Wednesday, April 13, 2016



A.pple I.ntelligence

 

O Apple Inc. už byly napsány stohy knih, článků, natočeny videa i filmy. O kvalitách i kontroverzním jednání jejího hlavního představitele Steva Jobse se pak vedou nekonečné diskuse. Renesance, kterou firma zažila začátkem 21. století ukazuje, že v dnešní době skutečně existuje cosi co můžeme nazvat technologickým náboženstvím, které ovlivňuje celé generace.

 

Ve chvíli, kdy sedíme v metru nebo čekáme ve frontě, čtyři z pěti lidí drží v ruce mobilní telefon a využívají nejrůznější aplikace, které jim nabízí. Lidé spolu nekomunikují, nedívají se kolem sebe, pouze sledují obrazovku. Nezáleží na tom, zda se jedná o emaily, zprávy, hry, internet nebo aplikace ukazující vše co potřebujete od nejbližší restaurace po hodnotu Vašeho krevního tlaku. Můžeme hovořit o technologické revoluci? Určitě ano. V podstatě by se dalo říci, že hovříme o revoluci umělé inteligence, která za Vás kontroluje čas povinností, schůzek, dobu cvičení nebo Vás vzbudí právě v nejmírnější fázi spánku, kdy je pro Vás vstávání nejvhodnější. Představitelem této revoluce je pak nepochybně právě společnost Apple, která byla za rok 2015 vyhlášena časopisem Forbes jako nejhodnotnější značka na globálním trhu s dvojnásobnou hodnotou než má její konkurent Microsoft.

 

Co je však na iPhone či iPadu od Applu tak výjimečného? Předně obsahují zmiňované pomocníky pro organizaci dokumentů, myšlenek, kontaktů i globální spojení zdarma. Nenutí Vás myslet, vše za Vás zařídí. Zároveň však spojením a ovládáním nejrůznějších aplikací, sociálních sítí a her máte pocit, že jste součástí něčeho většího. Větší dimenze stejně smýšlejících lidí, kteří jsou o krok dál než ostatní a spolu vybudují novou společnost založenou na sdílení iPhone dat. Jedná se o jiný způsob uvažování a sdílení informací než jen pouhé zapisování na papír a telefonování. Pokud sledujeme prodeje Applu i všech ostatních produktů (např. knih), které se společností souvisí, zdá se, že byl vytvořen nový kult a s tím nutně související kvazi náboženské smýšlení založené právě na principu kolektivní inteligence.

 

Kde jsi a co děláš

 

Pokud si konkrétně iPhone trochu rozebereme a ponoříme do jeho funkcí, nalezneme několik dalších z nich, které jen zvyšují pocit izolace od okolního světa, ve kterém lidé používají ostatní typy mobilních telefonů. Funkce hotspot například umožňuje sdílet internetové připojení jiného zařízení nebo můžete sami fungovat pro Vaše přátele jako zdroj bezdrátové sítě. Můžete použít funkci, kdy v nejbližším okolí vyhledáte své přátelé, kteří rovněž iPhone užívají. Používáte stejný virtuální obchod, ve kterém nakupujete či zdarma stahujete stejné hry. Vše toto směřuje k jedné komunitě uživatelů, kteří používají stejná data, stejný formát a stejné aplikace. Ovládání iPhone nemusí být pro běžného uživatele ostatních mobilních telefonů ze začátku intuitivní. Jeho logika se poněkud liší a mezi nespočtem na první pohled nepotřebných dat a možností musíte občas složitěji vyhledávat co zrovna potřebujete. Pokud se však podíváte co vše je zde možné zadat, nastavit a spustit, náhle se můžete ocitnout v situaci, kdy Vám jiný mobilní telefon nemusí stačit. I když jste ze začátku měli pocit, že jeho funkce byly logičtější a efektivněji použitelné. Nicméně tím, že řada funkcí slouží k eliminaci lidské chyby při nakládání s daty, stává se iPhone přístrojem, který spíše zadává úkoly Vám a ne Vy jemu.

 

Pokud se vrátíme k problematice geolokace, Apple již v USA zmapoval existující WiFi a GSM vysílače tak, aby Vám iPhone byl schopen říci kde jste i bez použití GPS. Jedná se tak o další moment, který směřuje k používání kolektivní inteligence, která je nezávislá na libovůli provozovatele GPS systému, ale využívá lokálních bodů a služeb. Pomocí různých aplikací i funkce přímo nastavené v iPhone tak můžete zjistit, kde jsou Vaši přátelé, ať už mají jakýkoliv mobilní telefon nebo co právě dělají. Můžete tak zajít do blízké kavárny jen proto, že víte, že Váš kamarád tam zrovna pije kávu.



 

Firemní využití iPhone

 

Dosud jsem si myslela, že se uvedenému trendu lze vyhnout. Bohužel jako nový pracovní telefon jsem obržela právě iPhone stejně jako ostatní zaměstnanci po celém světě. V případě naší společnosti se tak jedná o uniformní přístup, kde díky jednomu produktu můžeme komunikovat stejným způsobem, používat stejné aplikace a být provázáni s firemním intranetem. Vše pracovní i soukromé tak máme na dosah nejen přes notebooky, ale také přes mobilní telefon.

 

V rámci společnosti také již existuje samostatný virtuální obchod, ve kterém můžete stahovat na míru vytvořené aplikace pro účely služebních cest nebo zpracování dat. To samozřejmě ještě posiluje vizi jednotné kolektivní platformy, která není přístupná jen tak každému. Každý jednotlivý iPhone zaměstnance tak představuje bránu do světa interních dat společnosti. Součástí je také firemní sociální síť zvaná Yammer, která funguje na principu veřejně známého Facebooku. Ale toto vše je Vám k dispozici jen pokud používáte iPhone.  

 

Budoucnost
 
 
Výše uvedený výčet aplikací a funkcí je pouze zlomkem toho, co se v možnostech iPhone či jiného Apple zařízení skrývá. Další potenciál současných technologií v oblasti kolektivního tvoření a sdílení dat je tak stále otevřený. Nové technologie přinášejí mnoho užitečných služeb, na druhou stranu bychom měli být stále obezřetní vůči tomu, zda ještě ovládáme my telefon nebo telefon ovládá nás.
 
 
 

No comments:

Post a Comment