Wednesday, April 13, 2016

Od bedekrů po Foursqure aneb cestování v době kolektivní inteligence

Jen v málokterém odvětví lidského života je reálně cítit masivní rozvoj nových technologií více než je tomu v případě cestování. Vynález parního stroje, spalovacího motoru, nástup železnice, automobilů, letadel, ale i nových komunikačních nástrojů nám umožnil dosáhnout neskutečného pokroku a zjednodušení nejen v tom, jak se dostat z bodu A do bodu B, ale i jak zde následně získat potřebné informace k pobytu. A právě v tomto bodě, tedy po přicestování do cílové destinace, se obrovský skok kupředu odehrál teprve nedávno a byl spojen, jak už tolik revolučních věcí z posledních let, s nástupem internetu, chytrých telefonů, aplikací a mobilního datového připojení.

Ještě dlouhé roky a desetiletí potom, co byla cesta z Evropy do USA zkrácena do řádu hodin, hráli prim v získávání informací o cílové destinaci papíroví průvodci vydávaní renomovanými nakladatelstvími. V méně či více tlusté bichli pak byly obsaženy informace o nejzajímavějších atrakcích, tipy na hotely, restaurace, turistické výlety atd. Načerpaná znalost či vědění pocházelo většinou od zkušeného cestovatele a reportéra pracujícího pro dané vydavatelství, který s pomocí místních důvěryhodných zdrojů zajišťoval pro další návštěvníky potřebné know how. Vše doplněné o pár hezkých fotek a map.

Hlavní nevýhoda tohoto řešení je nasnadě a čtenáře už určitě dávno napadla sama – neobjektivita, rychle zastarávající data a neinteraktivnost celého procesu. Co když se ve vychvalované restauraci změnil hlavní kuchař? Co když se podnik přestěhoval nebo zaniknul? Co když zkušenost jednoho člověka, ovlivňujícího ale svým textem tisíce dalších, z nějakého důvodu byla jiná, než drtivé většiny ostatních návštěvníků? A k tomu všemu ještě přidejme jeden z velkých problémů, který vám takto vzniká, pokud stojíte o co možná nejvíce autentické zážitky, opravdové poznání místní kuchyně a kultury. Jak to s papírovým průvodcem uděláte, když drtivá většina míst a rad v něm je, už ze své podstaty, určena turistům a návštěvníkům zvenčí? Jak se dostanete ke zkušenosti místních, kteří už ale mají vše poctivě odžité? Jasně, můžete si najmout turistického průvodce, ale i ti spíše půjdou po klasickém turistickém „kolečku“, aby se co možná nejvíc zavděčili a ušetřili si práci. Narazit zprostředkovaně a bez dobrých styků na někoho, kdo plně vyhoví vašim přáním a nátuře je asi jako vyhrát loterii. Ne každý je jako komisař Ledvina ze slavného filmu Adéla ještě nevečeřela.

S rozvojem internetu začaly odpadat ty nejvíce zřetelné nedostatky bránící ve snadném a uživatelsky přívětivém poznávání určených míst. Cestovatel si mohl snadno dopředu vyhledat hotel, podívat se na fotografie pokojů, aktuální menu, projít si online zajímavosti či aktuality. Přestal být problém s nedostatkem informací, podniky postupně vše rády zveřejňovaly na svých stránkách. Za nějaký čas se dostavila i ona interaktivita, spojená s rozvojem diskuzních fór a stránek s tipy pro cestovatele. Většina z nich funguje dodnes a jsou vlajkovými loděmi zpravodajství pro všechny turisty. Některé samozřejmě vznikly jakožto webové mutace oněch tištěných průvodců. Za všechny zde můžeme jmenovat Trip Advisor, Lonely Planet nebo zvláště u českých nekonvenčních cestovatelů velmi populární Hedvábnou stezku, která na rozdíl od prvních dvou jmenovaných představuje spíše jakýsi mix mezi blogem a diskuzním fórem, než ze shora řízenou stránku.


A tím se dostáváme k poslednímu stádiu – využití kolektivní inteligence pro maximální zpohodlnění cestovatelského zážitku. Mezi asi nejznámější příklady této evoluce je aplikace Foursquere. Ten byl spuštěn v březnu 2009 převážně jakožto geolokační služba s prvky gamifikace. Primárně šlo o soutěžení přátel v počtu check-inů na určitých místech, získávání bodů či nadvlády nad lokacemi. Služba ale prodělala zásadní vývoj v momentě, kdy došlo k dalšímu logickému kroku – uživatelům bylo umožněno k místům přidávat svoje tipy a hodnotit je. Časem přibily i fotografie. Změna v zaměření aplikace z jakési platformy pro soutěžení mezi přáteli na uživatelský cestovatelský nástroj byla tak velká, že se společnost Foursquere rozhodla v roce 2014 k velmi kontroverznímu kroku – rozdělení aplikace na dvě: nově vzniklý Swarm sloužící nadále jako prostředek pro soutěžení v počtu check-inů a Foursquere 8.0 bez této možnosti, zaměřený primárně na sdílení zážitků z dané lokace. Díky tomu, že má aplikace celosvětově přes 55 milionu uživatelů, kteří nechali okolo 75 milionů tipů a doporučení na více než 65 milionů míst je dnes opravdu snadné díky ní nalézt to, co člověk hledá. Samozřejmě zdaleka ne všechny lokace jsou hodnoceny, uživatelé si zakládají velké množství lokací, které jsou soukromé nebo na odlehlých a málo navštěvovaných místech, naopak například populární restaurace mají velké množství aktuálních recenzí. U míst, kde je hodnocení žádoucí pak ještě funguje bodový systém od 1 do 10, který Foursquere vypočítává na základě algoritmu složeného z počtu pozitivních/negativních recenzí, označení místa jako oblíbených a dalších. Oproti například Trip AdvisioruFoursquere tu výhodu, že si každý uživatel může velice rychle přizpůsobit svým momentálním potřebám. Informace navíc často poskytují místní obyvatelé, takže člověk má velkou šanci díky jedné jediné aplikaci objevit místa, která by mu za normálních okolností zůstala skrytá. Díky fotografiím má člověk také přehled o tom, co dané místo nabízí, jak zde vypadá, co si objednat… I když je Foursqure v této oblasti velmi významným hráčem, samozřejmě není jediným. Popularitu si například získávají speciální aplikace, kde si turisté radí, jak nejlépe vyfotit zajímavé památky a přírodní monumenty (například Pashadelic). Je ale dobré vědět, že už dnes můžete vystoupit z letadla na druhé straně planety a během pár chvil si prostřednictvím svého telefonu najdete nejlepší místo na večeři.

Další informace:





1 comment: