Tuesday, April 5, 2016

Kolektivní ne-inteligence, koťátka aneb Teror v přímém přenosu


Příspěvky na sociální síti Twitter se etablovaly do role někdy více, někdy méně spolehlivého zdroje informací o událostech, které se v kterémkoli okamžiku dějí kdekoli na světě. Twitter (stejně jako sociální síť Facebook) je typickým příkladem platformy vytvořené na principu produsage, kdy obsah média tvoří sami jeho uživatelé. Hromadné poskytování informací o aktuálním dění/vývoji událostí a jejich okamžité šíření pomocí sdílení ostatními uživateli může vykazovat povahu kolektivní inteligence ve smyslu poskytování a sdílení relevantních/důležitých/užitečných informaci pro uživatele v dané chvíli a situaci. Může se to ovšem zvrhnout. Jako tomu bylo při několika nedávných teroristických útocích. S čím dál větší dostupností smartphonů a větším návykem jejich uživatelů používat sociální sítě k okamžitému reportování všeho, co děje kolem, mají všichni uživatelé okamžitě přehled o veškerém dění. Včetně pachatelů…

Když je šíření informací na škodu

Během bombového útoku na maraton v Bostonu 15. dubna 2013 se Twitter stal pro bostonskou policii vhodným nástrojem k tomu, aby během okamžiku jedním příspěvkem informovala masu lidí o tom, co se právě děje – varovala před nebezpečím. Mobilní síť totiž byla okamžitě po útocích deaktivována, policie se obávala, že mobilní signál mohl být prostředkem k odpálení dalších náloží právě pomocí mobilního telefonu. Vedoucí oddělení komunikace s veřejností bostonské policie Cheryl Fiandaca si pochvalovala rychlost, s jakou pomocí Twitteru zasáhli obrovské množství uživatelů.[1] Během 5denního pátrání po útočnících vydalo jejich oddělení téměř 150 zpráv, z nichž některé uváděly na pravou míru dezinformace, které se objevovaly v médiích. Twitter také zastal důležitou úlohu v šíření fotografií podezřelých pachatelů.

Zvrat ve twitterové komunikaci bostonské policie nastal 19. dubna ráno, kdy byly jednotky na stopě jednoho z útočníků, Džochara Carnajeva (jeho bratr Tamerlan byl o den dříve zastřelen policí poté, co s bratrem ukradli mercedes, kterým chtěli prchnout; Džochar byl tak na útěku sám). Bostonská policie vydala upozornění, že v oblasti Watertown probíhá policejní zásah, a vyzvala její obyvatele, aby zůstali doma a nevycházeli. „Probíhají domovní prohlídky,“ updatovala po chvíli a následující tweet zněl: „Upozornění pro média: Varování: Neohrožujte bezpečnost lidí ani celého zásahu online zveřejňováním taktických pozic a adres domů, které byly prohledány.
Jakkoli předtím Twitter žil nejaktuálnějšími informacemi o vývoji situace, když došlo k pátrání na konkrétních místech a lidé začali detaily a lokalizaci policejní akce reportovat na Twitter, musela policie přistoupit k žádosti o nesdílení informací. Na Twitteru se rozhostilo informační vakuum. Těsně před devátou hodinou večerní toho dne pak policie zveřejnila tweet, na který čekalo nejen celé město, ale s ním i celý svět, který pátrání po atentátnících sledoval: „Chycen. Hon je u konce. Pátrání je dokončeno. Teror skončil. A spravedlnost zvítězila. Podezřelý je ve vazbě.“ Tuto zprávu uživatelé Twitteru přesdíleli téměř 144.000krát.

Stejnou prosbu o nešíření informací vydala policie i při dalších událostech podobného charakteru, kdy po teroristických útocích pátrala po pachatelích. V lednu 2015 po útocích na redakci francouzského satirického týdeníku Charlie Hebdo a dalších útocích v Paříži byla policie na stopě teroristům, kteří se zabarikádovali v tiskárně ve městě Dammartin-en-Goële, asi 30 km severně od Paříže. V současném okamžiku probíhal také zásah na košer obchod v Paříži, kde další terorista držel několik rukojmích. Televize vysílaly oba zásahy v přímém přenosu, paralelně ve dvou oknech, a lidé současně tweetovali, co se právě děje v konkrétních ulicích.

Zločinci si mohou jednoduše zapnout televizi a zkontrolovat sociální sítě a v okamžiku vědí, na čem jsou,“ prohlásil po pařížských lednových útocích mluvčí francouzského ministerstva vnitra. [2] Francouzské úřady proto během honu na teroristy několikrát urgovaly jak veřejnost, tak média, aby se zdržely reportování z místa zásahů.


Kolektivní inteligence – úroveň aktivity: nula

Když o deset měsíců později, v pátek 13. listopadu, zaútočili teroristé v Paříži znovu a při několika útocích zabili na 130 lidí, situace na sociálních médiích se opakovala. Stopy po jednom ze strůjců atentátu, Salahu Abdeslamovi, vedly do Bruselu, kde se rozjela rozsáhlá protiteroristická akce. Ve dnech od 21. do 25. listopadu byl po vyhlášení nejvyššího stupně bezpečnostního rizika život v belgickém hlavním městě totálně ochromen – zavřeny byly školy, veřejné instituce, nejezdilo metro... Twitteru v těch dnech vévodil hashtag #BrusselsLockdown, ke kterému uživatelé připojovali aktuální informace o tom, co se děje v ulicích, kde policie zasahuje, doplněné o fotky i videa. 22. listopadu proběhlo několik razií, o nichž uživatelé taktéž čile tweetovali. V půl desáté večer policie vyzvala média a uživatele sociálních sítí, aby nereportovali o aktuálním dění v ulicích, aby tak teroristy neustále updatovanými informacemi nedostávali do výhody.


Uživatelé na to zareagovali tak, že začali postovat fotografie koček a koťátek. Brzy byl Twitter díky příspěvkům s hashtagovými variacemi #Bruselu plný těchto zvířat, vtipů, koláží.




Druhý den policie tweetovala fotografii misky s krmením pro všechny kočky, které jí pomohly v její práci tím, že jejich „páníčkové“ mlčeli.

Bruselský příklad s koťátky je tak jakýmsi obráceným případem kolektivní inteligence. Uživatelé místo updatovaní a přidávání stále dalších a dalších aktuálních informací, což je jeden ze základních pilířů Twitteru, se hromadně a dobrovolně této aktivity vzdali ve prospěch bezpečnostních aktivit policejních složek. Respektive postování nejnovějších informací, fotek a videí z ulic Bruselu nahradili jinou činností na této síti- postovaním koťátek.


[1] http://www.prsa.org/Intelligence/Tactics/Articles/view/10197/1078/How_the_Boston_Police_Used_Twitter_During_a_Time_o#.VwDOcOKLTDc
[2] http://www.wsj.com/articles/gag-order-during-french-raids-highlights-technology-dilemma-1420923128

No comments:

Post a Comment