Tak by se dala přiblížit realita
fiktivního sci-fi světa Infinity. Hry, která v době digitální
zábavy může působit jako nostalgický výjev minulosti, avšak
spojující tradiční pojetí deskových válečných her s
miniaturami a moderního světa technologií a to nejen svou
tématikou.
Tabletop wargaming lze hledat již u
tradičních her, např šachu či dámy. Jako základ jeho moderní
podoby je často zmiňován Kriegspiel z počátku 19. stol., na
kterém cvičili taktiku pruští důstojníci a později např.
kniha známého spisovatele H. G. Wellse z počátku 20. stol. Floor
games a Little wars.
V té době začala vznikat první
jednoduchá pravidla, zejména pro oblíbené námořní střety a
později pro další hry, které však byly provozovány prakticky
výhradně vyššími vrstvami společnosti.
Zlom nastal v polovině dvacátého
století, kdy se v důsledku společenských změn, které znamenaly
i více volného času pro hobby, tato zábava rozšířila i mezi
běžné obyvatelstvo. V 80. letech se začaly objevovat četné
herní alternativy, zejména RPG a později i první počítačové
hry.
Hry s miniaturami zaznamenaly alespoň
částečný návrat v roce 1983, kdy na trh vstoupila firma Games
Workshop, která řadu let dominovala tomuto zábavnímu odvětví.
To se zásadně změnilo především s rozvojem internetu a obecně
zdokonalení technologie průmyslové výroby herních komponent.
Moderní technologie umožnily vznik
mnoha alternativních herních systémů nabízejících nepřeberné
množství rozličných miniatur odkazujících nejen na historické
prameny a populární světy fikce, ale daly vzniknout zcela novým
příběhům vyprávěným napříč médii.
Zdálo se, že zejména počítačové
online strategické hry budou předzvěstí konce tabletop wargaming
her, avšak ty se ukázaly být zážitkem nenahraditelným
počítačovou platformou. Prostředí internetu naopak přineslo
další rozměr. Najednou bylo možné se sdružovat s dalšími
nadšenci pro wargamingové hobby po celém světě. Vznikla globální
komunita, která zpočátku na fórech, později i prostřednictvím
specializovaných stránek, či hostovaných videí sdílela nejen
zkušenosti, ale především zážitky a příběhy jejich her. Jen
krok byl k systému, který by nabídl hraní v kampani propojující
nejprve regiony a později celý svět.
Právě
takovou je právě probíhající Operace Flamestrike, kterou si pro
své hráče Infinity: the Game připravil její španělský výrobce
Corvus
Belli. Spustil ji společně s wargamingovým serverem
Beasts of War
a jde o vůbec první on-line celosvětové kampaňové hraní
této hry.
Příběh Operation Flamestrike nás zavede na planetu Paradiso,
kde se odehrávala první a zatím jediná kampaňová kniha. Bodem
zájmu je nyní však doposud nepříliš důležitý ostrov Flamia.Účastníci kampaně naleznou všechny potřebné informace o aktuálních misích na stránkách Beasts of War v přehledných briefingových PDF, která obsahují nejen potřebná pravidla, ale především příběh exkluzivně připravený pro tuto příležitost. Hráči si jednoduše vyberou svou frakci, lokalitu a misi a pořadatelům zasílají reporty svých střetů.
Byť se jedná o velmi dobře zvolený marketingový nástroj, hráčům se tak otevírá zcela nové rozhraní prostřednictvím kterého mohou nejen virtuálně soupeřit prakticky s celým světem, plnit úkoly a stoupat v hierarchii velení jednotlivých sil, ale také s reálnými lidmi dosahovat společných cílů a možná i získat jejich uznání při dosažení společné mety. Ano, stále zde hovoříme o hře dvou lidí u jednoho stolu, ale zcela zásadní roli v tomto pocitu sounáležitosti hrají příběhy.
Na mapě, průběžně aktualizované podle jejich úspěchů, mohou sledovat progres svůj i kampaně jako celku. Území ostrovu Flamia se tak celých deset týdnů vyvíjí v závislosti na vítězstvích a porážkách stran zapojených do konfliktu.
Důležitější je však co se děje na účtech jednotlivců, kteří nejenže využívají možnost vymýšlet, prožívat a sdílet příběhy, ale případně je i doplnit o fotografie, video, či další materiál, který dále rozvíjí událost, která se děje na stole v oblíbené herně, či obývacím pokoji.
Pro skalní fanoušky hry je však nejdůležitější sama příležitost psát historii univerza Infinity, protože výsledky dění na Flamii se přímo promítnou do příběhu dalších knih vydávaných přímo autory hry. Až do současné doby, pokud hráči chtěli mít komplexní vhled do světa Infinity, museli si načíst podrobně herní pravidla, na webu si vybrat jednu z více jak deseti znepřátelených skupin, za kterou budou hrát, koupit knihy o příbězích z tohoto scifi světa, aby pochopili souvislosti a v neposlední řadě si vždy u každé figurky přečíst při jejím zakoupení její osobní příběh a schopnosti. Nyní se jim ovšem otevírá nová dimenze – poprvé v historii této hry jejich vlastní činy ovlivňují historii herního světa a tvoří tak nový prostor pro prožitek hráčů ze hry.
No comments:
Post a Comment