Sunday, April 10, 2016

Po stopách ztraceného kanálu


            Města se stávají více komplexnější a jejich komunity více rozptýlenější. Město jako urbanistická jednotka a jistý systém je pořád častěji zkoušen samotnými obyvateli, jejich praktickým a fyzickým užíváním tohoto prostoru. Města byla a jsou vždy spojena s pokrokem, dotýkají se ho pokaždé, když zejména technologie postoupí napřed a musí tomu čelit, stejně tak, jako jeho obyvatelé. Industrializace přinášela v minulosti propojení komunikace a obchodu v rámci chodu města. Modernizace a nástup digitalizace a různých sociálních sítí ovšem přinesly i jiný fenomén. Města se začala diverzifikovat a jejich obyvatelé odcizovat. Nepopíratelným faktem ale je, že digitální technologie napomáhají celkové regulaci i chodu města.


            Článek Spencera Joradana Hacking the streets: ‘Smart’ writing in the smart city” („Hackování“ ulíc:„chytré“ psaní v chytrém městě), který byl publikován na internetovém portálu měsíčníku First Monday se snaží, s ohledem na výzkum, který provedl McKenzie Wark, dokázat, že digitalizace hraje důležitou roli a na základě tvořivého psaní umožňuje opětovné sblížení města s jeho obyvateli.

Spencer Jordan je odborný asistent tvořivého psaní Fakulty umění na britské Univerzitě v Notthingamu. Studium ukončil na Institutu historických studií University of College v Londýně v roce 1993, poté působil jako vědecký pracovník na University of the West of England v Bristolu, kde v roce 1999 získal titul PhD. Jeho závěrečná práce se věnovala prosopografické[1] analýze politických a ekonomických elit v Bristolu v období mezi lety 1835 až 1939.

Spencer se ve svém působení specifikuje na beletrii (novely, romány a krátké povídky), historické a experimentální psaní, dále digitální psaní a literaturu faktu. Především se zaměřuje na literární geografii, nebo geografické psaní, zejména pokud se to týká digitálního kontextu „chytrého“ města a aspektů psychogeografie. Jeho projekt People’s Journey (Lidské cesty) kombinuje interakci tvůrčího psaní, digitální technologii a subjektivní koncepci domova jednotlivých aktérů.

Ve zkoumaném článku se Spencer zamýšlí nad tím, jak současná digitální technologie mění město, jaký má vliv na urbanizaci města a jak ovlivňuje základní pojmy jako domov a zařazení. Samotné užívání města, vidí jako proces, kdy je město konkretizované a přirovnává ji k řeči. Město je tvořeno příběhy, které říkáme a vytváříme, je tedy tvořeno nejenom fyzickým projevem, chůzi, ale také projevem jazykovým. Chůze v urbanistickém pojetí je to samé, co je řeč v procesu jazykovém.

„Hackování“, které je spojeno především se světem počítačů, jak se uvádí v článku, se dá propojit i se světem sociálních  systémů a tedy každý obyvatel se jeho užíváním stává „hackerem“. Jak odkazuje Spencer na výzkum McKenzieho Warka, nemáme nedostatek komunikace, máme nedostatek tvořivosti.

V textu Spencer dál rozebírá projekt Waterways and Walkways, který zkoumá digitální užívání a jeho sdílení v Cardiffu, hlavním městě Walesu. Tím chce ukázat jeden způsob, jakou roli může digitální technologie sehrát v re-konceptualizaci našich měst.

Města, jak již bylo uvedeno, se v průběhu historie a jeho vývoje proměňovala a přizpůsobovala novým vymoženostem. V současné době, moderní a digitální, se města změnila natolik, že již není možné přesně určit, kde je jeho centrum, kde je člověk na periférii, nebo kde je vlastně doma. Všudypřítomná digitalizace a mobilní připojení tyto prostorové omezení bourá. Umožňuje být všude a zároveň nikde, jelikož je to přítomnost virtuální. Stírání těchto hranic mění pohled na pojmy domov a zařazení. Již není důležité, kde to je, ale jaký je význam těchto slov a co pro jednotlivce znamená.

           Nejlépe „chytré město“ doplňuje mobilní telefon. Různé aplikace jsou vytvářeny k usnadnění užívání měst. Nevýhodou ovšem je, že generují preferované informace a ostatní, ty které jsou nezmapované, zůstanou ukryté. Chytré město se mění na město, kterého prioritou je technologie, přístup k jiným místem a lidem, které otevírá prostor a možnosti. Samotné „chytré“ psaní pak v literárním ponětí je mapou, které vytváří každý zvlášť. Je to jako vytvořit příběh, který se pojí k dané trase, po které městem chodíme, zažíváme jisté události a z toho pak vytváříme příběh. Z příběhu se stávají vzpomínky, které se váží k historii a ta významně dotváří místa a města.

            Sociální sítě, jako je například Twitter, je ideálním prostorem pro vytváření těchto příběhů a jejich distribuci. Myšlenkou již zmíněného projektu Waterways and Walkways z roku 2013, bylo zjistit, jak sdílení na sociálních sítích může nápomoci obyvatelům znovu objevit jejich město, v tomto případe Cardiff. Smyslem bylo mediálně sdílet cestu kolem Glamorganshire kanálu od Cardiffského zámku k zálivu.


Figure 1: A map of Cardiff, indicating the route.
Tento kanál ovšem padl za oběť ve druhé světové válce a byl odstraněn, trasa tak byla vedena oblastmi, kde v současnosti bylo město nově vybudováno. 

            20 účastníků bylo naváděno prostřednictvím digitálních technologií a přes síť Twitter, byly sdílené jak instrukce, tak komentáře a fotografie účastníků. Samotné psaní bylo spíše ve formě sdílení pocitů a vzpomínek, které se účastníkům k danému místu vázaly.

Spencer v článku dále uvádí, že takto prozkoumané město, po trase zmizelého kanálu, bylo jakési „hacknutí“ Cardiffu. Tento projekt byl taktický, ve smyslu, že to byl otevřený a překročil pomyslné hranice, a kreativní v tom, že využil sílu technologie. Chytré telefony posloužily jako kompas a zároveň i jako tužka. Byla to cesta rozjímání o tom, jak něco přestalo existovat a co dnes bylo vybudováno. Realisticky sdílené pocity na sociálních sítích byly unikátní a potvrdili fakt, že trasa byla především osobní cestou za objevováním.

V závěru článku pak Spencer sumarizuje celý text a potvrzuje že moderní technologie značně ovlivňují města, to jak jsou vnímané a prožívané. Města jsou příběhy, které vyprávíme a cesty, které přes město vedeme. Chytré města vyžadují samotnou účast a ta zahrnuje nové příběhy a způsoby, jak dát smysl prostoru, tvořící náš domov.

            Projekt Waterways and Walkways potvrdil, že sociální sítě jako Twitter poskytují efektivní platformu pro tento proces, podařilo se zachytit reálné pozorování podpořeno psychogeografiou a vysvětlení pojmu domov. Tento projekt poukázal na fakt, že městský prostor má schopnost poskytovat příležitost propojit "minulost" a "domov" inovativním způsobem. Smartphony v tomto smyslu jsou médiem schopné oslovit a adresovat mnohem širší kulturní změny, za účelem být s ostatními a být místním ve světě, kde vše má globální dosah.


Zdoje:

JORDAN, Spencer. Hacking the streets: ‘Smart’ writing in the smart city. First Monday [online]. © First Monday, 2016, 2016(21) [cit. 2016-04-10]. DOI: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v21i1.5529. Dostupné z: http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/5529/5192

The University of Nothingham: School of English. Spencer Jordan [online]. [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: https://www.nottingham.ac.uk/english/people/spencer.jordan

Prosopography. In: The Free Dictionary by Farlex [online]. Farlex, Copyright©2003-2016 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://www.thefreedictionary.com/prosopographical

McKenzie Wark, 2004. A hacker manifesto. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. In: JORDAN, Spencer. Hacking the streets: ‘Smart’ writing in the smart city. First Monday [online]. © First Monday, 2016, 2016(21) [cit. 2016-04-10]. DOI: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v21i1.5529. Dostupné z: http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/5529/5192





[1] Prosopografická analýza studuje a používá statistiky, které definují a popisují vztahy mezi různými skutečnostmi, nebo lidmi v rámci jistých specifických historických, sociálních nebo literárních kontextů. Zdroj: Prosopography. In: The Free Dictionary by Farlex [online]. Farlex, Copyright©2003-2016 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://www.thefreedictionary.com/prosopographical

No comments:

Post a Comment