Tuesday, April 12, 2016

TELEVIZE VE 21. STOLETÍ

Výzkum užívání televize a sociální televize v rámci multiplatformního prostředí 

Internetové video platformy poskytují divákům široký výběr způsobů příjmu audiovizuálního sdělení. V posledních letech vzrůstá počet uživatelů sledujících video obsah online na počítači, tabletu nebo v mobilním zařízení. V roce 2014 se podle comScore jednalo o 85% odběratelů internetu v USA, zatímco v předešlém roce jich bylo 13%. Řada současných odborných článků váhá nad funkcí televize a zda se její tradiční forma zcela rozplyne. Předkládaný výzkum, kterým se v USA zabývá profesorka Jiyoung Cha, sympatie k televizi i v éře internetových médií ukazuje. Podobný trend potvrzuje i kvantitativní výzkum agentury Nilesen Admosphere.


Obr. 1. Vliv sociálních sítí na sledování TV

Představovaná studie se zabývá sociálním sdílením televizních obsahů, které rozvíjejí nový fenomén tzv. sociální televize. Jedná se o označení jevu, při němž lidé zveřejňují na sociálních sítích, co sledují v televizi. Příspěvky odborné veřejnosti uvádějí, že sociální televize přispívá k růstu TV ratingu. Dokonce i v současné vysoké konkurenci alternativních video portálů. Například Super Ball 2015 zaznamenal přes 265 mil. interakcí na Facebooku a 28,4 mil. tweetů na Twiteru. Klíčové otázky výzkumu zní: 1. Z jakých důvodů si uživatelé sociální televize vybírají ke sledování tradiční televizi? 2. A co je vede ke sdílení televizního obsahu na internetovém médiu?


Obr. 2. Jiyoung Cha, Ph.D
Jiyoung Cha, Ph.D. působí jako pomocná profesorka na katedře Broadcast and Electronic Communication Arts v San Francisku. Její výzkum se snaží porozumět konkurenční dynamice mediálního trhu, jak nová média proměnila vzorce divácké percepce médií a obchodní principy mediálních domů, a z jakých důvodů publikum přijímá nebo odmítá nové formy komunikačních technologií. Její práce je pravidelně publikovaná v řadě recenzovaných časopisů (Journal of Media Economics, International Journal on Media Managment etc.). V roce 2011 získala národní ocenění Emerging Scholar Program Award, za její projekt zabývající se právě sociální televizí. 

Předcházející výzkumy zkoumající divácké motivy sledování televize na základě teorie užití a uspokojení ( dále jako U&G) nepočítaly s eventualitou rozšíření nabídky video portálů. U&G je jednou z nejběžněji využívaných teorií mediálních publik. Vysvětluje motivy užívání televize, přičemž se odklání od předešlých studií zdůrazněním role aktivního publika. Hlavním předpokladem je, že jsou si diváci vědomi svých jednotlivých specifických potřeb a cílem je jejich uspokojení.

V dnešní době mají diváci k dispozici širokou paletu výběru video portálů ke sledování televizního obsahu. Někteří sledují televizní program nebo jiný video obsah v daném čase. Ostatní preferují mobilní zařízení nebo počítače s připojením na internet. A jiní se i přesto mohou rozhodnout pro televizi jako dominantní platformu video obsahu. Výsledkem je, že motivace pro sledování televizních programů jsou různorodé a mohou se v multiplatformní éře lišit. Tato studie rozlišuje mezi televizním lineárním programem a mezi televizí jakožto video platformou, která umožňuje divákům přístup k obsahu.

Sociální televize

Celá řada předchozích studiích zakotvených v teorii U&G zjistilo, že sledování televize slouží jako prostředek interpersonální komunikace. A právě multiplatformní etapa proměnila sledování videa do více individuálního zážitku. Což dokládá i fakt, že roste počet jednočlenných domácností. A zásluhou těchto změn se touha společné komunikace spotřebitelů projevuje v sociálním televizním fenoménu, který vysvětluje integraci televize a sociálních sítí. Jedná se o populární online aktivitu. Například počet komentářů spojených s televizí na sociálních sítích vzrostl během roku 2012 o 363 % v USA.

Metoda

Účastníci kvalitativního výzkumu focus group byli náhodně vybrání prostřednictvím sociálních sítí na webových stránkách lokálních podnikatelů, vysokých škol a komunit z jihozápadu USA. Jednalo se o 25 účastníků, kteří museli splňovat dvě podmínky: 1. Využívat televizi pravidelně ke sledování video obsahu. 2. Mít tendence sdílet, na co koukají s ostatními na sociálních sítích. Analýza dat probíhala pomocí induktivní metody. Byla zaměřena na určení a uspořádání určitých vzorů, které lze posléze tvrdit v obecném měřítku.

Výsledky & diskuse

Mezi motivy k výběru sledování video obsahu prostřednictvím televize, když vezmeme v úvaze jiné typy platforem s video obsahem, patří méně rušivý charakter, kdy může TV fungovat i jako jisté zaplnění prostoru, s čímž souvisí i omezení pocitu samoty. Dalším faktorem je větší kvalita obrazu, jednoduchost ovládání či větší pohodlí, jako je například sledování obrazu z lepší vzdálenosti než u počítače. Ostatní důvody pramení ze zvyku a jisté loajálnosti k TV, jedná se o možnosti společného sledování TV, známost s jejími funkcemi a jistým pocitem nostalgie. A v neposlední řadě hraje důležitou roli živé vysílání, které je k dispozici bezprostředně. Se sledováním TV byl také často zaznamenaný multitasking, který označuje nízkou hladinu zapojení publika. Televizní vysílání je bráno spíše jako kulisa, při které diváci vykonávají jinou činnost, v případě, že neběží něco opravdu zajímavého. Sociální televize bývá také interpretována jako druhá obrazovka.

Motivace sdílení shlédnutého obsahu pramení z lidské podstaty. V zásadě se jedná o tři faktory. Jedním z nich je touha po interpersonální komunikaci, kdy člověk hledá komunitu a sociální vazby. Uživatelé tak nejčastěji sdílejí videa zábavná a nebo informativní. Někteří mohou mít i tendenci otevřít nějaké tabu a zakládat sociální hnutí. Dále se jedná o sebe-prezentaci, která skládá jakousi osobní historii, čímž vytváří on-line personu. A třetí motivací je získání výhod za aktivitu na specifické sociální síti jako je GetGlue, které rozdává uživatelům nálepky.

Obr. 3 Větší pocit U&G při sledování TV a společném sdílení online

Uvedené motivy vedoucí ke sledování televize představují nové psychologické a praktické podoby naplnění, které diváci od televize očekávají v multiplatformní éře. Sdílení televizního obsahu na webu zvyšuje pocit prožití při sledování TV a sounáležitosti v dané online komunitě. V České republice zatím nebyl trend sledování a současného sociálního sdílení diváků podrobněji zkoumán. Ale například průzkum agentury MEC z roku 2014 se zabýval současnými zvyky televizních diváků. A ukázal, že 94% diváků si pouští TV jako kulisu. Drtivá polovina lidí buď vaří nebo vykonává domácí práce a zbylá polovina je na počítači či jiném mobilním zařízením. A pokud vyhledává na webu dodatečné informace k ději, jedná se nejčastěji o zprávy z ČR, recepty nebo zahraniční zpravodajství.  


Obr. 4 Zvyky při sledování TV v ČR

Zdroje:

Jiyoung Cha, Television use in the 21st century: An exploration of television and social television use in a multiplatform environment. [online] In: First Monday, Volume 21, Number 2 - 1 February 2016 [31. 3. 2016]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/6112/5199.

Inhouse [online]. 24.3. 2011 [31. 3. 2016]. Dostupné z: https://inhouse.unt.edu/cha-one-four-recipients-national-award-research

Josh Rickel, 5 Signs that the Second Screen Enhances TV for Viewers, Producers, and Advertisers. [online]. Spredfast. 5. 8. 2014. [5.4.2016]. Dostupné z: http://www.spredfast.com/social-marketing-blog/5-signs-second-screen-enhances-tv-viewers-producers-and-advertisers#9y0SV5leID0ZdCjY.97

MEC global [online]. 15. 5. 2014 [11. 4. 2016]. Dostupné z: http://www.mecglobal.cz/aktuality/novinky-za-agentury/jak-sledujeme-televizi/

Obrázky


Obr. 1. Vliv sociálních sítí na sledování TV: http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2014/living-social-how-second-screens-are-helping-tv-make-fans.html
Obr. 2. Jiyoung Cha, Ph.D: https://inhouse.unt.edu/cha-one-four-recipients-national-award-research
Obr. 3 Větší pocit U&G při sledování TV a společném sdílení online: https://unionmetrics.com/blog/2013/04/game-of-thrones-season-3-premiere-on-twitter/
Obr. 4 Zvyky při sledování TV v ČR: http://www.mecglobal.cz/aktuality/novinky-za-agentury/jak-sledujeme-televizi/

















                                                                                                                                                       

No comments:

Post a Comment