Wednesday, April 13, 2016

Infinity: příběh nekonečných podob a možností


Píše se rok 2285, cestujeme vesmírem pomocí červích děr. To nám umožnilo objevit vzdálené světy a následně kolonizovat celkem jedenáct nových hvězdných systémů. Vznikla „Lidská sféra“, náš nový domov. Rivalita mezi jednotlivými kulturami však nezná mezí. I přes nebezpečí hrozící od mimozemských civilizací se lidstvo zmítá v neustávajícím konfliktu nadnárodních korporací toužících po moci. 
 
Tak by se dala přiblížit realita fiktivního sci-fi světa Infinity. Hry, která v době digitální zábavy může působit jako nostalgický výjev minulosti, avšak spojující tradiční pojetí deskových válečných her s miniaturami a moderního světa technologií a to nejen svou tématikou.
Tabletop wargaming lze hledat již u tradičních her, např šachu či dámy. Jako základ jeho moderní podoby je často zmiňován Kriegspiel z počátku 19. stol., na kterém cvičili taktiku pruští důstojníci a později např. kniha známého spisovatele H. G. Wellse z počátku 20. stol. Floor games a Little wars.

V té době začala vznikat první jednoduchá pravidla, zejména pro oblíbené námořní střety a později pro další hry, které však byly provozovány prakticky výhradně vyššími vrstvami společnosti.
Zlom nastal v polovině dvacátého století, kdy se v důsledku společenských změn, které znamenaly i více volného času pro hobby, tato zábava rozšířila i mezi běžné obyvatelstvo. V 80. letech se začaly objevovat četné herní alternativy, zejména RPG a později i první počítačové hry.
Hry s miniaturami zaznamenaly alespoň částečný návrat v roce 1983, kdy na trh vstoupila firma Games Workshop, která řadu let dominovala tomuto zábavnímu odvětví. To se zásadně změnilo především s rozvojem internetu a obecně zdokonalení technologie průmyslové výroby herních komponent.
Moderní technologie umožnily vznik mnoha alternativních herních systémů nabízejících nepřeberné množství rozličných miniatur odkazujících nejen na historické prameny a populární světy fikce, ale daly vzniknout zcela novým příběhům vyprávěným napříč médii.

Zdálo se, že zejména počítačové online strategické hry budou předzvěstí konce tabletop wargaming her, avšak ty se ukázaly být zážitkem nenahraditelným počítačovou platformou. Prostředí internetu naopak přineslo další rozměr. Najednou bylo možné se sdružovat s dalšími nadšenci pro wargamingové hobby po celém světě. Vznikla globální komunita, která zpočátku na fórech, později i prostřednictvím specializovaných stránek, či hostovaných videí sdílela nejen zkušenosti, ale především zážitky a příběhy jejich her. Jen krok byl k systému, který by nabídl hraní v kampani propojující nejprve regiony a později celý svět.
Právě takovou je právě probíhající Operace Flamestrike, kterou si pro své hráče Infinity: the Game připravil její španělský výrobce Corvus Belli. Spustil ji společně s wargamingovým serverem Beasts of War a jde o vůbec první on-line celosvětové kampaňové hraní této hry.
Příběh Operation Flamestrike nás zavede na planetu Paradiso, kde se odehrávala první a zatím jediná kampaňová kniha. Bodem zájmu je nyní však doposud nepříliš důležitý ostrov Flamia.

Účastníci kampaně naleznou všechny potřebné informace o aktuálních misích na stránkách Beasts of War v přehledných briefingových PDF, která obsahují nejen potřebná pravidla, ale především příběh exkluzivně připravený pro tuto příležitost. Hráči si jednoduše vyberou svou frakci, lokalitu a misi a pořadatelům zasílají reporty svých střetů.
Byť se jedná o velmi dobře zvolený marketingový nástroj, hráčům se tak otevírá zcela nové rozhraní prostřednictvím kterého mohou nejen virtuálně soupeřit prakticky s celým světem, plnit úkoly a stoupat v hierarchii velení jednotlivých sil, ale také s reálnými lidmi dosahovat společných cílů a možná i získat jejich uznání při dosažení společné mety. Ano, stále zde hovoříme o hře dvou lidí u jednoho stolu, ale zcela zásadní roli v tomto pocitu sounáležitosti hrají příběhy.



Na mapě, průběžně aktualizované podle jejich úspěchů, mohou sledovat progres svůj i kampaně jako celku. Území ostrovu Flamia se tak celých deset týdnů vyvíjí v závislosti na vítězstvích a porážkách stran zapojených do konfliktu.

Důležitější je však co se děje na účtech jednotlivců, kteří nejenže využívají možnost vymýšlet, prožívat a sdílet příběhy, ale případně je i doplnit o fotografie, video, či další materiál, který dále rozvíjí událost, která se děje na stole v oblíbené herně, či obývacím pokoji.
Pro skalní fanoušky hry je však nejdůležitější sama příležitost psát historii univerza Infinity, protože výsledky dění na Flamii se přímo promítnou do příběhu dalších knih vydávaných přímo autory hry. Až do současné doby, pokud hráči chtěli mít komplexní vhled do světa Infinity, museli si načíst podrobně herní pravidla, na webu si vybrat jednu z více jak deseti znepřátelených skupin, za kterou budou hrát, koupit knihy o příbězích z tohoto scifi světa, aby pochopili souvislosti a v neposlední řadě si vždy u každé figurky přečíst při jejím zakoupení její osobní příběh a schopnosti. Nyní se jim ovšem otevírá nová dimenze – poprvé v historii této hry jejich vlastní činy ovlivňují historii herního světa a tvoří tak nový prostor pro prožitek hráčů ze hry.

No comments:

Post a Comment