Soudobá žurnalistika, jakožto způsob
předávání aktuálních informací veřejnosti a jejich vyhledávání, není inherentně
spjata pouze s formalizovanými organizacemi, které zaměstnávají
profesionální novináře. Naopak, v éře nových médií se stále častěji
setkáváme s tzv. občanskou žurnalistikou, která se vyznačuje zejména
autentičností předávaných zpráv.
Novináři v tradičním smyslu
jsou v současné době nuceni přizpůsobit se společnosti, ve které došlo
k zásadnímu vývoji, pokud jde o zdroje informací. Technologický vývoj
s sebou přinesl takové technické prostředky, které jsou v současnosti
dostupné velkému počtu osob. Z toho důvodu je možné, aby tito lidé
zaznamenávali skutečnosti, ke kterým v jejich okolí dochází. Již v 18.
století je možné uvažovat v této souvislosti o Listech federalistů, které
byly vydány nezávisle na oficiálních autoritách. Ze 20. století je
výrazným příkladem občanského žurnalismu videozáznam, který v roce 1963
pořídila majitelka obchodu s oblečením v momentě útoku na amerického
prezidenta J. F. Kennedyho. Ačkoliv došlo k zásadní změně ve způsobu
předávání zpráv i počtu osob schopných je zaznamenat, jedná o prakticky stejný
případ jako dnes.
Zdroj: https://www.brandwatch.com/2013/09/what-is-citizen-journalism-and-how-does-it-influence-news/
Vzhledem k tomu, že je
mnohonásobně více osob, které mohou být přítomny zásadním společenským i
přírodním událostem a které mají adekvátní technické vybavení, než tradičních
novinářů či reportérů, je pravděpodobné, že tito lidé budou o takových
událostech referovat rychleji. A jelikož je v současnosti kladen důraz právě
na rychlost předávaných informací, je třeba, aby tradiční novináři pracovali
právě i s těmito zprávami, které jsou zaznamenány běžnými lidmi a
zveřejněny na sociálních sítích, nejčastěji na Twitteru nebo Facebooku.
Alternativou jsou případy, kdy se
lidé, kteří zaznamenali nějakou důležitou událost, sami obracejí na tradiční
média a poskytují jim své záznamy. Ovšem v takových případech může
docházet ke zdržením v souvislosti s posuzováním jejich obsahu.
V návaznosti na zmíněný
technologický posun může být občanským novinářem téměř každý. Vyplývají
z toho však určitá rizika. Jako o tom nejzávažnějším se hovoří o
nedostatku objektivity a předsudcích. Novináři v tradičním smyslu jsou
totiž v rámci mediálních organizací, v nichž působí, zavázáni
etickými pravidly, shrnutými zejména v příslušných etických kodexech jako
prostředcích samoregulace. Jejich pravidelným obsahem je právě závazek novináře
poskytovat objektivní, nezkreslené a nestranné informace o společenských
událostech a dodržovat presumpci neviny. Tento závazek u občanských novinářů
chybí. Další problém může u občanských novinářů vzniknout v souvislosti s náležitou
kontextualizací, jelikož se danými tématy většinou nezabývají kontinuálně, a důvěryhodností,
neboť tito občané mohou na sociálních sítích figurovat anonymně. S ohledem
na tuto skutečnost pak mohou úmyslně poskytovat informace, které se nezakládají
na pravdě, ale mají potenciál změnit například politické prostředí společnosti.
Otázkou je, zda v takových případech dochází k degradaci žurnalistiky
jako takové nebo zda se vůbec o novináře jedná. Ovšem, je třeba si uvědomit,
kdo takové informace zveřejňuje a podle toho se k nim stavět.
Profesionální novináři naopak většinou
nezažívají situace, které jsou předmětem jejich příspěvků. Chybí jim tedy
bezprostřednost a omezují se pouze na popis dané situace, v důsledku čehož
může docházet k pozměnění smyslu předávané zprávy. Novináři
v tradičním smyslu jsou nuceni, aby sledovali tzv. nová média. Někteří na
ně přímo odkazují, a to v současnosti zejména na Twitter. V této
souvislosti je vhodné dodat, že významné mediální organizace mají svá nová
média, zejména Facebook a již zmíněný Twitter, kde sdílí aktuální zprávy. Současně,
vztah profesionálních a občanských novinářů může být oboustranný, tedy vzájemně
na sebe odkazující, a to pro podobnost sdílených obsahů a doplnění rovin,
kterými se daný novinář nezabývá. Příkladem může být činnost profesionálního
novináře, který napíše článek podrobně analyzující teoretické pozadí dané kauzy,
i její možné implikace, ale chybí mu ona bezprostřednost, na kterou odkáže
směrem k zprávě uvedené například na Twitteru. Jejich vzájemný vztah je
tedy vnímán spíše jako partnerský než konkurenční a jak bylo uvedeno, významná
média se tomuto trendu přizpůsobila tím, že založila vlastní nová média.
Občanská
žurnalistika vznikla z iniciativy občanů, kteří mají zájem na tom, aby
jimi vnímané skutečnosti byly dále předávány veřejnosti. Nejedná se však jenom
o sdílení fotografií a videí, které zachycují příslušné společensky zajímavé události,
na Twitteru a podobných sítích, ale jde i o psaní článků, blogování, zveřejňování
videí na Youtube a podobně. Toto téma úzce souvisí se zábavou a předávání
osobních postřehů a názorů, které jsou ovlivněny subjektivním názorem.
Občané jsou
však využíváni i ze strany profesionálních novinářů. Jedná se o případy, jsou tito
občané svědky nějaké události, o které sice aktivně sami zprávy nepředávají,
ale jsou zpovídáni ze strany novinářů, nebo v případech, kdy jsou občanům
pokládány otázky o věcech veřejného zájmu a je tímto způsobem zkoumámo veřejné
mínění. Do jisté míry to tedy může vypadat, že občané si zprávy vytvářejí sami,
a to zejména prostřednictvím nových médií a možnosti sdílení takových obsahů
mezi širokou veřejnost. Naplňují tak koncept tzv. produsage, tedy v tomto
případě stírajícího se rozdílu mezi producenty a uživateli mediálních obsahů. Avšak,
bez profesionálních novinářů, kteří se kontinuálně zajímají o daná společenská
témata a mají ke své činnosti potřebné zázemí a znalosti, se neobejdeme. Je ale
třeba, aby se přizpůsobili současné době a považovali nová média a s tím související
občanskou žurnalistiku za partnera, který je schopen doplňovat jimi předávané
zprávy.
Použité zdroje:
BAL,
Haluk Mert; BARUH, Lemi. Citizen involvement in emergency reporting: A study on
witnessing and citizen journalism. Interactions:
Studies in Communication & Culture. Jul2015, Vol. 6 Issue 2, p213-231.
19p.
HOLT, Kristoffer; KARLSSON, Michael.
“Random acts of journalism?”: How citizen journalists tell the news in Sweden. New Media & Society. Dec 2015, Vol.
17 Issue 11, p1795-1810. 16p.
NELSON JR., Keith. The citizen
journalist: How ordinary people are taking control of the news. Digitaltrends.com
[online]. 2015 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://www.digitaltrends.com/features/the-citizen-journalist-how-ordinary-people-are-taking-control-of-the-news/
No comments:
Post a Comment