Proniknout do tajů některých fanouškovských
komunit je bez detailních znalostí tématu téměř nemožné (minimálně ne bez toho aniž abyste si nevysloužili nelichotivý komentář jako
například „You must be new here“, případně jinou poznámku, která vykáže nováčky
do patřičných mezí). O fanouškovských komunitách a o tom, jakým způsobem se
tvoří „správné“ jádro, kdo je a není „pravým“ členem fandomu napsala článek
Sophie Charlotte van de Goorová. Doktorandka z univerzity v britském
Aberystwythu působí v ústavu pro divadelní, filmová a televizní studia,
kde se věnuje sémiotice a komunikaci. Ve svých výzkumech se dlouhodobě zabývá konceptualizací fandomu, japonskými a jihokorejskými trans
kulturami a to především v komiksech, seriálech a videohrách.. V tomto
případě se však autorka článku "You must be new here“- Reinforcing the good fan" zaměřila na vznik a vývoj
diskurzu „správného“ a „špatného“ fanouška.
Hlavním tématem
článku je diskurz, který obklopuje vytváření správného a špatného člena
fandomu. Autorka ukazuje na příkladu již publikovaných výzkumů 4chanu /co/ komunity tento
fenomén (konkrétně se zajímá o konverzace s tématem slash verzí seriálu
Supernatural a rozdíl mezi mužskými a ženskými verzemi). Na základě tohoto
konkrétního příkladu se pak snaží přiblížit, jakým způsobem lze charakterizovat
jednotlivé komunity (zdali se jedná o vnitřní nebo vnější vlivy, jakými je
komunita utvářena a jaké mezi nimi existují rozdíly). Zabývá se také rolí
„správného“ i „špatného“ fanouška a jaké jsou jejich vlivy na vytváření
diskurzu. Z hlediska řazení k subdisciplíně se jedná o fenomén
produsage a transmediálního vyprávění. Sophie van de Goorová vychází z již
publikovaných studií – zejména z teorie sdíleních předpokladů od
Matta Hillse a Rosemary Hill, která pracuje s teorií imaginárních komunit
v oblasti médií. V samotném
textu využívá především výzkum Josepha Brennana a v části, která se zabývá
pozicí fanouška v rámci komunity (tzn. vnitřní členění těchto fan komunit)
vychází především z práce Rhiannon Buryové.
zdroj: http://vignette2.wikia.nocookie.net/ |
Z tohoto článku vyplývá, že charakterizovat komunitu fanoušků není
jednoduché a to co platí pro jednu komunitu, neplatí pro příznivce jiného
fenoménu. Člena fandomu chápe autorka jako někoho s autentickým individuálním
zájmem o určité téma napříč časem i místem (zde však poukazuje na rozdíl mezi
mediálním uživatelem a členem fandomu). Zároveň vyzdvihuje otázku, zda má být
fenomén fandomu zkoumán na individuální úrovni nebo zdali je jedná o studium
komunity. Podle van de Goorové se v případě fandomu nejedná o komunitu,
ale o skupinu individuí, kteří se pomocí rituálního chování vymezují vůči
určitým faktorům. V případě fanoušků slash verzí seriálu Supernatural
charakterizovala autorka jednu vlastnost, která obě skupiny (mužské a ženské
slashe) spojovala – důraz na jasné vymezení vůči neznalosti, ať už tématu nebo
uživatelských pravidel webu, kde se problém řešil. Vedle tohoto důrazu na znalost
prostředí jsou společnými prvky také technické a administrativní předpoklady
(stejná platforma v podobě internetové stránky a fóra). Právě heslo „You must
be new here“ je podle autorky typickou odpovědí na dotazy, které nevykazují
velkou dávku znalostí. Jedná se však také o jeden z rituálů, kterými se
formuje skupina – dává jasně najevo, kdo je a kdo není správný fanoušek, co je
a co není správné. Tyto kódy chování jsou pak opakovány interně, dokud se
nestanou obecně platnými.
Při porovnání obou skupin ukazuje autorka na problematiku morálního
dualismu mezi skupinami. Zatímco mužská komunita vykazuje větší otevřenost,
jejíž identita je založena na obecném zájmu ve slash příbězích, ženy jsou vůči
mužským slashům velice vymezené, jsou konzervativní a jejich identita (identita
komunity) je založena na intimitě a vztazích. Nicméně vytváření pozic
„správného“ a „špatného“ fanouška pomocí určitých rituálních úkonů (typické
odpovědi) je podle autorky špatné. Vytváření jinakosti (pozice špatného
fanouška) vede k subverzi, přestože jsou také součástí komunity. Sophie van de Goorová vybrala několik studií, které analyzovaly texty ve fandom komunitách, a
vytvořila k nim úvahu na téma diskurzu. Z oblasti teoretické diskuze
ukazuje autorka pohledy odborné veřejnosti na toto téma a uvádí mimo jiné, že
například Henry Jenkins chápe fandom jako vzdorování mainstreamové kultuře a stejně tak i Ernest Mathijs a Jamie Saxton jej vidí jako subverzní kulturu
disentu. Milly Williamsonová je naopak proti tomuto konceptu rezistence a chápe slash
fandom jako odpověd na subtext, který je ve sdělení částečně obsažen. Paul
Booth a Peter Kelly navíc tvrdí že být součástí fandomu vlastně znamená být
členem dominantní kultury, protože se příjemce identifikoval s mediálním sdělením.
Díky globálnímu propojení se fenomén fandomu (v té podobě o jaké mluví
van de Goorová) dostal do České republiky, i když o něco později. V českém
prostředí dnes existuje několik fandom webů, stejně tak se i objevuje slash
fikce. Nicméně česká diskuzní internetová fóra specializující se na debatování
o podobných fenoménech (serály, anime atd.) nemají takový vliv jako právě
4chan, který i díky právě svému postavení má větší vliv na vytváření diskurzu
„správného“ a „špatného“ fandomu. Toto rituální vyhrazování, které vede k
vytváření „správného“ jádra však nemusí obsahovat jen text, poměrně populární
je dnes také využívání memů.
Zdroje
Sophie Charlotte van de Goor, „You must be new here“.
Reinforcing the good fan“, Participations 12, č.2 (2015): 275-292. Zpřístupněno
11. dubna 2016. Dostupné na http://www.participations.org/Volume%2012/Issue%202/16.pdf.
No comments:
Post a Comment