Představte
si, že jste úspěšný mladý muž. Máte dobrou práci, která vás baví a v níž
jste se už během několika málo let dočkal zajímavého kariérního postupu. Díky
svým znalostem a navzdory stále ještě relativně nízkému věku i svým zkušenostem
jste ve svém oboru respektovaným člověkem, k němuž si každý rád přijde pro
radu. A když pak přijdete ze zaměstnání domů, čeká na vás vaše krásná
přítelkyně, aby vás překvapila nejnovějším kouskem ve své sbírce svůdného
spodního prádla.
Tak
fajn, přestaňte snít. Nic z toho totiž nemáte, protože jste pecivál, který
místo dennodenního docházení do práce od rána do rána jen dřepí u počítače, kde
podle nálady střídá počítačové hry a pornografické stránky. Záleží, zda zrovna
toužíte po pohledu na nahou holku, která před kamerou předvádí věci, které jste
v reálném životě ještě nezažili, a pokud okamžitě nezměníte životní styl,
tak nejspíš ani nezažijete, nebo máte zrovna potřebu uspokojit své ego a
nesmlouvavým rozkazem poslat svou armádu vyhladit nepřátelskou vesnici. Přitom
když se vám váš pes vydělá do nových bot, nejste schopen na něj ani zvýšit hlas
a málem ho za to pochválíte. A ano, je to přesně ten pes, který vám zrovna teď
kňučí za zády, protože zase kvůli vašemu neustálému vysedávání u kompu nedostal
nažrat. Pokolikáté už?
Gratulujeme!
Právě jste se totiž stal středem zájmu známého psychologa Philipa Zimbarda. Ale
nemyslete si, že jste něco extra. Takových neschopných týpků, jako jste vy sám,
jsou po světě hromady. A právě jimi se Zimbardo ve svém výzkumu zabýval.
Philip
Zimbardo není žádným nováčkem ve světě psychologie. Naopak. Dnes už legendární
je jeho Stanfordský experiment z počátku sedmdesátých let minulého století.
Tehdy si tento absolvent univerzity Yale vybral z pětasemdesáti dobrovolníků
čtyřiadvacet psychicky i fyzicky zdravých lidí, které rozdělil na dvě poloviny.
Z jedné udělal vězně, druzí byli dozorci a všechny umístil do uměle
vytvořeného vězení, kde museli především vězni dodržovat určitá pravidla.
Zimbardo zkoumal jejich chování, jenže s tím musel skončit už po necelém
týdnu, protože dozorci vykazovali známky stále se stupňujícího krutého chování
a vězni se proti nim dokonce vzbouřili a několik jich experiment nevydrželo a
předčasně jej opustilo. Závěrem experimentu bylo, že zdravý člověk, pokud je
vystaven takto extrémním podmínkám, může radikálně změnit své chování.
Philip Zimbardo
Od
té doby uplynuly více než čtyři desítky let a Zimbardo provedl celou řadu
dalších výzkumů. Zabýval se stydlivostí, násilím či hypnózou. I přes svůj relativně
pokročilý věk, v březnu oslavil třiaosmdesáté narozeniny, stále přednáší
na Standfordské univerzitě v Kalifornii a jeho přednášky patří k těm
nejvyhledávanějším a nejnavštěvovanějším.
Tenhle
vitální pán se ale rozhodně nebrání technologickému pokroku a jde s dobou.
Jedním z jeho zatím posledních počinů je právě výzkum světa virtuální
reality v podobě vlivu počítačových her a pornografického materiálu na
mladé muže. Této problematice věnoval dokonce celou knihu, která vyšla
v loňském roce v londýnském vydavatelství Ebury publishing pod názvem
Man (Dis)connected: How technology has sabotaged what it means to be man.
Zimbarda
v posledních letech zaujaly změny v chování mužů. Všiml si, že v dospívajícím
věku se často izolují od okolního světa, nevyhledávají sociální interakci
s jinými lidmi, naopak se čím dál tím častěji uchylují do virtuálních a
fiktivních světů počítačových her či internetových stránek
s pornografickým materiálem. Své domněnky dokládá rostoucí popularitou právě
webových stránek s pornografickou tématikou u dětí ve věku od šesti do
čtrnácti let.
Psycholog
vypočítává, že pornografický materiál a počítačové hry pokrývají všechny
potřeby mladého muže. A vše vede k začarovanému kruhu. Mladý muž, kterému
k sexuálnímu uspokojení stačí pornografické stránky a k ukojení touhy
po úspěchu vyhraná bitva v některé z on-line počítačových her, nemá
šanci získat potřebné dovednosti a zkušenosti nutné k tomu, aby si našel
skutečnou partnerku. A když se o to přece jen pokusí a zjistí, že vlastně neví,
jak na to, usedne zpátky k monitoru, kde má „vše, co potřebuje, a bez
námahy“.
Například
hraním her stráví mladý muž ve Velké Británii zhruba až čtyři hodiny denně.
Přitom například čeští odborníci doporučují, že podobným aktivitám by se mladý
člověk či dítě neměl věnovat více než jednu hodinu za den. Skutečnost je ale i
v našich podmínkách rozdílná. Průměrná doba, kterou stráví český muž na
internetu je kolem dvou a půl hodiny denně. Nejvyšší průměr pak vykazuje právě
inkriminovaná skupina dospívajících chlapců. Podle výzkumu realizovaného
Národním institutem dětí a mládeže a publikovaného počátkem tohoto roku stráví
zhruba 40 procent českých dětí ve věku 13 – 15 let ve všední den na internetu
minimálně hodinu a půl. Hned u jedenácti procent to pak jsou minimálně tři
hodiny.
Zpět
ale do Velké Británie a k hledání příčin, proč Zimbardo došel k takovým
závěrům, k jakým došel. Vlastně to do určité míry souvisí i se Stanfordským
experimentem. Jak ve výzkumu z roku 1971, tak v tom z druhého
desetiletí jednadvacátého století totiž jde o vliv sociálních podmínek na
člověka. Jde podle něj o dlouhodobý vývoj, za nějž jsou zodpovědné i předchozí
generace. Stále se zvyšující rozvodovost totiž radikálně snížila počet rodin,
v nichž dítě vyrůstá s oběma rodiči. V životě s jedním
z rodičů, častěji to bývá matka, jim tak chybí vzor partnerských
dlouhodobých vztahů. A pokud na někoho, kdo se snaží budovat dlouhodobější
vztah, ve svém okolí náhodou narazí, kroutí hlavou, proč do toho jde, když to
stejně nemá šanci na dlouhou budoucnost a zbyde nakonec jen hořkost a špatné
vzpomínky.
Větší
ovlivnění chlapců než dívek přisuzuje Zimbardo tomu, že právě chlapci jsou více
fixovaní na otce, více než dívky potřebují jeho výchovu. A tudíž, když otec
z domácnosti odejde a chlapci jsou vychováváni pouze matkou, více jim
otcův vliv chybí.
Generace
rodičů dnešních mladých lidí ještě žila ve snaze usilovat o dlouhodobé vztahy,
přestože to mnohdy nevycházelo. Problémy s tím spojené jim pak
komplikovaly život například v zaměstnání, nebo vedly dokonce i ke
zdravotním problémům.
Jejich
potomci se tomuto chtějí vyvarovat. U svých rodičů viděli špatný vzor a často
jsou jejich spory a potížemi už z dětství unaveny. Rozhodnou se proto si
nějakým vztahem nekomplikovat svůj vlastní život. A dochází k oné izolaci
od reálného světa. Zimbardo mluví o tom, že virtuální svět pak přenastavuje
centra odměny v mozku mladých chlapců. Uspokojení svých potřeb nehledají
ve skutečném životě, ale v tom fiktivním. Zde by měla podle britského
psychologa nastoupit právě role rodičů. Ti by měli své ratolesti odtrhnout od
počítače a věnovat jim více pozornosti než doposud. Nicméně sami řeší své
problémy a na děti si nenacházejí čas.
Uspokojování
potřeb prostřednictvím virtuálních aktivit se pak projevuje například i ve
statistikách vzdělanosti. Chlapci žijící v „kybersvětě“ neztrácejí jen
schopnost navazování mezilidských vztahů, ale trpí i jejich intelekt. To se
projevuje mimo jiné i při studiu. Výzkumy v posledních letech dokázaly
rostoucí vzdělanost u dívek, u chlapců je tomu právě naopak. A máme tu další
začarovaný kruh. Horší studijní výsledky zhoršují i následné možnosti zapojení
se do života dospělých. Klesá možnost najít si dobrou práci. A nezaměstnaný muž
si většinou složitěji hledá partnerku než muž, který je finančně zabezpečený.
Velký
vliv počítačových her a pornografie na psychiku člověka je podle renomovaného
psychologa zapříčiněn jejich snadnou dostupností. Stačí jen v pohodlí
domova sednout k počítači a máte nadosah uspokojení všech nejzákladnějších
potřeb. A to velmi často zdarma.
Snad
nic na světě ale nemá jen své zastánce, a tak i Philip Zimbardo a jeho teorie
mají řadu odpůrců a těch, kteří s jeho závěry nesouhlasí. Ti se odvolávají
například na statistiky, které ukazují, že hraní her na počítači nelze
přisuzovat jen mužům, naopak v některých ohledech jsou na vyšších místech
žebříčků dokonce ženy.
Zdroje:
ZIMBARDO, Philip G a Nikita D COULOMBE. Man (dis)connected: how technology has sabotaged what it means to be male. First published. London: Rider, 2015. ISBN 978-1-84604-484-7.
NÁRODNÍ INSTITUT DĚTÍ A MLÁDEŽE. Hodnotové orientace dětí ve věku 6 - 15 let
[online]. [cit. 2016-04-13]. Dostupné z:
http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA1-vyzkumy/zz-hodnotove-orientace-deti-ve-veku-6-15let.pdf
No comments:
Post a Comment