Saturday, April 9, 2016

ASOS – internetová módní invaze


Nejen sportovní klub, filmová hvězda nebo hudební skupina může mít své věrné fanoušky. Britský internetový obchod nabízející módu, kosmetiku a doplňky je důkazem, že i e-shop si umí vytvořit svůj oddaný fanklub. Jak napovídá heslo v logu společnosti - „discover fashion online“, ASOS [ejsos] neposkytuje pouze módní zboží. Lidé se na jeho stránky chodí inspirovat aktuálními trendy, informovat se o světě celebrit či objevovat kulturní novinky.


Zdroj: https://plus.google.com/u/0/+ASOS/posts


Začátek velkého příběhu

V roce 1999 přišli Quentin Griffiths s Nickem Robertsonem s myšlenkou založit internetový obchod, „kde lidé najdou oblečení a doplňky, které viděli na celebritách“. Pod názvem asseenonscreen.com si zaregistrovali doménu a pod stejným jménem vyšli v roce 2000 na trh. Již během první sezóny svého působení získali ocenění, které předznamenalo jejich budoucí úspěch - The Best Trendsetter Award, vyhlašované The Sunday Times. Postupem času začali prodej soustředit více na módu obecně, než jen na tu, která byla viděna na obrazovkách. A původní název, který byl pro internetové účely příliš dlouhý a již nekorespondoval s nabízenými službami, se zredukoval na zkratku ASOS. Od roku 2002 se toto označení přeneslo na všechny využívané oblasti (e-mail, tiskoviny, web) a v současnosti nabízí internetový obchod více než 850 značek z celého světa včetně vlastní kolekce a zaměstnává na 4000 zaměstnanců.

Být členem týmu se vyplatí

Za necelých deset liber ročně se může bezmála každý stát prémiovým členem a využívat tak výhod klubu. Kromě bezplatného zasílání zboží a garance doručení věcí do druhého dne, vydává ASOS pro své VIP zákazníky od roku 2006 tištěný magazín. Měsíčně se rozdistribuuje mezi téměř půl milionu čtenářů. Šéfredaktorce Francesce Babb a zástupkyni šéfredaktorky Marině Crook se povedlo na jeho titulní stránky přivést takové osobnosti, jako Lady Gagu, Florence Welch či Lenu Dunham. Nakolik hvězdy pomáhají v prodeji není zcela jasné, jisté však je, že také díky nim si ASOS udržuje svou image cool značky.

 
Zdroj: http://loft965.com/

Blogeři jsou out, ať žijí insideři

Dalším, o koho ASOS opírá své marketingové strategie, jsou tzv. insideři. Tým pečlivě vybraných lidí zastupujících širokou škálu zákazníků. @ASOS_Alice například představuje minimalistický chlapecký styl, @ASOS_Felicity s mírami XL zastupuje vintage styl plný barev a potisků a @ASOS_Tony ukazuje mužům, jak do svého šatníku přidat nádech rock and rollu. Na svých instagramových profilech zveřejňují mimo jiné fotky v tzv. „outfit of the day“, aktivně komunikují s ostatními uživateli Instagramu, radí a odkazují na e-shop.

Sleduj, lajkuj, sdílej

Neexistuje snad na světě sociální síť, kterou by britský módní gigant neokupoval. Možnosti digitálního věku využívá na 110 procent. Od profilu na Google+ (2,5 milionu sledujících), Pinterestu (450 tisíc fanoušků), Snapchatu a Tumblru, po tvorbu playlistů v hudební aplikaci Spotify, spolupráci na online rádiu na Google Play Music a vysílání přes Periscope.
 
Zdroj: http://asoslive.tumblr.com/


„Víme, že si povídáte stejně tak rádi jako my, takže pokud chcete reagovat na cokoli, co napíšeme, využijte pro to všech možností ...jo a asi víte, že také prodáváme módu, že?“

Na facebookovém profilu se čtyřmi miliony fanoušků odpovídají na dotazy zákazníků a ve svých statusech nejčastěji odkazují buď přímo do obchodu, nebo na stránky ASOS Likes. Na nich, ve třech kategoriích („look hot“, „be smart“ a „have fun“) zveřejňují články a nabádají čtenáře k aktivitě. Pro uživatele, kteří se chtějí zapojit do diskuse, jsou sepsány pokyny, jak se správně v ASOS Likes komunitě chovat. Je zde například kladen důraz na to, aby se vedla konverzace pouze v angličtině nebo aby se dodržovala autorská práva.

Nespokojené zákazníky ASOS odfiltruje pomocí účtu na Twitteru, vytvořeného pouze za tímto účelem, na kterém řeší jejich stížnosti. Kromě toho má vlastní profil pro zastupující země a specializované účty inzerující například volná pracovní místa. Na Twitteru se objevilo i několik recesistických účtů, které si utahují třeba z ASOSem nabízených kusů oblečení.

Zdroj: www.instagram.com/asos/

Oproti twitterovému nebo facebokovému účtu se ASOS snaží na Instagramu, který sleduje 4,2 milionů fanoušků, používat více neformální tón komunikace a nabídnout svým odběratelům pohled do zákulisí. Svůj profil využívá jako jakýkoli jiný nekomerční uživatel tím, že zveřejňuje selfie zaměstnanců či fotky jídel. Vybízí také fanoušky k focení a označování svých outfitů mimo jiné hashtagem #AsSeenOnMe, což funguje jednak jako inspirace pro ostatní a jednak jako podpora nákupu produktů, které jsou díky tomu vidět na „skutečných“ lidech. Všechny takto označené fotky se nahrávají na stránky ASOS do stejnojmenné galerie, kde je mohou jiní uživatelé dále hodnotit a sdílet.

ASOS má také svůj kanál na Youtube, kde pravidelně zveřejňuje videa s návody na skvělý make-up, účes podle hvězd nebo radí, jak nosit určitý styl oblečení. Od roku 2016 navíc společnost produkuje vlastní pořad s názvem #DigiDating, který autoři popisují jako výsledek spojení rande na slepo a internetu.


Když se spotřebitel stane obchodníkem

Kromě klasické nabídky módního zboží z celého světa existuje ještě druhá část ASOSu, tzv. marketplace. Místo, kde se setkávají nově vytvořené kousky oblečení s vintage věcmi. Za měsíční poplatek 20 liber a 20% provize z každého prodaného kusu oděvu si může kdokoli na jejich webových stránkách otevřít svůj vlastní butik a stát se tak prodejcem. Na stránky denně chodí sta tisíce lidí z celého světa a pokud budou nabízené věci dostatečně zajímavé, ASOS se o nich zmíní na některém svém účtu na sociálních sítích. Pro účastníky je k dispozici návod, jak úspěšně svůj obchod vést, ale také jsou určena pravidla, kterými se musí řídit. Jednou z možností je i vytvořit si vlastní blog.

Zdroj: https://marketplace.asos.com/boutique/caked

ASOS není jediná firma na světě, která prodává módu na internetu. Na rozdíl od svých konkurentů si je však plně vědoma síly svých konzumentů a potenciálu digitálního světa, čehož náležitě využívá. Zákazníci sem chodí nejen nakupovat, ale zároveň mohou sami prodávat. Přicházejí na stránky čerpat módní inspiraci, ale sami se mohou stát inspirací pro někoho jiného. ASOS uživatele v každém svém příspěvku nabádá k aktivitě a vytváří nepřeberné možnosti k ukojení jejich kreativních pudů. Nejen Zoot – česká verze ASOSu – se má od svého staršího kolegy ještě hodně co učit.


No comments:

Post a Comment