Wednesday, April 13, 2016

Ovlivňují nová média televizní reportéry?



Takovouto výzkumnou otázku si nastolil autor statě nazvané A Digital Juggling Act: New Media’s Impact on the Responsibilities of Local Television Reporters, Anthony C. Adornato.
Anthony C. Adornato působil téměř deset let jako televizní reportér a moderátor, zkušenosti získal také na poli digitálních médií a public relations. Nyní pracuje jako odborný asistent na katedře žurnalistiky na Roy H. Park School of Communications, Ithaca College. Jeho specializací jsou žurnalistika mobilní a žurnalistika na sociálních sítích. Za svou činnost získal řadu prestižních ocenění. Jeho výzkumná práce se zaměřuje na využití sociálních médií v novinařině, jejich dopad na pracovní rutinu a obsah zpravodajství. Svůj výzkum prezentoval mj. na národní konferenci Asociace pro vzdělávání v žurnalistice a masové komunikace a na BEA (Broadcast Education Association). 
            Ve svém výzkumu se zabývá novináři, kteří jsou teprve na počátku sví cesty žurnalistickou džunglí, a také na ty, kteří se již dlouhodobě snaží převzít celou řadu pracovních povinností práce televizního reportéra. Případová studie Anthonyho C. Adornata zkoumá transformaci nových médií, během této transformace se průzkum a impakt nových médií stávají každodenním chlebem reportérské práce. Prostřednictvím hloubkových rozhovorů s reportéry a díky přímému pozorování intenzivní práce ve středně velké televizní stanici, zhodnotil výzkum, který ukazuje, jak se úkoly reportérů a jejich každodenní pracovní náplň vyvíjejí ve třech oblastech: šíření zpráv, shromažďování zpráv a vztahu s publikem. Studie ukazuje, že účastníci šetření očekávají vysoký stupeň ovlivnění zejména jejich objemu práce. Ale prokazuje se, že ani Facebook ani Twitter nejsou tolik očekávanými spolehlivými zdroji. Dalším podstatným argumentem je prokázání měnícího se relevantního publika ve smyslu novinářského vnímání. Klíčovými slovy výzkumu byly: Nová média/ sociální média, web/ online, Twitter, vysílání reportérů, difúze a inovace. Poučení z tohoto výzkumu přináší poznání, že se jej nevyužijí pouze televizní reportéři, ale že ani nejsou určeny pro jejich vyhodnocení práce či kompetencí. Tento výzkum se spíše snaží posoudit povinnosti, které přibyli žurnalistům v souvislosti s kontinuálně měnící se mediální krajinou.
            Studie se také snaží pojmout výhled do budoucna – to, jakým způsobem je třeba s novými technologiemi pracovat, jak je integrovat do svého pracovního nasazení při dodržení novinářských standardů. Realita oproti naučeným postupům se stává dramaticky jinou. Například reportéři již dnes musí při své terénní práci automaticky přemýšlet ve zkratkovitém systému sdělování informací v digitálním světě tak, aby svou zprávu poslali zároveň online a zároveň z ní udělali hlavní zprávu dne. Proto si přehazují, nebo chcete-li – žonglují s myšlenkou pojetí zprávy určené pro různé mediální platformy. Víceméně se tak prokázalo, že využití nových médií, nebo lépe řečeno schopnost pracovat s nimi, vedli k přehodnocení pracovní struktury a zařazení redakčního týmu.
            Například vyplynulo, že novináři, kteří nebyli předurčeni například svou věkovou dispozicí k práci s novými médii, nebyly nikdy dostatečně užiteční pro shromažďování zpráv (newsgathering). Aktuálně novináři poznávají výhodnost sociálních sítí coby zdrojů – nemusí se nutně jednat o oficiální a tedy užité zdroje, ale spíše o návodné tipy, příběhy.
Důraz na potvrzování zdrojů v rámci zpravodajství se přesouvá také do digitálních vod. Nová média se (také z pohledu novinářů) stávají nositeli zpráv, nebo-li informací obecně. Nyní se stávají prvními nositeli zpravodajské informace týmy spjaté s novými médii: tam je třeba poslat informace co nejdříve, zde se odehrává souboj o první vlnu informování!
Vzhledem k tomu, sociální média umožňují veřejnosti propojit se s reportéry de facto přímo a kdykoliv, jejich vztah s diváky se radikálně změnil. Tento vzájemný virtuální vztah vlastně zvýšil odpovědnost žurnalistů za vysílané obsahy.
 Electronic News (eNoviny) je čtvrtletník věnovaný novinkám šířeným prostřednictvím elektronických médií. Jedná se o oficiální časopis Radio-televizní žurnalistiky divize AEJMC a publikuje výsledky dostupných výzkumů a nápady, které mají jasný vztah k obsahu elektronických zpráv, zejména rozhlasu, televize a internetu a souvisejících oblastí, jako jsou například oficiální webové stránky televizní stanice apod.

1 comment:

  1. Velice zajímavá studie. Mně osobně přijde, že televizní zpravodajství v posledních letech prošlo obrovskou transformací. Bohužel ale dle mého názoru spíše k horšímu. Dřív jsem zprávy sledovala pravidelně, ale poslední dobou se to už nedá. Vadí mi hlavně nedostatek nějaké objektivity a nezaujatosti. V dnešní době už je pomalu lepší zprávy sledovat přes internet, třeba na https://www.cerstvezpravy.cz/, protože některé české zpravodajské weby si tu objektivitu stále udržují. Určitě víc než televize.

    ReplyDelete