Tuesday, April 12, 2016

Bhútán - od Mani kamenů k Twitteru


Článek Od Mani kamenů k Twitteru: Bhútán tvoří novou formu médií pro demokracii 21.století od Bunty Avienson přednášející na University of Sydney pojednává o tématu, kterému se autorka věnuje již několik let, a to bhútánské mediální kultuře a jejímu vývoji. Z našeho hlediska je Bhútán země kulturně velmi vzdálená, ovšem podobným rysem našich kultur může být přechod od absolutistického (totalitního) k demokratickému systému. Pokud však vezmeme následný vývoj, najdeme jistě řadu odlišností ve vývoji mediálního systému, roli médií v politické sféře a také typu médií, která převládají.



Bhútán je země pro Evropu poměrně malá, ležící na konci himalájských hor. Při bližším zkoumání její politické a mediální sféry však zjistíme, že nám má co nabídnout. Za posledních deset let se zdejší politický systém přeměnil z absolutní na konstituční monarchii a vítězstvím opoziční Lidové demokratické strany se podle pozorovatelů prokázal pozitivní vliv médií, která úspěšně převzala roli šiřitele demokracie. Z historického hlediska tak došlo k značnému posunu ve vnímání médií a jejich vlivu na mínění obyvatel. V Evropě nás jistě nepřekvapí, když řekneme, že oblíbenými médii jsou momentálně sociální sítě jako Facebook či Twitter. Pokud ale uvážíme, že to platí i pro Bhútán, kde byla povolena televize a internet až v roce 1999, jedná se o poměrně šokující zjištění. Dokonce jsou digitální média vnímána jako významný nástroj k vytváření nové politické kultury. Jak je možné, že si Bhútánci sociální média tak rychle oblíbili a dávají jim přednost před novinami, i když v dnešní době nemá internet ani polovina z nich?

Odpovědí může být tradice orální kultury, která je bližší moderním sociálním médiím více než papírové noviny bez možnosti interakce. V článku autorky Bunty Avienson jsou dokonce přirovnávány k tzv. mani kamenům nebo tanci lámů. Mani kameny jsou důležitou součástí tibetské buddhistické víry, která je v Bhútánu většinově zastoupena. Můžeme je nalézt na cestách po celé zemi a lámové z nich staví i zdi. Svůj název dostaly podle mantry O Mani Padme Húm, kterou na ně věřící tesají za účelem modlitby a meditace.


K přesnějšímu vysvětlení takového srovnání si nejprve musíme říci něco o autorce samotné. Bunty Avienson má za sebou bohatou novinářskou kariéru a v současné době přednáší na Univerzitě v Sydney. V minulosti pracovala jako editorka Woman´s Day nebo New Idea. Její portfolio však dále zahrnuje novinářskou práci pro řadu britských, australských a asijských novin včetně The Australian nebo Straits Times vydávané v Singapuru.  Zejména v posledních letech se ale rovněž zaměřuje na výzkum a tématem jejich aktuálních projektů je Bhútán a jeho mediální prostředí. V roce 2008 strávila v Bhútánu rok, který věnovala výuce novinářů a editorů tamních médií. Zároveň v té době pracovala jako konzultant Reportérů bez hranic pro Asii a Pacifik.

Autorka tedy čerpá nejen z dostupných studií, ale také vlastního místního pozorování. Bhútánská mediální kultura má narozdíl od vyspělých zemí v Evropě či Severní Americe jednu velkou zvláštnost, a to, že rozvoj tištěných i digitálních médií včetně televize proběhl ve stejné dekádě. Noviny tedy při nástupu digitálních médií neměly zdaleka takovou tradici jako v jiných regionech. Dá se tedy říci, že Bhútán přeskočil několik mediálních evolučních kroků. Navíc v zemi založené převážně na orální kultuře je čtení a psaní spojeno spíše s úřady, školou a povinnostmi. Mobilní telefony si během poslední dekády získaly obrovskou popularitu a jejich počet v zemi několikanásobně vzrostl (viz graf). Ačkoliv Bhútánci používají telefon převážně k orální komunikaci, tedy telefonování, jejich užívání usnadňuje také přístup k digitálním médiím jako je Facebook nebo Twitter. S nástupem internetu se Facebook rozšířil v roce 2007 a Twitter až o čtyři roky později. Ovšem co se týká Twitteru, stal se aktivním nástrojem pro politické elity. Opoziční lídr Tschering Tobgay byl mezi prvními, kdo rozpoznal kouzlo mikrobloggingu a prostřednictvím tweetů zasílal ostatním lokální zprávy při svém cestování Bhútánem. Zprávy se posléze orálně předávaly rychle dál.


Ve svých úvahách vychází autorka z teorií Benedikta Andersona o představách společenství. Právě na úlohu knihtisku a literatury při vzniku moderních národů – v tomto případě přeměnu bhútánského mediálního prostředí – poukazuje ve své patrně nejznámější knize Představy společenství: úvahy o původu a šíření nacionalismu. Podle jeho teorie je národ především společenstvím vzniklým z představivosti, která se rozvíjí pomocí moderních komunikačních technologií, vlivem literatury a žurnalistiky.


S takovým vývojem souvisí například i rozdíl mezi reklamou západního světa a tou, se kterou se setkáme v Bhútánu. Tamní formy reklamy totiž odrážejí místní kulturu a hodnoty. Namísto západoevropských konzumních reklam v novinách i televizi, nejsou bhútánské noviny podporovány zisky z reklamy a v televizi můžeme místo reklam sledovat spíše veřejná hlášení a vládní oznámení.


Na základě těchto zjištění tedy můžeme konstatovat, že Bhútán v podstatě přeskočil několik tradičních stádií mediálního vývoje a ocitl se od kamenných destiček přímo v digitálním světě. Jeho orální kultura je velmi silná a i přes rostoucí technologický pokrok se jeho obyvatelé svého vyprávění nevzdají. V tomto světle je velmi příjemné zjistit, že digitální média mohou lidé využívat k podpoře své kultury, nikoliv k její degradaci.
 

Zdroje:
 

Avienson, Bunty. From Mani Stones to Twitter: Bhutan Creates a Unique Media Matrix for a 21st-Century Democracy. International Journal of Communication 9 (2015), str. 2487–2506. Online [1.4.2016] http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/3186

 

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bt.html

1 comment:

  1. There is shocking news in the sports betting industry.

    It has been said that any bettor needs to see this,

    Watch this or stop placing bets on sports...

    Sports Cash System - Advanced Sports Betting Software.

    ReplyDelete