Wednesday, April 13, 2016

Mlčení v davu: Spirála mlčení vedoucí k pozitivním názorům v online recenzním systému

Spirála mlčení je koncept zabývající se vlivem veřejného mínění na chování lidí uvnitř společnosti. Autorkou tohoto konceptu je Elisabeth Noelle-Neumann, která tvrdí, že lidé raději vyjadřují své názory, pokud je jejich názor podobný jako názor většiny, než když se jejich názor odlišuje. Tento koncept využívá pro svou studii i David A. Askay.

Dr. David Askay vyučuje skupinovou komunikaci a business komunikaci na Polytechnic State University v Kalifornii. Ve své vědecké činnosti se zabývá zapojením do virtuálních skupin a kolektivní činností na diskuzních a recenzních fórech. Právě tématem diskuzních fór a online systémem hodnocení se zabývá Dr. David Askay ve studii: Mlčení v davu: Spirála mlčení vedoucí k pozitivním názorům v online recenzním systému.
Dr. David Askay
Velký význam online recenzních systémů dokládá autor hned v úvodu své studie, kde uvádí, že 32% uživatelů Internetu vložilo alespoň jednou za život nějakou recenzi a až 21% dospělých uživatelů Internetu hledá informace o produktech online každý den. Online recenze se tak stávají důležitým zdrojem informací k rozhodnutí, které produkty nebo služby zákazníci využijí pro svůj budoucí nákup.

Předcházející studie se zabývají různými aspekty z oblasti online recenzí. Příkladem zájmu badatelů jsou témata jako důvěra, přesvědčovací taktiky nebo obsah jednotlivých recenzí. Další studie se zabývají tendencí lidí přiklánět se k pozitivním názorům, ovšem dle Askaye se pouze málo studií se zabývá snahou nalézt příčinu nebo zdroj těchto tendencí. Dr. David Askay využívá v pro svůj výzkum právě koncept Spirály mlčení popsaný německou badatelkou Elisabeth Noelle-Neumann. Autorka ve své knize zabývající se Spirálou mlčení rozděluje Spirálu mlčení na několik vzájemně propojených částí. Těmito částmi jsou hrozba izolace, strach z izolace, pozorovaní a sledování názorů v okolí jedince, ochota promluvit a schopnost promluvit. Tohoto rozdělení využívá ve svém výzkumu Dr. Askay
Spirála mlčení

Ve své studii si Dr. David Askay pokládá tuto výzkumnou otázku: "Do jaké míry lidé potlačují a nevyjadřují neutrální nebo negativní recenze kvůli strachu z izolace?"
Jeho výzkum byl proveden na webových stránkách TravelersAlmanac, která spojuje cestovatele z celého světa a umožňuje jim vzájemně si poskytovat ubytování ve svých domovech. Tato webová stránka byla vybrána záměrně, a to vzhledem k vysokému počtu členů komunity a především kvůli neanonymním recenzím jednotlivých členů v rámci diskuzního fóra. Profil každého člena komunity obsahuje jeho jméno, fotografii, popis a především seznam recenzí, které napsal, a také které od ostatních členů komunity dostal. Autor studie zde uvádí, že až 99,7% těchto recenzí jednotlivých členů bylo pozitivních.
Jako výzkumný vzorek použil autor několik diskuzních fór a diskuzních skupin, které se zabývaly vkládáním referencí s neutrálními nebo negativními recenzemi. Tato diskuzní fóra poté dále sledoval a zaznamenával vývoj diskuzí. Vzhledem ke kauzální povaze autor zvolil kvalitativní výzkumné metody.
Výsledky analýzy popisují, jak jednotlivé komponenty Spirály mlčení, které jsou uvedeny v předchozím textu, fungují v této konkrétní komunitě a vedou tak k částečnému potlačení negativních a neutrálních recenzí.

Hrozba z izolace je zde vnímána jako reálný nebo subjektivní pocit trestu za vyjádření negativního názoru. Členové komunity, kteří se vyjádří o jiném členovi negativně, tak mohou dostat také negativní recenzi, případně mohou být i terčem jiných forem útoků od tohoto člena. Jako strach z izolace autor uvádí možnost ztráty sociálních výhod v rámci členství. Těmito výhodami jsou například možnost komunikovat v rámci skupiny nebo získat zde nové přátele. Třetím komponentem Spirály mlčení je pozorování a sledování okolí jedince. Z výsledků studie vyplývá, že pokud člen komunity vyjádří svůj negativní názor, jiný člen komunity mu jeho názor rozmlouvá argumentací o vysokém množství pozitivních recenzí (99,7 %), a tedy vysoké pravděpodobnosti, že jeho názor je špatný. Co se týče ochoty vyjádřit svůj názor, z výsledků studie vyplývá, že lidé často raději nevyjádří svůj negativní názor a nenapíší žádnou recenzi, než aby museli poté čelit odplatě ze strany jiného člena, který byl negativně hodnocen.

Poslední komponentou Spirály mlčení je schopnost mluvit nebo vyjádřit svůj názor. V souvislosti s recenzním systémem této konkrétní komunity autor uvádí především problém s nedostatečným počtem znaků (1000 znaků). Lidé se často chtějí vyjádřit negativně, ovšem chtějí svůj názor podpořit přesným vysvětlením, a to často není v tomto počtu znaků možné. Druhým problémem pro členy komunity byla nutnost označit své hodnocení ve třech stupních, a to jako negativní, neutrální nebo pozitivní, kdy ne vždy jsou členové komunity schopni vybrat si z této nabídky.
Autor se domnívá, že výsledky jeho studie je možné částečně generalizovat, a to minimálně pro webové stránky se stejným tematickým zaměřením, jako jsou například Tripping, CouchSurfing a podobně. Autor v závěru studie dodává, že strach z negativních referencí může být o to vyšší, pokud je možná vzájemná osobní interakce mezi členy komunity.


Využití konceptu Spirály mlčení a výsledky výzkumu Dr. Askaye by bylo možné aplikovat i na české prostředí internetových diskuzí, kde se také negativní recenze a hodnocení setkávají často s agresivní reakcí ze strany hodnoceného. 

Zdroje: 
  • David A Askay 
Silence in the crowd: The spiral of silence contributing to the positive bias of opinions in an                online review system, New Media & Society December 2015 17: 1811-1829



No comments:

Post a Comment