Článek Who’s Following Twitter?
Coverage of the Microblogging Phenomenon
by U.S. Cable News Network publikovaný v časopise International Journal of Communication (2015,
3369-3393) předkládá závěry výzkumu vztahu vybraných amerických médií a
sociální sítě Twitter.
Autory tohoto vědeckého
článku jsou Deborah S. Chung a Yung Soo Kim z univerzity v Kentucky, a
Mina Tsay-Vogel z univerzity v Bostonu. Jejich cílem bylo odpovědět
na otázky související s výskytem odkazů na sociální síť Twitter právě ze strany amerických médií. Vědecký článek, který je
výsledkem provedeného výzkumu v dané oblasti, čtenářům představuje
východiska vztahu tradičních a nových médií, tedy teoretické zázemí celé
problematiky, ale zejména výsledky provedeného výzkumu.
Teoretická část
článku se zaobírá již uskutečněnými výzkumy, jejichž výsledky byly
pro účel tohoto článku zobecněny. Čtenáři se tak dozvídají, že nové technologie umožňují lepší
zapojení osob do přenosu informací. Nejsou již pouze příjemci, ale současně
informace díky těmto technologiím vytvářejí nebo sdílí již existující. Lze tedy
pozorovat aktivní zapojení do procesu předávání zpráv. Sociální síť Twitter je
považována za nové médium, které sice vzniklo již v roce 2006, ale masově
se rozšířilo v roce 2008. V současnosti má podle autorů zhruba 600
milionů aktivních uživatelů. Pozornost byla na Twitter upřena zejména
s ohledem na jeho funkci tzv. mikroblogu. Dále bylo prokázáno, že
v rámci sítě Twitter se projevuje nejvyšší míra aktivity
v souvislosti s krizovými situacemi, jako jsou přírodní katastrofy
nebo války. Dále je třeba upozornit, že tradiční média, mezi které lze zařadit právě
televizní média, mohou být novými médii zastíněna. Z toho důvodu mohou být
tímto faktorem ovlivněny i výsledky výzkumu, který se týkal právě odkazů televizních médií na
jedno z nových médií. Současně, Twitter bývá spojován s předáváním
žurnalistických informací, což je pro televizní média konkurenční obsah. Hovoří
se ale i o tom, že Twitter mainstreamová média doplňuje místo toho, aby proti
nim vystupoval, a proto nemusí být vzájemný vztah mezi tradičními a novými
médii v tomto smyslu narušen. Navíc, z provedených výzkumů vyplývá,
že lidé se stále více spoléhají na média tradiční.
Výzkum probíhal
od února 2007 do prosince 2010 a zabýval se klasickými americkými kabelovými
médii – televizními stanicemi CNN, Fox News Channel a MSNBC. Analyzovaná data
pocházející z uvedených tří televizních stanic byla sbírána
prostřednictvím výzkumné laboratoře, tzv. DCA lab, neboli laboratoře
analyzující digitální obsahy.
Pro účely tohoto
výzkumu byly ze strany autorů formulovány výzkumné otázky. První otázka se
zaměřila na způsob, jakým vybraná televizní média referují o síti Twitter tedy,
zda se jedná o pozitivní nebo negativní fenomén. Z výzkumu vyplynulo, že
v roce 2009 a 2010 se o Twitteru hovořilo výrazně více jako benefitu než o
hrozbě. Je možné shrnout, že tato tendence byla rostoucí. Názor, že Twitter je
hrozbou, se držel na nízké úrovni, avšak v nejvyšší míře tento názor
zastávala Fox News Company. U sledovaných médií byl pozitivní náhled zjištěn až
pětkrát častěji než negativní.
Druhá otázka
mířila na označování Twitteru, tedy zda se jedná o nový fenomén, nebo naopak o
běžný jev soudobé společnosti. Autoři výzkumu došli k závěru, že
v roce 2010 se jednalo již o familiární nové médium, které bylo možné
označit za běžný fenomén ve společnosti.
Dalším tématem se
stala období, ve kterých byly odkazy na Twitter zveřejňovány nejčastěji. Podle
výzkumu se do roku 2009 tematicky jednalo o mezinárodní, politické a vědecké
otázky s tím, že bylo ověřeno, že se skutečně jedná o období krizových
situací. V tomto případě to bylo zejména povstání v Íránu nebo zemětřesení na Haiti.
Autoři však doplňují, že s postupujícím vývojem se od roku 2010 Twitter
zaměřuje i na entertainment a zejména téma celebrit, které provází zprávy na
Twitteru kontinuálně.
Ve sledovaném
období nejvíce významných odkazů na Twitter zveřejňovala Fox News Channel a
současně jej nejčastěji uváděla jako zdroj informací. Kanál MSNBC nejvíce
odkazů na Twitter zaznamenal v roce 2009, ovšem následující rok byl naopak
provázen největším poklesem. Třetí posuzované médium, CNN, bylo nejvíce konzistentní.
Jako první v roce 2007 použila CNN tweety jako zdroj zpráv. Současně, CNN bylo v daném období
nejaktivnější, pokud jde o zveřejňování odkazů na Twitteru, jak je prokázáno
v přiloženém grafu. Nejsou do něj však zahrnuty tzv. významné odkazy, kde
figuruje Fox News Channel, jak již bylo uvedeno.
V kontextu
České republiky byl na obdobné téma veden výzkum skupiny PolCoRe
z Univerzity Karlovy.[1]
V souvislosti s Twitterem bylo dosaženo závěru, že na rozdíl od
západních zemí není v České republice tolik využíván, avšak působí jako
elitní sociální síť a bývá často novináři využívána jako zdroj informací. Média,
která na informace ze sociálních sítí nejvíce odkazují, jsou média tištěná a
mezi nimi je to bulvární deník Blesk, který takové zdroje využívá nejčastěji. Ze
studie dále vyplynulo, že Twitter je na rozdíl od Facebooku častěji citován
jako zdroj zpráv a nikoliv jako předmět zpráv.
Použité zdroje:
CHUNG Deborah
S., Mina TSAY-VOGEL, Yung Soo KIM. Who’s Following Twitter? Coverage of
the Microblogging Phenomenon by U.S. Cable News Networks. International Journal of Communication. 9 (2015). Str. 3369-3393.
Sociální
média zdrojem zpráv méně, než by se čekalo. European Journalism Observatory
[online]. 2014 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://cz.ejo-online.eu/3062/nova-media-a-web-2-0/socialni-media-zdrojem-zprav-mene-nez-se-cekalo
[1]
Sociální média
zdrojem zpráv méně, než by se čekalo. European Journalism Observatory
[online]. 2014 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://cz.ejo-online.eu/3062/nova-media-a-web-2-0/socialni-media-zdrojem-zprav-mene-nez-se-cekalo
Are you looking for free Instagram Followers and Likes?
ReplyDeleteDid you know that you can get these AUTOMATICALLY & TOTALLY FREE by registering on Like 4 Like?