Sunday, April 10, 2016

Zprávy od Voldemorta: Parodické účty na Twitteru


Studii o parodických účtech na Twitteru vydal pod originálním názvem „News via Voldemort: Parody accounts in topical discussions on Twitter“ časopis New Media & Society odborného vydavatelství SAGE Publishing v březnu 2016. Autorem je Tim Highfield a pochází z Brisbane v Austrálii. Své výzkumy zaměřuje na sociální média se zájmem o populární kulturu, politiku, žurnalistiku, projevy neuctivosti a nerespektování autorit a fandomy. Je vědeckým pracovníkem na CreativeIndustries Faculty Queensland University of Technology.

V článku se Highfield zabývá fenoménem parodických účtů na Twitteru jako projevem internetové kultury nerespektování autorit a neuctivosti obecně, projevem určitého typu fanouškovství a zajímá ho, jak vybrané Twitterové účty přispívají do diskuzí na aktuální témata. Přítomnost parodických účtu vnímá jako prvek, který poskytuje svébytné výklady a komentáře k aktuálnímu dění, které mohou být zajímavější než skutečné dění, a proto na sebe přitahují někdy i větší pozornost než oficiální zdroje.

Debatu o kontextu svého výzkumu Highfield zahajuje citátem: „The Internet can be a silly place“ (Internet může být hloupé místo). Sám však dodává, že tím nechce být neuctivý nebo někoho urážet, ale poukazuje na to, že mnoho obsahů internetu je čistě zábavních, triviálních. Sociální média obecně dávají velkou příležitost všem uživatelům podílet se na veřejné debatě, která nesleduje jen politické cíle, ale přesahuje je a hovoříme o participativní kultuře. Na rozdíl od doby před nástupem Webu 2.0, kdy tvorba vlastních obsahů (nejen satirického a parodického charakteru) vyžadovala zvláštní technické schopnosti, vlastnictví potřebných nástrojů a infrastruktury, dnes má možnost prakticky kdokoliv publikovat cokoliv.

Autor se odkazuje např. na práce Henryho Jenkinse o šíření uživatelských obsahů, vizuální kulturu memů jako klíčové součásti každodenního dění v on-line médiích a obecně konvergentní kulturu, kdy postavám, které byly stvořeny v knižním světě (např. Lord Voldemort), dávají fanoušci nový rozměr a obsah ve světě on-line médií.

Výzkum

Pro svůj výzkum si vybral 3 parodické účty, z nichž každý je zaměřen na jinou oblast společenského dění.

  • Účet Lorda Voldemorta, hlavního záporného hrdiny příběhů o Harry Potterovi od J. K. Rowling, byl založen v červnu 2010. Ve svých zesměšňujících komentářích často využívá spojení aktuálních událostí s kouzelnickým světem.


  • PR oddělení Hvězdy smrti ze série Star Wars tweetuje taktéž od června 2010. Svými Tweety se snaží dělat pozitivní PR temné straně síly, ale podobným způsobem komentuje i aktuální události.


  • Falešný účet britské královny Alžběty II. byl založen v květnu 2010. „Královna“ dává často najevo svou přízeň k ginu či televizi a hlasitě komentuje i to, co nemá ráda, např. návrhy k její abdikaci, Nicka Clegga apod. Tento účet často reaguje na politické události, ale nejen na ně.


Otázky, které si Highfield stanovil, byly tyto:

  • Jaké typy nebo formy parodické účty na Twitteru využívají (parodují)? 
  • Do jaké míry reagují tyto účty na aktuální události a jaká je odezva na tento typ Tweetů od jejich publika?
  • Jak parodické účty zohledňují (rámují) aktuální témata ve svých Tweetech?

Typologie parodických účtů

                Předmětem parodických účtu se můžou stát nejen osoby (reálné či smyšlené), ale také různé skupiny nebo objekty. Z hlediska časového můžeme rozlišit účty, které vznikají u příležitosti specifické akce nebo události a ztrácí význam, jakmile původní podnět zmizí z veřejného povědomí. Druhým případem jsou dlouhodobé účty, které se nespecializují na konkrétní událost. Podle předmětu zájmu dělí autor účty takto:
  • Public figure-specific (veřejně činné osoby) – účet tweetuje za veřejně známou osobu takovým způsobem, že by mělo být jasné, že jde o parodii. Uplatňuje přitom stereotypy, které jsou s danou osobou spojeny, případně ukazuje „pohled ze zákulisí“ apod.
  • Character-specific, fictional (fiktivní postavy) – postavy z románů, filmů a dalších děl jsou zasazeny do dnešní reality. V tomto případě velmi záleží na autorovi, jakým způsobem parodii pojme.
  • Stereotypes/perceptions of people or groups (stereotypy ve vnímání lidí nebo skupin) – tyto účty pracují s převažujícími stereotypy ve vnímání určitých skupin nebo lidí, např. účet satiricky komentující názvy akademických prací @AcademicTitles.
  • Organisations (organizace) – účty parodující smyšlené či reálné organizace. Např. fitkivní účet PR oddělení BP byl v době úniku ropy v Mexickém zálivu více sledován, než skutečný účet firmy BP.
  • Non-human entities (neživé subjekty) – v tomto případě může jít o účty zvířat, uměleckých děl a jakýchkoliv dalších věcí.

Reakce na aktuální dění

                Pro analýzu toho, kolik Tweetů reaguje na aktuální dění, využil autor kvantitativní obsahovou analýzu, a to za období 5 měsíců. Tweety rozdělil do 5 základních kategorií:
  • Topical (reakce na aktuální události, které přímo nesouvisí se světem charakteru postavy, např. aktuální politický vývoj nebo zprávy ze světa celebrit)
  • Trending (reakce na aktuální populární témata probíraná na Twitteru)
  • Character-specific (originální „všední“ Tweety spojené s charakterem postavy, které nereagují na aktuální dění)
  • Sponsored (obvykle přiznané reklamní či propagační Tweety)
  • Self-promotion (podpora svých vlastních vedlejších aktivit, návazného obsahu apod)

Výsledky a závěry výzkumu

                Na základě provedené analýzy autor zjistil zajímavou odlišnost ve způsobu komunikace mezi sledovanými účty. Pouze účet @DeathStarPR opakovaně reagoval i na ostatní uživatele, ostatní dva účty odpověděly jen na jednotky jiných Tweetů. V době výzkumu byl ve tweetování nejaktivnější účet @Queen_UK, to ale autor vysvětluje narozením prince George, což bylo pro účet falešné královny důležité téma.

                Z hlediska aktuálnosti z výsledků vyplynulo, že Tweety, které se týkaly aktuálních témat (kategorie Topical), dosahovaly největších reakcí od uživatelů. Kromě účtu falešné britské královny se tyto tweety většinově týkaly jiných témat než těch politických. Nejméně aktuálních Tweetů měl @Lord_Voldemort7 (21 %), o něco více @DeathStarPR (28 %) a většinově takových obsah publikoval účet @Queen_UK (62 % - vysvětleno výše). Naopak Tweety z kategorie Self-promotion měly u všech tří účtů nejmenší ohlas.

                Závěrem autor shrnuje, že parodické účty na Twitteru nejsou natolik interaktivní formou jako jiné obsahy. Tvorba i příjem sdělení vyžadují od autorů i publika určitou úroveň mediální a literární gramotnosti, bez které by nemohl obsah fungovat. Přítomnost parodických účtů posiluje popularitu humorných, hravých ale také „hloupých“ obsahů.


Český kontext

                I v českém prostředí najdeme na Twitteru účty, které více či méně zdařile parodují. Nejsledovanějším je účet „falešného knížete“ @schwarzenbergk, který reaguje a komentuje zejména aktuální politické dění, podobně jako falešný prezident @PrezidentZeman. Parodie se v českém prostředí dočkaly i organizace, účet @ovbparody navazuje na původní @ovbfinance, který byl po protestech firmy OVB Twitterem zablokován.





Zdrojový článek:


HIGHFIELD, T. News via Voldemort: Parody accounts in topical discussions on Twitter. In: New Media[online]. SAGE Publishing, 2016 [cit. 2016-04-10]. DOI: 10.1177/1461444815576703. ISSN 1461-4448. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444815576703


Další zdroje:


DUFKOVÁ, Aneta. Twitter: Vtipálek z OVB pojistil zlomeninu nohy s vozíčkářem. In: Objevit.cz [online]. 2010- [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://objevit.cz/twitter-vtipalek-z-ovb-pojistil-zlomeninu-nohy-s-vozickarem-t118216

Tom Highfield - About. ..and then the world: A Bunch of Stuff by Tim Highfield [online]. 2011- [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://timhighfield.net/?page_id=12

Twitter [online]. San Francisco, CA: Twitter, Inc., 2016 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: https://twitter.com/

No comments:

Post a Comment