Tuesday, April 12, 2016

GIF sem, GIF tam!
Až je z toho Travolta zmatený

 

Říká se, že obraz vydá za tisíc slov. O to víc to platí pro situaci, kdy na vás bliká kurzor v okýnku pro odpověď v online konverzaci nebo v okýnku pro napsání komentáře. Mezilidská komunikace je velmi pestrá, plná emocí, gest a mimiky. Vecpěte ale tohle všechno do jednoho komentáře, nedej bože do 140 znaků!

Nejdříve nám na pomoc přišli smajlíci. :-) Díky rozvoji Internetu a zvyšování rychlosti připojení se zlepšovaly také obrazové prostředky digitální komunikace. Hitem současné komunikace na sociálních médiích jsou GIFy. Pohyblivé obrázky, které jsou na první pohled spíše videem než obrázkem. Popularitou GIFů v poslední době asi nejvíce zamával John Travolta, coby zmatený Vincent Vega z kultovního filmu Pulp Fiction.

Spojení Travolty a GIFu je symbolické, protože ani jeden ze jmenovaných už není nejmladší a společně tak prožili jakýsi comeback napříč generacemi a doslova zahltili Internet.

Co je vlastně ten GIF zač a kde se vzal?

GIF je zkratkou grafického formátu „Graphics Interchange Format“ určeného pro rastrovou grafiku. Formát GIF umožňuje bezztrátovou kompresi a jednoduchou animaci. Byl jedním z prvních grafických formátů používaných na webu a prvním grafickým formátem, který podporoval barevné zobrazení.

Světu byl představen roku 1987 společností CompuServe. Vynálezce GIFu, Steve Wilhite ze společnosti CompuServe, v jednom rozhovoru uvedl, že prvním obrázkem s novým formátem bylo letadlo. To v té době ještě ale nemohlo být animované, neboť možnost zacyklené animace přišla s vylepšeným formátem GIF „89a“ v roce 1989.

Se zpřístupněním World Wide Webu veřejnosti nastal také rozvoj webových prohlížečů, které uměly automaticky přehrát animované GIFy. Díky univerzální podpoře s ním začali experimentovat internetoví uživatelé, kteří si pomocí něj zdobili své webové stránky. Tento trend znásobil start služeb osobního webhostingu a základních editovacích platforem HTML, takže soubory formátu GIF byly prakticky všude součástí webdesignu.

Na webech té doby to blikalo šlehajícími plameny, otevírajícími se poštovními schránkami, vlajícími vlajkami, či oranžovým světlem upozorňujícího na rekonstrukci.

GIFů už bylo na webu tolik, že začaly uživatelům vadit a šlehající plameny se vedle dalších staly symbolem nevkusu. Je dokonce možné, že takové grafické výstřelky byly u prvopočátků tzv. bannerové slepoty.

Ke konci 90. let grafika formátu GIF začala ztrácet svůj původní lesk. Začaly ji nahrazovat více efektivní formáty typu Adobe Flash, JPEG a PNG.GIFy ale nezapadly. Díky své funkci automatického přehrávaní a zacyklení do smyčky se staly oblíbeným formátem pro zábavné kousky rostoucí internetové kultury v podobě tzv. memů. GIFy se také virálně šířily především díky e-mailové komunikaci.

GIF na Webu 2.0  

Ač by se dalo předpokládat, že s rozmachem video obsahu ve vysoké kvalitě a služeb typu YouTube pro jeho sdílení, obliba meme GIFů opadne. Stal se pravý opak. Díky platformám pro sdílení fotografií a sociálním médiím jako Tumblr nebo Imgur zažívají GIFové animace svojí renesanci, za kterou vděčí uživatelům, kteří je vytvářejí a šíří.

Odpověz GIFem

V úvodu článku jsem zmínil, že se GIFy začaly používat také jako součást interpersonální digitální komunikace.  Za to vděčíme zřejmě Tumblr blogu „What Should We Call Me“, který si roku 2012 založily dvě kamarádky, aby spolu zůstaly v kontaktu, když se každá odstěhovala na jiné pobřeží USA, kam nastoupily na vysokou školu. GIFy na jejich blogu zachycují jejich nálady a situace, kterým čelí každý den. Samozřejmě vtipně.



Díky tomu, že GIFy zachycovaly situace, se kterými se mohli ztotožnit i návštěvníci blogu, začaly se virálně šířit dál. Zrodila se nová forma komunikace: „Storytelling GIF“, neboli GIF s příběhem.

Lidé sami začali vytvářet a šířit své vlastní GIFy. Tohoto fenoménu využil portál GIPHY, který roku 2013 založili Jace Cooke a Alex Chung. Sociální síť s vyhledávačem GIFů a jejich obří databází uživatelům umožňuje jejich snadnou tvorbu a šíření. Služba GIPHY tak přispěla k demokratizaci využívání GIFů tím, že jejich tvorbu zpřístupnila běžným lidem, kteří neumí pracovat s grafickými programy.


GIFy dobývají Twitter

V roce 2015 lidé na Twitteru sdíleli více než 100 milionů GIFů, kterými vyjadřovali prakticky cokoliv. A tak užívání GIFů Twitter svým uživatelům zjednodušil. Spojil se se společnostmi GIPHY a Riffsy, z jejichž databází čerpá, a uživatelé Twitteru tak mohou jednoduše vybírat a přímo používat GIFy v jejich komunikaci ať už v klasických tweetech nebo v soukromých zprávách. Společnost Riffsy se svou aplikací GIF Keyboard pro systém iOS navíc posunula užívání GIFů v běžné komunikaci zase o krok dál, když je implementovala přímo do aplikací pro zasílání zpráv.

Zmatený Travolta

Pokud bychom chtěli sílu užívání GIFů v dnešní digitální komunikaci dokumentovat na jednom příkladu z nedávné doby, tak musíme zvolit Zmateného Travoltu (Confused Travolta). Tento GIF doslova zaplavil Internet.

První GIF se Zmateným Travoltou nahrál na sociální síť Imgur, která je zaměřená na sdílení obrázků a memů, uživatel Karmafrappuccino už v roce 2012. Ovšem jednalo se o GIF vytvořený pouze „vystřižením“ dané části filmu Pulp Fiction, kde postava Vincenta Vegy, kterého ztvárnil John Travolta, vypadá zmateně.
View post on imgur.com

Jiskra, která zažehla oheň travoltovské mánie, přišla o tři roky později. 6. listopadu 2015 uživatel ILikeToWonkaMyWilly nahrál na Imgur Zmateného Travoltu mezi regály plnými panenek jako reakci, když mu jeho dcera řekla, že by chtěla k Vánocům panenku.


Během deseti dnů měl tento příspěvek více než 2,8 milionů zhlédnutí, aktuálně jich má skoro 7,5 milionů.

Díky obrovskému zájmu ostatních uživatelů tvořit GIFy se Zmateným Travoltou uživatel ILikeToWonkaMyWilly zveřejnil návod včetně GIFu Travolty na zeleném pozadí, aby tak maximálně zjednodušil jeho použití.

A tak se v následujících dnech zjevovali Zmatení Travoltové na všemožných i nemožných místech, aby bavili Internet. Všimla si toho také klasická média, která o fenoménu informovala širokou veřejnost a dokonce Zmateného Travoltu používaly také soukromé společnosti v rámci jejich komunikace na sociálních sítích. Dokonce vznikla i online hra: Confused Travolta Clicker EXTREME!










Zábava jako hnací motor Internetu?

Tvorba zábavných GIFů a jejich užívání má dva společné jmenovatele: zábavu a seberealizaci. Proč má někdo potřebu vytvářet GIFy se Zmateným Travoltou? Protože se tím baví, ale zároveň očekává, že výsledek jeho práce určitá komunita ocení. Vždyť právě na tom jsou založené zmíněné sociální sítě GIPHY a Imgur a do jisté míry také všechny hlavní jako Facebook a Twitter. 

Na příkladu grafického formátu GIF je jasně vidět vliv uživatelů Internetu, kteří tomuto více než čtvrtstoletí starému formátu vdechly nový život. Fenomén GIFu, jeho tvorby a užívání naplňuje termín produsage Axela Brunse, kdy sami uživatelé vytvářejí, přetvářejí a užívají GIFy v digitální komunikaci.

Ukázkovým příkladem je vlna Zmateného Travolty, která se prohnala Internetem díky jednomu uživateli, který dal ostatním návod, jak si vytvořit svého Travoltu a usnadnil jim práci grafickým podkladem. Z filmu Pulp Fiction se tak postava Vincenta Vegy dostala do úplně jiných kontextů a  v podstatě se stala univerzálním symbolem zmatení.


Člověk si tak závěrem může zauvažovat kolik hodin lidské práce museli všichni ti Travoltové zabrat. Jestli vůbec někdo řešil autorská práva. Kolik smysluplnější práce se místo toho mohlo udělat. Kolik prokrastinovaných hodin lidé strávili u jeho sledování. A proč? Pro zábavu. Vždyť se říká, že smích prodlužuje život. A jestli je to pravda, tak GIFy mohou být cestou k nesmrtelnosti...



Zdroje:

No comments:

Post a Comment