Příspěvek vychází z
výzkumných rozhovorů relizovaných mezi lety 2006 až 2010 v Japonsku a zkoumá
funkce tzv. emoji. Fenomén využívání obrázků v rámci komunikace se rozšířil
nejprve v Japonsku a postupně si vydobyl popularitu i v jiných částech světa. Studie Satomi Sugiyamy se ale podrobněji
zaměřuje na to, jak tento způsob komunikace pomáhá teenagerům interagovat s
vrstevníky a vyjadřovat své postoje a aktuální náladu prostřednictvím obrázku.
Zajímalo ji také, k jakému obsahu se emoji nejčastěji váží.
Emoji se staly součástí komunikace po celém světě
Komunikace
prostřednictvím mobilních telefonů se v Japonsku díky vyspělým mobilním
technologiím vyvíjela unikátním způsobem. Před deseti lety mely japonské
emotikony dvě formy: kaomoji a emoji. Zatímco kaomoji jsou emotikony ztvárněné
pomocí textových speciálních znaků, emoji obsahuje jen obrázek, ať už se jedná
například o květinu, zvřata, jídlo atp. Moderní sociální sítě jako například Facebook
přejaly právě tyto emotikony v podobě takzvaných samolepek (stickers).
![]() |
Příklady emoji http://www.japantimes.co.jp/news/2015/05/29/national/expressive-emoji-win-merriam-websters-wordsmiths/#.VwDdyWxJlPY |
![]() |
Emotikony ve formě kaomoji http://aminoapps.com/page/anime/3358278/japanese-culture-anime-15-kaomoji |
Japonští teenageři si pomocí emotikon budují vlastní image
Průzkum Satomi
Sugiyama byl realizován formou skupinové diskuze na vzorku 39 studentů, absolventů
a mladých profesionálů. Z několika moderovaných diskuzí vyplynulo, že emoji
mají pro respondenty dvě základní funkce: udržování vztahu a budování vlastní
image. Respondenti také často uvádějí, že nevěnují moc pozornosti tomu, kolik
emoji používají v komunikaci se svými blízkými přáteli, ale pokud komunikují s
někým, s kým si nejsou tak blízcí, dávají si pozor na množství a volbu emoji.
Zkrátka jsou obezřetnější a záleží jim na tom, jakou atmosféru jejich
používáním vytvoří. Vědí totiž, že by na tom mohl záležet další vývoj vztahu.
Zajímavý je také
pohled z hlediska interakce – respondenti často uvádějí, že pokud pošlou
kamarádovi text obshující emoji a on reaguje textem bez emoji, cítí se poněkud
trapně, protože si připadají oproti komunikačnímu partnerovi až přehnaně
nadšeně. A cítí, že jejich známý zřejmě nebude do konverzace tak zapálený, jako
oni.
Důležitou roli v
komunikaci japonských teenagerů hrají obrázky znázorňující kočky. Ty mají navozovat
všeobecně uvolněnou, příjemnou atmosféru a japonští teenageři je proto často
využívají. Uvolněná a přátelská atmosféra je totiž všeobecně v japonské sociální
interakci velmi důležitým prvkem. Kočka jako motiv v japonské kultuře
znázorňuje symbol, který má přinášet štěstí. Příkladem může být maneki-neko,
typická japonská postavička v podobě kočky, která mává packou. Obchodníci si
tut sošku často staví před své obchody a doufají, že jim talisman pomůže
přilákat zákazníky. Dalším příkladem popularity koček může být i oblíbená postavička
Hello Kitty.
Výzkum Satomi Sugiyamy dále ukázal,
že teenageři často dávají najevo svůj názor a konkrétní náladu nejen pomocí
typických emoji v podobě usměvavých či zamračených tváří, ale také obrázků,
například květin či zvířat. Ženy například uvádějí, že kladou důraz nejen na
to, jaké obrázky používají, ale take na celkovou sladěnost v rámci komunikace. Pokud
například pošlou jednu žlutou emoji, další už pravděpodobně žlutá nebude.
Stejně tak sřídají vyobrazení květnin, zvířat či jídla tak, aby byly typy emoji
vyvážené. Mají totiž zato, že to, jaké emoji používají, vypovídá o jejich
estetickém cítění a vkusu.
Fenomén kawaii
Výraznou složkou japonských emoji
jsou pak tzv. kawaii emotikony, které jsou roztomilé, hezké a navozují vřelou
atmosféru. Samotný výraz kawai znamená v překladu "roztomilý". Respondenti
uvádějí, že právě prostřednictvím kawaii emotikon vytvářejí svůj osobí obraz a
vkus a právě kawaii je dle výzkumu důležitější pro ženy, které jej také častěji
používají. Stoupenci obou pohlaví se shodují na tom, že novým trendem je fakt,
že muži používají v poslední době vice emotikon než dříve.
Emotikony se v
japonské společnosti hluboce zakořenily a staly se součástí proměňující se módy.
Výzkum z let 2006 až 2010 ukázal, že japonští teenageři jich hodně využívají v
komunikaci a jejich prostřednictvím se nejen vyjadřují, ale také budují svou
image. Emotikony se rozšířily celosvětově, Českou republiku nevyjímaje. Otázkou zůstává, zdali si čeští mladí na jejich volbě dávají záležet stejně jako jejich japonští vrstevníci.
JAPANESE
CULTURE/ANIME #15 KAOMOJI. [online]. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z: http://aminoapps.com/page/anime/3358278/japanese-culture-anime-15-kaomoji
Expressive emoji win
over Merriam-Webster’s wordsmiths. [online]. [cit. 2016-04-02]. Dostupné
z: workshttp://www.japantimes.co.jp/news/2015/05/29/national/expressive-emoji-win-merriam-websters-wordsmiths/#.VwDdyWxJlPY
Sugiyama, S. Kawaii
meiru and Maroyaka neko: Mobile emoji for relationship
maintenance and aesthetic expressions among Japanese teens. First Monday, 20
(10) [online]. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v20i10.5826
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5826
Japan is obsessed
with cats. [online]. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z: http://www.businessinsider.com/japan-is-obsessed-with-cats-2013-7
No comments:
Post a Comment