Baví se spolu dva podnikatelé: „Když jsem začínal s byznysem, neměl jsem nic, kromě své inteligence…“, praví jeden. „To jsi do toho vrazil teda hodně málo…“, odpovídá mu druhý.
Kolektivní inteligence
Customer
relationship management
Podle filozofa Pierra Lévyho je úspěšnost jednotlivce, firmy i země v dnešní době závislá především na schopnosti řídit znalosti a vědomosti. Jedním z řešení, jak zvýšit tuto schopnost, je informační systém CRM. Samotné CRM neboli customer relationship management (řízení vztahů s klienty) je podnikatelským přístupem, který lze charakterizovat jako aktivní tvorbu a udržování dlouhodobě prospěšných vztahů s klienty. CRM systém pak chápeme jako informační systém, který umožňuje tuto koncepci řízení vztahů s klienty maximálně podpořit softwarovým pokrytím.
Z hlediska obchodních procesů je CRM
databázovou technologií podporovaný proces shromažďování, zpracování a využití
informací o klientech firmy, který umožňuje poznat, pochopit a předvídat
potřeby klientů a podporuje komunikaci s nimi ve správný čas. Obsahuje pro
firmu velmi důležité informace o lidech a společnostech, které firma zná a
kteří jsou jejími klienty nebo které by ráda poznala a navázala s nimi
spolupráci.
CRM je tedy nejen
využitím moderních technologií
používaným pro komunikaci a práci s informacemi určeným především k podpoře
a řízení obchodních činností ve firmách či organizacích, ale také změna strategie firem a organizací tak, aby
byl kladen větší důraz na klienta než na samotný produkt. Záleží na kontextu,
kde termín CRM použijeme.
Správné a aktuální informace neustále po ruce?
Klíčem k úspěchu plného využití možností CRM jsou správná a konzistentní data o klientech
přístupná on-line v IT struktuře pro celou firmu. Prostřednictvím CRM je pak
možné tato data transparentně sdílet, což může posloužit ke zvýšení efektivity
a úspěšnosti obchodních či marketingových aktivit firmy. Zároveň se očekává
zvýšení obchodní výtěžnosti existující báze kontaktů, zpřehlednění či zjednodušení
obchodní a marketingové činnosti firmy. CRM podporuje také vzájemnou
informovanost zaměstnanců firmy o svých obchodních aktivitách.
Avšak aby
byla data zaváděná do CRM správná a konzistentní, je třeba dbát o jejich
pečlivý zápis a provádět také jejich kontrolu. Tu lze uskutečnit například
prostřednictvím veřejně dostupných databází, jako je www.justice.cz pro české
podnikatelské subjekty nebo
www.orsr.sk pro slovenské podnikatelské
subjekty, či prostřednictvím přímé interakce s klienty (informace z
vizitky). Dále je možné propojit CRM s jinými placenými databázemi typu MagnusWeb, které umožňují
vyhledávat jednotlivé ekonomické subjekty, provádět jejich monitoring, finanční
analýzy apod. Tyto databáze je možné
efektivně využívat nejen pro kontrolu stávajících dat, ale také při zakládání
nových dat o potenciálních i stávajících klientech, či k získávání jiných
cenných informací.
V CRM lze zachytit
nejrůznější vztahy nejen mezi zaměstnanci a jejich klienty, jimiž mohou být
jak fyzické, tak právnické osoby, ale také mezi klienty navzájem (např.
postihnutí vztahu mateřská-dceřiná společnost, pobočky společnosti apod.). Data
ze CRM je možné uložit do formátu, který je kompatibilní s aplikací
Microsoft Excel, což pak zprostředkovává další efektivní práci s daty.
Kolektivní
hloupost
Je sice
pravda, že moderní komunikační technologie, včetně CRM systému, přinášejí
lidstvu dostupnost k velkému množství informací a pomáhají onomu „kolektivního
mozku“ v orientaci v rámci tohoto nepřeberného množství dat.
Mohou ovšem pomáhat také v konstituci hierarchického
systému, a to nejen na pracovišti, ale také ve společnosti. A zde se už od
slova inteligence dostáváme ke slovu moc. Stejně jak se praví v přísloví o
ohni, že je dobrý sluha, ale zlý pán, bychom mohli mluvit i o moderních
komunikačních technologiích. Ač je lze využívat jako prostředek kolektivní
inteligence, mohou být také zneužity, čímž se z nich stane jen prostředek
kolektivní hlouposti.
Zdroje:
- 4 důvody proč CRM. [online]. [cit. 2016-03-25]. Dostupné z: http://crm.dynamica.cz/microsoft-dynamics-crm/.
- PETRAMALA, D. Best Practices for Using CRM Software for Sales – Part 2 Automation. [online]. In: esna. 17. 9. 2013. [cit. 25. 3. 2016]. Dostupné z: http://web.esna.com/blog/bid/187149/Best-Practices-for-Using-CRM-Software-for-Sales-Part-2-Automation.
- Kerrye. Thinking Of Using CRM? [online]. In: eligeo. 13. 2. 2014. [cit. 25. 3. 2016]. Dostupné z: http://www.eligeo.com/2014/02/13/thinking-crm-2/.
- Kostra žena u počítače 531139. [online]. In: Psychotronic Orient Atelier AQ. [cit. 25. 3. 2016]. Dostupné z: http://www.aq-atelier.cz/kostra-zena-u-pocitace-531139,358.html.
- Přínosy systému Intuo pro firmu. [online]. [cit. 25. 3. 2016]. Dostupné z: http://www.intuo.cz/prinosy-systemu-intuo-pro-firmu/.
No comments:
Post a Comment