Sunday, April 10, 2016

Odkazy na Twitter v amerických médiích


Článek Who’s Following Twitter? Coverage of the Microblogging Phenomenon by U.S. Cable News Network publikovaný v časopise International Journal of Communication (2015, 3369-3393) předkládá závěry výzkumu vztahu vybraných amerických médií a sociální sítě Twitter.

Autory tohoto vědeckého článku jsou Deborah S. Chung a Yung Soo Kim z univerzity v Kentucky, a Mina Tsay-Vogel z univerzity v Bostonu. Jejich cílem bylo odpovědět na otázky související s výskytem odkazů na sociální síť Twitter právě ze strany amerických médií. Vědecký článek, který je výsledkem provedeného výzkumu v dané oblasti, čtenářům představuje východiska vztahu tradičních a nových médií, tedy teoretické zázemí celé problematiky, ale zejména výsledky provedeného výzkumu.

Teoretická část článku se zaobírá již uskutečněnými výzkumy, jejichž výsledky byly pro účel tohoto článku zobecněny. Čtenáři se tak dozvídají, že nové technologie umožňují lepší zapojení osob do přenosu informací. Nejsou již pouze příjemci, ale současně informace díky těmto technologiím vytvářejí nebo sdílí již existující. Lze tedy pozorovat aktivní zapojení do procesu předávání zpráv. Sociální síť Twitter je považována za nové médium, které sice vzniklo již v roce 2006, ale masově se rozšířilo v roce 2008. V současnosti má podle autorů zhruba 600 milionů aktivních uživatelů. Pozornost byla na Twitter upřena zejména s ohledem na jeho funkci tzv. mikroblogu. Dále bylo prokázáno, že v rámci sítě Twitter se projevuje nejvyšší míra aktivity v souvislosti s krizovými situacemi, jako jsou přírodní katastrofy nebo války. Dále je třeba upozornit, že tradiční média, mezi které lze zařadit právě televizní média, mohou být novými médii zastíněna. Z toho důvodu mohou být tímto faktorem ovlivněny i výsledky výzkumu, který se týkal právě odkazů televizních médií na jedno z nových médií. Současně, Twitter bývá spojován s předáváním žurnalistických informací, což je pro televizní média konkurenční obsah. Hovoří se ale i o tom, že Twitter mainstreamová média doplňuje místo toho, aby proti nim vystupoval, a proto nemusí být vzájemný vztah mezi tradičními a novými médii v tomto smyslu narušen. Navíc, z provedených výzkumů vyplývá, že lidé se stále více spoléhají na média tradiční.

Výzkum probíhal od února 2007 do prosince 2010 a zabýval se klasickými americkými kabelovými médii – televizními stanicemi CNN, Fox News Channel a MSNBC. Analyzovaná data pocházející z uvedených tří televizních stanic byla sbírána prostřednictvím výzkumné laboratoře, tzv. DCA lab, neboli laboratoře analyzující digitální obsahy.

Pro účely tohoto výzkumu byly ze strany autorů formulovány výzkumné otázky. První otázka se zaměřila na způsob, jakým vybraná televizní média referují o síti Twitter tedy, zda se jedná o pozitivní nebo negativní fenomén. Z výzkumu vyplynulo, že v roce 2009 a 2010 se o Twitteru hovořilo výrazně více jako benefitu než o hrozbě. Je možné shrnout, že tato tendence byla rostoucí. Názor, že Twitter je hrozbou, se držel na nízké úrovni, avšak v nejvyšší míře tento názor zastávala Fox News Company. U sledovaných médií byl pozitivní náhled zjištěn až pětkrát častěji než negativní.




Druhá otázka mířila na označování Twitteru, tedy zda se jedná o nový fenomén, nebo naopak o běžný jev soudobé společnosti. Autoři výzkumu došli k závěru, že v roce 2010 se jednalo již o familiární nové médium, které bylo možné označit za běžný fenomén ve společnosti.

Dalším tématem se stala období, ve kterých byly odkazy na Twitter zveřejňovány nejčastěji. Podle výzkumu se do roku 2009 tematicky jednalo o mezinárodní, politické a vědecké otázky s tím, že bylo ověřeno, že se skutečně jedná o období krizových situací. V tomto případě to bylo zejména povstání v Íránu nebo zemětřesení na Haiti. Autoři však doplňují, že s postupujícím vývojem se od roku 2010 Twitter zaměřuje i na entertainment a zejména téma celebrit, které provází zprávy na Twitteru kontinuálně.  

Ve sledovaném období nejvíce významných odkazů na Twitter zveřejňovala Fox News Channel a současně jej nejčastěji uváděla jako zdroj informací. Kanál MSNBC nejvíce odkazů na Twitter zaznamenal v roce 2009, ovšem následující rok byl naopak provázen největším poklesem. Třetí posuzované médium, CNN, bylo nejvíce konzistentní. Jako první v roce 2007 použila CNN tweety jako zdroj zpráv.  Současně, CNN bylo v daném období nejaktivnější, pokud jde o zveřejňování odkazů na Twitteru, jak je prokázáno v přiloženém grafu. Nejsou do něj však zahrnuty tzv. významné odkazy, kde figuruje Fox News Channel, jak již bylo uvedeno. 


V kontextu České republiky byl na obdobné téma veden výzkum skupiny PolCoRe z Univerzity Karlovy.[1] V souvislosti s Twitterem bylo dosaženo závěru, že na rozdíl od západních zemí není v České republice tolik využíván, avšak působí jako elitní sociální síť a bývá často novináři využívána jako zdroj informací. Média, která na informace ze sociálních sítí nejvíce odkazují, jsou média tištěná a mezi nimi je to bulvární deník Blesk, který takové zdroje využívá nejčastěji. Ze studie dále vyplynulo, že Twitter je na rozdíl od Facebooku častěji citován jako zdroj zpráv a nikoliv jako předmět zpráv.

Použité zdroje:

CHUNG Deborah S., Mina TSAY-VOGEL, Yung Soo KIM. Who’s Following Twitter? Coverage of the Microblogging Phenomenon by U.S. Cable News Networks. International Journal of Communication. 9 (2015). Str. 3369-3393.

Sociální média zdrojem zpráv méně, než by se čekalo. European Journalism Observatory [online]. 2014 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://cz.ejo-online.eu/3062/nova-media-a-web-2-0/socialni-media-zdrojem-zprav-mene-nez-se-cekalo


[1] Sociální média zdrojem zpráv méně, než by se čekalo. European Journalism Observatory [online]. 2014 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://cz.ejo-online.eu/3062/nova-media-a-web-2-0/socialni-media-zdrojem-zprav-mene-nez-se-cekalo

1 comment:

  1. Are you looking for free Instagram Followers and Likes?
    Did you know that you can get these AUTOMATICALLY & TOTALLY FREE by registering on Like 4 Like?

    ReplyDelete