Článek Facebook Use and
Acculturation: The Case of Overseas Chinese Professionals in Western Countries byl
publikován v časopisu International
Journal of Communication, Volume 9 (2015). Autorkami jsou Yuping Mao
působící jako odborný asistent na Erasmus
University v Rotterdamu a Yuxia Qian pracující v USA na
University of Southern Indiana.
![]() | |
Yuping Mao |
![]() | |
Yuxia Qian |
Yuping Mao získala svůj doktorský titul na Ohio University v 2010. Předtím
studovala v Číně a účastnila se výzkumu na University of Alberta v Kanadě. Ve svých výzkumech se zabývá
především prolínáním mezi interpersonální a organizační komunikací. Ve
spolupráci s vědci z oboru výživy, veřejného zdraví a medicíny se zúčastnila
interdisciplinárního výzkumného projektu Komunikace
ve zdravotnictví. Yuxia Qian (obrázek
vpravo) pracuje jako odborný asistent na katedře komunikačních studií, kde vede
kurzy Úvod do komunikačních studií či
Úvod do interpersonální komunikace.
Jelikož jsou obě autorky původem z Číny a dlouhodobě
působí v zahraničí, rozhodly se uskutečnit výzkum týkající se akulturace a
užívání Facebooku. Pro účely výzkumu
byla vybrána skupina 12 lidí pocházejících z kontinentální Číny, toho času
žijících v USA, Kanadě, Velké Británii a Holandsku. Všichni zúčastnění
byli vysokoškoláci, kteří ukončili magisterský studijní program. Jejich průměrný věk byl 30 let, v zahraničí
žili mezi 3 – 12 lety, pocházeli z jiných sociálních vrstev a užívali Facebook k rozdílným aktivitám. Do
zahraničí se všichni přestěhovali po roce 1978.
![]() | |
Účastníci výzkumu |
Článek byl rozdělen do několika kapitol. V úvodu bylo v krátkosti shrnuto, čím se výzkum bude
zabývat. Teoretické pozadí a recenze literatury byly součásti druhé kapitoly. V rámci této
kapitoly byl srovnán koncept identity s metaforou Mien-tzu (metafora „tváře“) v čínské kultuře, která je
„metaforou úcty, integrity, respektu, reputace a cti“.[1]
Dále byl vysvětlen pojem identity
management theory, který je užíván ve studiu interkulturní komunikace a
vztahů. Podle této teorie se dělí na stádia pokusu (trial), vztažení
(enmeshment) a převodu (negotiation). Ve stádiu pokusu jednotlivci objevují
kulturní rozdíly. Ve stádiu vztažení dochází k rozvoji společného
vzájemného porozumění a porozumění vztahů s lidmi z jiné kultury. Ve
stádiu převodu jsou jednotlivci schopni konstruktivně řešit otázky
interkulturní komunikace založené na porozumění kulturních rozdílů a sdílení
společných pravidel s lidmi z jiných kultur. Akulturační proces probíhá v momentě, kdy dochází k výměně
kulturních vzorců mezi skupinami skrz vzájemnou interakci. Akulturace je
poměrně stresující proces, během něhož se Číňani setkávají s negativními
emocemi, a z toho důvodu vyhledávají online komunikaci a komunikaci přes
sociální sítě. S tím souvisí i snaha o zachování vlastní kulturní identity
ve stádiu převodu. Čínské kulturní hodnoty jsou kolektivismus, společenská
harmonie, rozdělení mezi in-group a out-group skupiny a vysokokontextuální
kultura. Obecně Číňané kladnou důraz na kolektivismus před individualismem,
zachovávají společenskou harmonii tím, že každý jednotlivec by měl znát své
místo ve společenském pořádku a vyhnout se konfliktům v interpersonálních
vztazích, jsou více otevření v in-group
skupinách, které tvoří rodina a přátelé, pomocí vysokokontextuální kultury
v komunikaci užívají více nepřímá sdělení se zabudovanými významy
v osobním nebo společensko - kulturním kontextu. Facebook, ačkoli patří mezi nejužívanější sociální sítě, je
v Číně zakázán. Číňané využívají ke komunikaci se svými čínskými přáteli
„své“ sociální sítě, jako například Renren.
Naopak Facebook je primárně využíván
ke komunikaci se zahraničními přáteli. V rámci této kapitoly byly závěrem
představeny výzkumné otázky:
1. Jak se odráží užívání Facebooku na kulturní identitě Číňanů
žijících v zahraničí?
2. Jak zvládají řízení své kulturní
identity v rozdílných kulturních skupinách na Facebooku?
3. Jak užívání Facebooku ovlivňuje jejich akulturaci?
Jako výzkumná metoda byl zvolen kvalitativní polostrukturovaný
hloubkový rozhovor, který byl v deseti případech veden
v mandarínštině a pouze ve dvou případech v angličtině. V jednom
případě rozhovor proběhl přes email, v ostatních přes telefon a Skype, přičemž v těchto případech
byly rozhovory nahrávány. Rozhovory trvaly v průměru 45 minut. Cílem bylo
zjistit, v jakých situacích využívají Číňané Facebook, a jak se toto užívání vztahuje k jejich
společenskému a kulturnímu původu. Kvalitativní analýza byla využita především
proto, že je vhodná pro získání subjektivního svědectví o nějakém společenském
fenoménu.
Výsledky:
1. Většina účastníků odpověděla, že jelikož se ve skutečném
životě snaží o zachování své čínské kulturní identity, mají zájem o zachování
své identity i v online prostředí. Na Facebooku
nejvíce sdílejí fotografie, dokumenty, informace, chatují, organizují
společenské akce, píší komentáře nebo zasílají soukromé zprávy. Jejich hodnoty
se odrážejí i v otázkách soukromí. Většina zúčastněných nesdílí fotografie
s přáteli bez jejich souhlasu a vzhledem k tomu, že se
v posledních letech součástí práce personalistů stalo prohlížení profilů
na Facebooku svých potencionálních
zaměstnanců, dávají si Číňané pozor na to, jaké informace o sobě na Facebooku prozradí. V souvislosti
s konceptem in-group a out-group skupin lze říct, že Facebook je využíván především pro
komunikaci s out-group
skupinami, tedy náhodnými známými a cizinci. Dále se vyhýbají vyjadřování
osobních či politických názorů v souladu s konceptem dodržování
společenské harmonie nejenom ve skutečném životě, ale i v online
prostředí. Dva z účastníků používají Facebook
k propagaci svého rodného města, kultury a společenských akcí v něm.
2. Při „postování“ sdělení je primárně užívána angličtina, ovšem
téměř polovina účastníků užívá ten jazyk, kterým začne mluvit druhá osoba. V angličtině
probíhá většina komunikace především proto, že čínština patří mezi složité
jazyky, který ne všichni ovládají. V souvislosti s užíváním
konkrétního jazyka při komunikaci dochází ke členění přátel do skupin
podle toho, zda jsou kolegové, spolužáci, přátelé z Číny, členové stejného
sportovního oddílu, atd. Čínské sociální sítě QQ, Renren, MSN, Wechat
nebo Microblog slouží ke komunikaci
s přáteli v Číně. Ačkoli Číňané používají Facebook, jsou na něm méně aktivní než na čínských sociálních
sítích, což je způsobeno především tím, že v Číně je Facebook zakázán. Vzhledem k rychlému technologickému vývoji
jsou čínské sociální sítě srovnatelné s Facebookem.
3. Facebook si většina účastníků výzkumu založila
na radu přátel a používala ho v průběhu jednoho roku až šesti let. Pomáhal
jim především v nacházení nových přátel, avšak většina účastníků byla ostatními
považována spíše za pasivní než za aktivní uživatele. Tato fáze je spojena se
stádiem posouzení – už jenom tím, že si Číňané založili profil na Facebooku, prokázali ochotu poznat novou
kulturu, ovšem jejich pozice byla ztížena tím, že s „místními“ je nespojují
společná témata, zájmy či životní styl. Zároveň přiznávají, že Facebook může být užitečný, pokud je užíván
častěji, což může být ve stádiu akulturace velmi nápomocné, protože občané USA
hojně tuto sociální síť využívají. Tímto způsobem se Číňané dozvídají více
informací o osobním životě nových přátel, o aktuálních informacích ze
zpravodajství – tato fáze probíhá především ve stádiu převodu a vztažení. Facebook slouží k udržování vztahů
se známými z Číny, se kterými nebyli účastníci výzkumu delší dobu
v kontaktu, avšak ani tento kontakt nemůže nahradit konverzaci tváří
v tvář, jelikož je více povrchní. Názory účastníků na užívání Facebooku se různí – dva z nich
uznali, že Facebook měl vliv na
jejich přizpůsobení se nové kultuře. V době těchto rozhovorů byli všichni
účastníci ve stádiu převodu a Byli schopni zachytit rozdíl a celistvost nové
země, což jim pomohlo v utvrzení jejich vlastní identity.
Závěr:
Ačkoli se čínská
kulturní identita významně liší od té západní, daří se Číňanům žijícím v zámoří
sdílet různé informace v různých jazycích napříč rozdílnými kulturními
skupinami a sociálními stránkami na Facebooku,
ovšem na pro ně přijatelné úrovni v souladu s pro ně přijatelnými
hodnotami. Výběrem účastníků výzkumu z různých sociálních vrstev bylo
docíleno různorodých ohlasů a názorů, které reprezentovaly skupinu Číňanů
žijících v zahraničí jako celek. Dalším cílem autorek je zahájení nového výzkumu
provedeného v rámci jedné země, při kterém je možné sledovat komunikaci na
Facebooku v souladu se
společenským kontextem dané země a čínským společenským a kulturním kontextem. Za
účastníky výzkumu budou příště vybráni lidé s neuniverzitním vzděláním a
nižším socioekonomickým statusem. Zároveň budou autorky srovnávat jejich aktivitu
při komunikaci na Facebooku a
čínských sociálních sítích.
Ve světě existuje mnoho zemí, jejichž hodnoty a zvyklosti se
liší jedna od druhé, nicméně v současném světě, kdy může každý z nás
cestovat, kam se mu zachce a kdy se mu zachce, je důležité zkusit najít
v nové zemi rovnováhu mezi přijetím tamních hodnot a zvyklostí, ovšem bez
ztráty vlastní identity, která je v nás zakořeněna, ať už si to
uvědomujeme či ne.
Zdroje:
http://www.egs3h.eur.nl/people/y-mao/
http://faculty.usi.edu/yqian
http://www.igi-global.com/dictionary/mien-tzu/49795
http://faculty.usi.edu/yqian
http://www.igi-global.com/dictionary/mien-tzu/49795
[1] LANG LINKENSEDEROVÁ, Sandra. Nedozírná cena tváře. In: Newsletter EK Peking. Peking,
2012-03-01. 6 s. cit. [2016-04-04]. s. 3. Dostupný z < http://www.mzv.cz/file/798243/brezen2012_final.pdf >.
No comments:
Post a Comment