Thursday, April 7, 2016

Japonské emoji: pro teenagery důležitý prvek v udržování vztahů s vrstevníky


 
Studie Kawaii meiru and Maroyaka neko: Mobile emoji for relationship maintenance and aesthetic expressions among Japanese teens byla publikována v roce 2015 v prestižním časopise First Monday. Její autorka, Satomi Sugiyama, je profesorkou na švýcarské Franklin University. Předmětem jejího zájmu jsou především komunikační technologie, kultura a móda.

Příspěvek vychází z výzkumných rozhovorů relizovaných mezi lety 2006 až 2010 v Japonsku a zkoumá funkce tzv. emoji. Fenomén využívání obrázků v rámci komunikace se rozšířil nejprve v Japonsku a postupně si vydobyl popularitu i v jiných částech světa.  Studie Satomi Sugiyamy se ale podrobněji zaměřuje na to, jak tento způsob komunikace pomáhá teenagerům interagovat s vrstevníky a vyjadřovat své postoje a aktuální náladu prostřednictvím obrázku. Zajímalo ji také, k jakému obsahu se emoji nejčastěji váží.

Emoji se staly součástí komunikace po celém světě

Komunikace prostřednictvím mobilních telefonů se v Japonsku díky vyspělým mobilním technologiím vyvíjela unikátním způsobem. Před deseti lety mely japonské emotikony dvě formy: kaomoji a emoji. Zatímco kaomoji jsou emotikony ztvárněné pomocí textových speciálních znaků, emoji obsahuje jen obrázek, ať už se jedná například o květinu, zvřata, jídlo atp. Moderní sociální sítě jako například Facebook přejaly právě tyto emotikony v podobě takzvaných samolepek (stickers).

 

Příklady emoji http://www.japantimes.co.jp/news/2015/05/29/national/expressive-emoji-win-merriam-websters-wordsmiths/#.VwDdyWxJlPY

 


 

Emotikony ve formě kaomoji http://aminoapps.com/page/anime/3358278/japanese-culture-anime-15-kaomoji



Japonští teenageři si pomocí emotikon budují vlastní image

Průzkum Satomi Sugiyama byl realizován formou skupinové diskuze na vzorku 39 studentů, absolventů a mladých profesionálů. Z několika moderovaných diskuzí vyplynulo, že emoji mají pro respondenty dvě základní funkce: udržování vztahu a budování vlastní image. Respondenti také často uvádějí, že nevěnují moc pozornosti tomu, kolik emoji používají v komunikaci se svými blízkými přáteli, ale pokud komunikují s někým, s kým si nejsou tak blízcí, dávají si pozor na množství a volbu emoji. Zkrátka jsou obezřetnější a záleží jim na tom, jakou atmosféru jejich používáním vytvoří. Vědí totiž, že by na tom mohl záležet další vývoj vztahu.

Zajímavý je také pohled z hlediska interakce – respondenti často uvádějí, že pokud pošlou kamarádovi text obshující emoji a on reaguje textem bez emoji, cítí se poněkud trapně, protože si připadají oproti komunikačnímu partnerovi až přehnaně nadšeně. A cítí, že jejich známý zřejmě nebude do konverzace tak zapálený, jako oni.

Důležitou roli v komunikaci japonských teenagerů hrají obrázky znázorňující kočky. Ty mají navozovat všeobecně uvolněnou, příjemnou atmosféru a japonští teenageři je proto často využívají. Uvolněná a přátelská atmosféra je totiž všeobecně v japonské sociální interakci velmi důležitým prvkem. Kočka jako motiv v japonské kultuře znázorňuje symbol, který má přinášet štěstí. Příkladem může být maneki-neko, typická japonská postavička v podobě kočky, která mává packou. Obchodníci si tut sošku často staví před své obchody a doufají, že jim talisman pomůže přilákat zákazníky. Dalším příkladem popularity koček může být i oblíbená postavička Hello Kitty.

Výzkum Satomi Sugiyamy dále ukázal, že teenageři často dávají najevo svůj názor a konkrétní náladu nejen pomocí typických emoji v podobě usměvavých či zamračených tváří, ale také obrázků, například květin či zvířat. Ženy například uvádějí, že kladou důraz nejen na to, jaké obrázky používají, ale take na celkovou sladěnost v rámci komunikace. Pokud například pošlou jednu žlutou emoji, další už pravděpodobně žlutá nebude. Stejně tak sřídají vyobrazení květnin, zvířat či jídla tak, aby byly typy emoji vyvážené. Mají totiž zato, že to, jaké emoji používají, vypovídá o jejich estetickém cítění a vkusu.

Fenomén kawaii

Výraznou složkou japonských emoji jsou pak tzv. kawaii emotikony, které jsou roztomilé, hezké a navozují vřelou atmosféru. Samotný výraz kawai znamená v překladu "roztomilý". Respondenti uvádějí, že právě prostřednictvím kawaii emotikon vytvářejí svůj osobí obraz a vkus a právě kawaii je dle výzkumu důležitější pro ženy, které jej také častěji používají. Stoupenci obou pohlaví se shodují na tom, že novým trendem je fakt, že muži používají v poslední době vice emotikon než dříve.
Emotikony se v japonské společnosti hluboce zakořenily a staly se součástí proměňující se módy. Výzkum z let 2006 až 2010 ukázal, že japonští teenageři jich hodně využívají v komunikaci a jejich prostřednictvím se nejen vyjadřují, ale také budují svou image. Emotikony se rozšířily celosvětově, Českou republiku nevyjímaje. Otázkou zůstává, zdali si čeští mladí na jejich volbě dávají záležet stejně jako jejich japonští vrstevníci.


JAPANESE CULTURE/ANIME #15 KAOMOJI. [online]. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z:  http://aminoapps.com/page/anime/3358278/japanese-culture-anime-15-kaomoji

Expressive emoji win over Merriam-Webster’s wordsmiths. [online]. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z:  workshttp://www.japantimes.co.jp/news/2015/05/29/national/expressive-emoji-win-merriam-websters-wordsmiths/#.VwDdyWxJlPY

Sugiyama, S. Kawaii meiru and Maroyaka neko: Mobile emoji for relationship maintenance and aesthetic expressions among Japanese teens. First Monday, 20 (10) [online]. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v20i10.5826 http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5826

Japan is obsessed with cats. [online]. [cit. 2016-04-02]. Dostupné z:  http://www.businessinsider.com/japan-is-obsessed-with-cats-2013-7

 

No comments:

Post a Comment