A.pple
I.ntelligence
O Apple Inc. už byly napsány stohy knih, článků,
natočeny videa i filmy. O kvalitách i kontroverzním jednání jejího hlavního
představitele Steva Jobse se pak vedou nekonečné diskuse. Renesance, kterou
firma zažila začátkem 21. století ukazuje, že v dnešní době skutečně existuje
cosi co můžeme nazvat technologickým náboženstvím, které ovlivňuje celé
generace.
Ve
chvíli, kdy sedíme v metru nebo čekáme ve frontě, čtyři z pěti lidí drží v ruce
mobilní telefon a využívají nejrůznější aplikace, které jim nabízí. Lidé spolu
nekomunikují, nedívají se kolem sebe, pouze sledují obrazovku. Nezáleží na tom,
zda se jedná o emaily, zprávy, hry, internet nebo aplikace ukazující vše co
potřebujete od nejbližší restaurace po hodnotu Vašeho krevního tlaku. Můžeme
hovořit o technologické revoluci? Určitě ano. V podstatě by se dalo říci, že
hovříme o revoluci umělé inteligence, která za Vás kontroluje čas povinností,
schůzek, dobu cvičení nebo Vás vzbudí právě v nejmírnější fázi spánku, kdy je
pro Vás vstávání nejvhodnější. Představitelem této revoluce je pak nepochybně právě
společnost Apple, která byla za rok 2015 vyhlášena časopisem Forbes jako
nejhodnotnější značka na globálním trhu s dvojnásobnou hodnotou než má její
konkurent Microsoft.
Co
je však na iPhone či iPadu od Applu tak výjimečného? Předně obsahují zmiňované
pomocníky pro organizaci dokumentů, myšlenek, kontaktů i globální spojení
zdarma. Nenutí Vás myslet, vše za Vás zařídí. Zároveň však spojením a ovládáním
nejrůznějších aplikací, sociálních sítí a her máte pocit, že jste součástí
něčeho většího. Větší dimenze stejně smýšlejících lidí, kteří jsou o krok dál
než ostatní a spolu vybudují novou společnost založenou na sdílení iPhone dat. Jedná
se o jiný způsob uvažování a sdílení informací než jen pouhé zapisování na papír
a telefonování. Pokud sledujeme prodeje Applu i všech ostatních produktů (např.
knih), které se společností souvisí, zdá se, že byl vytvořen nový kult a s tím
nutně související kvazi náboženské smýšlení založené právě na principu
kolektivní inteligence.
Kde jsi a co děláš
Pokud
si konkrétně iPhone trochu rozebereme a ponoříme do jeho funkcí, nalezneme
několik dalších z nich, které jen zvyšují pocit izolace od okolního světa, ve
kterém lidé používají ostatní typy mobilních telefonů. Funkce hotspot například
umožňuje sdílet internetové připojení jiného zařízení nebo můžete sami fungovat
pro Vaše přátele jako zdroj bezdrátové sítě. Můžete použít funkci, kdy v
nejbližším okolí vyhledáte své přátelé, kteří rovněž iPhone užívají. Používáte
stejný virtuální obchod, ve kterém nakupujete či zdarma stahujete stejné hry. Vše
toto směřuje k jedné komunitě uživatelů, kteří používají stejná data, stejný
formát a stejné aplikace. Ovládání iPhone nemusí být pro běžného uživatele
ostatních mobilních telefonů ze začátku intuitivní. Jeho logika se poněkud liší
a mezi nespočtem na první pohled nepotřebných dat a možností musíte občas složitěji
vyhledávat co zrovna potřebujete. Pokud se však podíváte co vše je zde možné
zadat, nastavit a spustit, náhle se můžete ocitnout v situaci, kdy Vám jiný
mobilní telefon nemusí stačit. I když jste ze začátku měli pocit, že jeho funkce
byly logičtější a efektivněji použitelné. Nicméně tím, že řada funkcí slouží k
eliminaci lidské chyby při nakládání s daty, stává se iPhone přístrojem, který spíše
zadává úkoly Vám a ne Vy jemu.
Pokud
se vrátíme k problematice geolokace, Apple již v USA zmapoval existující WiFi a
GSM vysílače tak, aby Vám iPhone byl schopen říci kde jste i bez použití GPS.
Jedná se tak o další moment, který směřuje k používání kolektivní inteligence,
která je nezávislá na libovůli provozovatele GPS systému, ale využívá lokálních
bodů a služeb. Pomocí různých aplikací i funkce přímo nastavené v iPhone tak
můžete zjistit, kde jsou Vaši přátelé, ať už mají jakýkoliv mobilní telefon
nebo co právě dělají. Můžete tak zajít do blízké kavárny jen proto, že víte, že
Váš kamarád tam zrovna pije kávu.
Firemní využití iPhone
Dosud
jsem si myslela, že se uvedenému trendu lze vyhnout. Bohužel jako nový pracovní
telefon jsem obržela právě iPhone stejně jako ostatní zaměstnanci po celém
světě. V případě naší společnosti se tak jedná o uniformní přístup, kde díky
jednomu produktu můžeme komunikovat stejným způsobem, používat stejné aplikace
a být provázáni s firemním intranetem. Vše pracovní i soukromé tak máme na
dosah nejen přes notebooky, ale také přes mobilní telefon.
V
rámci společnosti také již existuje samostatný virtuální obchod, ve kterém
můžete stahovat na míru vytvořené aplikace pro účely služebních cest nebo
zpracování dat. To samozřejmě ještě posiluje vizi jednotné kolektivní
platformy, která není přístupná jen tak každému. Každý jednotlivý iPhone
zaměstnance tak představuje bránu do světa interních dat společnosti. Součástí
je také firemní sociální síť zvaná Yammer, která funguje na principu veřejně
známého Facebooku. Ale toto vše je Vám k dispozici jen pokud používáte iPhone.
Budoucnost
Výše
uvedený výčet aplikací a funkcí je pouze zlomkem toho, co se v možnostech
iPhone či jiného Apple zařízení skrývá. Další potenciál současných technologií
v oblasti kolektivního tvoření a sdílení dat je tak stále otevřený. Nové
technologie přinášejí mnoho užitečných služeb, na druhou stranu bychom měli být
stále obezřetní vůči tomu, zda ještě ovládáme my telefon nebo telefon ovládá
nás.
No comments:
Post a Comment