Takovouto výzkumnou otázku si
nastolil autor statě nazvané A Digital
Juggling Act: New Media’s Impact on the Responsibilities of Local Television Reporters,
Anthony C. Adornato.
Anthony C. Adornato
působil téměř deset let jako televizní reportér a moderátor, zkušenosti získal
také na poli digitálních médií a public relations. Nyní pracuje jako odborný
asistent na katedře žurnalistiky na Roy H. Park School of Communications,
Ithaca College. Jeho specializací jsou žurnalistika mobilní a žurnalistika na
sociálních sítích. Za svou činnost získal řadu prestižních ocenění. Jeho
výzkumná práce se zaměřuje na využití sociálních médií v novinařině,
jejich dopad na pracovní rutinu a obsah zpravodajství. Svůj výzkum prezentoval
mj. na národní konferenci Asociace pro vzdělávání v žurnalistice a masové
komunikace a na BEA (Broadcast
Education Association).
Studie se také snaží pojmout výhled do budoucna – to, jakým způsobem je třeba s novými technologiemi pracovat, jak je integrovat do svého pracovního nasazení při dodržení novinářských standardů. Realita oproti naučeným postupům se stává dramaticky jinou. Například reportéři již dnes musí při své terénní práci automaticky přemýšlet ve zkratkovitém systému sdělování informací v digitálním světě tak, aby svou zprávu poslali zároveň online a zároveň z ní udělali hlavní zprávu dne. Proto si přehazují, nebo chcete-li – žonglují s myšlenkou pojetí zprávy určené pro různé mediální platformy. Víceméně se tak prokázalo, že využití nových médií, nebo lépe řečeno schopnost pracovat s nimi, vedli k přehodnocení pracovní struktury a zařazení redakčního týmu.
Například vyplynulo, že novináři, kteří nebyli předurčeni například svou věkovou dispozicí k práci s novými médii, nebyly nikdy dostatečně užiteční pro shromažďování zpráv (newsgathering). Aktuálně novináři poznávají výhodnost sociálních sítí coby zdrojů – nemusí se nutně jednat o oficiální a tedy užité zdroje, ale spíše o návodné tipy, příběhy.
Důraz na potvrzování zdrojů v rámci
zpravodajství se přesouvá také do digitálních vod. Nová média se (také
z pohledu novinářů) stávají nositeli zpráv, nebo-li informací obecně. Nyní
se stávají prvními nositeli zpravodajské informace týmy spjaté s novými
médii: tam je třeba poslat informace co nejdříve, zde se odehrává souboj o
první vlnu informování!
Vzhledem k tomu, sociální média umožňují
veřejnosti propojit se s reportéry de facto přímo a kdykoliv, jejich vztah
s diváky se radikálně změnil. Tento vzájemný virtuální vztah vlastně
zvýšil odpovědnost žurnalistů za vysílané obsahy.
Electronic
News (eNoviny) je čtvrtletník věnovaný novinkám šířeným prostřednictvím
elektronických médií. Jedná se o oficiální časopis Radio-televizní žurnalistiky
divize AEJMC a publikuje výsledky dostupných výzkumů a nápady, které mají jasný
vztah k obsahu elektronických zpráv, zejména rozhlasu, televize a internetu
a souvisejících oblastí, jako jsou například oficiální webové stránky televizní
stanice apod.
Velice zajímavá studie. Mně osobně přijde, že televizní zpravodajství v posledních letech prošlo obrovskou transformací. Bohužel ale dle mého názoru spíše k horšímu. Dřív jsem zprávy sledovala pravidelně, ale poslední dobou se to už nedá. Vadí mi hlavně nedostatek nějaké objektivity a nezaujatosti. V dnešní době už je pomalu lepší zprávy sledovat přes internet, třeba na https://www.cerstvezpravy.cz/, protože některé české zpravodajské weby si tu objektivitu stále udržují. Určitě víc než televize.
ReplyDelete