Thursday, April 7, 2016

Theorycrafting - hra za hrou

Hraní her patří odnepaměti k oblíbeným lidským činnostem - je to cesta jak si ukrátit dlouhou chvíli, pobavit se s přáteli či učit se novým věcem. Hra jako taková je stará jako lidstvo samo, ba i déle, jelikož hru lze spatřit běžně v přírodě, jako způsob jak se mláďata učí způsobu života "dospělých". S rozšířením se moderních technologií, převážně počítače, došlo i k revoluci v oblasti hraní her. Fenomén, kterým se článek zabývá, v sobě zahrnuje prvky kolektivní inteligence, tak jak ji ve svém díle popsal Pierre Lévy, tak prvky produsage.

Fenomén, kterému se věnujeme, se nazývá theorycrafting. Pojem theorycrafting se, podle wowwiki.wikia.com, poprvé objevuje ve spojení s počítačovou hrou Starcraft. A jak uvádí Nardi:

"Theorycraft (or theorycrafting) is the mathematical analysis of game mechanics, usually in video games, to discover optimal strategies and tactics. Theorycraft often involves analyzing hidden systems or underlying game code in order to glean information that is not apparent during normal gameplay."1
Důvod, proč se theorycrafting rozvíjí právě u hry Starcraft, je velmi jednoduchý - byla to první opravdu kompetitivní počítačová hra, u které se dalo hovořit o profesionálních hráčích a milionových výdělcích. I zde platí, že "Information is money" - čím více hráč ví o game mechanics, tím větší má výhodu oproti protihráči a to mu dává větší šanci na vítězství. Ve chvíli, kdy vítězství přináší milionové výhry, je to velmi silná motivace pro získávání znalostí.

K pochopení konceptu therycraftingu je třeba napřed pochopit, čím přesně se zabývá - co to vlastně jsou ty game mechanics? Každá hra má svá pravidla - kupříkladu šachy - je definováno, jakým způsobem jednotlivé figury mohou táhnout, jsou definovány operace jako rošáda, šach či mat. Pravidla jsou známá, vcelku jednoduchá a hráč je zvládne velmi snadno. Pokud se chce zlepšovat, studuje dále různé strategie, protitahy atd. Kompetitivní počítačové hry jsou odlišné. Určitá pravidla a údaje jsou známy, ale většina herních mechanik zůstává hráči ukryta. Zjednodušeně řečeno, herní mechaniky nahrazují roli game mastera v klasických papírových hrách na hrdiny, jako je například oblíbené Dungeons and Dragons. Zde game master vytvářel příběh, pomocí hodů kostek simuloval náhodné prvky atd. Ostatní hráči přitom do mechanik "neviděli" - nevěděli, proč a jakou kostkou zrovna game master hází, ani neviděli šance, oproti kterým hází. Game master jim až poté sdělil, co se s jejich postavou stane. Počítačové hry fungují stejně, jen již za počítačem nesedí game master, ale ve hře je vše naprogramováno a těmto skrytým pravidlům, se říká herní mechaniky.

Z toho je zřejmé, že znalost herních mechanik má, především na kompetitivní úrovni, vysokou hodnotu. Zpočátku se většina hráčů, kteří se zabývají theorycraftingem recruitovala především z řad profesionálních hráčů, pro které to byla samozřejmá součást profese. S rozmachem MMORPG her se proměnilo také prostředí, ze kterého theorycrafting vychází. Jako modelovou hru budeme používat World of Warcraft, hru již ve svém největším rozmachu hrálo více než dvanáct milionů hráčů po celém světě. Princip ale zůstává stále stejný, ať již se jedná o MMORPG žánr, či strategie jako je výše uvedený Starcraft.

Hrou World of Warcraft se také živí desítky, ne-li stovky, hráčů. Bylo to právě z jejich řad, z nichž se recruitovali první opravdoví theorycrafteři. Lidé, kteří hráli hru, testovali různé aspekty a tyto znalosti poté využívali k překonání překážek. Vzhledem k tomu, že nejvíce ceněno je dosažení nějakého milníku ve hře jako první ze všech (tzv. World First), specifické informace sloužící k dosažení onoho milníku poté pro theorycraftery ztrácí hodnotu a začali se o tyto informace dělit dále s širší hráčskou veřejností. Tímto způsobem začali do herních mechanik pronikat i hráči neprofesionální. Zprvu se znalosti sdílí převážně v rámci jednotlivých "guild", poté se debaty přesouvají do fór na oficiálních stránkách hry a nakonec vznikají webové stránky zaměřené pouze a čistě na zkoumaní herních mechanik. Tímto způsobem se theorycrafting rozvinul do podoby, v níž se s ním setkávají hráči dnes.

"Důležitou věcí v životě není vítězství, ale zápas, základem není to, že se zvítězilo, ale že se bojovalo dobře." Pierre de Coubertin
Motto "není důležité vyhrát, ale zúčastnit se" zní sice hezky, ale většina populace dává přednost právě vítězství. Není proto divu, že se velmi rychle z oblasti, o níž vědělo, natož se účastnilo, malé procento hráčů, stal standart. Jednotlivé stránky věnované theorycraftingu se velmi rychle rozšiřovali, přibylo přispěvatelů a vytvořila se specifická komunita věnující se právě primárně této činnosti. V dnešní době je naprosto běžné, že hráč v průběhu hry dostává zprávy od ostatních hráčů komentujících jeho postavu ve stylu - "zaměř se více na vlastnost X, Y je na současném patchi na nic", či "používáš špatnou rotaci, místo schopnosti A, je lepší používat C a správná sekvence schopností je C - B - C - D - B...". Z okrajů a zákoutí internetových fór se stala činnost běžná a top theorycrafteři jsou uznávání širokou hráčskou veřejností a stává se, že na akcích se s nimi hráči fotí jako s celebritami.

Tento posun měl za následek ještě proměnu v komunitě aktivně se podílející na obsahu. Z obsahu generovaného jako vedlejší produkt výdělečné činnosti profesionálních hráčů až po obsah vytvářený širokou komunitou. Na fórech se dá narazit také na přispěvatele, kteří theorycrafting preferují před samotnou hrou. Je v celku běžné nalézt příspěvky od lidí, kteří již třeba několik let aktivně nehrají, ale přesto s každým novým patchem (často několikrát za měsíc) věnují čas a úsilí tomu, aby obnovovali a upravovali internetové guides, počítají breakpoints pro jednotlivé vlastnosti (jaké množství určité vlastnosti se vyplatí s daným zaměřením postavy získat), jak se změnil vztah a výkonnostní poměr mezi jednotlivými vlastnostmi, jak se změnila optimální rotace používaných schopností atd. Pro tuto komunitu je theorycrafting zábavnější než hra samotná a stala se z něj hra v pozadí.

Zdroje:

  1. My Life as a Night Elf Priest: An Anthropological Account of World of Warcraft, Bonnie Nardi, 2010, 9780472026715

2 comments:

  1. ULTIMATE WoW GUIDE has released the ULTIMATE in-game guide for the gold hungry World of Warcraft players that desperately want to reach the highest level and make piles of gold.

    Unlike PDF guides our unique guide works in-game, to always tell the player what to do, step-by-step.

    ReplyDelete
  2. Thinking of getting rich in World of Warcraft?

    You really need to Install the TYCOON GOLD ADDON.

    The addon will automatically suggest the most profitable gold strategies inside the game, in real-time.

    ReplyDelete