurnalistikou a rolí informačních zdrojů, Merel Borger z Fakulty humanitních studií téže univerzity, která se ve svých výzkumech soustředí na roli publika jakožto aktivního účastníka přispívajícího do mediální komunikace. Třetí spoluautorkou je José Sanders z Filosofické fakulty Radboud University. Dlouhodobě se zabývá komunikací a jazykem, přičemž její hlavní specializací je analýza diskurzu, která zahrnuje práci s kognitivními lingvistickými teoriemi nebo teorií narativity.
Autorky se nezaměřily na profesionální novináře, jak činí většina výzkumů, ale zvolily metodu hloubkových rozhovorů s dvaatřiceti laickými respondenty, kterých se ptaly, jak hodnotí své přispění zpravodajským organizacím. Podle autorek článku je totiž pro odhalení klíče k úspěšnosti projektů postavených na participaci publika nutné se obrátit právě jeho aktivní členy a zjistit, jak vnímají svou roli, kterou sehráli ve spolupráci s médii.
Výzkum vycházel z předpokladu, že novináři nepřikládají participaci laiků velký význam především proto, že si chtějí udržet pozici toho, kdo rozhoduje o mediálním obsahu a relevanci zpráv. Toto východisko stojí na řadě výzkumů především v Nizozemsku. Na straně druhé studie chování publika ukazují na to, že jen obtížně mění své návyky konzumace médií.
Teoretické vymezení „aktivního publika“ souvisí s rozvojem konceptu Web 2.0, na jehož teoretickém podchycení se podílela kupříkladu José Van Dijck, která se zabývala právě uživatelsky generovaným obsahem. Participativní žurnalistiku interpretují autorky v kontextu mediálních organizací. Tedy jedná se žurnalistickou činnost provozovanou laiky mezi profesionály, nikoliv na bázi zcela amatérské, jak vykládají pojem občanská žurnalistika.

Metoda použitá pro výzkum vychází z kvalitativní analýzy a je založená na zakotvené teorii. Autorky vybraly jako vzorek respondenty ze dvou nizozemských projektů. Prvním je z veřejných financí placený celostátní projekt Expert, který umožňuje klást dotazy více než tisíci odborníků z různých oborů. Druhý projekt, Hyperlocal, organizuje velká mediální korporace, která usiluje o nový model regionální žurnalistiky, přičemž vyzývá lidi, aby na webových stránkách tvořili „vlastní zprávy“.
Výsledky účastníků obou projektů se sice lišily, nicméně autorky na jejich základě stanovily čtyři společné dílčí fáze výzkumu: očekávání, zapojení, hodnocení, opětovné zvážení.
V první fázi se utvořila představa o rolích participanta a novináře. Zajímavé je, že odborníci oslovení v programu Expert si sice byli vědomi svých znalostí, ovšem zároveň nepředpokládali, že mají odbornost k tvorbě žurnalistického sdělení. Na straně druhé účastníci projektu Hyperlocal vnímali, že jsou k vedeni k žurnalistické práci, přičemž sami měli pocit, že je třeba, aby tímto způsobem prezentovali zájmy nějaké skupiny, do které patří.
Zkoumání fáze zapojení pouze stručně shrnuje fakta o četnosti publikování, která odpovídá nastavení jednotlivých projektů. Mnohem důležitější jsou následující dvě výzkumné fáze.
Hodnocení ukázalo ze strany odborníků v projektu Expert zaznívá stížnost na sníženou komunikativnost novinářů, kteří odpovídali na zprávy pouze tehdy, pokud přímo sami něco potřebovali. V případě projektu Hyperlocal byli naopak respondenti často překvapeni ochotou novinářů, byť zřejmě plynoucí jen ze slušnosti. Na straně druhé měli pocit, že publikační platforma jejich zprávy předkládá jako nepřitažlivé, nedůležité, vedlejší. V závěrečné fázi opětovného zvážení se opakovala hodnocení vad, ovšem účastníci připustili, že by přesto byli ochotni znovu s médii spolupracovat.

Klíčový pojem výzkumu, k němuž autorky docházejí, je reciprocita, tedy vzájemnost, do níž vkládají stejný díl obě strany. Opírají se o pojetí Setha C. Lewise, který rozlišuje její tři varianty: přímou, nepřímou a trvalou. Přímá buduje vzájemné vztahy. V případě vybraných projektů na jedné straně vidíme spokojenost se vztahem novinářů k účastníkům, na straně druhé nespokojenost. Nepřímá reciprocita odkazuje ke vztahu s prostředníkem v rámci sítě. V obou případech výzkum ukazuje na její nedostatek, ať už chybějící komunikaci s novinářskými složkami, nebo s publikem.
Trvalá vzájemnost vzniká na základě fungující reciprocity přímé a nepřímé. Té se však v projektech dosáhnout nepodařilo. Oba projekty tak selhaly na tom, že namísto vytvoření skupiny propojující sféru novinářů a jejich publika na tvůrčí úrovni, zůstaly obě složky odděleny.
Pakliže se rozhlédneme po snahách o zapojení publika do produkce mediálních sdělení v českém prostředí, vidíme jasné oddělení mezi sférou média a sférou diváka. Pokud se podíváme kupříkladu na divácké příspěvky na komerčních televizích, vidíme spíše lidovou estrádu než pokus o žurnalistiku. Komplexní studie tohoto fenoménu u nás sice chybí, ale závěry nizozemských vědkyň nejsou zdejšímu prostředí tak vzdálené.

Představa, že si publikum bude samo vytvářet mediální obsah, se v tuhle chvíli zdá jako těžko uskutečnitelná. Možnost změny ale do budoucna vyloučit nelze. Žurnalistika propojená s moderními technologiemi, které stírají hranici mezi příjemcem a tvůrcem, si své cesty stále hledá. Popsaná studie dokládá, že se nejedná o hledání snadné, možnost nalezení výsledku ovšem nepopírá.  


Zdroje:
BORGER, Merel, Anita VAN HOOF a José SANDERS. Expecting reciprocity: Towards a model of the participants’ perspective on participatory journalism. New Media & Society. 2016,18(5) 708–725.

BOWMAN, Shayne, Chris WILLIS. We Media: How Audiences Are Shaping the Future of News and Information. The Media Center at the American Press Institute: 2003. [online].[cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www.hypergene.net/wemedia/download/we_media.pdf 

Dr. Anita M. J. van Hoof. Faculty of Social Sciences, University Amsterdam. [online].[cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www.fsw.vu.nl/en/departments/communication-science/staff/van-hoof

José Sanders. CLS Radboud University.[online].[cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://cls.ruhosting.nl/persuasion/jose_sanders/

LEWIS, Seth C., Avery E. HOLTON a Marc CODDINGTON,. Reciprocal journalism: a concept of mutual exchange between journalists and audiences. Journalism Practice. 2013, 8(2), 6-7.

Merel Borger, MPhil. Faculty of Hum,anities, University Amsterdam. [online].[cit. 2016-04-13]. Dostupné z: http://www.fgw.vu.nl/en/about-the-faculty/staff/staff-a-b/m-borger-m-phil/index.aspx

VAN DIJCK, JoséUsers like you? Theorizing agency in user-generated content. Media, Culture & Society. 2009, 31(1), 41–58.

No comments:

Post a Comment