Rozsáhlé
imaginární sítě, vytvářející složitý a vysoce integrovaný systém společenských
vztahů a kontaktů, které svůj původní význam komunikačního kanálu už dávno
předstihly – to jsou sociální média dnešní doby. Pamatuji si, jakým fenoménem
byl v jisté době například chatovací program ICQ. Skoro bych řekla, že to
bylo takové „entrée“ do nové nadcházející éry sociální komunikace. Na ICQ jsme
tehdy všichni trávili hodiny volného času. „Ajsko“ dokonce představovalo nový
level naší sociální interakce – běžný pozdrav „tak ahoj zítra“, případně
pokročilejší „zavoláme si večer“, byl suverénně nahrazen rozloučením „písnem si
na ajsku“. Jednalo se však stále jen o jednoduchý, nevětvený komunikační kanál,
kdy si dva uživatelé vyměňovali své názory a myšlenky, občas doprovázené
z dnešního pohledu primitivními smajlíky a téměř trapně úzkou škálou
statusů „co právě dělám“. Pokud jste
chtěli kamarádovi poslat nějakou fotku, trvalo vám to 100 let, viděl ji vždy
jen ten jeden kamarád a fotka dost často zmizela ztracená v historii chatu
a už se nikdy nikde neobjevila. Váš status byl bolestně omezen počtem znaků a
nikdo vám ho nemohl okomentovat a co hůř, pokud si někdo nerozklikl Vaše
chatovací okénko, ani jej neviděl. Případné výplody vašeho momentálního
emočního rozpoložení zůstali jen v úzkém okruhu lidí a pokud jste nebyli
zrovna nějak sociálně deprivovaní a nepřidávali si do přátel kde koho, cizí
člověk ani dokonce nemohl zjistit, kde bydlíte, jak vypadáte, s kým se
stýkáte ani jaký film máte rádi a co právě vaříte k večeři. Přesto naši
rodiče šíleli a obávali se vlivu moderních technologií na naši psychiku, pověst
a budoucí styl života. Chudáci netušili, co čeká naše mladší sourozence…
Facebook
se zrodil pod klávesnicí Marka Zuckerberga na počátku roku 2004. (https://cs.wikipedia.org/wiki/Facebook)
V Česku se však začíná objevovat jako studentský web až někdy v roce 2006,
přičemž do stavu, v jakém ho známe dnes, expanduje až později. Spolužačka
tenkrát byla na studijním pobytu v USA a jedním z jejích hlavních
poznatků, které si ze zámoří přivezla a který následně prezentovala
v rámci svého povinného referátu na hodinách anglického jazyka bylo, že „v
Americe teď mají nějaký nový program, přes který si lidi můžou psát a sdílet
svoje fotky. Je to tam teď velká móda. Nepamatuji si, jak se to jmenuje,
v Čechách to nemáme.“ Ten referát mi dodnes zní v hlavě jako jakési
proroctví nadcházející éry nové dimenze sociální interakce.
Po
několika letech tedy dorazil Facebook i k nám. Zpočátku to pro nás nebylo
nic jiného než jen zbytečně komplikovaný způsob mediálně zprostředkované
komunikace. Postupně však i česká populace začínala objevovat kouzlo
skupinových diskuzí, kalendáře událostí a možnosti zjistit, kdo je zúčastní a
dalších vymožeností. Stále větším lákadlem se však stávala zejména možnost
vyzdobit si svůj profil patřičně reprezentativními fotkami, které jsou dostupné
stále na jednom místě, pořád a všem (vymezení pojmu „všem“ je samozřejmě
závislé na nastavení soukromí, tedy „kdo to uvidí“). Facebook tak postupně
začíná přecházet od komunikační role k roli sociálně sebeprezentační.
Sebeprezentační
úloha Facebooku je dle mého názoru nejdůležitější úlohou tohoto média. Pro
moderního člověka je mnohem jednodušší a pohodlnější prosadit se ve společnosti
virtuálně než reálně. Jednak jedním příspěvkem zasáhneme najednou širší masu
lidí, což je v dnešní zrychlené době minimálně časově úspornější, a jednak
nám to umožňuje efektivně selektovat obsah, který chceme komunikovat a vypadat
tak před okolním světem v co nejpříznivějším světle. Mezi faktory, které
do okolního světa doslova vykřikují nějakou demonstraci sociálního statusu,
nepatří jen samotná fotografie z perfektního večírku (často pečlivě
vybíraná z mnoha nafocených), ale i skutečnost, že veškerou svou sociálně
mediální aktivitu můžeme propojit s našimi přáteli – označit je na
fotkách, ve statusu, „postnout“ jim na zeď nějaké vtipné video, zobrazit na zdi
přátelství s novými lidmi nebo sdílet vzpomínkové fotografie
s přáteli stávajícími. To vše má světu ukazovat, že jsme ve společnosti
velmi úspěšní a oblíbení lidé s množstvím přátel. Už jsem však mnohokrát
byla svědkem toho, že realita může být od této zdánlivé prezentace na míle
daleko…
Sebeprezentační
obsahy, které se na Facebooku objevují také velmi úzce souvisí s pojmem
„produsage“.
Sociálně mediální prostředí je plné kreativních kulturních artefaktů, tvořených
uživateli pro pobavení druhých, vlastní prezentaci a zároveň jako sloužících
jako nástroj tmelení sociálních interakcí (vzhledem k otevřenému přístupu
a dotváření obsahů více uživateli).
Byla by
asi chyba nedoplnit, že sebeprezentační úloha se netýká pouze jednotlivých
uživatelů, ale že této funkce začaly chytře využívat i komerční subjekty a
Facebook se tak stal jedním z nejvýznamnějších marketingových nástrojů.
Sociální
sítě se chovají jako organická hmota. Pokud mají dostatek podnětů, neustále se
vyvíjí a rozšiřují své možnosti i pole působnosti. S Facebookem, zdá se
mi, je to obdobné. Tak jako se postupem času vyvinul z ryze komunikačního
média do nástroje sebeprezentace, složité sociální interakce se i nadále stávají
stále komplexnějšími a Facebook tak začíná přeházet do stádia, ve kterém
přejímá další novou úlohu, a tou je zdroj kolektivní inteligence.
Kdysi
se říkalo, že rozmach internetu a zejména pak samotný Google nahradil nutnost návštěv
knihoven a dlouhé hodiny strávené nad katalogovými lístky při hledání
relevantních zdrojů. Zlí jazykové dokonce tvrdili, že v dnešní době již
není potřeba „vědět“, ale „umět vyhledat“.
Nyní
nastupuje nová fáze této éry – velké množství informací lze stále častěji najít
přímo na Facebooku. Pokud si trochu pohrajeme s vyhledáváním, zjistíme,
Facebook je stále plnější nejrůznějších zájmových skupin. Například studentské
skupiny zde živě diskutují o zadání úkolů na ty a ony předměty, chovatelé si
zde radí, jak nejvhodněji zařídit akvárium pro ten a ten druh rybek, zájemci o
jízdu na koni se mohou přidat do skupiny „Jízda na koni – nabídka/poptávka“ a
dokonce zde můžete prodat nebo koupit nějaký kus nábytku. Pokud lidé potřebují
něco konkrétního vědět, pro základní orientaci jim Facebook poslouží velmi
dobře. Namísto zadání do internetového vyhledávače a hledání nejvhodnějšího
zdroje jednoduše zadají svůj dotaz do příslušné skupiny na Facebooku na rozdíl od klasických diskuzních fór je
šance, že jim někdo skutečně odpoví.
Výhodou
oproti klasickému vyhledávání je navíc skutečnost, že sociální sítě jsou velmi
dynamické a na tvorbě tohoto „úložiště“
kolektivní inteligence se podílí více lidí, což jaksi implikuje větší
aktuálnost a důvěryhodnost informací.
Fenomén
kolektivní inteligence je již velmi dobře znám a popsán. Jeho centralizace
v rámci jednoho média by však mohla být zajímavou novinkou, i když pravda,
možná svým způsobem i trochu nebezpečnou a snadno zneužitelnou. Pokud bych se
nyní vrátila o nějakých 10 let zpátky, těžko bych byla schopna odhadnout
budoucí význam sociálních sítí. Domnívám se, že ani doposud nám tato média
ještě neukázala, co všechno umí. Nezbývá tedy, než se nechat příštím vývojem
překvapit. Doufejme jenom, že na to společnost bude náležitě připravena.
No comments:
Post a Comment