Založeno na článku Michelangelo
Megasic: Travel blogging: An auto–ethnographic study of how online interactions
influence a journey
Představení autora
Michelangelo Magasic byl v době vzniku této studie (2014)
studentem postgraduálního studia na australské Curtin University. Zaměřuje se
na výzkum cestovatelských blogů, sociálních médií a sdílení souborů.
Vymezení tématu
Psaní zážitků z cest formou příspěvků na blog je relativně
nový fenomén, který souvisí s rozšířením internetu obecně a také s oblibou
blogů jako veřejně dostupného kanálu, pomocí něhož může autor jednoduše a
efektivně sdílet své zážitky prakticky s neomezeně širokým publikem
kdekoli na světě. Interakce blogu a autora však probíhá obousměrně – nejen že autor
vytváří zápisky z cest, ale zároveň tyto zápisky ovlivňují samotného autora,
resp. jeho cestování.
Metodologie
Text vychází jednak z velkého množství teoretických
zdrojů, kterými jsou především články v odborných magazínech. Ty se z většiny
týkají nových médií, výzkumu a také souvisejícího tématu cestování. Kromě
tohoto teoretického rámce pak autor přináší své nové poznatky, založené na
vlastních zkušenostech, získaných při cestování a psaní cestovatelského blogu.
Tyto poznatky jsou hlavní přidanou hodnotou textu, především pak tři hlavní závěry,
kterým se budu věnovat níže.
Autor ve své studii využívá takzvanou autoetnografii. Jedná
se o kvalitativní výzkumnou metodu založenou na zkoumání vlastních zkušeností
autora. Někteří výzkumníci ji odmítají z důvodu vysoké subjektivity, což
je prvek, který ji odlišuje od klasické etnografie. V případě tohoto
článku se autoetnografie projevuje tak, že autor zkoumá společenský fenomén
cestovatelského blogování na příkladu svého vlastního blogu. Ten si vedl během
tříměsíční cesty po Evropě, Africe a Asii a celkem publikoval 28 příspěvků.
Výsledky
Ze studie vzešly celkem tři závěry, které definují interakci
vedení cestovatelského blogu a samotného cestování.
Prvním z nich je zjištění, že přinášení zpráv z cest
s sebou přináší nutnost častého hledání internetového připojení a zdroje
elektřiny. A právě to může významně ovlivnit plán cesty. Mnoho cestovatelů
tvoří svůj blog primárně jako zdroj informací a zážitků pro lidi ze své
blízkosti, ať už je to rodina, přátelé nebo třeba lidé spříznění na webových sociálních
sítích. A právě pro toto publikum je důležité zveřejňovat cestovatelské zážitky
co nejčerstvější, tedy zkrátit dobu mezi událostí a jejím zveřejněním na blogu.
V civilizovaných zemích obvykle není tento problém tak závažný, ale při
cestování v odlehlejších oblastech nebo v ne tolik rozvinutých zemích se
může jednat o komplikaci nepřekonatelnou. Honba za výdobytky civilizace se však
může stát nadřazenou samotným cestovatelským zážitkům a významně je tak
ovlivnit.
Druhým závěrem je, že autor sám vnímá svou zodpovědnost za
vytvoření atraktivních příspěvků. Už během samotných prožitků blogger přemýšlí
nad tím, jak je zprostředkuje svému publiku, což samo o sobě ovlivňuje jeho
prožitky a zároveň další cíle. Nutno zmínit, že tvorba obsahu – psaní poznámek
v terénu, fotografování, psaní samotných příspěvků – to je proces, který je čtenáři
blogu skrytý, ale zabírá významnou část cestovatelova času a tím také ovlivňuje
jeho cesty.
Třetí závěr souvisí s tím, že často jedinou odměnou pro
bloggera jsou reakce jeho publika, čtenářů. „Platidlem“ na sociálních médiích,
blogy nevyjímaje, jsou liky, sdílení, komentáře, odběratelé. A právě tato
odměna může často být hnacím motorem pro autora blogů. Cestování se ale pak
stane z velké části pouhým prostředkem pro získání této pomíjivé odměny.
Blogger se kvůli tomu přestane zaměřovat na samotné prožitky, resp. vnímá je
jiným pohledem. Pohledem zprostředkovatele co nejatraktivnějších zápisků, které
povedou k získání zmíněné virtuální „měny“. Důležité proto je dokázat se vysvobodit
z této honby za liky a vrátit se k podstatě cestování – tedy získávání
vlastních prožitků, ne jejich zprostředkovávání druhým.
Kritické zhodnocení
Autor sám přiznává, že ačkoli výsledky autoetnografické
studie je možné zobecnit na průměrného cestovatele-bloggera, pro větší
vypovídající hodnotu by bylo vhodné zkoumat širší skupinu autorů, konkrétně
různé typy blogů, např. zahrnout některé subkategorie jako fotografické cestovatelské
blogy, cestovatelské foodblogy nebo zápisky určené čistě rodinným příslušníkům.
Díky tomu by bylo možné vzájemně tyto typy srovnat a případně zjistit, jaké
výsledky se dají zobecnit.
Zhodnocení relevance pro aktuální kontext v ČR
Výsledky této studie jsou podle mého názoru platné
celosvětově, a to protože blogování i cestování jsou globální fenomény.
Problematika, které se článek věnuje, je platná obecně a ačkoli autor studie je
Australan a z principu se v článku mohly objevit některá subjektivní
tvrzení, tři hlavní závěry jsou obecně platné a nezpochybnitelné.
Závěrem mě v tomto kontextu napadá přirovnání k pověstným
neustále fotografujícím japonským turistům. Je dáno japonskou mentalitou, že
své zážitky chtějí uchovat navždy a tudíž fotografují více, než jiné národy. Ve
skutečnosti však u nich dochází k tomu, co je popsáno v předmětné studii
– ochuzují se o samotný zážitek v zájmu jeho uchování. Je pochopitelně na každém
z nás, jakým způsobem se k cestování a s ním spojeným zážitkům postavíme.
Ale potřeba zaznamenání podle mého nevyváží neopakovatelnost okamžiku. Mysleme
na to při svých cestách.
Zdroje:
Travel blogging: An auto–ethnographic study of how online
interactions influence a journey
by Michelangelo Magasic.
First Monday, Volume 19, Number 7 - 7 July 2014
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4887/4098
doi: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v19i7.4887
by Michelangelo Magasic.
First Monday, Volume 19, Number 7 - 7 July 2014
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4887/4098
doi: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v19i7.4887
No comments:
Post a Comment