Článek
Od Mani kamenů k Twitteru: Bhútán tvoří novou formu médií pro demokracii 21.století od Bunty Avienson přednášející na University of Sydney pojednává o tématu, kterému
se autorka věnuje již několik let, a to bhútánské mediální kultuře a jejímu
vývoji. Z našeho hlediska je Bhútán země kulturně velmi vzdálená, ovšem
podobným rysem našich kultur může být přechod od absolutistického (totalitního)
k demokratickému systému. Pokud však vezmeme následný vývoj, najdeme jistě řadu
odlišností ve vývoji mediálního systému, roli médií v politické sféře a také typu
médií, která převládají.
Bhútán je země pro Evropu poměrně malá, ležící na konci himalájských hor. Při
bližším zkoumání její politické a mediální sféry však zjistíme, že nám má co
nabídnout. Za posledních deset let se zdejší politický systém přeměnil z absolutní
na konstituční monarchii a vítězstvím opoziční Lidové demokratické strany se
podle pozorovatelů prokázal pozitivní vliv médií, která úspěšně převzala roli
šiřitele demokracie. Z historického hlediska tak došlo k značnému posunu
ve vnímání médií a jejich vlivu na mínění obyvatel. V Evropě nás jistě nepřekvapí,
když řekneme, že oblíbenými médii jsou momentálně sociální sítě jako Facebook
či Twitter. Pokud ale uvážíme, že to platí i pro Bhútán, kde byla povolena televize
a internet až v roce 1999, jedná se o poměrně šokující zjištění. Dokonce
jsou digitální média vnímána jako významný nástroj k vytváření nové
politické kultury. Jak je možné, že si Bhútánci sociální média tak rychle
oblíbili a dávají jim přednost před novinami, i když v dnešní době nemá
internet ani polovina z nich?
Odpovědí může být tradice orální kultury, která je bližší moderním
sociálním médiím více než papírové noviny bez možnosti interakce. V článku
autorky Bunty Avienson jsou dokonce přirovnávány k tzv. mani kamenům nebo
tanci lámů. Mani kameny jsou důležitou součástí tibetské buddhistické víry,
která je v Bhútánu většinově zastoupena. Můžeme je nalézt na cestách po
celé zemi a lámové z nich staví i zdi. Svůj název dostaly podle mantry O
Mani Padme Húm, kterou na ně věřící tesají za účelem modlitby a meditace.
K přesnějšímu vysvětlení takového srovnání si nejprve musíme říci něco
o autorce samotné. Bunty Avienson má za sebou bohatou novinářskou kariéru a v současné
době přednáší na Univerzitě v Sydney. V minulosti pracovala jako editorka Woman´s Day
nebo New Idea. Její portfolio však
dále zahrnuje novinářskou práci pro řadu britských, australských a asijských
novin včetně The Australian nebo Straits Times vydávané v Singapuru. Zejména v posledních letech se ale rovněž
zaměřuje na výzkum a tématem jejich aktuálních projektů je Bhútán a jeho
mediální prostředí. V roce 2008 strávila v Bhútánu rok, který věnovala výuce
novinářů a editorů tamních médií. Zároveň v té době pracovala jako konzultant
Reportérů bez hranic pro Asii a Pacifik.
Autorka tedy čerpá nejen z
dostupných studií, ale také vlastního místního pozorování. Bhútánská mediální
kultura má narozdíl od vyspělých zemí v Evropě či Severní Americe jednu velkou
zvláštnost, a to, že rozvoj tištěných i digitálních médií včetně televize proběhl
ve stejné dekádě. Noviny tedy při nástupu digitálních médií neměly zdaleka
takovou tradici jako v jiných regionech. Dá se tedy říci, že Bhútán přeskočil
několik mediálních evolučních kroků. Navíc v zemi založené převážně na orální
kultuře je čtení a psaní spojeno spíše s úřady, školou a povinnostmi. Mobilní
telefony si během poslední dekády získaly obrovskou popularitu a jejich počet v
zemi několikanásobně vzrostl (viz graf). Ačkoliv Bhútánci používají telefon
převážně k orální komunikaci, tedy telefonování, jejich užívání usnadňuje také
přístup k digitálním médiím jako je Facebook nebo Twitter. S nástupem internetu
se Facebook rozšířil v roce 2007 a Twitter až o čtyři roky později. Ovšem co se týká Twitteru, stal se aktivním
nástrojem pro politické elity. Opoziční lídr Tschering Tobgay byl mezi prvními,
kdo rozpoznal kouzlo mikrobloggingu a prostřednictvím tweetů zasílal ostatním
lokální zprávy při svém cestování Bhútánem. Zprávy se posléze orálně předávaly
rychle dál.
Ve
svých úvahách vychází autorka z teorií Benedikta Andersona o představách společenství.
Právě na úlohu knihtisku a literatury při vzniku moderních národů – v tomto
případě přeměnu bhútánského mediálního prostředí – poukazuje ve své patrně
nejznámější knize Představy společenství: úvahy o původu a šíření nacionalismu.
Podle jeho teorie je národ především společenstvím vzniklým z představivosti,
která se rozvíjí pomocí moderních komunikačních technologií, vlivem literatury
a žurnalistiky.
S
takovým vývojem souvisí například i rozdíl mezi reklamou západního světa a tou,
se kterou se setkáme v Bhútánu. Tamní formy reklamy totiž odrážejí místní
kulturu a hodnoty. Namísto západoevropských konzumních reklam v novinách i
televizi, nejsou bhútánské noviny podporovány zisky z reklamy a v televizi
můžeme místo reklam sledovat spíše veřejná hlášení a vládní oznámení.
Na
základě těchto zjištění tedy můžeme konstatovat, že Bhútán v podstatě přeskočil
několik tradičních stádií mediálního vývoje a ocitl se od kamenných destiček
přímo v digitálním světě. Jeho orální kultura je velmi silná a i přes rostoucí
technologický pokrok se jeho obyvatelé svého vyprávění nevzdají. V tomto světle
je velmi příjemné zjistit, že digitální média mohou lidé využívat k podpoře své
kultury, nikoliv k její degradaci.
Zdroje:
Avienson, Bunty. From
Mani Stones to Twitter: Bhutan
Creates a Unique Media Matrix for a 21st-Century Democracy. International
Journal of Communication 9 (2015), str. 2487–2506. Online [1.4.2016]
http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/3186
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bt.html
There is shocking news in the sports betting industry.
ReplyDeleteIt has been said that any bettor needs to see this,
Watch this or stop placing bets on sports...
Sports Cash System - Advanced Sports Betting Software.