Tuesday, April 12, 2016

Fan fiction jako nástroj transmediálního vyprávění


Kdo by neznal pocit rozčarování, když oblíbený seriál, film či kniha neskončí dle očekávání. Těm, kteří se s vývojem událostí nehodlají jen tak smířit, se nabízí řešení v podobě fan fiction.

Podstata Fan fiction

Fan fiction je fikce psaná fanoušky (fany) určitého díla, v které autor používá již vytvořených postav. Dle Henryho Jenkinse reflektuje fascinaci publika nad programem a frustraci z neschopnosti nebo neochoty producentů odvyprávět příběh, který chtějí diváci slyšet. To se má dít deseti způsoby. Mezi ně patří mimo jiné soustředění se na vedlejší postavy, rozšíření časové osy příběhu či personalizace, při které fan vpisuje do příběhu vlastní zážitky. Autor mezi deseti formami zmiňuje i erotizaci, v rámci které fan objevuje erotické stránky postav. Sexualita v příbězích fanoušků pomáhá vyřešit konflikty či vytváří nepravděpodobné dvojice. Takováto díla se vyskytují i v českém fandomu. Fan fiction může vycházet z jakéhokoliv typu obsahu, a může tedy figurovat jako transmediální vyprávění. Pakliže v sobě fan fiction nese homosexuální prvky, užívá se termín slash. Toto označení vzniklo z anglického výrazu pro lomítko, neboť se tak označovaly vytvořené, původními autory nezamýšlené dvojice (Kirk/Spock).

Kontroverze


Kvůli výše uvedeným skutečnost s sebou fan fiction přináší určitou míru kontroverze, a to ohledně autorských práv. K debatě na téma přispěl mj. Neil Gaiman, autor Hvězdného prachu či Beowulfa „Fan fiction je fan fiction. Nemyslím si, že ztratím práva k mým postavám či knihám, když dovolím psaní/selžu při bránění se psaní/budu přivírat oči nad lidmi píšící fan fiction Nikdykde, dokud se tito lidé nesnaží prodat knihy s mými postavami. Nečtu to (a tak se lidé nemohou zajímat o tom, jestli jsem zápletku neukradl z jejich fan fikce). Více k postojům Neila Gaiman najdete zde:

Právě kvůli této kontroverzi existuje Společnost pro transformativní tvorbu (OTW). Je to nezisková organizace zřízená fany pro fany za účelem ochrany a zachování historie a prací fanů a fanovských kultur. Na stránkách organizace jsou informace dostupné i v češtině. OTW disponuje vlastním archivem nazvaným Archive of Our Own, zahrnujícím zhruba 2,21 milionu děl, do čehož nespadá pouze fan fiction, ale filmy či hudba. Archiv je dostupný zde: http://archiveofourown.org/.

Fan fiction v České republice

K prezentaci fan fiction sloužily v ČR například internetové stránky FantasMagorium. Vznikly původně z archivu povídek Svět fantazie a sesterského webu Hříchy Severuse Snapea. Postupně se k fandomu Harryho Pottera přidaly i další. FantasMagorium aktivně fungovalo jako samostatný web v letech 2006 až 2015, nyní plní funkci archivu povídek. Zájemci mají na výběr z celkem 460 děl z 18 různých fandomů. Jako ukázka poslouží úryvek z povídky Nerovnováhy, spadající do fandomu světa Harryho Pottera. 
Profesore Snape?“ Jen s obtížemi zaostřil na Pomfreyovou. Pokusil se něco říct, ale nebyl schopný přimět hlasivky vytvořit srozumitelný zvuk. Pomfreyová se nikdy zbytečně nevyptávala. Na první pohled jí bylo jasné, že profesorovi je zle. Pomohla mu na vratké nohy a dovedla ho k jedné z postelí. Změřila mu puls. Srdce mu bilo jako splašené, taky měl zvýšenou teplotu. „Vydržte,“ řekla mu a odběhla do své kanceláře pro potřebný lektvar a svoji hůlku. Snape se na posteli schoulil do klubíčka. Třásl se stále silněji a tiše sténal, prsty se mu svíraly jako by v bolestivé křeči. Oči dostaly sklený výraz, začal lapat po dechu. Stále víc se potil. A pak bolestně vykřikl. Madam Pomfreyová všeho nechala a přiběhla zpátky. Ruce jí vylétly k ústům. Za celou svou praxi viděla už všechno možné, ale tohle tedy ne. Na lůžku, kam uložila profesora Snapea, leželo zamotané v jeho černém hábitu sotva osmileté dítě.“ (Celý text na: http://www.fantasmagorium.net/povidky/povidky-rovnovahy.php)

Nedávno vznikl nový komunitní fantasyweb, jehož cílem je sdílení nejen fan fiction, ale i kreseb či videí z žánru fantastika. 

Fan fiction jako část fanovských aktivit je zařazeno i v programech tzv. conů, setkání fanoušků určitého žánru či díla. Například v programu Pragoffestu, který se konal ve dnech 28. - 31. ledna 2016 organizátoři zařadili přednášku Proč psát, co čtete - a číst, co píšete od Lenky Lukáčové, jejíž anotace zní „Musí autor sci-fi číst sci-fi od jiných autorů? A co by měl psát čtenář Pána prstenů? A jak do toho všeho zapadají fanfikce? Řeč bude o žánrech, tropách a klišé, ale i "prosté" slovní zásobě a stylistice. Možná se dostaneme i k interním redaktorům a externím korektorům...“ (Více o programu conu naleznete zde: http://amber.festivalfantazie.cz/porady.php?change_action=pgf).

Fan fiction jako předmět studia


Jak už bylo řečeno, fan fiction spadá do aktivit publika a jako takové i do pole zájmu fan studies. Výraznou osobností je již zmíněný Henry Jenkins. Jako příklad pronikání fan fiction do akademické sféry lze uvést článek Watching, creating, and archiving: Observations on the quantity and temporality of fannish productivity in online fan fiction archives, uveřejněný v periodiku Convergence: The International Journal of Research into New Media, na němž se podíleli badatelé z University of California a Philipps University of Marburg. Předmětem výzkumu byly dva z největších archivů s fan fiction povídkami, a to FanFiction.net a již zmíněný Archive of Our Own.
Výzkumy, jejichž předmětem je fan fiction, lze nalézt i v České republice. Monika Bartošová z Univerzity palackého v Olomouci obhájila v roce 2013 diplomovou práci na téma Slashová fan fiction na Harryho Pottera v českém prostředí. V ní prostřednictvím kvalitativních rozhovorů určuje vztah jedinců ke slashi i jejich fungování v rámci komunity. (Další informace o práci naleznete zde: https://theses.cz/id/qjb2y7). 

                       
Zdroje:

JENKINS, Henry. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. London: Routledge, 1992. ISBN 0-203-36191-1. s.165, 166, 176

Slashová fan fiction na Harryho Pottera v českém prostředí – Bc. Monika BARTOŠOVÁ. THESES.CZ. [online]. [2013] [cit. 2016-04-12]. Dostupné z:https://theses.cz/id/qjb2y7

Organization for Transformative Works. Organization for Transformative Works . [online]. [2016] [cit. 2016-04-12]. Dostupné z:http://www.transformativeworks.org/

PGF 2016 – Kompletní anotace. PragoFFEst. [online]. [2016] [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://amber.festivalfantazie.cz/porady.php?change_action=pgf


DE KOSNIK, Abigail, Laurent El Ghaoui. Watching, creating, and archiving: Observations on the quantity and temporality of fannish productivity in online fan fiction archives. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies. [online]. č.22. [cit. 2016-04-12]. Dostupné z:http://con.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/21/1/145.full.pdf+html

No comments:

Post a Comment